Viktigst:verk, arm eller pu?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.518
Torget vurderinger
28
Skulle jeg gjette så er det dårlig match. Etter hva jeg har blitt fortalt så er 507MKII for tung for Orbe, den veier 1,38 kg og bør vel settes på spillere med oppheng som tåler dette. Dette er vill gjetting fra min side.
Etter hva jeg har hørt er ikke SME V heller god match på LP12, men dette er det sikkert andre som kan mer om. VidarP?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
SMEV er god den, men ikke på LP12 :)
Den blir så tung at fjæringen ikke får riktig bounce, med en dårlig lydkvalitet som resultat.

Vil tro at det samme vil være tilfelle, og kanskje i større grad også, med 507! LP12's fjæring passer IKKE med tunge armer uansett hvor god de måtte være.

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Kunne du ha utdypet hvilken "skrekkhistorie" med LP12 du refererer til?

Mvh Vidar P
gerne :sigter til lp`s historie i almindelighed..

startede med en næsten normalt prissat grammofon i 70èrne,hvoraf kun ydertallerken er tilbage - pengene investeret i samtlige ændringer undervejs - kunne man købe en acutus for idag!

"skrekkhistorie"?? ja mon ikke.

B

break_out

Gjest
Du fornekter deg ikke du, rene morroklumpen ;D

startede med en næsten normalt prissat grammofon i 70èrne,hvoraf kun ydertallerken er tilbage - pengene investeret i samtlige ændringer undervejs - kunne man købe en acutus for idag!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
SMEV er god den, men ikke på LP12 :)
Den blir så tung at fjæringen ikke får riktig bounce, med en dårlig lydkvalitet som resultat.

Vil tro at det samme vil være tilfelle, og kanskje i større grad også, med 507! LP12's fjæring passer IKKE med tunge armer uansett hvor god de måtte være.

Mvh Vidar P
Har lignende erfaring med SME 309 på Systemdek IIX900e, den var umulig å få til å bounce helt rett. Har nå en Rega RB300 på, fikk riktig bounce uten problemer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Så hvis jeg forstår deg riktig; det at Linn tilbyr oppdateringer og valgmuligheter på en grammofon gjennom 30 år, deletilgjengelighet og valgfrie nye lydforbedrende oppgraderinger, det er en "skrekkhistorie"?
Du mener det ikke burde vært slik? Linn burde ha latt være, og heller latt kundene seile sin egen sjø? Ja du er visst jammen en stor tenker du  :D

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Så hvis jeg forstår deg riktig; det at Linn tilbyr oppdateringer og valgmuligheter på en grammofon gjennom 30 år, deletilgjengelighet og valgfrie nye lydforbedrende oppgraderinger, det er en "skrekkhistorie"?
Du mener det ikke burde vært slik? Linn burde ha latt være, og heller latt kundene seile sin egen sjø? Ja du er visst jammen en stor tenker du  :D

Mvh Vidar P
Store tenkere kan visst være vanskelige å forstå har jeg hørt! :)
Eller var det slik at store tenkere har vanskelig for å forstå............ ??? ???

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Nå, når debattantene for lengst har gått i skyttergravene og
begynt med verbal drittslenging konstaterer, eller konkluderer
jeg for meg selv at skal delene ha noen mening, må de kobles
sammen til en enhet.

Derfor synest jeg spørsmålet blir litt feil.
Viktigst ? Viktigst for hva.

Du opplever vel ikke at debattantene på et bilforum debatterer/
krangler om hva som er viktigst av chassis/karosseri, Styring/
bremser eller motor på en bil ?

Da må det være viktigere å fine det drivverket, den arma og den
pu`en som kan fungere godt sammen.

Stay cool !

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Store tenkere kan visst være vanskelige å forstå har jeg hørt!  :)
Eller var det slik at store tenkere har vanskelig for å forstå............ ???   ???
"Don't criticise what you don't understand!"

i respekt for emnet stopper jeg her.

J

jukes

Gjest

Mvh Vidar P
:)
Er egentlig litt litt ening med ham Vidar,det Linn har gjort er jo av økonomiske hensyn meget lurt. Og finne opp oppgraderinger er jo mye enklere enn og lage en helt annen konstruksjon og oppgradere denne over noen få år.
De har forstått det. :) Om det er det beste for forbrukerne er en helt annen sak.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oppgraderingene er et valgfritt tilbud til eksisterende eiere, og Linn har vært nøye med å være i stand til å DEMONSTRERE den lydmessige effekten av oppgraderingene for evt kjøpere, slik at dette er et fritt valg man kan gjøre på grunnlag av hvorvidt man SELV mener det er verdt prisen.

Jeg synes det er problematisk å kritisere en produsent for å gi kundene et slikt unikt tilbud og oppfølging, og glem ikke at demonstrasjonene er helt gratis og representerer ingen risiko.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Er egentlig litt litt ening med ham Vidar,det Linn har gjort er jo av økonomiske hensyn meget lurt. Og finne opp oppgraderinger er jo mye enklere enn og lage en helt annen konstruksjon og oppgradere denne over noen få år.
De har forstått det. :) Om det er det beste for forbrukerne er en helt annen sak.
Jeg er litt treg av meg i dag.

Hva er forbrukerfiendtlig i å selge et produkt som over tid - etter hvert som forbedringer gjøres / etter hvert som kunden får bedre råd - kan oppgraderes?

Dette gjelder ikke bare Linn. Andre, som VPI, har også gode tradisjoner her.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
karlswe l[/quote skrev:
"hvis det er en pink triangle (som jeg også har ejet) kan jeg med sindsro sige den har svag dybbas!

faktisk har jeg hørt den op mod en micro seiki med 6kg acryltallerken - samme helius orion arm/ortofon mc30 super mrkII kombo - og det var MEGET tydeligt at pinken ikke havde styr på bassen.

at jeg ikke er den eneste der har bemærket den fejl ved pinken,afspejles i at samme firma hurtigt efter mange klager byggede voyd med både 2 og 3 motorer for at rette op på den manglende gangkonstans under bastransienter!

Jøje meg!

Og jeg som synes at min Anniversary Vector har sine styrker i det som her påpekes som svakhet.

Jeg har en T+A D10 cd spiller som er noe av det beste jeg har hørt under kr 100 000. Min Anniversary Vector presterer en bass med kontroll, tørrhet, hurtighet, dybde og en ekthet som jeg aldrig har hørt fra vinyl før, noe som overstiger min T+A. Min Anniversary Vector er utstyrt med Helius Orion II arm og Lyra Helicon pu. Venter i disse dager på ny arm, Helius Omega med sølvkabling. Tror denne armen vil gi spilleren et ytterligere løft.

Det er viktig å være oppmerksom på at ved montering av arm er det enormt viktig å få beregnet riktig plassering i forhold til Anniversary sitt subchassi, og ikke bare korrekte avstander. Og da er man inne på dette med riktig oppsett som er avgjørende for denne spillerens ytelse. Riktig plasering av armen er det Funk Firm som kan gjøre, eller opplyse om i forhold til armens spesifikasjoner.

Det finnes nok spillere som er bedre en Anniversary Vector, men å gi inntrykk av at den ikke leverer tror jeg blir useriøst når vi diskuterer spillere på dette nivået. Heldigvis ser jeg at det er andre som har andre erfaringer. "

karlswe :

jeg vil gerne købe din gamle helius orion II da kvinden min skal have opgraderet sin grammofon.
send gerne en privat mail.

skulle nogen herinde være interesseret i en pink triangle
er der en til salg i danmark for 6000kr - så bliver der jo endda penge til opgraderingen!!
:D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
karlswe :
jeg vil gerne købe din gamle helius orion II da kvinden min skal have opgraderet sin grammofon.
send gerne en privat mail.
skulle nogen herinde være interesseret i en pink triangle
er der en til salg i danmark for 6000kr - så bliver der jo endda penge til opgraderingen!!
:D
Hvilken PT-modell snakker du egentlig om?
Mvh

J

jukes

Gjest
Jeg er litt treg av meg i dag.

Hva er forbrukerfiendtlig i å selge et produkt som over tid - etter hvert som forbedringer gjøres / etter hvert som kunden får bedre råd - kan oppgraderes?

Dette gjelder ikke bare Linn. Andre, som VPI, har også gode tradisjoner her.
Ja jeg må si du er litt treg i dag Parelius ;),mye enklere og billigere og komme med oppgraderinger enn og lage en nye spiller. Det må vel alle vite. :)

Tenk deg hva de tjener på disse oppgraderingene,det er ikke lite. Men ikke ta dette som noe kritikk at en hvis de hadde laget en helt annen spiller at den hadde vært noe bedre enn den som er i dag.

Men når du våkner Parelius og tenker litt mere så trur jeg du forstår. :)

Les omtale av 701 på www.alternativaudio.com

Mvh Roar

P

Parelius

Gjest
Ja jeg må si du er litt treg i dag Parelius ;),mye enklere og billigere og komme med oppgraderinger enn og lage en nye spiller. Det må vel alle vite. :)

Tenk deg hva de tjener på disse oppgraderingene,det er ikke lite. Men ikke ta dette som noe kritikk at en hvis de hadde laget en helt annen spiller at den hadde vært noe bedre enn den som er i dag.

Men når du våkner Parelius og tenker litt mere så trur jeg du forstår. :)

Les omtale av 701 på www.alternativaudio.com

Mvh Roar
Jeg er nok fremdeles litt treg, så det spørs om det ikke bare er alderen som har tatt meg i besittelse. Men en 701 har jeg til enhver tid stående i ett eller annet skap. ;)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Var det en slik som var "vassen i bassen"?

Nei, det er nok derimot en slik vi snakker om:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=37973

Eller som her:

http://www.audio-markt.de/_markt/

Kan du skaffe slikt for 6.000, så kjøper jeg en spiller til, just for the price of it.
Spillere som ble referert til i linkene er begge to PT Anniversary med batteri PS.
Den danske med Nottingham Analogue Anna 10" arm og Benz LP PU. 35 000 kr (DKK)
Den tyske: 1480 Euro pluss evt 890 Euro til med Linn Ekos arm.

Vet ikke om NA-armen er optimal, så jeg ville nok foretrukket "tyskeren" om den ellers er i god stand.

Og: Den som 845 annonserer er en umodifisert PT TOO. At den er "svak" i bassen kan jeg være enig i (har vel nevnt det tidligere i tråden). Så om det er den du hele tiden har hatt i tankene.........
Anniversary er i en ganske annen klasse!
En oppgradert PT TOO (med Vector Drive etc), derimot.....!!

Mvh

PS
Vidar P (eller evt andre): Har du noen formening om Linn-armen på Anniversaryen?

B

break_out

Gjest
Tror en må snu litt på flisa..

Det er markedet altså kjøperne som styrer om et produkt overlever eller ikke. Dersom de oppgraderingene som Linn har gjort gjennom snart 35 år ikke hadde vært oppgraderinger, så hadde de nokk blitt gjennomskuet litt tidligere. Ikke bare av brukerne, men også av analyserende HiFi skribenter. Spilleren har utviklet seg med tiden og vært uptodate .. og litt til vil noen mene ;).

Det neste blir vell at det hele er et stort komplott som styres av Linn og deres medsvorne….

Mvh Roar

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Tror en må snu litt på flisa..

Det er markedet altså kjøperne som styrer om et produkt overlever eller ikke. Dersom de oppgraderingene som Linn har gjort gjennom snart 35 år ikke hadde vært oppgraderinger, så hadde de nokk blitt gjennomskuet litt tidligere. Ikke bare av brukerne, men også av analyserende HiFi skribenter. Spilleren har utviklet seg med tiden og vært uptodate .. og litt til vil noen mene ;).

Det neste blir vell at det hele er et stort komplott som styres av Linn og deres medsvorne….
Kjenner som sagt ikke LP12 annet enn av omtale, men etter min mening må jo basiskonseptet og måten designet er tatt videre på, være ganske så velfundert, ellers hadde den ikke overlevd.

At LINN er flink til å ta seg betalt er vel ikke unormalt, selgers marked og god markedsføring kalles vel dette ;)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P (eller evt andre): Har du noen formening om Linn-armen på Anniversaryen?
Har hørt en Akito 2 på en slik med godt resultat, svært godt sågar. Men aldri Ekos; skjønt de er vel nokså like vedr vekt osv.
Utover det; skulle forbause meg om ikke Ekos skulle fungere bra; det er jo en av de aller beste armer man kan kjøpe, med en eventyrlig bounce, dynamikk og utstrakthet i begge retninger; og når den attpåtil er så lett at den passer alle flytende oppheng...
Jeg har iallefall aldri hørt om noe drivverk hvor Ekos ikke har gått bra på.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Dual 701!

Litt alvor: Har hørt at Graham 2.0/2.2 også funker fint på Anni. Har heller ikke lest noe som skulle tilsi at Ekos ikke funker, men det betyr jo ikke så mye.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kanskje det ja... aldri prøvd  :D

Apropos; jeg har jo for lenge, lenge siden hevdet at 701 er den Dual som jeg synes står seg best idag, og som møter de flestes krav til støyfrihet osv... men ble ledd ut av Dual-gutta for det. 12xx var jo selvsagt mye bedre pga mellomhjul osv.. Men nå virker 701 til å være i vinden igjen på AA... rart.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har hørt en Akito 2 på en slik med godt resultat, svært godt sågar. Men aldri Ekos; skjønt de er vel nokså like vedr vekt osv.
Utover det; skulle forbause meg om ikke Ekos skulle fungere bra; det er jo en av de aller beste armer man kan kjøpe, med en eventyrlig bounce, dynamikk og utstrakthet i begge retninger; og når den attpåtil er så lett at den passer alle flytende oppheng...

Mvh Vidar P
Nettopp, det var det jeg også trodde..........
Er derimot skeptisk til NA Anna på PT, har inntrykk av at mange av NA-armene trenger et NA-drivverk for å funke optimalt. Og en Anna designet for et tungt stivt drivverk på en lettvekts- avdempet konstruksjon som PT........?

Min TrPlanar fikk jeg forøvrig aldri helt til på Hyperspace, men den spiller godt på PT.

Men, uansett ikke mitt problem, var bare nysgjerrig :)

Mvh

J

jukes

Gjest
Kanskje det ja... aldri prøvd  :D

Apropos; jeg har jo for lenge, lenge siden hevdet at 701 er den Dual som jeg synes står seg best idag, og som møter de flestes krav til støyfrihet osv... men ble ledd ut av Dual-gutta for det. 12xx var jo selvsagt mye bedre pga mellomhjul osv.. Men nå virker 701 til å være i vinden igjen på AA... rart.

Mvh Vidar P
1219 er forsatt best i mine ører her hjeme Vidar,men husk jeg har gjort mye med denne 1219. Den er 100% strøken og noen små tveaks.

701 har ikke innfrid her hjem lydmessig,men i dag så fikk jeg høre hva som bor i denne 701. Det med en nål til 250kr. Jeg sier,det var synd ikke flere fikk høre denne 701. Jeg tør ikke tenke på hva en kan få ut av dette drivverket Vidar med nytt plint og en arm og annen pickup. Disse 701 drivverka er gull verdt,og det finnes ikke ulyd eller noe støy overhodet i de.

En skal høyt opp i pris for og få noe bedre enn 1219,701.

Mvh Roar www.alternativaudio.com

J

jukes

Gjest
Var den ombygd denne 701-ern, Roar?
Det var den jeg fikk av deg Parelius. Den er er plukket fra hverandre og smørt og justert den opp slik at den er som ny.
Fjørene har jeg strammet og dempet tallerken litt under. Du skulle ha hørt den i dag Parelius. :) Nå vet jeg hvor gode disse 701 drivverka er. :) Til og med armen er bra.
Jeg vet i allefall hva jeg skal gjøre med dette drivverket,ikke noe og lure på det. :)

Mvh Roar www.alternativaudio.com

B

break_out

Gjest
Simsallabim så var det et par tyngre vinyl spillere fra danske selgere på bruktbørsen.. Tilfeldighetene råder..

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Simsallabim så var det et par tyngre vinyl spillere fra danske selgere på bruktbørsen.. Tilfeldighetene råder..
de har vist ikke læst tråden her... ;D

tænkeligt de ønsker sig endnu tyngre grammofoner! :D

B

break_out

Gjest
Ingen problemer med det, var bare en observasjon. Som jeg skriver tilfeldighetene råder.. Ingen baktanker eller ironi what so ever..

...og problemet ditt med det er??
                          mvh

B

break_out

Gjest
Skulle tro de var tunge nokk, men smaken er som baken og bra er det. Skulle bli rimelig kjedelig lesning dersom alle var enige ;). Hva bruker du av riaa?

de har vist ikke læst tråden her... ;D

tænkeligt de ønsker sig endnu tyngre grammofoner! :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ingen problemer med det, var bare en observasjon. Som jeg skriver tilfeldighetene råder.. Ingen baktanker eller ironi what so ever..
Da har jeg nok misforstått. Personlig synes jeg det er greit å få større bredde i tilbudet på bruktbørsen. Ble fristet, jeg, av den Royalspilleren!
Kan heller ikke se noen ulempe i det hele tatt i å ha både danske og svenske audiofile her på HFS. Det må jo bety at det er bra aktivitet og mye interessant her. Dessuten er det jo ingen som forlanger at man alltid skal være enig med dem ;).
mvh

B

break_out

Gjest
Ingenting er bedre det er sikkert, men jeg synes de bør like Linn LP12 bedre;).

Da har jeg nok misforstått. Personlig synes jeg det er greit å få større bredde i tilbudet på bruktbørsen. Ble fristet, jeg, av den Royalspilleren!
Kan heller ikke se noen ulempe i det hele tatt i å ha både danske og svenske audiofile her på HFS. Det må jo bety at det er bra aktivitet og mye interessant her. Dessuten er det jo ingen som forlanger at man alltid skal være enig med dem ;).
                                  mvh

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Skulle tro de var tunge nokk, men smaken er som baken og bra er det. Skulle bli rimelig kjedelig lesning dersom alle var enige ;). Hva bruker du av riaa?
min egen DIY naturligvis!

4 stk ecc81 plus 2 stk ecc82 i liniedelen,og reguleret pu!

DIY effektforstærkere på skift :
2A3 se - altid smuk tone trods ekstrem tranparens
EL509 se - utroligt dynamisk og detaljeret,samt dyb slagkraftig bas
845 se - har alt men dyr i strøm

højtalere - hørnings alkibiades gold

B

break_out

Gjest
Vurderer selv å bygge en rør riaa. Har sett litt på denne Cole saken, kjenner du til den?

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_cole.htm

Eller andre som kommer i ferdig pakke, orker ikke å jakte på del for del.

min egen DIY naturligvis!

4 stk ecc81 plus 2 stk ecc82 i liniedelen,og reguleret pu!

DIY effektforstærkere på skift :
2A3 se - altid smuk tone trods ekstrem tranparens
EL509 se - utroligt dynamisk og detaljeret,samt dyb slagkraftig bas
845 se - har alt men dyr i strøm

højtalere - hørnings alkibiades gold

Topp Bunn