VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Billetter til storlaget Leeds mot kjøpelaget ManU på Ullevaal 12/7 er sikret. I og med Leeds sitt sørgelige nedrykk, er dette er siste mulighet for ManU til å møte en så bra klubb på en stund, så det gledes!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Blir liksom aldri helt feil å ta fredagskvelden med blikket på svenskekomboen Marten/Bladelius, en skotsk singlemalt i hvert bein og litt ryggdekning fra Arendal.
    IMG_8126.jpeg
    IMG_8127.jpeg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Sånn, da var hele huset vasket og klart til å males. Solveggen venter og deretter Kari Bremnes konsert på Blaker Skanse. Grei dag!
    IMG_8128.jpeg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    OK, vi er enige her om at 32 grader, lytterom på <10 kvm og en forsterker som kjører første 12w i kl. A er en noe anstrengende kombi. Blir her og fortsetter å mixe drinker!
    IMG_8147.jpeg
    IMG_8145.jpeg
    IMG_8144.jpeg
    IMG_8143.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.225
    Antall liker
    88.005
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Flotte hunder, er det shih tzu?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Flotte hunder, er det shih tzu?
    Takk. Ja, det er vår 6 år gamle hann Felix (hvit) og hans 2 år gamle niese Miea (sort/hv), som er vår datters. Fine og rare til tusen ❤
    Snåleste rasen jeg har hatt - med god margin 🤣
    Men neppe noen pålitelige bombehunder altså 😊😢
     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    OK, så når man har en del lamper av denne typen på hytta
    1687895134069.png


    og skal sette opp et enkelt tokanals system med en Topping MX5 og et par små Heco Onyx10 i sort pianolakk og vil har stativer som passer diskret inn - hva gjør man?
    Jo da går man på hi-end butikken Jysk og kjøper et par stødige 50 cm. blomsterpotter til 199,-,
    1687895588405.png

    finner et par gamle hi-end Ikea slaktefjøler i bambus man har liggende, og gyver løs med sag, fres og limpistol... Et voila: Høyttalerstativer som matcher og plutselig er perfekte 60 cm. høye.
    Jyskstand 1.jpg
    Jyskstand 2.jpg

    Beising av treplatene til eksakt samme farge som stueveggene kommer når hytteferien setter inn.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Posten et fornøyd med egen innsats - jeg er ikke like fornøyd. Skulle gjerne sagt at høyttalerkabler til hytta er på vei, men det virker mørkt.
    En uke på å få pakken hele veien fra avsenders postkasse og inn i bilen til postbudet…
    IMG_8179.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.225
    Antall liker
    88.005
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Riktig god helg!
    Jeg blir så glad av å se en så herlig hund! Ha en flott helg!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Riktig god helg!
    Jeg blir så glad av å se en så herlig hund! Ha en flott helg!
    Takk og takk det samme 😊
    Herlig fyr, men sint på alt vi møter på 4 ben - det er litt surt. Hans første år var med ei gammel og grinete tispe med mye hoftesmerter, så han har lært at alle hunder er farlig dessverre. 48 kg. godbiter senere er vi like langt 🤣
     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Dette ble karakterisert som en misjoneringstråd tidligere i dag, så da klinker jeg til og erter på meg både kabel- filter og misjonsskeptikere med følgende intro:
    Hei jeg heter Vidar og hører forskjell på både kabler og strømfilter. Det er null dager siden jeg sprakk og kjøpte begge deler!

    Takk til Odd Rune i @Eksakt HiFi for en veldig hyggelig, lang prat og handel! Vi kom da inn på det vi egentlig skulle snakke om til slutt :)
    Nå er det klart for en spennende kveld og kommende dager, hvis bare Tor holder hammeren i ro her (skjønt, det er jo et overspenningsvern også dette her, så vi gønner vel bare på).

    IMG_8191.jpg
    IMG_8192.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.225
    Antall liker
    88.005
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Dette blir spennende å følge med på
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Dette blir spennende å følge med på
    Like spent selv. I butikken var det latterlig lett å høre posistiv forskjell, både med/uten filter, med rimeligste vs. dyreste nettkabel og ikke minst med/uten jordingsdingsen.
    Oppdatering kommer, så får jeg stålsette meg mot alle idiotforklaring som måtte følge 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Asså... Dette er over alle støvleskaft fett!
    Skjermbilde 2023-07-03 kl. 23.41.58.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    fyll bunden med blysand så er du i boks:)
    Vi tenkte det samme, så det er allerede gjort :) . Dvs. "blomsterpotta" er forseglet mot treplata og gjennom et utfrest hull i bunnen har jeg fylt en mix av sandblåsesand og silikon, og plugget igjen.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Og her sitter man da, 5 timer søvn, 6 kopper kaffe og en halv arbeidsdag senere, og får lide for natterangling med testing av strømfilter og -kabler 😴
    Imponert nok over forskjellene til å sette i gang med ommøblering av hyller og kabelstrekk kl. 00:30 og engasjert nok i finlytting til å skvise enda et par timer ut av natten.

    Kort sammenfattet etter de første timene:
    1) Hører litt (ikke dramatisk, men udiskutabelt tydelig) forbedring med bare Puritan PSM 156 strømfilter. Bedre separasjon og dybde. Ikke så merkbart i toppen - verken mer eller mindre. I tillegg blir jeg mindre stresset når det lyner og tordner, og jeg nyter tanken på at alle dråper er presset ut av det anlegget jeg nennsomt har bygget opp.
    2) Marginal forbedring med Puritan Ultimate kabel vs. Supra LoRad 2.5 Ikke noe jeg isolert sett ville betalt rundt 6000,- mer per kabel for, men i sum verdt det og fordi den er sinnsykt myk og lett å koble i mitt trange hyllesystem blir det et kjøp.
    3) Ingen lydmessig forskjell å spore overhodet mellom Puritan og den knallgode Inakustik AC-2404, men fordi Puritankabelen er så lett å få plass til i trange hyller og fordi jeg gjerne vil ha alle strømkabler og filter fra samme produsent, havner Inakustikkabelen på brukten.
    4) Groundmaster City - "virtuell" jording av chassis på strømfilteret og Bladelius Ask: Skummelt stor forskjell (kanskje ikke dramatisk, men svært hørbart og så til de grader verdt et par tusenlapper) forskjell til det bedre, med mer luft og detaljer i toppen. Romklang, pustlyder fra messingblåsere, bedre definert kasse på alt fra kontrabass til piano og akustiske gitarer. Mer overtoner gir mer marginalt bedre følelse av dybde i lydbildet. Minst like stor forskjell mellom før og etter Groundmaster, som med og uten filter - til 10% av prisen.

    Ergo: Beholder både filter, 2x Ultimate kabel og Groundmaster og ser meg ikke tilbake.
    Placebo? Lytte med øyne og lommebok? Sikkert litt, men dette hadde til og med min mor hørt forskjell på 🤗
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.225
    Antall liker
    88.005
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Smakfullt oppsett! 😉👍
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Takker. Det er i hvert fall teknisk enkelt, om enn sjukt mye dyrere enn jeg hadde tenkt da jeg tok opp ballen igjen, etter noen år uten anlegg.
    Men nå MÅ det stoppe her :unsure: :sneaky: Gir heller ikke mening å stappe mer eller bedre utstyr inn i dette lille rommet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Kina-Kimber kjøpt på Finn.no og nå endelig gjenfunnet av Postens hittegods. Har trukket tau gjennom kjernen a la GR-Research og snart skal enten disse eller et brukt sett med Atlas Equator med til hytteanlegget etter litt hjemmetesting.
    IMG_8211.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Det må jeg si!
    Med en prisforskjell på rundt 40 000,- er det ingen tvil om hvilken av kablene i dagens duell som tar både kaka og hedersprisen! Kinakimber er nok ikke det mest etiske (kopi)produktet på markedet, men steike dette er mye høyttalerkabel for penga.
    IMG_8213.jpeg
    Hadde jeg ikke allerede eid Inakustik kablene, kunne jeg fint slått meg til ro med disse tror jeg. Men når man først har hengt seg opp i den lille men viktige forskjellen, blir det for stor nedtur å selge de dyreste. Det blir nok enten hytteanlegget som får en ufortjent god kabel eller en heldig kjøper på brukten som får fortjent glede av flettverket.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    OK, så tror jeg jammen at jeg har knekt koden for å jevne ut de to humpene som hang igjen og lagde litt ugagn rundt 130 og 230 Hz.

    Etter først å ha c-momentet med kosteskaft og what not, for å teste med bassfeller i takhjørnet midt bak høyttalerne og deretter prøve å stable på benken bak høyttalerne, slo det meg at den parallell bakveggen kanskje ville gi samme årsak, konsekvens og løsning.
    Og jaggu hjalp det en hel del!
    Vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på den posisjonen før - jeg har vel testet omtrent alt annet.

    Bassfellene som nå midlertidig står bak lytteposisjonen ble tatt ut av den lille alkoven som er ved inngangen til venstre for venstre høyttaler, så der kjørte jeg inn en stabbel med sofaputer enn så lenge. I sum ser det ved første måling ut som "problemet" er løst og det høres slett ikke verst ut.
    To sylindriske bassfeller til å plassere bak meg er bestilt og hjørneabsorbentene får to nye brødre, slik at hele hjørnet i alkoven blir fylt i høyden.

    Og da er vi oppe i 12 abfusere på vegg, 20 bassfeller og 5 absorbenter + 1 diffuser i taket, fordelt på 9kvm. 😅
    Bør definitivt være stopp nå, men det er så til de grader verdt det i et lite rom som skulle vært sjanseløst. I et så lite rom er RT60 ganske uinteressant, men det oppleves behagelig og ikke svimlende dødt. Antagelig takket være at alle bassfeller og plater på vegg har diffuserende fronter.

    Her er FØR målingen. ETTER kommer når alt er på plass.
    1689021735673.png

    IMG_8222.jpg
    IMG_8223.jpg


    En hylleplate som skjuler nederste raden med bassfeller og subben bak i rommet ble det jammen i dag også. Ble en god del ryddigere.
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Son spa på siste soldag på en stund. Kunne vært verre!
    Og hjemme venter de siste to absorbentene som skal på plass for evig sjelefred. Livet ass 😎
    IMG_8234.jpeg
    IMG_8235.jpeg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    På tide å slå seg til ro med dette tror jeg.
    Låter bra og måler bra - romstørrelsen tatt i betraktning.
    Om det ser bra ut bakerst i rommet er vel underordnet i et dedikert rom :sneaky:
    Skjermbilde 2023-07-15 kl. 17.38.21.png
    Skjermbilde 2023-07-15 kl. 17.41.12.png
    IMG_8238.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    På tide å slå seg til ro... særlig 😅

    Fikk litt klaus med de to tønnene rett i nakken, så det ble en time med litt justering og måling. Ut med en av bassfellene bak, flytte en av bassfellene fra hjørnet i alkoven (da står det igjen 3 i høyden der) og montere den i takhjørnet bak høyttalerne. Ny måling, flytting av lytteposisjon 10 cm., og litt finjustering på EQ i Arendalsuben, og jaggu var det mer å hente!

    Nevnte jeg at det er på tide å slå seg til ro...?
    IMG_8241.jpg
    IMG_8242.jpg
    Skjermbilde 2023-07-17 kl. 16.32.56.png
    Skjermbilde 2023-07-17 kl. 19.02.40.png
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.739
    Antall liker
    6.111
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    En liten tur i grøntavdelingen på Ikea i dag for litt hygge og bidrag til god luft i kottet. Og en abfuserplate som var til overs har fått status som centerpiece på frontveggen 😊
    IMG_8270.jpeg
    IMG_8269.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn