VIL HA DET NÅ!!!

V

vredensgnag

Gjest
The Marshmallow Test - et kjent eksperiment der barn blir gitt to alternativer: De kan spise en marshmallow straks, eller vente til forstander kommer tilbake, da vil de få to.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kunne det være aktuellt med et lite lovpåbud om at denne videoen må ses 5 ganger før man får lov til å søke om kredittkort...?

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.702
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da står det virkelig dårlig til når du må bruke kredittkort for å kjøpe marshmellows til unga på lørdagen ;D
mvh

A

AK27

Gjest
Walter Mitchell sin klassiske studie. Philip Zimbardo behandler det på en interessant måte i hans arbeid om tidsparadokset. Her er en smakebit fra TED.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
The Marshmallow Test - et kjent eksperiment der barn blir gitt to alternativer: De kan spise en marshmallow straks, eller vente til forstander kommer tilbake, da vil de få to.
Finnes det noen teorier på hvorfor vi mennesker oppfører oss slik?

"men jeg vil ha det i dag"-syndromet eksisterer jo i aller høyeste grad blant voksne også. Det virker som det er en iboende egenskap (eller mangel?) som er vanskelig å bli kvitt selv om mange i mer eller mindre grad klarer å kontrollere den.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Alle vet innerst inne at det finnes en viss mulighet for at man kan bli overkjørt av bussen i morgen.
Fryktelig dumt å skulle vente på to marsmallows " morgen" hvis du blir "overkjørt av bussen" mens du venter.

V

vredensgnag

Gjest
Reklamenæringen og annonsørene som betaler for dens arbeid har en god del av ansvaret her. Vi lever i en tidsalder der vi hele tiden loves belønninger om vi handler (i dobbelt forstand) på en bestemt måte. Sist jeg var på Super'n registrerte jeg at sjokolademinefeltet foran kassene var blitt enda større, og at det var bombekasterammo med iskremtønner rundt sjokoladefeltet. Før dette var det en hel flanke med potetchips (-gull), potetskruer og det som alltid får meg til å stusse: ferdigpoppet popcorn på pose.

Dypest sett handler det om moral - den som tilbyderne av varer og tjenester utøver, og den som foreldrene til barna viser som eksempel for dem.

Zimbardis foredrag er en god gjennomgang av hvilken betydning tidsperspektivet har for handlinger - er man låst i nåtid, så vil man HA DET NÅ.

A

AK27

Gjest
vredensgnag skrev:
Reklamenæringen og annonsørene som betaler for dens arbeid har en god del av ansvaret her. Vi lever i en tidsalder der vi hele tiden loves belønninger om vi handler (i dobbelt forstand) på en bestemt måte. Sist jeg var på Super'n registrerte jeg at sjokolademinefeltet foran kassene var blitt enda større, og at det var bombekasterammo med iskremtønner rundt sjokoladefeltet. Før dette var det en hel flanke med potetchips (-gull), potetskruer og det som alltid får meg til å stusse: ferdigpoppet popcorn på pose.

Dypest sett handler det om moral - den som tilbyderne av varer og tjenester utøver, og den som foreldrene til barna viser som eksempel for dem.

Zimbardis foredrag er en god gjennomgang av hvilken betydning tidsperspektivet har for handlinger - er man låst i nåtid, så vil man HA DET NÅ.
Et sant paradoks, handelstanden* oppfordrer gjennom reklameindustrien til nåtidshedonisme mens et stadig mer komplekst samfunn fordrer langtidstenkning/fremtidsorientering for at en skal kunne lykkes. Jeg tror du er inne på noe sentralt ved vår tidsalder her. Kanskje bør jeg også plukke opp denne boken til Zimbardo. Pløyet nettopp gjennom hans The Lucifer Effect som jeg vil anbefale til alle "medforummisbrukere".

* I mangel på et mer egnet uttrykk, om enn ikke et par sosialdarwinister her (selvutnevnte liberalister i den tidligere redaktøren for The Economist Herbert Spencers ånd) har oppfattet det så lever vi under statorientert monopolkapitalisme ikke entreprenørkapitalisme, noe som gjør at argumentene deres for undertegnede ikke gir mening - og følgelig ikke heller begrepsbruken som er totalt utdatert. Handelsstanden i dag er ikke kjøpmen, men i all hovedsak aksjeselskap med enorme resurser som de bruker for å påvirke vår atferd med stort "hell".

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
De som spiste sin Marshmellow gjorde et klokt valg. De reduserte kroppens inntak av E-stoffer og sukker. I tillegg kunne flere få glede av den samme posen med Marchmellows. Slikt varmer.

I tillegg er vel mange barn vant med at "you can eat your cake and have it". Konsekvens har kanskje blitt et fremmedord.

A

AK27

Gjest
Trondmeg skrev:
[...]

I tillegg er vel mange barn vant med at "you can eat your cake and have it". Konsekvens har kanskje blitt et fremmedord.
Det opprinnelige eksperimentet ble foretatt i 1960.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
"Du kan ligge med denne blondina nå, eller du kan vente en time og så kommer ei brunette også"

::)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nex skrev:
"Du kan ligge med denne blondina nå, eller du kan vente en time og så kommer ei brunette også"

::)
Ikke ei blondine til altså? ::)
Nedtur!!

Da hadde jeg gitt beng i å vente....

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
Da må du vente litt til...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Det er barn dette eksperimentet dreier seg om. De har et litt annet begrep om perspektiv, tid og konsekvens. Det ligger tross alt en marshmellow klar rett foran øynene på dem og det kan spises her og nå. Gjør det samme eksperimentet med barna når de er 3-4 år eldre så kanskje utfallet blir et annet? At enkelte aldri lærer dette handler mer om mangel på utvikling som skaper innvikling.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
@vredensgnag

Oh yes, I know.
Det er også derfor jeg skriver at mange tar med seg barnas perspektivmangel og bruker det senere i livet. Det er altfor enkelt å handle seg til livslykkekolikk.

HER OG NÅ! Kjøp nå og betal om 9 måneder.
Tenk da heller 9 måneder tilbake i livet og se hvordan økonomien er nå i forhold til da.

Topp Bunn