Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men hva er en audiofil?? En som dyrker en hobby i halvmørke bak nedrullede gardiner??? Hva bestemmmer om man er a-fil??? Prisen på anlegget? Kablene?? Romkorreksjonen? At madammen har rømt???
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Jeg vil si man krysser grensen til audiofili med det samme man oppretter bruker her. Man har det med å hetse det man ikke forstår og de som ikke er audiofile forstår oss simpelten ikke. Har man litt selvinnsikt vil man forstå at mye kan virke noe sært fra utsiden, men det finnes verre ting.
    At audiofile diskuterer og er uenige om hva som er den hellige gral seg i mellom er vel ikke akkurat uvanlig?

    Definerer audiofil som en person som er opptatt av aspekter rundt lydkvalitet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tradisjonelt ble begrepet audiofil brukt, ganske enkelt, for å beskrive de som har kjærlighet til god gjengivelse av lydinnspillinger.

    Hele tråden starter med å definere 'målemafiaen' ut av gruppen 'audiofile'. Som om det er diskvalifiserende å basere sin jakt på godlyd på målinger, kunnskap og teknisk forståelse av hvordan elektronikk, akustikk og psykoakustikk virker. Som om tradisjonell forskning ikke bare er underordnet den personlige og private 'opplevelsen av et produkt i din egen stue', men rett og slett diskvalifiserer fra i det hele tatt å være audiofil.

    Og så vil man synes synd på?
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    "Er det løgner spredd av målemafian?"
    Føler meg nesten truffet her jeg sitter med målemicen min.:p
    Men det et helt greit.
    Jeg har også høyttaler kabel fra C. Olson, men anser meg selv i høyeste grad som audiofil.:rolleyes:

    Det er vel ikke så mye hetsing av audiofile. Heller audiofile som hetser audiofile.
    Men sånt må vi tåle i en velferd stat som Norge.
    Der kom sannheten!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om hififreaks er litt ekstra hårsåre? Få spiller selv inn noe musikk, men de fleste vet alt bedre enn de som faktisk gjør det. Og så sikre er de på sine teorier om teknologi at de blir ekstremt defensive med en gang noen motsier dem. Troen på absolutter er utbredt, og forsvares av noen med en glød som jihadister kan nikke anerkjennende til. Uten det blir ikke hififora mulig å kjenne igjen.

    Men når de drar for mye kabel med seg ut av skammekroken de debattene er henvist til så brytes illusjoner om mulig verdensfred i vår tid. :rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle skrevet noe i denne tråden men er redd for konsekvensene.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Måkke værra redd for å skille seg ut fra hopen vettu. Heller audiofil enn fotballfan. Heller Færøyene enn Gran Canaria. Følg deg selv, ikke andre.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Ja, det virker som det er mange hårsåre folk her på Sentralen, men hver sin lyst.

    Jeg forstår fremdeles ikke helt poenget med tråden. Hvem faen vil være normal?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har grublet over en ting noen år, altså det har ligget murrende langt bak i hodet i mange år. Så kom ordene på det, setningen som sorterte tankene mine og la dem pent på plass. Hvis man er skikkelig flink til noe, så får man ikke hjelp. Mer enn noe annet gjelder det de som er flinke til å synes synd på seg selv.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Men audiofili er jo de nye psykiske problemene. Det er noe man har, men som man ikke kan snakke om. Er det riktig når jeg føler jeg er nødt til å lyve når andre spør meg om hvor mye jeg har brukt på anlegget? Er det riktig når jeg føler jeg må skjule de fete kablene mine slik at de ikke skal vekke for mye oppmerksomhet fra tilfeldig besøkende? Er det riktig når jeg føler jeg må skjule rørene på forsterkeren slik at andre ikke skal få vite at jeg benytter meg av eldgammel teknologi for å spille av de høyoppløste filene mine?

    Dessuten vet jo alle hvem målemafiane er. Det er de som måler, men aldri lytter. Hvis man viser dem en graf som sier at et anlegg måler bra, vil de også automatisk høre at det er bra. Målinger er for målemafian hva bling er for de audiofile.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Musikk og god lyd er mitt dop - og ja, jeg er avhengig!
    Og jeg hører forskjell på mye. Og har blitt ledd av siden jeg både hører forskjell på komponenter, kabler, ikke innspilt utstyr kontra innspilt, kaldt rom kontra varmt, nos rør kontra nye, metallfilm motstandere kontra kull, stoler mere på egne ører enn andres, hører selv kontra lese data osv, osv...

    Men det morsomme med denne hetsingen er at enten er de som hetser HELT på viddene - eller så kommer de sakte men sikkert etter og blir bitt av basillen selv.

    Stakkars mennesker som ikke får oppleve den sunne dop'en som god lyd er!
    :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... kanskje like mye bling der som de som uten logisk grunn fortrekker vannslanger til kabler fordi de tror de må ha det... bare må ha det...:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du føler at du må lyve om hva du har investert i godlyden har du kanskje investert for mye for din egen samvittighet i forhold til andre prioriteringer? Selv har jeg alltid sett på slike tall som nøytrale saksopplysninger. Og det hadde jeg nok også følt hvis jeg brukte de dyreste NOS-rørene og TAD-drivere i et digert hornsystem med SLOB og alt som koster som det smaker.

    De synlige rørene er noe som fascinerer alle som gjester krypten, og de frambringer spørsmål om watt og slikt som de søte intetvitende gjerne grubler på.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Vi er vel alle her audiofile. Spesielt interessert i god lydgjengivelse.
    Audiophile | Define Audiophile at Dictionary.com

    Så er det noen audiofile som befinner seg i det alternative hjørnet. De må da tåle å møte motstand på lik linje med de som trives på alternativmesser.
    12 000 mennesker besøker Alternativmessen denne helgen - Aftenposten

    Kanskje har de alternative audiofile noe å lære av de som oppsøker alternativmesser? Hører sjelden sutring fra den kanten selv om fagfolk naturligvis dømmer aktivitetene og remediene deres nord og ne.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lyve om prisen på anlegget? Det er et faresignal. Ikke med tanke på hets fra andre, men rett og slett med tanke på egen tvil.

    Det er ditt valg. Tenk deg om hvis du ikke lenger tør å fortelle, forklare og begrunne overfor andre hvorfor.

    Hva tenker man om en som lyver om hvor mye han drikker? Hva tenker man om såret og aggressiv avvisning av alle spørsmål om mengde og hyppighet?

    Tenker man at man burde latt stakkaren i fred med hobbyen?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    er det noe verre å svi av en halv mill+++ på et anlegg, enn å ose rundt i Q7, M-serie eller XC90????? Kommer jo fram med en gammel 323 også....
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    føler man seg hetset eller latterliggjort når man er en "audiofil" og reagerer på dette, kan man prøve det samme innen headfi, forteller du hvor mye en har brukt på dette blir man nærmest betraktet som en tulling blant mange, men hvorfor bry seg, andres meninger og prioriteringer betyr nada, føler meg stolt av å ikke være som alle andre i "flokken" :cool:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hetsing er vel ikke rette ordet kanskje,men att mange av de audiofile blir sett på som skrullete er vel en kjendt sak.Selv synes jeg det er ok å bruke penger på et godt anlegg da dette er noe man kan bruke å ha glede av hver dag hele året.
    Mer skrullete kanskje å bruke en formue på bil og båt som faller i verdi fortere enn regnet på vestlandet.
    Litt dårlig samenligning kanskje ;)

    O
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ok, jeg har råd til det. Og jeg er sikkert ikke blant de her inne som har brukt mest. Og innleggene mine må leses med en smule humoristisk skråblikk.

    Tråden opprettet jeg for å se om det var mulig å sparke litt begge veier på en og samme gang. På den ene siden som en liten parodi på den forurettede audiofile som ikke får lov til å ha "sykdommen" sin i fred. Så sånn sett er det et lite spark til min egen stand. På den andre siden er det en sannhet i budskapet. Problemet er at man lett fremstår som usedvanlig selvopptatt når man fremstiller det som et problem å bruke hundretusenvis på en hobby. Men hvorfor kan ikke jeg gjøre det når mine summer kanskje bare er en brøkdel av det båtfolket bruker på sin hobby. Og med langt mindre brukstid sett under ett?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hetsing er vel ikke rette ordet kanskje,men att mange av de audiofile blir sett på som skrullete er vel en kjendt sak.Selv synes jeg det er ok å bruke penger på et godt anlegg da dette er noe man kan bruke å ha glede av hver dag hele året.
    Mer skrullete kanskje å bruke en formue på bil og båt som faller i verdi fortere enn regnet på vestlandet.
    Litt dårlig samenligning kanskje ;)

    O
    Tja, svært ofte sammenfallende. Bare se på OT og rundt omkring i anleggstrådene. Det er ikke uvanlig at vi som bruker pengene våre på dyrere elektronikk og høyttalere enn menigmann også gjør det samme med bil og båt. Ikke jeg, jeg er nok heller et av unntakene som bekrefter regelen. Men noen må jo ha oppgaven å misunne her inne også. :D
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har funnet ut at dette er ikke noe å bry seg om.Det koker bare ned til hva man gjør med sine penger.Om slekt,venner,naboer,katter og hunder og de andre hestpeisene synes vi bruker for mange penger på vår hobby får så være.At andre ikke har skjønt hva som må til av investeringer for å oppnå god lyd så påberoper jeg meg retten til å herved si at de er uvitende.
    Mvh Kenneth
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Et punktum eller to kunne jeg gjerne tenkt meg. :cool:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    En audiofil er en som ikke kaller hifikjøpene sine for investeringer, men som tar verditapet som en mann.
    Bruktmarkedet for Hi-Fi i Norge er et av de beste i verden. Ekte menn gjør gode kjøp og ved salg går man stort sett i null eller selger med fortjeneste :)
    Sitter med flere av de samme merkene som trådstarter, han er i alle fall audiofil!
    Selv om jeg har lagt endel penger i hi-fi de siste årene, mener jeg at dette er totalt irrelevant. Det er interessen, kjærligheten og nysgjerrigheten og kunnskapen til hi-fi som betyr noe.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Båter taper seg mye mindre i verdi enn mange tror. Spesielt hvis du kjøper noe som allerede er litt brukt. Da har stort sett verditapet flatet ut og i noen tilfeller snur det i andre retningen. Så båt er faktisk ikke noen god sammenligning. Det er heller ikke pre 1989 911... men det er nå litt på siden og ikke typisk.

    Jeg har regnet litt på hva som er akseptable investeringer i mannen i gatas øyne. Menigmann uttaler ofte at når noe er dyrere enn en god bruktbil så er det for dyrt. Spør du hva en god bruktbil koster får du svar fra 30.000 til 100.000 kroner. Spør du om det er for et helt system eller for hver komponent vil du nok få ja på begge alternativer.

    La oss først holde vinyl utenfor, for det er en sekundærdiagnose. Den deles også av stadig flere ikke-audiofile, så den er enten smittsom eller ligger latent i menneskeheten. Så da står vi igjen med et system som består av digitale kilder (streaming, optisk drev og DAC), forsterker og høyttalere. Da får vi som strengeste resultat fra gruppen av menigmenn som mener at prisen av en brukbar pizzabil bør være grensen for et helt system. Jeg tror ikke den strengeste gruppen tilhører noen majoritet, men det vil først vise seg når SSB leverer tallene.

    Går vi til den andre enden av skalaen så finner vi de som er så rundelig anlagt at de synes det er greit at hver komponent koster like mye som en bruktbil til 100.000 kroner. Da blir regnestykket slik: (hmmm, hodepine - hjernen min liker ikke tall) drivverk + streamer + DAC + pre + power + høyttalere = 600.000. Tallene er altså ganske klare, sålenge anlegget ditt ligger innenfor budsjettrammene 30.000 til 600.000 så er du innenfor det som er sosialt akseptabelt for menigmann.

    Dessverre aspirerer jeg høyere enn det den dagen telefonen fra Hamar piper i lommen. Men venner kan kjøpes, så det gjør ingenting.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Penger er valgmuligheter. Skyld aldri på for mange valgmuligheter hvis du har gjort dårlige valg. Kjøp gode venner for pengene, baluba.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Penger er valgmuligheter. Skyld aldri på for mange valgmuligheter hvis du har gjort dårlige valg. Kjøp gode venner for pengene, baluba.
    Har jeg råd til super high end så har jeg råd til supervenner også! :D Og så finnes det jo et asyl for oss, selv om det er på verdensveven.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Hvem i alle dager kan høre på en båt?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Hvem i alle dager kan høre på en båt?
    Min bestefar hadde en 24-fots sjark med ensylindret SABB diesel, 8 hestekrefter eller noe sånt. Jeg lover. Det går an å høre på en båt, og bli lykkelig av det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Hvem i alle dager kan høre på en båt?
    Min bestefar hadde en 24-fots sjark med ensylindret SABB diesel, 8 hestekrefter eller noe sånt. Jeg lover. Det går an å høre på en båt, og bli lykkelig av det.
    Dessuten, ingen regler hindrer deg i å sette noen gode nearfieldmonitorer på batteridrift under dekk. :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Smaken e som baken,men gamle semidiesler er kule. Fant nå ikke det klippet jeg leita etter, men noen av disse har en utrolig syngende gange på tomgang.....
    Det var disse jeg vokste opp med.... :)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kjøpte båt for 950000kr for 3 år siden den får jeg 950000 til 1.1 mill igjen for i dag,hva får du for et anlegg til 1 mill i dag 3 år etter??? ;)
    O
    Tja,si det.300k kanskje.Men samtidig må en huske på at en båt som er for salg har rundt 85% flere kjøpere en et anlegg til 1 mill.Dette har nok
    med hva folk oppfatter som verdier.Og der havner våre hifi produkter langt nede på lista dessverre.
    Mvh Kenneth
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I den grad vi fortjener hets er muligens tendensen til en fanatisk tilnærming til hi-fi som ISIL ville ha vært stolt av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn