V
vredensgnag
Gjest
The Marshmallow Test - et kjent eksperiment der barn blir gitt to alternativer: De kan spise en marshmallow straks, eller vente til forstander kommer tilbake, da vil de få to.
|
Finnes det noen teorier på hvorfor vi mennesker oppfører oss slik?vredensgnag skrev:The Marshmallow Test - et kjent eksperiment der barn blir gitt to alternativer: De kan spise en marshmallow straks, eller vente til forstander kommer tilbake, da vil de få to.
Et sant paradoks, handelstanden* oppfordrer gjennom reklameindustrien til nåtidshedonisme mens et stadig mer komplekst samfunn fordrer langtidstenkning/fremtidsorientering for at en skal kunne lykkes. Jeg tror du er inne på noe sentralt ved vår tidsalder her. Kanskje bør jeg også plukke opp denne boken til Zimbardo. Pløyet nettopp gjennom hans The Lucifer Effect som jeg vil anbefale til alle "medforummisbrukere".vredensgnag skrev:Reklamenæringen og annonsørene som betaler for dens arbeid har en god del av ansvaret her. Vi lever i en tidsalder der vi hele tiden loves belønninger om vi handler (i dobbelt forstand) på en bestemt måte. Sist jeg var på Super'n registrerte jeg at sjokolademinefeltet foran kassene var blitt enda større, og at det var bombekasterammo med iskremtønner rundt sjokoladefeltet. Før dette var det en hel flanke med potetchips (-gull), potetskruer og det som alltid får meg til å stusse: ferdigpoppet popcorn på pose.
Dypest sett handler det om moral - den som tilbyderne av varer og tjenester utøver, og den som foreldrene til barna viser som eksempel for dem.
Zimbardis foredrag er en god gjennomgang av hvilken betydning tidsperspektivet har for handlinger - er man låst i nåtid, så vil man HA DET NÅ.
Det opprinnelige eksperimentet ble foretatt i 1960.Trondmeg skrev:[...]
I tillegg er vel mange barn vant med at "you can eat your cake and have it". Konsekvens har kanskje blitt et fremmedord.
Ikke ei blondine til altså? :Nex skrev:"Du kan ligge med denne blondina nå, eller du kan vente en time og så kommer ei brunette også"
:![]()