Mener du at det er flere dB avvik i frekvensgangen på en McIntosh transistor?orso skrev:McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Mener du at det er flere dB avvik i frekvensgangen på en McIntosh transistor?orso skrev:McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Jeg kunne vel "kliptoglimtlitt" fra div. tråder på div. forum (som det hender du gjør), men det var nå ikke det som var det direkte poenget med innlegget mitt da (mer en "innskutt" bi-setning for å eksemplifisere)lovemusikk skrev:Sånn, så håper jeg at når noen skal skrive hva jeg har sagt så skriv det og ikke legg til masse tull. Vert på avforum du?
Opplever dette forumet som et mye bedre og sakelig forum der en kan hjelpe hverandre og nå håper jeg på mye hjelp og mye godt lesestoff.![]()
Disse?ptb skrev:Jeg kunne vel "kliptoglimtlitt" fra div. tråder på div. forum (som det hender du gjør), men det var nå ikke det som var det direkte poenget med innlegget mitt da (mer en "innskutt" bi-setning for å eksemplifisere)lovemusikk skrev:Sånn, så håper jeg at når noen skal skrive hva jeg har sagt så skriv det og ikke legg til masse tull. Vert på avforum du?
Opplever dette forumet som et mye bedre og sakelig forum der en kan hjelpe hverandre og nå håper jeg på mye hjelp og mye godt lesestoff.![]()
En høyttaler med de egenskaper og karakteristikker du søker koster fort en god slump med pææng. Eksempler som, uten prisbegrensing kunne vurderes, er: Respons (Persons pyramider), Tannoy (som tidligere nevnt) DC10T og Glenair 15 for nevne noen. En forsterker til å "rettferdiggjøre" de fullt ut, er heller ikke gratis, selvom jeg har hørt Respons spille bra på relativt rimelige og "strømsvake" forsterkere.
I tillegg skal begge deler også falle i smak visuelt og designmessig (i hvertfall ht). Så, enten må du leve med kompromiss (som de fleste av oss?!?), ellers så må det "beinharde" omprioriteringer til.![]()
Thhi..morosamt ;D Nope ikke testet det og kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at det vil gjøre susen. ;Daudiomur skrev:Har du prøvd å bytte til messingskruer? Jeg har hørt rykter om at det skal gi et løft. ;D
Nei da, jeg mener du bør bytte høyttalere og Klipsch RF-63 er en av de du må få testet hjemme.
Disse? > Ja, ja og ja.lovemusikk skrev:Disse?
Får skamgode tester disse to siste ser jeg. Er jo og et merke jeg selv har hatt lyst å høre.
Noen erfaringer med dei?
Nettopp derfor jeg nevner Respons. Med "referanse" i hva @lovemusikk hevder han liker ved Vienna, så mener jeg Respons er en ht. han burde hørt på. Dvs. forsøke å "pense" han i en retning utfra hans egne uttalte preferanser.Griffenfeldt skrev:Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
Stryk den fra listen din hvis Klipsch virker tiltalende. Det er 2 forskjellige verdener.
Vil også anbefale en prøvelytt til Responsptb skrev:Nettopp derfor jeg nevner Respons. Med "referanse" i hva @lovemusikk hevder han liker ved Vienna, så mener jeg Respons er en ht. han burde hørt på. Dvs. forsøke å "pense" han i en retning utfra hans egne uttalte preferanser.Griffenfeldt skrev:Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
Stryk den fra listen din hvis Klipsch virker tiltalende. Det er 2 forskjellige verdener.
I den sammenheng kan jeg ikke forestille meg at Klipsch er noe alternativ.
Det tar ca. toogtjue sekunder hos f.eks. Stereofil (som fører både Klipsch og Vienna), å finne ut hvilke av disse "dimensjonalt" forskjellige ht.karakteristikker man "liker".
Dette vil jeg ha bevis for.orso skrev:McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Det er fritt frem å google frem måleresultater.timc skrev:Dette vil jeg ha bevis for.orso skrev:McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Støttes. Meget gode allround høyttalere.Audiophile-Arve skrev:Dei der Tannoyane er skikkeleg gode. Kjem test på www.audiophile.no ganske snart, trur eg...
Hvilke av Tannoyéne? DC10T?Audiophile-Arve skrev:Dei der Tannoyane er skikkeleg gode. Kjem test på www.audiophile.no ganske snart, trur eg...
Jeg får ikke hørt di engang. hmm..ptb skrev:Disse? > Ja, ja og ja.lovemusikk skrev:Disse?
Får skamgode tester disse to siste ser jeg. Er jo og et merke jeg selv har hatt lyst å høre.
Noen erfaringer med dei?
Erfaring er vel å "ta" i. Det er noen år siden sist jeg hørte på Respons. De jeg har lyttet til i litt ulike settinger(måtte inn på hjemmesia for å "huske" rikige modeller - det har jo vært noen varianter) er Grande, da den hadde 12" bass, Grand m/10" i bunnen og Art med dbl. 8". Lydsignaturen og karakteristikken til Respons har jeg alltid hatt sansen for.
Jeg har lyttet litt til Tannoy DC8T hos Stereofil. Dvs. "tilsvarende" DC10T, men med 8". Skal få lyttet mer til denne. "Problemet" er at du ikke får lånt med deg ht. hjem fra Stereofil. Dvs. man må "gamble" ved å teste/lytte hos de - ikke enkelt med 0 referanse.
Vet ikke helt, ikke hørt Klipsch, bare noen få toner i bakgrunnen på lavt volum i en butikk, det hørtes tiltalende ut.Griffenfeldt skrev:Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
respons ja.. skal se og lese litt om dei.ptb skrev:Nettopp derfor jeg nevner Respons. Med "referanse" i hva @lovemusikk hevder han liker ved Vienna, så mener jeg Respons er en ht. han burde hørt på. Dvs. forsøke å "pense" han i en retning utfra hans egne uttalte preferanser.Griffenfeldt skrev:Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har blitt "underholdt" av Respons høytalere. Gode, ja, underholdene og utpreget dynamiske, nei.
I den sammenheng kan jeg ikke forestille meg at Klipsch er noe alternativ.
Det tar ca. toogtjue sekunder hos f.eks. Stereofil (som fører både Klipsch og Vienna), å finne ut hvilke av disse "dimensjonalt" forskjellige ht.karakteristikker man "liker".
Ja du sier noe der + at jeg ikke vil leve uten musikk. Det er ikke sååå dårligt nå da.Zomby_Woof skrev:Og så er vi tilbake i helhetstenkingen igjen...
Klipsch på Hegel tror jeg ikke blir noen hit. Kanskje med rørforsterkeren din....
Jeg ville nok gjort et forsøk på å bytte ut en ting av gangen. Ikke gjør for mye på en gang. Da ender du opp med å miste alle referanser, og fortsetter å famle i blinde.
Ja har flyttet litt på høyttalerne, må ha dei nær bakvegg (ca max 70cm til elementer) ellers får jeg stående bassbølger og lite bass i sitteposisjon som anlegget står no. Er lent litt tilbake. Dette med å tette porter synes jeg ikke var noe.Dr.No skrev:At MA lyder mer detaljert skyldes nok særlig Mozartens impedanstoppved 3k.. Motstanden (les: impedansen) i utgangstrafoen og motstanden i høyttaleren står i serie og danner en spenningsdeler. Mest spenning får dermed høyttaleren der den har høyest impedans, mens trafoen spiser opp mer av signalet der høyttaleren er lavest. Kort sagt blir dippen i det nedre presens-området redusert. Transer har derimot liten motstand i utgangen, som bekjent. Utfra dette ville du i teorien kunne få en mer sprelsk lyd om du satte inn en motstand på et par Ohm (tilsvarende 10-15m sprengledning?) mellom forsterker og høyttaler. (ikke bruk sprengledning den er usolid, lett å rive av osv!). Litt anti-intuitivt med en slik motstand, det medgis.
Noe effekt ville kastes bort. Hvor mye dårligere ville bassen bli vet man ikke uten å ha prøvd. Kanskje anlegget ville ha tjent på litt lavere dempningfaktor, hvem vet. Hegelen kan være litt for stram i bassen (for de høyttalerne). Ellers er sef både bass og diskant kollosalt avhengig av rommet.og plasseringen : Flytt ht nærmere vegg/hjørner, ta av frontstoff, len dem litt bakover (gir mer nivå rundt delefrekvensen), vend dem litt innover, fjern gulvteppe + absorberende greier på veggene. Eksperimenter med dempning av en eller flere porter. I beste fall vil du ikke kjenne igjen anlegget. No
Ja det var sånn jeg opplevde dei, da jeg las test av dei, DC10T på nettet på fidelity tror jeg det var + Den andre serien over Glenair med 15" las jeg test av på lyd&bilde..Audiophile-Arve skrev:Dei der Tannoyane er skikkeleg gode. Kjem test på www.audiophile.no ganske snart, trur eg...
Du kan heilt sikkert sende ein PM til Rudi, som har testa desse høgtalarane grundig, og høyre kva han trur om forsterkaropplegg som passar best....lovemusikk skrev:Var tenkt å låne med meg hjem disse en helg og. Er avtalt med butikk, men må passe først. Planen er da alene hjemme med et par -tre kompiser og pils ;D
http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/516-klipsch-p-17
F.eks. Meridian 508TomTom skrev:Kommer ikke på noen andre i farten.
mvh TomTom
Om ikke annet, så (nok) en artist som har gått meg hus forbi. Her må det handles CD´rBanjoArrne skrev:Artig med en tilbakemelding om hvordan du oppfatter det du hører her også, på godt og ondt.![]()
Joda, sikkert et godt tips det. Men ikke helt sikker på om det er så utslagsgivende.TomTom skrev:Jeg ville nok anbefalt å begynne i motsatt ende av der tråden er i dag. Kilden.
Vurder noe mer varmtlydende som kilde. Du har jo satt sammen hele kjeden fra Hegel. Jeg mistenker at det er noe av den lyden du mener gir for lite 'følelse' i lengden. Det er nå min erfaring med noen av produktene derfra og du har jo flere av dem..
Prøv en Audio Aero eller noe annet litt mer romantisk enn en Hegel CD-spiller. Eldre Wadia'er kan kanskje også være noe (850 el.l), selv om de er litt røffe i lyden.
Kommer ikke på noen andre i farten. Ellers vil en Pass Labs også gi noe av 'varmen' jeg tror du er ute etter. Men jeg vil uansett anbefale å begynne i begynnelsen av kjeden. Hvorfor rette problemet i motsatt ende når opprinnelsen av signalet ikke endres?
mvh TomTom
Hva mener du? Hvordan får du lyttet til en hifi-komponent "over nettet"?BanjoArrne skrev:Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.
Er det negativt, positivt eller nøytralt du spør?Dazed skrev:Hva mener du? Hvordan får du lyttet til en hifi-komponent "over nettet"?BanjoArrne skrev:Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.
Eh, det er "oppriktig" jeg spør. Av dine alternativer tror jeg at jeg må velge "Nøytralt".BanjoArrne skrev:Er det negativt, positivt eller nøytralt du spør?Dazed skrev:Hva mener du? Hvordan får du lyttet til en hifi-komponent "over nettet"?BanjoArrne skrev:Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.![]()
?!? Hva venter du å få for fornuftig vurdreringsgrunnlag ut av et evt. svar på dette?lovemusikk skrev:Hva liker flertallet på jobben din av Tannoy og Klipsch?![]()
Ja den rørforsterkeren spiller bra den.BanjoArrne skrev:Tror jeg ville satset på noen mer lettdrevne høyttalere med fokus på det du ønsker, Lovemusikk.
Fikk en liten pekepinn på hvordan MA XD800MKIII høres ut i dag, men på headset. Likevel ikke vanskelig å høre at dette er noe jeg hadde likt selv også. Flott klang, Energi og stram bass. Masse detaljer, snert og veldig fin mellomtone som ikke blir hard og pågående men er frodig og innbydende. Er jeg på sporet?
I såfall skal jeg prøve noe med rør, for dette hørtes veldig lovende ut.
Om noen lurer på om det går an å høre seg frem til noe man liker over nett. Ja er mitt svar, og for min del, så lenge lydopptaket er godt.
Har i allefall ikke funnet noen beskrivelser i div. magasiner heller som er bedre enn hva det gir meg. Der kan jeg jo danne meg en mening selv også.![]()
Ja joda, det er sant.Anonym skrev:Først bør trådstarter kjøpe en høyttaler han liker. Så kan han begynne å bytte komponenter for å tilpasse lyden.
Svaret er: Ja.ptb skrev:?!? Hva venter du å få for fornuftig vurdreringsgrunnlag ut av et evt. svar på dette?lovemusikk skrev:Hva liker flertallet på jobben din av Tannoy og Klipsch?![]()
Er "misjonen" med tråden å få tips/innspill til høyttalere (og evt./alt. forsterker) som kan være i retning av hva du søker etter, eller.... ?
Yes.. det tror jeg og på.ptb skrev:Istemmer siste talere. Om jeg leser @lovemusikk rett, så må han nok opp i membranstr. 10" + for å få den basskarakteristikken han søker.
Jo det skal jeg når jeg får tid.Vidar P skrev:Gudbedre. Kan du ikke dra ut og høre på noe hifi?