Mat, drikke og røyk Vin til pinnekjøttet..?

G

Gjestemedlem

Gjest
SAMTLIGE ansatte hos Vinmonopolet må gjennom introduksjonskurs med praktiske prøver i løpet av prøvetiden. De deltar ofte på vinsmakinger etc. Kursopplegget hos Vinmonopolet er så bra at de jevne bedrift i Norge (eller verden, for den del) bare kan drømme om et slikt opplegg for sine ansatte. Det finnes monopolsystemer som er det velkjente unntake fra regelen, og Vinmonopolet er et slikt. En strålende garantist for stort utvalg, godt kunnskapsnivå og fornuftige priser, uavhengig av eventuell samlerverdi. Det faktum at Arcus er verdens nest størst vinkunde, gir dem en slagkraft i markedet som kun overgås av Systembolaget.

Honkey
Vinmonopolet er veldrevet og det er bra, det går an å leve med, men det er likevel en dårlig løsning. Arcus har vel allerede blitt skilt ut som et eget firma, og konkurrerer med mange andre importører. Arcus har jeg derfor lite å utsette på.

Det er ingen ting i veien for å gjøre det samme med Vinmonopolet. Gjøre med det som da det gamle Televerket ble til Telenor. De fortsatte sin virksomhet og har fremdeles en ledene posisjon i Norge, men de har også konkurranse fra andre og vi som forbrukere kan velge om vi vil bruke dem eller andre. Det store utvalget har jo kommet nå i ettertid når ikke Vecutra/Vinmonopolet langer hadde monopol på import.

Et forbud for andre enn Staten å selge vin og skikkelig øl er fullstendig unødvendig. Det er ingenting i veien for å gi befolkningen et rikere tilbud ved å la andre få lov til å tilby dem varer. Lag som sagt gjerne er Vininor av polet, men la nå andre vinhandlere så slippe til, og la nå butikker gå lov til å selge øl i det minste.

Vi har ikke engang statlige apoteker så der er helt unødvendig å trist med forbud og statlig monopolvirksomhet når det kommer til øl og vin. At monopolet kan skilte med tusenvis av varer i listene sine som man uansett aldri kommer til å kjøpe sukrer det litt, men det er likevel en blodig uting og helt unødvendig på denne siden av det falne jernteppet og Mekka.

Det er rett og slett mye triveligere å kunne besøke en landhandler, kiosk, butikk, supermarked etc. og lete litt i hyllene der og putte en flaske vin i kurven sammen med brød, smør og marmelade. Det er så unødvendig med tunge statlige monopoler, forbud og spesialutsalg som har åpen kun noen timer på dagtid.

Staten behøver ikke drive vinhandel.

Sist redigert av en moderator:
V

vinyl-jønki

Gjest
Siden denne tråden allikevel har sklidd ut, hiver jeg meg på.
Den startet vel som et spørsmål om anbefallinger om vin il pinnekjøtt?

Jeg lar pinnekjøttet trekke til kjøttet løsner fra beina, passer hele tiden på
at det er nok vann.Tar lenger tid enn hva kokebøkene sier.Gjelder å ha god tid
og noe godt i glasset. Hiver noe av det i grillen etterpå.
Kålrabien koker jeg mør sammen med gulrot,salt pepper,melk eller fløte og
godt med kraft fra pinnekjøttet.Serveres med gloheite poteter.
God Jul
Mvh
Rack-Mannen

N

nb

Gjest
Det viktiste når man setter tenna i pinnekjøttet er å tenke på østlendinger som spiser fryst svineribbe til 29.90 eller 19.90 pr kilo komplett med fryseskade men med minimalt med fettlag fra frysedisken på Rema/Rimi/Kiwi/etc

Selv den gjerrigste sunnmøring kan boltre seg i et vell av ulike pinnekjøttprodusenter.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var på polet idag.. Handla noe rødt til julaften :)

Og en slik:

gammel-opland.jpg
Den som var ettermodnet på madeirafat var de tomme for.. (fjorårets var nydelig)

Og fra før har jeg en liter av denne.
GAMMEL_OPLAND_70.jpg

Begge blir vel kveilet ned førstkommende lørdag da noen hifi venner kommer på pinnekjøtt middag hos meg..
En bråte forskjellige klasse III juleøl ble også handlet inn så det blir testing..

Joda - bra pinnekjøtt, kålrabi, fine mandelpoteter etc. er allerede i boks....

Så om noen her er i Haugesund på Lørdag og ikke trenger å stå opp før sent Søndagen kan det alltids være en plass :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det viktigste med kålrabitappe er nok smør. 1/3 smør og 2/3 kålrabi er sånn omtrent passelig, blir det litt lite kan man spe på med fett fra pinnekjøttet. Men det er like godt ved siden av.

En god potet og litt godt salt ved siden av gjør heller ingen ulykke, men utover det behøves intet. Gulrot er unødvendig i da, stappen blir søt nok som den er.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min erfaring også. Pøser på med smør. Letet etter noe annet enn Tine men det skulle være vanskelig gitt. Ble "kviteseid" smør som sikkert er likte det andre bare litt dyrere :)

Jeg bruker også litt fløte men det er minimalt. Mye smør, ribbefett etc...

Noen bruker til og med meljevning i stappa :confused: - liker ikke det.

N

nb

Gjest
Kvitseid kan bli i salteste laget.

En kompis av meg er en sann mester på å få så mye smør i stappa at den akkurat ikke når metningspunktet for hvor mye smør den kan holde.

Og så trengs det seriøse mengder sort pepper.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
Det er jammen så ymse. Går man på hovedpolene eller er flink å sortere ut den ene eller de to på et pol som er noenlunde oppegående har man funnet en god ressurs. Men gjennoimsnittsarbeideren er ikke stort annet enn en hylleplasserer som har lært seg noen flasker utenat, og deres anbefalinger virker ikke stort bedre enn å finne noe på slump.

Går man innom en vinbutikk i Danmark f.eks. finner man en kunnskap som er milevis foran gjennomsnittsarbeideren på et vinmonopolutsalg. Det er jo det greie der det ikke er statsmonopoler. Man kan gå dit de har det utvalget og kunnskapen man behøver, og samtidig kan man kjøpe en flaske ordentlig øl på butikken. Noe som jo som kjent er strengt forbudt i Norge. Her behandles vi som umyndige og trives med det.

Hyklerisk tøv. Folk er da i stand til å kjøpe et stykke kjøtt på Rema selv om det ikke er en utdannet slakter som legger varene på plass i kjøledisken. Så er man så hjelpeløs at man ikke klarer å legge en flaske vin i eller velge en IPA til handlevognen uten å måtte få en bifallende nikk fra en statsansatt så bør man kanskje holde seg til kaffe og Valium.
SAMTLIGE ansatte hos Vinmonopolet må gjennom introduksjonskurs med praktiske prøver i løpet av prøvetiden. De deltar ofte på vinsmakinger etc. Kursopplegget hos Vinmonopolet er så bra at de jevne bedrift i Norge (eller verden, for den del) bare kan drømme om et slikt opplegg for sine ansatte. Det finnes monopolsystemer som er det velkjente unntake fra regelen, og Vinmonopolet er et slikt. En strålende garantist for stort utvalg, godt kunnskapsnivå og fornuftige priser, uavhengig av eventuell samlerverdi. Det faktum at Arcus er verdens nest størst vinkunde, gir dem en slagkraft i markedet som kun overgås av Systembolaget.

Honkey
Fortsatt OT: Canada har statlig eide salgsmonopoler i alle stater unntatt to (hvor det er en blanding av privat/statlig) og er verdens største kunde hvis man summerer monopolene. Legg merke til at alkoholmonopoler kun eksisterer rundt de nordlige breddegrader, altså der det er kaldt og blir ofte betegnet som "The Liquor Belt".

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.315
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Røros-smør! Se etter grønn pakke, så godt at det fort er maulet vekk.....
Vin: Zinfandel Varenummer: 4399301

Sist redigert:

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kan nok til nød bytte ut øl med vin, men måltidet trenger uansett aquavit, gjerne en gammel opplandsk eller lign :) imho finnes det ingen vin i hele verden som kan gjøre jobben til en hvilken som helst aquavit i akkurat denne sammenhengen.. så bruk litt tid og energi på å motivere de "vranglærde" og sats på en VELDIG god aquavit for å overbevise dem! I godt selskap funker det som bare det! ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
^tullball.

Det statlige vinmonopolet i Norge sørger for et ENORMT utvalg og lave priser på kvalitetsvarer. Stikk i strid med hvordan statlige monopoler normalt fungerer riktinok, men nå er det en gang slik. Fin tilgang over hele landet osv. Ingen spesialbutikk for vin hadde klart å matche utvalget eller prisnivået til polet i Norge. Masse saker som prise laaangt under verdensmarkedspris. En jeg kjenner som jobber i London har handleliste for en ivrig vinsamlerkompis hver gang han skal til Norge - det er ikke mulig å oppdrive de vinene til de prisene i London.
+1. Og det er enorme problemer med varmeskadet vin i mange danske butikker, ref gjentatte artikler om problemet i DN og Vinforum.

G

Gjestemedlem

Gjest
^tullball.

Det statlige vinmonopolet i Norge sørger for et ENORMT utvalg og lave priser på kvalitetsvarer. Stikk i strid med hvordan statlige monopoler normalt fungerer riktinok, men nå er det en gang slik. Fin tilgang over hele landet osv. Ingen spesialbutikk for vin hadde klart å matche utvalget eller prisnivået til polet i Norge. Masse saker som prise laaangt under verdensmarkedspris. En jeg kjenner som jobber i London har handleliste for en ivrig vinsamlerkompis hver gang han skal til Norge - det er ikke mulig å oppdrive de vinene til de prisene i London.
+1. Og det er enorme problemer med varmeskadet vin i mange danske butikker, ref gjentatte artikler om problemet i DN og Vinforum.
Mye kjøtt som lagres dårlig i butikker i Norge også, og endel juks med datomerking. Avisene skriver om det også. Det er likevel et slett argument for nødvendigheten av et statseid kjøttmonopol.

Det er ikke kvaliteten og utvalget på polet det skorter på, men forbudet mot andre butikker og utsalg og tilby konkurranse. Jeg vil mye heller kunne gå inn den lokale dagligvarebutikken og finne en flaske i hyllen enn å bla gjennom 5000 sider med obskure viner jeg aldri kommer til å smake uansett. Sikkert kjekt for samlere og rikfolk med vinkjeller, men et fornedrende system for vanlige mennesker. Forbud mot å kjøpe en god øl i butikken er unødvendig og trist, og den prisen er ikke verdt å betale for at noen få rike entusiaster skal få god tilgang billige superviner.

Topp Bunn