Vil ha en engasjerende forsterker. Eller skifte av høyttalere?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
orso skrev:
McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Mener du at det er flere dB avvik i frekvensgangen på en McIntosh transistor?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
lovemusikk skrev:
Sånn, så håper jeg at når noen skal skrive hva jeg har sagt så skriv det og ikke legg til masse tull. Vert på avforum du?
Opplever dette forumet som et mye bedre og sakelig forum der en kan hjelpe hverandre og nå håper jeg på mye hjelp og mye godt lesestoff. :)
Jeg kunne vel "kliptoglimtlitt" fra div. tråder på div. forum (som det hender du gjør), men det var nå ikke det som var det direkte poenget med innlegget mitt da (mer en "innskutt" bi-setning for å eksemplifisere) :)

En høyttaler med de egenskaper og karakteristikker du søker koster fort en god slump med pææng. Eksempler som, uten prisbegrensing kunne vurderes, er: Respons (Persons pyramider), Tannoy (som tidligere nevnt) DC10T og Glenair 15 for nevne noen. En forsterker til å "rettferdiggjøre" de fullt ut, er heller ikke gratis, selvom jeg har hørt Respons spille bra på relativt rimelige og "strømsvake" forsterkere.

I tillegg skal begge deler også falle i smak visuelt og designmessig (i hvertfall ht). Så, enten må du leve med kompromiss (som de fleste av oss?!?), ellers så må det "beinharde" omprioriteringer til. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
ptb skrev:
lovemusikk skrev:
Sånn, så håper jeg at når noen skal skrive hva jeg har sagt så skriv det og ikke legg til masse tull. Vert på avforum du?
Opplever dette forumet som et mye bedre og sakelig forum der en kan hjelpe hverandre og nå håper jeg på mye hjelp og mye godt lesestoff. :)
Jeg kunne vel "kliptoglimtlitt" fra div. tråder på div. forum (som det hender du gjør), men det var nå ikke det som var det direkte poenget med innlegget mitt da (mer en "innskutt" bi-setning for å eksemplifisere) :)

En høyttaler med de egenskaper og karakteristikker du søker koster fort en god slump med pææng. Eksempler som, uten prisbegrensing kunne vurderes, er: Respons (Persons pyramider), Tannoy (som tidligere nevnt) DC10T og Glenair 15 for nevne noen. En forsterker til å "rettferdiggjøre" de fullt ut, er heller ikke gratis, selvom jeg har hørt Respons spille bra på relativt rimelige og "strømsvake" forsterkere.

I tillegg skal begge deler også falle i smak visuelt og designmessig (i hvertfall ht). Så, enten må du leve med kompromiss (som de fleste av oss?!?), ellers så må det "beinharde" omprioriteringer til. :)
Disse?

http://www.audiofil.no/Respons.htm

og disse?

http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/tannoy_definition_dc10t.html

http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/tannoy_prestige_glenair.html

Får skamgode tester disse to siste ser jeg. Er jo og et merke jeg selv har hatt lyst å høre.
Noen erfaringer med dei?

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Har du prøvd å bytte til messingskruer? Jeg har hørt rykter om at det skal gi et løft. ;D

Nei da, jeg mener du bør bytte høyttalere og Klipsch RF-63 er en av de du må få testet hjemme.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
audiomur skrev:
Har du prøvd å bytte til messingskruer? Jeg har hørt rykter om at det skal gi et løft. ;D

Nei da, jeg mener du bør bytte høyttalere og Klipsch RF-63 er en av de du må få testet hjemme.
Thhi..morosamt ;D Nope ikke testet det og kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at det vil gjøre susen. ;D

Ja RF63 er jo et must å få testet, helt klart.
Er jo noe rimligere enn disse Tanoy som ligger over budsjett egentlig, men du veit..hehe. Utsjånaden på Tanoy vart og godkjent, men jeg sa ikke pris. ;) Så da har vi ivertfall to merker å teste ut. :)

Under: Sleve sleve.. ;D Seriøst..det frister.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
lovemusikk skrev:
Disse?

Får skamgode tester disse to siste ser jeg. Er jo og et merke jeg selv har hatt lyst å høre.
Noen erfaringer med dei?
Disse? > Ja, ja og ja.

Erfaring er vel å "ta" i. Det er noen år siden sist jeg hørte på Respons. De jeg har lyttet til i litt ulike settinger(måtte inn på hjemmesia for å "huske" rikige modeller - det har jo vært noen varianter) er Grande, da den hadde 12" bass, Grand m/10" i bunnen og Art med dbl. 8". Lydsignaturen og karakteristikken til Respons har jeg alltid hatt sansen for.

Jeg har lyttet litt til Tannoy DC8T hos Stereofil. Dvs. "tilsvarende" DC10T, men med 8". Skal få lyttet mer til denne. "Problemet" er at du ikke får lånt med deg ht. hjem fra Stereofil. Dvs. man må "gamble" ved å teste/lytte hos de - ikke enkelt med 0 referanse.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
Stryk den fra listen din hvis Klipsch virker tiltalende. Det er 2 forskjellige verdener.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Griffenfeldt skrev:
Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
Stryk den fra listen din hvis Klipsch virker tiltalende. Det er 2 forskjellige verdener.
Nettopp derfor jeg nevner Respons. Med "referanse" i hva @lovemusikk hevder han liker ved Vienna, så mener jeg Respons er en ht. han burde hørt på. Dvs. forsøke å "pense" han i en retning utfra hans egne uttalte preferanser.
I den sammenheng kan jeg ikke forestille meg at Klipsch er noe alternativ.
Det tar ca. toogtjue sekunder hos f.eks. Stereofil (som fører både Klipsch og Vienna), å finne ut hvilke av disse "dimensjonalt" forskjellige ht.karakteristikker man "liker".

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og så er vi tilbake i helhetstenkingen igjen...

Klipsch på Hegel tror jeg ikke blir noen hit. Kanskje med rørforsterkeren din....

Jeg ville nok gjort et forsøk på å bytte ut en ting av gangen. Ikke gjør for mye på en gang. Da ender du opp med å miste alle referanser, og fortsetter å famle i blinde.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
At MA lyder mer detaljert skyldes nok særlig Mozartens impedanstoppved 3k.. Motstanden (les: impedansen) i utgangstrafoen og motstanden i høyttaleren står i serie og danner en spenningsdeler. Mest spenning får dermed høyttaleren der den har høyest impedans, mens trafoen spiser opp mer av signalet der høyttaleren er lavest. Kort sagt blir dippen i det nedre presens-området redusert. Transer har derimot liten motstand i utgangen, som bekjent. Utfra dette ville du i teorien kunne få en mer sprelsk lyd om du satte inn en motstand på et par Ohm (tilsvarende 10-15m sprengledning?) mellom forsterker og høyttaler. (ikke bruk sprengledning den er usolid, lett å rive av osv!). Litt anti-intuitivt med en slik motstand, det medgis.
Noe effekt ville kastes bort. Hvor mye dårligere ville bassen bli vet man ikke uten å ha prøvd. Kanskje anlegget ville ha tjent på litt lavere dempningfaktor, hvem vet. Hegelen kan være litt for stram i bassen (for de høyttalerne). Ellers er sef både bass og diskant kollosalt avhengig av rommet.og plasseringen : Flytt ht nærmere vegg/hjørner, ta av frontstoff, len dem litt bakover (gir mer nivå rundt delefrekvensen), vend dem litt innover, fjern gulvteppe + absorberende greier på veggene. Eksperimenter med dempning av en eller flere porter. I beste fall vil du ikke kjenne igjen anlegget. No

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
ptb skrev:
Griffenfeldt skrev:
Nettopp derfor jeg nevner Respons. Med "referanse" i hva @lovemusikk hevder han liker ved Vienna, så mener jeg Respons er en ht. han burde hørt på. Dvs. forsøke å "pense" han i en retning utfra hans egne uttalte preferanser.
Det tar ca. toogtjue sekunder hos f.eks. Stereofil (som fører både Klipsch og Vienna), å finne ut hvilke av disse "dimensjonalt" forskjellige ht.karakteristikker man "liker".
Vil også anbefale en prøvelytt til Respons ;) Ikke fordi vi har et par Response Grand LE i stuen, men fordi jeg også tror dette kan treffe lovemusikk sine preferanser. Da må det lytting til.. Skal jeg trekke frem en ting som engasjerer mange med Respons, er det makrodynamikken :eek:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5899.0.html

Men det kan hende at du blir mest fornøyd med å bytte både til engasjerende høyttalere og forsterker..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
orso skrev:
McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Dette vil jeg ha bevis for.
Det er fritt frem å google frem måleresultater.

Jeg ser ikke så mye "farging" på disse kurvene, men men...

T

timc

Gjest
Det der er ikke noe å gå etter.

Den viser en økning på rett over 0.25dB Det gjør veeeeldig mange forsterkere med samme last. Det ser verre ut en det er siden kurven er strukket.

Ear M100A viser en økning på ca 0.75dB

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
ptb skrev:
lovemusikk skrev:
Disse?

Noen erfaringer med dei?
Disse? > Ja, ja og ja.

Erfaring er vel å "ta" i. Det er noen år siden sist jeg hørte på Respons. De jeg har lyttet til i litt ulike settinger(måtte inn på hjemmesia for å "huske" rikige modeller - det har jo vært noen varianter) er Grande, da den hadde 12" bass, Grand m/10" i bunnen og Art med dbl. 8". Lydsignaturen og karakteristikken til Respons har jeg alltid hatt sansen for.

Jeg har lyttet litt til Tannoy DC8T hos Stereofil. Dvs. "tilsvarende" DC10T, men med 8". Skal få lyttet mer til denne. "Problemet" er at du ikke får lånt med deg ht. hjem fra Stereofil. Dvs. man må "gamble" ved å teste/lytte hos de - ikke enkelt med 0 referanse.
Jeg får ikke hørt di engang. hmm..

Griffenfeldt skrev:
Vet ikke helt, ikke hørt Klipsch, bare noen få toner i bakgrunnen på lavt volum i en butikk, det hørtes tiltalende ut.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
ptb skrev:
Griffenfeldt skrev:
respons ja.. skal se og lese litt om dei.

Zomby_Woof skrev:
Og så er vi tilbake i helhetstenkingen igjen...

Klipsch på Hegel tror jeg ikke blir noen hit. Kanskje med rørforsterkeren din....

Jeg ville nok gjort et forsøk på å bytte ut en ting av gangen. Ikke gjør for mye på en gang. Da ender du opp med å miste alle referanser, og fortsetter å famle i blinde.
Ja du sier noe der + at jeg ikke vil leve uten musikk. Det er ikke sååå dårligt nå da. ;)

Dr.No skrev:
At MA lyder mer detaljert skyldes nok særlig Mozartens impedanstoppved 3k.. Motstanden (les: impedansen) i utgangstrafoen og motstanden i høyttaleren står i serie og danner en spenningsdeler. Mest spenning får dermed høyttaleren der den har høyest impedans, mens trafoen spiser opp mer av signalet der høyttaleren er lavest. Kort sagt blir dippen i det nedre presens-området redusert. Transer har derimot liten motstand i utgangen, som bekjent. Utfra dette ville du i teorien kunne få en mer sprelsk lyd om du satte inn en motstand på et par Ohm (tilsvarende 10-15m sprengledning?) mellom forsterker og høyttaler. (ikke bruk sprengledning den er usolid, lett å rive av osv!). Litt anti-intuitivt med en slik motstand, det medgis.
Noe effekt ville kastes bort. Hvor mye dårligere ville bassen bli vet man ikke uten å ha prøvd. Kanskje anlegget ville ha tjent på litt lavere dempningfaktor, hvem vet. Hegelen kan være litt for stram i bassen (for de høyttalerne). Ellers er sef både bass og diskant kollosalt avhengig av rommet.og plasseringen : Flytt ht nærmere vegg/hjørner, ta av frontstoff, len dem litt bakover (gir mer nivå rundt delefrekvensen), vend dem litt innover, fjern gulvteppe + absorberende greier på veggene. Eksperimenter med dempning av en eller flere porter. I beste fall vil du ikke kjenne igjen anlegget. No
Ja har flyttet litt på høyttalerne, må ha dei nær bakvegg (ca max 70cm til elementer) ellers får jeg stående bassbølger og lite bass i sitteposisjon som anlegget står no. Er lent litt tilbake. Dette med å tette porter synes jeg ikke var noe.

Se link:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54983.msg1050558.html#msg1050558

Ellers absorberende plater og sånt har jeg ikke testet, men vet det har litt å si, men tenker at det er ikke der problemet ligger, uten å vite da. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Dei der Tannoyane er skikkeleg gode. Kjem test på www.audiophile.no ganske snart, trur eg...
Ja det var sånn jeg opplevde dei, da jeg las test av dei, DC10T på nettet på fidelity tror jeg det var + Den andre serien over Glenair med 15" las jeg test av på lyd&bilde..

http://www.stereofil.no/produkter/images/tannoy/test_definition_dc10t.pdf

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=&testid=2896

begge plasser så det meget bra ut og jeg likte det jeg las for å si det sånn.
Men seff jeg vet jo ikke, og når jeg ikke får hørt dei, så er det ikke så lett. (tror ikke noen i Bergen har dei? Eller respons for den del)

Hva liker flertallet på jobben din av Tannoy og Klipsch? :)

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
34
Torget vurderinger
1
Jeg ville nok anbefalt å begynne i motsatt ende av der tråden er i dag. Kilden.

Vurder noe mer varmtlydende som kilde. Du har jo satt sammen hele kjeden fra Hegel. Jeg mistenker at det er noe av den lyden du mener gir for lite 'følelse' i lengden. Det er nå min erfaring med noen av produktene derfra og du har jo flere av dem..

Prøv en Audio Aero eller noe annet litt mer romantisk enn en Hegel CD-spiller. Eldre Wadia'er kan kanskje også være noe (850 el.l), selv om de er litt røffe i lyden.
Kommer ikke på noen andre i farten. Ellers vil en Pass Labs også gi noe av 'varmen' jeg tror du er ute etter. Men jeg vil uansett anbefale å begynne i begynnelsen av kjeden. Hvorfor rette problemet i motsatt ende når opprinnelsen av signalet ikke endres?

mvh TomTom

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.695
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
BanjoArrne skrev:
Artig med en tilbakemelding om hvordan du oppfatter det du hører her også, på godt og ondt. :)
Om ikke annet, så (nok) en artist som har gått meg hus forbi. Her må det handles CD´r :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
TomTom skrev:
Jeg ville nok anbefalt å begynne i motsatt ende av der tråden er i dag. Kilden.

Vurder noe mer varmtlydende som kilde. Du har jo satt sammen hele kjeden fra Hegel. Jeg mistenker at det er noe av den lyden du mener gir for lite 'følelse' i lengden. Det er nå min erfaring med noen av produktene derfra og du har jo flere av dem..

Prøv en Audio Aero eller noe annet litt mer romantisk enn en Hegel CD-spiller. Eldre Wadia'er kan kanskje også være noe (850 el.l), selv om de er litt røffe i lyden.
Kommer ikke på noen andre i farten. Ellers vil en Pass Labs også gi noe av 'varmen' jeg tror du er ute etter. Men jeg vil uansett anbefale å begynne i begynnelsen av kjeden. Hvorfor rette problemet i motsatt ende når opprinnelsen av signalet ikke endres?

mvh TomTom
Joda, sikkert et godt tips det. Men ikke helt sikker på om det er så utslagsgivende.
CD25.2 spilte litt likt den jeg har nå, så.. Og dette med trøkket i brystkassa fra trommene kan ikke den hjelpe til med uansett.
;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Tror jeg ville satset på noen mer lettdrevne høyttalere med fokus på det du ønsker, Lovemusikk.

Fikk en liten pekepinn på hvordan MA XD800MKIII høres ut i dag, men på headset. Likevel ikke vanskelig å høre at dette er noe jeg hadde likt selv også. Flott klang, Energi og stram bass. Masse detaljer, snert og veldig fin mellomtone som ikke blir hard og pågående men er frodig og innbydende. Er jeg på sporet?
I såfall skal jeg prøve noe med rør, for dette hørtes veldig lovende ut. :)

Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.
Har i allefall ikke funnet noen beskrivelser i div. magasiner heller som er bedre enn hva det gir meg. Der kan jeg jo danne meg en mening selv også. :)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Har ikke lest hele tråden, men var jeg deg ville jeg prøvd med en rørforforsterker.
Jeg mener denne delen av kjeden tilfører noe spesielt, og med rør her, kan du få mer innlevelse, luft og dynamikk.
Har ikke hørt den, men leser mange lovord om audio valve eklipse

Yasman

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
BanjoArrne skrev:
Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.
Hva mener du? Hvordan får du lyttet til en hifi-komponent "over nettet"?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Dazed skrev:
BanjoArrne skrev:
Er det negativt, positivt eller nøytralt du spør? :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
BanjoArrne skrev:
Dazed skrev:
BanjoArrne skrev:
Er det negativt, positivt eller nøytralt du spør? :)
Eh, det er "oppriktig" jeg spør. Av dine alternativer tror jeg at jeg må velge "Nøytralt".

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
You Tube bruker jeg litt.

Det går jo på å spore positive egenskaper. Negative kan jo kamera som brukes stå for å da blir ikke snutten verd å høre på.
Går mest på om bassen virker fin og stram, om det er energisk signatur, klart og åpent m.m. om opptaket tillater det. Jeg kan jo fint høre om det svinger, om det er rytmiske kvaliteter osv. .
Får jo ikke hørt like lett hvordan slikt som den fineste oppløsning er. Det er jo avhengig av kameraets mikrofon, som jo setter begrensning for hvor godt det meste kan høres.

Så altså mest på signatur og musikalske egenskaper, bass og enkelte andre parametre.
Slikt som lydbilde, perspektiv, mikrodynamikk, den fineste oppløsningen og de andre parametre som man gjerne sitter med skalpellører og lytter til hjemme kan man jo bare glemme, men jeg har vel lagt fra meg dem litt også jeg da, hjemme også. Jeg ønsker ikke høre "ALT" like mye lenger, slik jeg kanskje ønsket før og som jeg trodde var sånn, at jo mere jo bedre. Det blir ikke bra det heller, ikke for min del i allefall, når anleggene er så bra at de dissekerer musikken fullstendig så man blir sittende å lytte til alt i biter og at det nådeløst slakter opptak som ikke er godt innspilt, eller at Vinyl låter spinkelt og kjedelig, heller enn musikken som helhet med en god posjon av det meste.

I snuttene kommer jo rom, forksjellige komponenters match, samspill osv. inn også som man må ta i betraktning. Men sånn er det i testene i et magasin også. De har ikke bare hørt på en komponent der heller. Likevel kan de beskrive hvordan f.eks forsterkeren låter. Det blir i så fall med totalen av hvordan den låter der, deres lytterom, med høyttalernes, evt. Cd-spillerens og kablenes effekt på anlegget oppå det hele. Derfor vil ikke den heller låte helt likt hjemme som hos dem som måtte kjøpe den. Men, den vil jo fremdeles fremme de egenskaper den er god på hos dem også, selv om det også kan bli motarbeidet eller løftet mer frem hos dem igjen, som resultat av deres resterende komponenters totale kvaliteter.

Som sagt en pekepinn, som for min del virker grei. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Først bør trådstarter kjøpe en høyttaler han liker. Så kan han begynne å bytte komponenter for å tilpasse lyden.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Tror jeg også på. :)

Høyttalerne bør vel etterstrebe og ha iboende seg det trådstarter søker om han vil frembringe de egenskaper han liker med letthet. Ellers blir vel forskjellene mer minimale ved forsterkerbytte også i den retning han søker da høyttalerne kanskje hele tiden legger en demper på nettopp det.

Løp og prøv. :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Istemmer siste talere. Om jeg leser @lovemusikk rett, så må han nok opp i membranstr. 10" + for å få den basskarakteristikken han søker.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
lovemusikk skrev:
?!? Hva venter du å få for fornuftig vurdreringsgrunnlag ut av et evt. svar på dette?

Er "misjonen" med tråden å få tips/innspill til høyttalere (og evt./alt. forsterker) som kan være i retning av hva du søker etter, eller.... ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
BanjoArrne skrev:
Tror jeg ville satset på noen mer lettdrevne høyttalere med fokus på det du ønsker, Lovemusikk.

Fikk en liten pekepinn på hvordan MA XD800MKIII høres ut i dag, men på headset. Likevel ikke vanskelig å høre at dette er noe jeg hadde likt selv også. Flott klang, Energi og stram bass. Masse detaljer, snert og veldig fin mellomtone som ikke blir hard og pågående men er frodig og innbydende. Er jeg på sporet?
I såfall skal jeg prøve noe med rør, for dette hørtes veldig lovende ut. :)

Har i allefall ikke funnet noen beskrivelser i div. magasiner heller som er bedre enn hva det gir meg. Der kan jeg jo danne meg en mening selv også. :)
Ja den rørforsterkeren spiller bra den. :) Høyt nok egentlig, men går tom når en skrur veldig høyt. ;) Så vil tru med
litt mer lettdrevne høyttalere vil den spille høyt nok. Litt overrasket over CM9, på dei spilte den minst like høyt, kanskje mer enn på mine. :)

Anonym skrev:
Først bør trådstarter kjøpe en høyttaler han liker. Så kan han begynne å bytte komponenter for å tilpasse lyden.
Ja joda, det er sant. :) Liker dei jeg har nå, men kunne vert mer trøkk på mellombassen, men på 6" får en jo ikke så
mye av det. Ellers mer rytmisk driv.

ptb skrev:
lovemusikk skrev:
?!? Hva venter du å få for fornuftig vurdreringsgrunnlag ut av et evt. svar på dette?

Er "misjonen" med tråden å få tips/innspill til høyttalere (og evt./alt. forsterker) som kan være i retning av hva du søker etter, eller.... ?
Svaret er: Ja.
Skrev vel til feil mann. hehe..
Tenkte bare mer generelt.. jeg bor på vestlandet og får ikke hørt Tannoy her. Vis Tannoy er best, er det bortkastet å låne med seg tusen Klipsch hjem. Er du med?

ptb skrev:
Istemmer siste talere. Om jeg leser @lovemusikk rett, så må han nok opp i membranstr. 10" + for å få den basskarakteristikken han søker.
Yes.. det tror jeg og på.
Dette som vi alltid hørte før i tiden ,om at store elementer er trege og små raske.. hørbar forskjell, som vil plage meg? Personelig tror jeg vel ikke det til prisen, men må liksom høre med folket som kanskje har mer peiling enn meg. :)

C

Cyber

Gjest
Myste litt på din nye tråd med bilder. Ser jo flott ut anlegget, men plasseringen er vel ikke helt optimal utifra mitt hode og erfaring med avstander og akustikk. Med en høyttaler nærmest i et hjørne og en skytende fra en posisjon som blir "midt på gulvet" uten forsterkning fra bakvegg skulle en jo tro at lydbildet ble nokså ujevnt frekvensmessig? Bassmessig mister du nok også endel nivå fra høyre front og rommet bak er vel heller ikke helt optimalt.

Du har ikke prøvd å trekke frontene litt nærmere lytteposisjon og vinklet litt mer innover? Tror jeg ville prøvd å trekke dem rett frem ca 50 cm og se hva det gjorde, men du har vel kanskje alt prøvd ut litt slik?

Topp Bunn