Vilken smäll!

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
la folk sprenge seg selv til h, jeg driter glatt i det gitt.

Fyrverkeri er en forbanna uting som burde forbys. Å skyte eks antall hundre mill i lufta er fanden meg total galskap.
I trondheim smalt det jevnt i over 12 timer i går. Og da mener jeg jevnt!
Nei, det er ikke snakk om at noen ødelegger for andre, det gjelder ikke her.

La kommunal regi arrangere oppskyting fra et visst antall steder, og dermed får alle se et representativt utvalg av blafrende lys og høre smell.

Forby sjiten, og forby det NÅ!

Bøter på 50k om forbudet overtredes.

og nei, jeg er ikke ironisk.

Tilslutt vil jeg si at om idiotene som nevnes i trådstarten hadde vært flere, skulle jeg gjerne bygd en bunker de kunne ha fylt med krutt og seg selv.

Sitter på en bombe!

edit: Det største problemet er jo at skader av dette uvesenet som oftest skjer en uskyldig tredjepart. Denne får øyne blåst bort, og ingen gjerningsmann finnes, da denne selvsagt er forduftet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jaja. Noen folk har iallefall en enkel smak i underholdning. Litt smell, uling og blinkende lys og de er fasinert og underholdt i timesvis. ::)

R

Rusken

Gjest
La kommunen på hvert enkelt sted ta seg av dette, sett av 10-50 000 kr av kommune budsjettet, fyr så dette opp på ett sted der "alle" kan se ........
Verre er det ikke !

S

slowmotion

Gjest
Merkelig at med en gang det er noe som noen ikke liker,
så skal det forbys....

Jeg har aldri kjøpt fyrverkeri i hele mitt liv,
og ser egentlig heller ikke poenget med det,
men det er tydeligvis veldig populært blandt befolkningen,
og hvorfor i all verden skal man stoppe folk fra å feire og å ha det gøy?

Da burde man vel kanskje forby andre morsome ting også,
så som motorsykler, vinylplater, rørforsterere, alkohol osv?

Jeg bare undrer....

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Begrunnelsen for forbud er ikke at noen synes det er gøy. Begrunnelsen er heller ikke at noen ikke synes det er gøy. Begrunnelsen er at det er farlig, også for andre enn de som velger å bruke det.

S

slowmotion

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Begrunnelsen for forbud er ikke at noen synes det er gøy. Begrunnelsen er heller ikke at noen ikke synes det er gøy. Begrunnelsen er at det er farlig, også for andre enn de som velger å bruke det.
Omtrent som motorsykler og alkohol mener du?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Omtrent som det, ja. Jeg skal ikke påstå at det er riktig å forby. Jeg prøver bare å trekke fram lovgivernes egentlige begrunnelse. Det trengs så lenge folk gir et falskt bilde av den, som her for eksempel.

slowmotion skrev:
Merkelig at med en gang det er noe som noen ikke liker, så skal det forbys....

S

slowmotion

Gjest
Vel, jeg liker både motorsykler og alkohol...
Men det er klart, her i Norge vet vi jo ikke vårt eget beste,
så det er fint at vi har folk til å bestemme for oss...

;)

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
ivar skrev:
la folk sprenge seg selv til h, jeg driter glatt i det gitt.

Fyrverkeri er en forbanna uting som burde forbys. Å skyte eks antall hundre mill i lufta er fanden meg total galskap.
I trondheim smalt det jevnt i over 12 timer i går. Og da mener jeg jevnt!
Nei, det er ikke snakk om at noen ødelegger for andre, det gjelder ikke her.

La kommunal regi arrangere oppskyting fra et visst antall steder, og dermed får alle se et representativt utvalg av blafrende lys og høre smell.

Forby sjiten, og forby det NÅ!

Bøter på 50k om forbudet overtredes.

og nei, jeg er ikke ironisk.

Tilslutt vil jeg si at om idiotene som nevnes i trådstarten hadde vært flere, skulle jeg gjerne bygd en bunker de kunne ha fylt med krutt og seg selv.

Sitter på en bombe!

edit: Det største problemet er jo at skader av dette uvesenet som oftest skjer en uskyldig tredjepart. Denne får øyne blåst bort, og ingen gjerningsmann finnes, da denne selvsagt er forduftet.
Fyllesyk og sur i dag, noe er galt med deg iallefall.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
ødelegger vinylplater synet ditt?
Forstyrrer rørforsterkere i stor grad nattesøvnen din?

Jeg var som sagt i trh, med et lite barn, det var konstant smell i langt over 12 timer.
Når folk ikke forstår å benytte ting innenfor gitte regler må det forbys eller settes under kontroll.

Jeg kan da ikke fatte at enkelte vil at dette uvesenet skal kunne fortsette?
Brannvesen, politi, leger og en haug med andre uttrykker stor skepsis og det burde vel egentlig holde for folk flest?
Eller?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fyrverkeri er flott, men etter hvert er vel fyrverkeriet i salg til vanlige folk blitt stadig kraftigere og samtidig såpass mye billigere at flere har råd til å kjøpe dem, og de skadene man da får blir ofte mer alvorlig. For hver ulykke som skjer er det nok en stor rekke nestenulykker som faktisk ender bra.
Jeg har tilbrakt en nyttårsaften på Skansen i Bergen, før det ble forbudt med raketter der, og hadde en skrekkopplevelse hvor folk skjøt raketter i alle retninger, inn i folkemengder, det var Texas uten like, og så lenge uskyldige i så stor grad blir utsatt for fare fordi det er alt for mange idioter med høy promille og sprengstoff ute og går, så forstår jeg at man må stramme inn.

Tror nok feiringen fremover blir like flott som nå, men forhåpentligvis noe tryggere.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
enig med komponenten.
Vi kan fortsatt kjøpe fyrverkeri, men via en sum til kommunen. Blir jo u-hjelp da også.
Vanlige folk derimot, bør ALDRI mer få sette tenna i en rakett!

edit; og det smeller fortsatt utenfor vinduene her....

S

slowmotion

Gjest
Komponenten skrev:
Fyrverkeri er flott, men etter hvert er vel fyrverkeriet i salg til vanlige folk blitt stadig kraftigere og samtidig såpass mye billigere at flere har råd til å kjøpe dem, og de skadene man da får blir ofte mer alvorlig. For hver ulykke som skjer er det nok en stor rekke nestenulykker som faktisk ender bra.
Jeg har tilbrakt en nyttårsaften på Skansen i Bergen, før det ble forbudt med raketter der, og hadde en skrekkopplevelse hvor folk skjøt raketter i alle retninger, inn i folkemengder, det var Texas uten like, og så lenge uskyldige i så stor grad blir utsatt for fare fordi det er alt for mange idioter med høy promille og sprengstoff ute og går, så forstår jeg at man må stramme inn.

Tror nok feiringen fremover blir like flott som nå, men forhåpentligvis noe tryggere.

ivar skrev:
enig med komponenten.
Vi kan fortsatt kjøpe fyrverkeri, men via en sum til kommunen. Blir jo u-hjelp da også.

edit; og det smeller fortsatt utenfor vinduene her....

Forstår at dette er et problem, og det er nok mye verre i byene enn
ute på landet her hvor jeg bor. Her var det litt smelling utover kvelden
nyttårsaften, og så ganske mye fyrverkeri i ca. en time rundt midnatt.
Så var det slutt. Ikke noe spesielt å irritere seg over, altså.

;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Vil ikke gå imot at kommunen står for fyrverkeriet nyttårskveld. De siste 7 årene har jeg brukt 0 kr på fyrverkeri. Jeg liker å se på, men kjøber det ikke selv.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ved 4th of July-feriringen i USA er det også masse digert fyrverkeri. Det blir skutt opp av komitéen eller kommunen, så kan folket lene seg tilbake i fluktstolene sine og spise pølse mens de beundrer spektaklet. Det funker faktisk riktig bra, og da blir det litt morsommere å kvalifisere seg til medlemsskap i July 4th-komitéen enn i en vanlig 17-maikomité. Fyrverkeri kommer liksom ikke innunder det andre grunnlovstillegget der borte.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vilken smäll!

Hva med promillegrense for fyrverkeri?
Eventuelt begrensninger i tiden det er tillatt å bruke fyrverkeri?

Jeg synes forbud er ganske voldsomt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Alle kommuner kunne opprette et område hvor man under bevoktning kunne skyte opp rakettene sine under kontrollerte forhold. Tviler på at mange av de fattige kommunene i Norge ville ha råd til et kommunalt fyrerkeri, men om man kunne tillate privat fyrverkeri på et avtalt område ville nok mange være villige til å bidra, og de som ikke oppførte seg ville raskt blitt fjernet.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
det ER begrensninger i tiden
31/12 klokka 18:00 og frem til litt etter midnatt (usikker på 1 eller 2)

Hvordan i all verden skal man kontrollere denne promillen?
Importstopp, forbud og enorme bøter er den eneste løsningen

edit: trekk en hundrelapp pr pers over 15 år i kommunen. Ekstraskatt altså
eller 50,-, det er symbolsk og det holder

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
ivar skrev:
edit: trekk en hundrelapp pr pers over 15 år i kommunen. Ekstraskatt altså
eller 50,-, det er symbolsk og det holder
Nei ikke pokker om jeg er villig til å betale ekstraskatt slik at de som bor sentralt i kommunen skal få "gratis" fyrverkeri som jeg og ca 50-60% av innbyggerne ikke kan få sett fordi vi bor i utkanten. De som bor lengst unna kommunesenteret vil få en kjøretur på 25-30 mil for å se på fyrverkeri!! Glem det! Skal det være forbud får det være 100%. :mad:

Men det er da typisk dette nisselandet at vi forbyr symptomet og ikke problemet! Problemet er faktisk ikke fyrverkeri men fylla! Fylla gjør man noe med ved å forby alkohol!

Går det ikke an for Storberget, og andre politikere for den saks skyld, å være ærlig bare en eneste gang? De kan jo si det som det er at alkohol koster Norge "ørten" milliarder i året, og at det egentlig burde blitt forbudt, men at de ikke tør innføre forbud fordi de vet at det vil koste dem det neste valget! Nei da er det lettere å innføre fyrverkeriforbud! Jævla feiginger!! :mad:

S

slowmotion

Gjest
Ja, da er vi i gang igjen.
Hvorfor i all verden skal vi forby alkohol?
Typisk norsk forbudsmentalitet.

Forbud, forbud, det er svaret på alt.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.606
Sted
Nøtterøy
ivar skrev:
enig med komponenten.
Huff!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
Ja, da er vi i gang igjen.
Hvorfor i all verden skal vi forby alkohol?
Typisk norsk forbudsmentalitet.

Forbud, forbud, det er svaret på alt.
At alkohol koster landet MYE penger er et faktum, men for min del må det så gjerne være legalt. Jeg er bare så inn i hælvete forbannet for at de vil forby "symptomet" (bruk av fyrverkeri i beruset tilstand) istedet for å "forby" lidelsen som faktisk er bruk av alkohol! Det ville være like "logisk" å forby biler med den begrunnelse at de misbrukes til fyllekjøring! Forby kjærringer da de får bank av fulle ektemenn! Det vil jo være like logisk. :p

S

slowmotion

Gjest
Spiralis skrev:
At alkohol koster landet MYE penger er et faktum, men for min del må det så gjerne være legalt. Jeg er bare så inn i hælvete forbannet for at de vil forby "symptomet" (bruk av fyrverkeri i beruset tilstand) istedet for å "forby" lidelsen som faktisk er bruk av alkohol! Det ville være like "logisk" å forby biler med den begrunnelse at de misbrukes til fyllekjøring! Forby kjærringer da de får bank av fulle ektemenn! Det vil jo være like logisk. :p
Og jeg er imot forbud av både fyrverkeri og alkohol.

edit: Glemte smilefjeset: ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis jeg hadde risikert å bli alkis fordi naboen drakk hadde det vært på sin plass å forby alkohol også.

Kanskje et sprengningssertifikat/pyroteknikersertifikat for kjøp og bruk av tungt fyrverkeri hadde vært en grei løsning. Da kunne de ivrigste fortsatt holde på med dette, mens fullemennene og barna fikk holde seg i bakgrunnen.

På den positive siden var det jo bedre i år enn tidligere år da salget og bruken startet når det nærmet seg jul, og hele romjulen var mer eller mindre en krigsssone med sprengte postkasser, bråk og leven hele dagen.

Topp Bunn