Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke vært klar over det før, men det Josef Krips og Concertgebouw som spiller alle de sene symfoniene i denne velkjente LP-boksen

    Skjermbilde 2018-12-03 kl. 14.39.55.png


    Litt forvirrende, for i den tilsvarende Philips Complete Mozart Edition på CD er det Neville Mariner og St Martin in the Fields på alle sammen, tror jeg, og det ble jeg ferdig med på 80-tallet.

    De store Mozart-boksene fra Philips solgte godt på 70-tallet, og det finnes masse brukt å få kjøpt.
    Jeg har mange av dem, men har styrt unna symfoniene fordi jeg trodde det var Mariner og gjengen.
    Snuser på noen eksemplarer, et par av dem helt uspilte plater. Koster litt, men ...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når immunforsvaret hangler og jeg ligger hjemme med feber er Mozart veldig passelig.
    Største anstrengelsen jeg gidder er å gå ned kjellertrappen og spille vinyl.
    Jeg benytter anledningen til å spille litt på LP12, det er en stund siden sist.
    IMG_0176.jpg

    Favoritten Ortofon Windfeld står på SP10, LP12 må klare seg med DV17R3.
    Flygelet blir ikke fullt så stort med den, men det trengs ikke når Ingrid Haebler spiller Mozart K310
    Skjermbilde 2018-12-03 kl. 16.45.47.png

    Jo hun spiller på et stort Steinway men det er så nennsomt, sivilisert og klanglig elegant at jeg glemmer tid og sted.
    Gammel Philips vinyl, igjen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke trykke "liker" når du forteller om hanglende immunforsvar, ottone, men gjerne få ønske god bedring. Jeg synes Mozart er akkurat rette medisinen, om enn mer for sjel enn kropp. Tillater meg å foreslå et par bemerkelsesverdige Mozart-utgivelser som jeg stadig vender tilbake til.

    Mozart Grumiaux.jpg


    Ingen har overgått disse Philips-innspillingene fra 1967 og -74, synes jeg. Grumiaux og venner treffer så til de grader uttrykket i noen av Mozarts mest alvorlig tankefulle verker. Det skyldes ikke minst trio-cellisten Eva Czakos usedvanlig innsiktsfulle spill.

    Griller-kvartettens legendariske versjoner fra 1959 (med imponerende lydkvalitet) av strykekvintettene står i en mer romantisk tolkningstradisjon, med stor tone og full vibrato. Så klanglig intens Mozart kan lett bli for tungt, men nå er det ikke akkurat hvem som helst som spiller.

    Mozart griller.jpg


    Kanskje har du en eller begge. Må ha-stoff uansett.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tok bort liker etter å ha lest hva du skrev. Jeg likte platespillerne og musikken, men ikke de to første setningene.
    Wolfgang er god medisin:) Her er et tips jeg fikk av TrompetN:

    51oaqSFaT4L._SY355_.jpg


    God bedring!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for omtanken, venner, det er heldigvis ikke dramatisk på noen måte.
    Jeg tåler vanlige infeksjoner dårligere enn før. Tar ikke egentlig skade, men systemet bruker lengre tid på å bekjempe småting.
    Da havner man over i klassen for generøs antibiotika og sykmeldinger, og der protesterte jeg ikke hos legen idag.

    Hvis det går som vi håper kommer jeg til å kjede meg, og det kan komme til å vise igjen her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Takk for omtanken, venner, det er heldigvis ikke dramatisk på noen måte.
    Jeg tåler vanlige infeksjoner dårligere enn før. Tar ikke egentlig skade, men systemet bruker lengre tid på å bekjempe småting.
    Da havner man over i klassen for generøs antibiotika og sykmeldinger, og der protesterte jeg ikke hos legen idag.

    Hvis det går som vi håper kommer jeg til å kjede meg, og det kan komme til å vise igjen her.
    Kun korttidsvirkning av "medisinen" på lørdag altså?;)
    God bedring!
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for omtanken, venner, det er heldigvis ikke dramatisk på noen måte.
    Jeg tåler vanlige infeksjoner dårligere enn før. Tar ikke egentlig skade, men systemet bruker lengre tid på å bekjempe småting.
    Da havner man over i klassen for generøs antibiotika og sykmeldinger, og der protesterte jeg ikke hos legen idag.
    Hvis det går som vi håper kommer jeg til å kjede meg, og det kan komme til å vise igjen her.
    Kun korttidsvirkning av "medisinen" på lørdag altså?;)
    God bedring!
    Jo takk. Og takk for sist!
    Som bedøvelse og lindring holdt den til over søndagsfrokost, som jeg håpet.
    Men langtidseffekten av god mat med gode venner er betydelig, så det årlige selskapet ditt kan kvalifisere til trygderefusjon, eller blåresept, om noen år :)

    MVH
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er siste innspurt på julehandelen.
    Ikke mye musikk og hifi til familien i år, men jeg sper på med litt fra far til far.

    De siste av serien Kulturrådets Klassikerserie kom i hus idag.
    Skjermbilde 2018-12-18 kl. 18.43.49.jpg


    Det mangler fortsatt to plater av de 66 i serien, men de har ikke dukket opp noen steder på nettet den tiden jeg har fulgt med.
    Da Betrakter jeg dem som umulig å få tak i, inntil jeg dumper over en på et biblioteksalg eller liknende.
    De har nummerene NKF 30061 og NKF30062
    Den første finnes registrert på discogs men har ikke hatt noen eksemplarer for salg. Bør se omtrent slik ut:
    Skjermbilde 2018-12-18 kl. 17.06.07.png

    Norsk orgelmusikk av ganske ukjente komponister.
    Den andre er den eneste av serien som ikke finnes på discogs, og jeg vet ikke engang hva den inneholder, bare at nummeret skal finnes.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.756
    Torget vurderinger
    23
    Så nå har du serien komplett?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så nå har du serien komplett?
    I praksis ja. Det som lar seg skaffe.
    Men jeg beholder de to mystiske siste numrene på ønskelista fremdeles, man vet jo aldri.
    Ikke spør om musikken på disse, her er det norsk dominant ekorn-gen som styrer.
    Skal spille dem når jeg blir pensjonist.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.756
    Torget vurderinger
    23
    Lov å være litt ekorn!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Livet kan være litt som haren ovenfor: Noen ganger kommer en bjørn valsende forbi. Astor Piazzolla sa at tangoene hans helst skulle stinke både av roser og urin, for slik er virkeligheten.

    Mozart og søsteren hans utvekslet til dels drøye doser med griseprat i brevs form, mens han altså skrev noe av den vakreste musikken verden har hørt. Jo, det er mange sjikt i en slik kreativ krabat, og det krever sin utøver å få med seg bare noe av det. Her er en som virkelig kan:

    skoda mozart.jpg


    Gedigen musisering og må ha-innspillinger for den som har Mozart innenfor skjortebrystet! Fås altfor rimelig hos amazon.de nåtildags.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, awe, det er mange sjikt i kreative og interessante mennesker.
    Og det bor både hare og bjørn i de fleste av oss. Noe av det som gjør at vi fortsetter å interessere oss for både musikken og for hverandre.
    Du observerer og formulerer så det er en fryd å lese.

    ps: og takk for et glimrende tips igjen
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til jul kjøpte jeg et par Sony WF-1000X trådløse støydempende ørepropper til min musikkglade datter.
    De ble overrakt med klar bytterett, og hun brukte litt tid på testing og tilpassing før hun fant ut at de ikke fungerte for hennes ører.
    Hun fikk flere valg, og foretrakk å bytte med mine Bose QC35, som ligger nesten ubrukt.
    Da er det min tur til å teste WF-1000X, og til min store overraskelse fungerer de veldig bra på meg. De slutter helt inntil øregangen, tetter fullstendig, og de sitter godt fast. Lyden blir dermed også god, det beste jeg har hatt til nå i propper, og på grunn av den gode tilpasningen blir volumet rikelig høyt.
    Skjermbilde 2019-01-03 kl. 17.44.23.png

    Forbausende at de passer så mye bedre enn Bose QC20, som vi har flere av. Og herlig med trådløs. At lyden fra Sony er bedre enn Bose overrasker meg ikke, men det har mye med tettingen i øregangen å gjøre.
    Støykanselleringen merker jeg knapt forskjell på, men de er så tette at jeg trenger det ikke.
    Tommel opp for Sony idag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gardinskinnene fra IKEA skal brukes langs ytterveggen i lytterommet, til å henge opp biter av denne
    Skjermbilde 2019-01-18 kl. 19.08.01.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mikrofonen er mest til barnlig lek og selvrealisering i enerom, en av flere sammen med et Focusrite og Garageband på Mac.

    Kjøkkenbildet er fra venstre tining av rekekraft fra frysen, marinering av kamskjell i chiliolje og hvitløk, koking av 3L tomatsaus som kona skal ha med seg på fest, vann til posjering av kveite, og selvfølgelig enda en beurre blanc.
    Må jo få brukt den nye sauteringspanna mi.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.243
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spennende dette her. Håper jeg kan få en lytt etter hvert...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende dette her. Håper jeg kan få en lytt etter hvert...
    Ja, det har vi erklært mer enn en gang både her og der :)
    Hadde jo håpet at du skulle få "fast jobb" oppdrag her etter hvert, men det ser ut som det ligger fram i tid.
    Da har vi ingen unnskyldning, desto kjekkere.
    Bare å finne en kveld helst midt i uka. Den må vi klare, HoJ
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Orden er gjenopprettet etter kveldens arbeidsøkt.
    Roen senket seg, og det ble tid for en mer kontemplativ modus.
    Skjermbilde 2019-01-20 kl. 01.22.11.jpg

    Mens dagens vinylfangst klinger i natten
    Chick Corea / Gary Burton: Crystal Silence
    Buddy Guy: Rhythm and Blues
    og Geir Sundstøl: Brødløs
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Søndag er en fin arbeidsdag.

    Et helvetes leven når jeg borer i grunnmuren, her er det gammel mur med naturstein, boret går i hytt og pine når jeg ikke vet hva jeg treffer på.
    To dager med stadige boreøvelser, og familien rømmer huset. "I had to get out of the house, my husband is boring, it drives me mad"

    Endelig ferdig, veggfeste for trippel gardinskinne langs hele langveggen.
    Ottone kan begynne med noe han virkelig ikke kan.
    Skjermbilde 2019-01-20 kl. 22.13.20.png


    Ottone har aldri tatt i en symaskin før.
    Denne fant jeg på loftet, stammer fra min kones bestemor. Går så det suser, er førsteinntrykket.
    Skjermbilde 2019-01-20 kl. 22.13.37.png

    Kan bli gøy, men litt usikker med Molton-duk. Ikke helt som vanlige gardiner, sier sjefen/instruktøren i bakgrunnen.

    Det er mye en mann skal gjennom i godlydens tjeneste.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tips når det gjelder grunnmursboring, lån deg en Hilti, det er en helt annen verden enn en vanlig slagdrill.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et lite tips når det gjelder grunnmursboring, lån deg en Hilti, det er en helt annen verden enn en vanlig slagdrill.
    Jeg vet. Men det er søndag, og jeg er ferdig.
    :)
    Ferdig, som i kaputt?
    Neida, never og armer er i orden selv om det holdt hardt. Men ferdig å bore.

    Et lite tips når det gjelder grunnmursboring, lån deg en Hilti, det er en helt annen verden enn en vanlig slagdrill.
    Jeg vet. Men det er søndag, og jeg er ferdig. :)
    Tips til neste gang: Borhammer med mange bor er bare en liten spasertur unna, selv på en søndag!::)
    Ja, jeg kom på det når jeg var nesten ferdig. Neste gang, når det måtte bli.
    "I won't be boring for a long time"
    -så kan du få låne symaskin av meg imens :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er en del jobb å sy gardiner av Molton, men det funker.
    To stykker i 3m bredde er hengt opp på skinne, kan flyttes og justeres.
    Ikveld trekker jeg ut over mesteparten av sideveggen og lar akustikkplatene stå bak. Det er en fleksibel løsning som skal brukes tid på å teste før jeg bestemmer en mer permanent løsning. Gardinskinnen har tre spor, som gir plass til to lag med Molton, evt. et annet stoff foran, og med flyttbare akustikkplater bak.
    Ingen bilder enda, har ikke tid, her skal det spilles musikk.
    Førsteinntrykket er meget lovende. Ikke overraskende, stor effekt av tiltaket.
    Buddy Guy låter fett på vinyl. Mindre metallisk, kan skru høyere.
    Er det ikke snart helg?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Platekompaniet hadde salg, og jeg er lett å lokke.
    Jeg kjøper ikke mye ny vinyl, men når Jimmy Smith står der fremst i hylla er jeg et lett offer i forbiparten.

    "The Sermon", opprinnelig på Blue Note 1959.
    Litt varierende besetning i bandet, men gode folk hele veien, som Art Blakey på trommer og Kenny Burrell på gitar. Ingen bassist, det fikser Smith som vanlig best selv på Hammond B3.

    Med ny demping og forbedret akustikk i lytterommet går volumkontrollen på DP mot nye høyder.
    Jeg slutter aldri å fryde meg over jazz på hammond-orgel, og Jimmy Smith spesielt.
    "Greatest jazz organist of all time on the greatest jazz organ -- the Hammond B3"
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn