Vilken smäll!

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.075
Torget vurderinger
0
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Norska smällare flyttade hus
Polisen i Norge misstänker att det var betydligt mer än bara vanliga raketer inblandade när en explosion flyttade ett helt hus på söndagen.

En explosion i en villakällare i Lund kommun i Rogaland i sydvästra Norge på eftermiddagen var så kraftig att huset rubbades från sin plats på grunden. Enligt brandpersonalen och polisen gick det att se med blotta ögat hur huset flyttats en bit.

Fem unga män i dryga 20-årsåldern befann sig i källaren, där de enligt vad de sade till polisen hade pysslat med sina nyårsraketer.

Men det tror inte räddningspersonalen är hela sanningen.

Enligt insatschefen Brit Randulff Karlsen vid Rogalands polisdistrikt måste det ha funnits dynamit eller andra sprängämnen i källaren. Eftersom man misstänkte att ungdomarna hade försökt sätta samman en bomb, rekvirerades bombexperter från polisen i Oslo.

Fyra av männen skadades lindrigt, medan den femte fick så svåra skador på ena foten att det är oklart om han kan behålla den.

Jon Skårland var en av de första som kom till platsen efter larmet. Han sade att alla inventarier i villan förstördes.

- Det brann i källaren och kom ideliga explosioner i huset. En man låg allvarligt skadad på gräset utanför, sade Skårland till norska TV2.

Polisen spärrade av området runt villan och beordrade de boende i trakten att hålla sig på betryggande avstånd.

De fem ungdomarna var ensamma i huset och enligt Brit Randulff Karlsen är det ett under att de inte fick betydligt värre skador.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
syns du det er morsomt at en kar skader seg så kraftig at han kanskje mister foten??? ??? ???

V

villov

Gjest
Det er vel det de fleste fornuftige mennesker tenker..ikke så jævlig mye å glise av..

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
De får slutte å leke "dynamitt harry's" da serru.

/jan

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.293
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tweaking av fyrverkeri? Innbrenning? Lite lurt - og trist.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
decibelius skrev:
syns du det er morsomt at en kar skader seg så kraftig at han kanskje mister foten??? ??? ???
Tjah, litt sånn tragikomisk ihvertfall.
Disse hillbillyene fra den kanten er ikke av de sarteste landet har å fremby, så de tåler nok litt fleip rundt en sprengt fot.
Og det att de tydeligvis ikke er blant de skarpeste knivene i skuffen hjelper ikke saken heller.
Jeg mener..Dette var ikke fjortisser, som jo er kjent for å exprimentere med slikt uten noen som helst form for barrierer mot worst case scenario. Disse karene burde vite bedre!

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Ja, her er det snakk om skikkelige nisse-huer ::)

Mvh
Rocker 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Darwin hadde rett! Hvis de bare sprengte av seg ballene i stedet for føttene... :-\

T

Thomas1

Gjest
En kar fra Vest-Telemark var ikke smartere enn at han sto og sveiset med svartkrutt i lommene på buksen. Unødvendig å fortelle at han ble seende ut som et lappeteppe nedentil. Jeg synes sånne ting er hysterisk morsomt. Leker du med ilden, må du tåle å bli brent.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.038
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mulig de så en tråd her på sentralen...var visst snakk om innbrenning av lytterom....

Alvorlig talt, amatørmessig håndtering av dynamitt i en enebolig....nei disse gutta tok en stor sjanse, og tapte.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Har en "liten" mistanke om at Kjell ikke visste at den ene var hardt skadd da han skrev sitt innlegg. Det tok i allefall noe tid før radionyhetene ble oppdatert i den retning. Når så er sagt må man jo få lov å antyde "litt forsiktig" at det må være lov å le litt når de er SÅ inn i Hælvete dumme!!

Det er ikke verre enn at denne kua husker å ha vært kalv, og at alt som smeller var og er gøy må jeg bare innrømme, men jeg har alltid vært en smule forsiktig og dessuten unngått å holde på med slikt i kjelleren. Kan det smelle ved et uhell har jeg enten holdt meg unna eller i allefall tatt forholdsregler i retning av proaktiv skadebegrensing ved å holde på med små mengder og på steder der en smell ikke skulle gjøre skade. At jeg er en smule bekymret ved at avkommet har den samme sansen for futt og smell er en helt annen sak. ::)

At pinneraketter blir forbudt er forøvrig en vits, alt i ungdommen laget jeg tretrinns raketter med styrefinner, som så absolutt ikke hadde behov for styrepinner! Hvis man i tillegg monterer en liten elektronisk styreboks er det ikke lenger en rakett men et "misil" og det omfattes nok ikke av forbudet. :-\

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Lenge leve selvgodheten.

Usmakelig innlegg (p.g.a.alle smilefjes) av trådstarter her synes jeg.
Kan nok sies mye om ungdommenes uforsiktighet, og at de burde være "voksne nok" til å unngå og havne i denne situasjonen.
Men synes personlig det er trist at folk gjør en morsom "stori" ut
av denne triste saken.
Til Spiralis, du forsøker å bortforklare trådstarter`s innlegg, med at
han muligens er uvitene til skade omfanget i denne hendelsen.
Da bør du lese trådstarter`s innlegg en gang til, her går det klart frem
av teksten at skadene er alvorlige.

mvh Kurt

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor skal man ikke le av slike tullinger?

De lager hjemmelagde bomber og forventer sympati når det går ut over dem selv og sine egne eiendeler hus i stedet for å sette andres liv i fare, eller ødelegge telefonkiosker og slikt. Ikke så mye fredelig man kan bruke en hjemmelaget bombe til, selv på en nyttårsaften.

Så lenge de overlevde, kan man le av deres tåpeligheter og sjebnens ironi.

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article466984.ece

Sprengt barn skyr raketter.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor skal man ikke le av slike tullinger?

De lager hjemmelagde bomber og forventer sympati når det går ut over dem selv og sine egne eiendeler hus i stedet for å sette andres liv i fare, eller ødelegge telefonkiosker og slikt. Ikke så mye fredelig man kan bruke en hjemmelaget bombe til, selv på en nyttårsaften.

Så lenge de overlevde, kan man le av deres tåpeligheter og sjebnens ironi.

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article466984.ece

Sprengt barn skyr raketter.
du kan jo prøve å fjerne en finger - det dør du jo ikke av så da er det vel ganske gøyalt da?

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Disse idiotene er bare nok et eksempel på hvorfor man må forby ting.
Disse idiotene trenger forbud mot det som ikke er bra for de, for de insisterer jo på å gjøre valg som er skadelige for de.
Derfor trenger man forbud mot cannabis, høye avgifter på alkohol og så videre.

Slik jeg ser det er dette bare nok et eksempel på at folk flest ikke vet hva som er best for de, og det meste derfor må reguleres ved lov for å skjerme de mot seg selv!

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Mange av mine venner har kvestelser av større eller mindre art. Men de går da ikke rundt og syter som en byass for det!?
Hva er det som er så galt med humor oppi allt blodet? Er vi menn eller mus? Skal vi sitte og synes synd på folk som har f.eks mistet en finger? "Åh, stakkars..Klarer du deg bra? Skal jeg hente saft til deg? Uff, de er dumme de som syntes det var morsomt att du sprengte bort en fot istedet for bygdas Juletre...Dakar gutten". Nah, en god kvestelse kan være tøft faktisk. ;)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Eivind E skrev:
Disse idiotene er bare nok et eksempel på hvorfor man må forby ting.
Disse idiotene trenger forbud mot det som ikke er bra for de, for de insisterer jo på å gjøre valg som er skadelige for de.
Derfor trenger man forbud mot cannabis, høye avgifter på alkohol og så videre.

Slik jeg ser det er dette bare nok et eksempel på at folk flest ikke vet hva som er best for de, og det meste derfor må reguleres ved lov for å skjerme de mot seg selv!
Ja, de kunne jo kanskje laget en lov som sier det er forbudt å være idiot....Så har de fikset alle problemer...lizzom..

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34

Minner meg litt om da hjemmebrentapparatet til en kar her i bygda eksploderte for noen år siden. ;D ;D ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg vil si meg enig med Jaerbu her, jeg er en av de som bor så nærme disse at jeg kjenner og vet godt hvem de er. Det er ikke første gangen de har lekt med livet sitt og det var kanskje dette som måtte til for at de skulle lære.

G

Gjestemedlem

Gjest
decibelius skrev:
du kan jo prøve å fjerne en finger - det dør du jo ikke av så da er det vel ganske gøyalt da?
For mange år siden solgte butikkene noen miniraketter som kostet en krone stykket eller noe slik. Men det var mer morro å bruke dem som kinaputter. Da knakk man av styrepinnen og holdt den i hånden intil fremdriftspakken var brent opp, da hadde man ca 2 sekunder å kaste den fra seg før den smalt. Det hendte at en og annen gikk av før man fikk kastet den vekk. Da var man godt nummen i hånden en tid etterpå. Om de hadde vært litt kraftigere kunne det nok gitt permanente skader det og. Så å modifisere eller lage sine egne varianter av fyrverkeri er ikke noe for ignorante amatører.

Misten man en finger etter vettig bruk av fyrverkeri eller andre hendige ulykker er det ikke morsomt i det hele tatt. Mister man dem etter å ha lekt edvard saksehånd eller dynamitt harry har man seg selv å takke, og kan ikke forvente så voldsomt mye sympati, iallefall ikke helt uforstyrret av lettere morsomheter.

Det er også mange som blir skadet for livet pg.a. anders uvettige omgang med pyroteknikk. Og det er det mist morsomme av alt, og er gjerne forårsaket av slike tulliger som her.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
må si det er et flott tiltak å forby salg av fyrverkeri til mannen i gata - har sett drita folk håndtere dette med småbarn flyene rundt.
at salget til en viss grad vil fortsette illegalt er en annen skål...

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg støtter helt av det blir slutt på rakettsalg. Hvis det bare hadde gått utover dem som brukte dem full og uvettig var det en annen sak, men disse setter andres liv, helse og eiendom i fare og det eneste som kommer ut av det er litt smell og blinkende lys. Få ting er så harry som hjemmefyrverkeri uansett.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Jepp, hurra for kommuniststaten!!!

Blir igrunnen forbanna over at noen ytterst få idioter skal klare å provosere frem forbud etter forbud...
Selvføgelig er det en tragedie når uskyldige blir rammet, men at man løser problemet med forbud mener jeg er galt.

Mvh
Bia

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
bia skrev:
Jepp, hurra for kommuniststaten!!!

Blir igrunnen forbanna over at noen ytterst få idioter skal klare å provosere frem forbud etter forbud...
Selvføgelig er det en tragedie når uskyldige blir rammet, men at man løser problemet med forbud mener jeg er galt.

Mvh
Bia
ytterst få og ytterst få fru blom 8)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Ja når man ser på nyhetene kan det nærmest virke som om det er et under at ikke halve Norge går rundt blinde og skamferte etter x-antall nyttårsfeiringer... Personlig mener jeg at amerikanske tilstander på erstatningskrav hadde vært mer avskrekkende.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Fyreverkeri er da ingenting mer enn estetisk forurensing og støy uansett. Det mest tragiske i det hele er at det kun er raketter som forsvinner og ikke resten av søppelet også i samme slengen. Tulligene rundt om i landet kan da heller brenne en seddel festet til en pinne og slå noen grytelokk sammen for en nesten tilsvarende effekt.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gjestemedlem skrev:
Fyreverkeri er da ingenting mer enn estetisk forurensing og støy uansett. Det mest tragiske i det hele er at det kun er raketter som forsvinner og ikke resten av søppelet også i samme slengen. Tulligene rundt om i landet kan da heller brenne en seddel festet til en pinne og slå noen grytelokk sammen for en nesten tilsvarende effekt.
er vel enig - det er jo egentlig bare spenn rett i dass 8)

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei, liker godt humor selv. jeg er ei heller noen "moralens vokter", men jeg må innrømme at jeg i denne konkrete saken, har vondt for å se noen form for god humor. Denne nevnte ulykken, handler for meg om å ha respekt til medmennesker i deres
ulykke, helt uavhengig av om disse ungdommers handling har vært klok eller ikke.
Så til Jaerbo sin tolking av hvem som er mus/mann her. hvis jeg forstår deg rett så er din definisjon av en MANN, den mannen som har den rette humoren,"les latterliggjøringen" av de sakadelidende i denne nevnte ulykke. Hvis du i tillegg har hvert utsatt for diverse kutt og skader, er de i Eliteserien av "barske menn".
En anbefaling og mitt nyttårsønske til deg Jaerbu, blir at du setter deg ned og pugger ordet respekt, og forhåpentligvis lærer deg den viktige betydningen av det.

mvh Kurt

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
kns skrev:
Så til Jaerbo sin tolking av hvem som er mus/mann her. hvis jeg forstår deg rett så er din definisjon av en MANN, den mannen som har den rette humoren,"les latterliggjøringen" av de sakadelidende i denne nevnte ulykke. Hvis du i tillegg har hvert utsatt for diverse kutt og skader, er de i Eliteserien av "barske menn".
En anbefaling og mitt nyttårsønske til deg Jaerbu, blir at du setter deg ned og pugger ordet respekt, og forhåpentligvis lærer deg den viktige betydningen av det.

mvh Kurt
Du har misforstått min mening her. Greit nok det. Vil bare påpeke att jeg ikke har latterliggjort disse folka. Det jeg sa var att det var en tragikomisk hendelse. Vil også legge til att jeg har respekt for sprengstoff, og ikke nødvendigvis for personer som leker med slikt. Jeg forlanger ikke respekt, men gir ikke ved dørene heller.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.648
Sted
Nøtterøy
Forbud? Hvis akademikere og andre hengehuer får bestemme så ender vi vel opp med en pakke stjerneskudd og vernebriller.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er selvsagt trist at noen ble alvorlig skadet, men bortsett fra det ser jeg ikke noe galt i å latterliggjøre noen som gjør noe så dumt som det der. Det har de i grunnen greid helt selv.

Hendelsen minner meg om diverse bekjente fra ungdommen og andre episoder som involverte eksplosiver, bensindamp, ammunisjon, hjemmebrentapparater, diverse interessante kjemikalieblandinger, og bruk av åpen ild. Som han som hadde "lært" at bensindamp ikke vil antennes av en glo, som f eks en tent sigarett. Og det ville han praktisere mens han vasket mopedmotoren. I en lukket garasje. Med bensin. Og en tent sigarett i kjeften.

Darwin styrer med hard hånd på bygda. Rart at så mange av oss overlevde.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Bare å flire i vei. Ingen grunn til å la seg kneble av at noen mangler selvironi. Det gjør bare det hele enda mer komisk. Vær forsiktig med cognacmarinerte sigarer og lunter, folkens!

Why feel sorry for the blind man
His soul's like a bird on the wings
While you may have eyes like an eagle
And never see one blessed thing

Why feel sorry for the lame man
And fear that he maybe fall down
While you may have legs like a race-horse
And never keep feet on the ground

Save your tears for someone
Who's lost but they can't cry out
While you might have the voice of an angel
And nothing to sing about

He's alright, he's makin' do
He's doing fine, how 'bout you?

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Jeg støtter helt av det blir slutt på rakettsalg. Hvis det bare hadde gått utover dem som brukte dem full og uvettig var det en annen sak, men disse setter andres liv, helse og eiendom i fare og det eneste som kommer ut av det er litt smell og blinkende lys. Få ting er så harry som hjemmefyrverkeri uansett.
Blir ikke forbud mot all fyrverkeri, heldigvis, bare pinnerakettene.

O

OivindJ

Gjest
Borgenvik skrev:
Blir ikke forbud mot all fyrverkeri, heldigvis, bare pinnerakettene.
så; fine farger, er fortsatt lov altså. Fantastisk... :(

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
decibelius skrev:
må si det er et flott tiltak å forby salg av fyrverkeri til mannen i gata - har sett drita folk håndtere dette med småbarn flyene rundt.
at salget til en viss grad vil fortsette illegalt er en annen skål...
...Se innlegget mitt over. Nyttårsaften er IKKE det samme uten fyrverkeri.

Topp Bunn