Viktig angående brukbørs!!!!!!!!!

tommeliten

Fersking
Ble medlem
14.12.2007
Antall liker
0
Etter å ha fulgt nøye med på annonsene på bruktbørsen, er det noe som forundrer meg mye ::)! Hvorfor i all verden legger ikke alle inn hvor gamle produktene deres er? Det er vel det viktigste av alt! Hvis det er noen som har et godt svar på det, hadde det vært fint med en god forklaring :).

Her er et forslag for å gjøre det rimelig enkelt;
Hifisentralen burde legge en mal som inneholdt følgende punkter:

Nypris
Alder
Antall eiere (ser det er flere som selger noe de selv har kjøpt brukt)
Tilstand
" Generelt "
Ønsket pris

Er det noe som mangler, så er det bare å komme med forslag.
Håper på en del utspill :D. Hvem vet, kanskje de som har denne nettsiden vil registrere at flere tenker det samme om saken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HVOR produktet befinner seg, eller kan overleveres. Nyttig info i f.m. en del kjøp hvor man kanskje ønsker å se på eller lytte til produktet før man bestemmer seg.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Hvor produktet befinner seg er egentlig det eneste jeg ofte savner. Alt annet kan en finne ut per PM, mail eller telefon, men om produktet er stort, tung OG langt borte så kan en ofte spare seg kontakten først som sist. Alder er vel det som interesserer meg aller minst rent personlig. Om dingsen er interessant i utgangspunktet, godt behandlet og i tillegg har en grei pris, så spiller alderen sjelden noen rolle.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
580
Torget vurderinger
2
Har tenkt på akkurat det samme..
mvh Filip

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Signerer at det bør komme frem hvor produktet befinner seg ja. Det hender noen ganger at bostedet står i vedkommendes profil, men det hører med til sjeldenhetene.

Hadde vi ikke en mal for annonser her på HFS for noen år siden?

tommeliten

Fersking
Ble medlem
14.12.2007
Antall liker
0
Vet ikke helt om jeg skjønte den der ???... Alder og om produktet er lite el mye brukt, er vel rimelig viktig. Ihvertfall for meg... Gjerne arrester meg, her kan jeg ta skammelig feil! Ellers er jeg enig med svarene som har tikket inn!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvor produktet befinner seg er etter min oppfattning det viktigste.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
tommeliten skrev:
Vet ikke helt om jeg skjønte den der ???... Alder og om produktet er lite el mye brukt, er vel rimelig viktig. Ihvertfall for meg... Gjerne arrester meg, her kan jeg ta skammelig feil! Ellers er jeg enig med svarene som har tikket inn!
Alder finner man ut om man ber om serienummeret. Alder oppgitt i annonser kan av og til være noe subjektiv. En mener ofte at det man selger noe nyere enn det i virkeligheten er. Svært sjelden en leser annonser der selger ærlig oppgir at produktet er skambrukt.
Håper for din del at du aldri skal kjøpe deg bruktbil.
Det eneste jeg savner i anonsene er HVOR produktet befinner seg.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg liker hifisentralen bedre enn avforum på stort sett alle området, men må si at bruktbørsen deres går sentralen en god gang. 10 x flere bilder, mye mer info om produktene og kommentarfelt. Jeg tror grunnen er så enkel at det er et skjema som skal fylles ut, står det "Alder:" og "Sted:" på skjermen er sjansen betydelig større for at det blir fylt ut. Sånn er det bare.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
produktnavn, stand, alder og pris bør være obligatorisk.

kommentarfelt klarer vi oss uten.
så unngår vi nissekommentarer som "jævla tulling, dette er altfor høyt priset", etc.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Foreslo for admin av forumet for en tid tilbake å gjøre det obligatorisk med sted, men det ville de ikke. Grunnen var at noen kanskje ikke ville henvende seg bare fordi selgeren bodde for langt unna. Personlig ville jeg gjerne likt å vite hvor ting befinner seg. Hvis tingene er i nærheten, kan man bare bråstikke bortom å ta en titt på dem.

H

Hugh

Gjest
Maken til vås. Folk skriver da det de selv vil i annonsen. Det er frivillig å kjøpe og interesserte kan vel spørre hvis de lurer.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hugh skrev:
Maken til vås. Folk skriver da det de selv vil i annonsen. Det er frivillig å kjøpe og interesserte kan vel spørre hvis de lurer.
Feltene trenger da ikke være obligatoriske. Det faktum at feltene er der vil gjøre at flere tar det med i annonsen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.531
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hugh skrev:
enig!
dette er typisk Norsk og vi ser det stadig fra Norske politikere og byråkrater som skal detaljstyre oss til det latterlige
er jeg interessert i noe eri ikke geografi eller alder noe hinder
imo
Mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dette er artig. Jeg er usikker på om noen og i tilfelle hvem som driver med satire her ::)

Secure

Medlem
Ble medlem
21.06.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Slik som det er på feks AVforum, så følger man en mal når man legger ut en annonse. Men vil man på død og liv ikke fylle inn feks alder på produktet, ja så trenger man ikke det.
Men jeg skjønner heller ikke hvorfor annonsører ikke vil legge ut enkle detaljer som feks alder og ikke minst geografi. Det må da spare annonsør for en god del unødvendige mail/pm... Dette landet er da såpass vidstrakt at det er jo ikke gitt at alle selgere/kjøpere bor feks 5min unna Karl Johans gt. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Hvis ikke kjøper og selger kan kommunisere om manglende informasjon og utdyping om salgsobjektet, da må det være smått stilt.
Jeg føler ikke jeg har hatt noen problemer på det feltet.

G

Gjestemedlem

Gjest
LMC skrev:
Hugh skrev:
enig!
dette er typisk Norsk og vi ser det stadig fra Norske politikere og byråkrater som skal detaljstyre oss til det latterlige
imo
Mvh
Nei hvorfor opplyse noe som helst i en annonse?

"Jeg har noe spennende tilsalgs, ta kontakt på PM eller bill.mrk for videre informasjon" burde da være tilstrekkelig. Resten kan man jo få vite ved å skrive til vedkommende... :-\

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Gjestemedlem skrev:
LMC skrev:
Hugh skrev:
enig!
imo
Mvh

"Jeg har noe spennende tilsalgs, ta kontakt på PM eller bill.mrk for videre informasjon" burde da være tilstrekkelig. Resten kan man jo få vite ved å skrive til vedkommende... :-\
Skulle akkurat til å skrive noe i samme duren..

Litt info må da folk kunne koste på seg. ;)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Gjestemedlem skrev:
LMC skrev:
Hugh skrev:
enig!
imo
Mvh

;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
LMC skrev:
Hugh skrev:
enig!
imo
Mvh

Setter du ting litt på spissen nå, eller er det bare kverulering?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hva er vitsen med å skrive noe som helst i annonsen?

Har hatt 2 annonser på finn.no i løpet av fjoråret og har fått de merkeligste henvendelser. Til og med en som trudde jeg skulle selge en Mazda enda jeg hadde lagt bilen inn under Mercedes og skrevet Mercedes i overskriften og lagt inn bilde av bilen (124 karosseriet).

tommeliten

Fersking
Ble medlem
14.12.2007
Antall liker
0
Her er det flere som jeg er veldig uenige med, ser jeg :-\
Siden det er så mange som mener at aktuell informasjon om produktene ikke betyr så mye, så er jo det svar nok, det at flere annonser er svært så mangelfulle. Å kjøpe brukt er i utgangspunktet en viss risiko. Det at kjøper faktisk skriver en del, vitner om seriøsitet i mine øyne. Samtidig kan man jo ta bedre stilling til om man vil ta kontakt eller ikke. Skjønner ikke helt hva som er problemet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hugh skrev:
Enig. I tillegg synes jeg at annonsetekster noen ganger virker megetsigende om annonsør, når de får lov å skrive fritekst. Å idiotsikre og formularisere annonser kan være med å å gi et uriktig bilde av annonsøren overfor leser. Ikke det at det bryr meg nevneverdig, for meg får man skrive hva man vil. Jeg bytter ikke hifi på bruktbørsen ukentlig allikevel jeg.

Tommeliten; beklager antagonisme til tiltaket; jeg skjønner at det er i beste mening, og det er en ting som absolutt er verdt en diskusjon forsåvidt. Så kudos for at du tok det opp.

Mvh Vidar P

tommeliten

Fersking
Ble medlem
14.12.2007
Antall liker
0
Fint svar fra et Æresmedlem ;D Kjekt at det er noen som er enige med meg

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Det som irriterer meg mest er at folk ikke gidder å skrive SOLGT på produkter, fytterakkern jeg har blitt irritert mange ganger ikke bare på Sentralen men over hele linja :mad:

vh

S

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
0
Kan det henda at folk ikkje legg ut alderen på produktet fordi dei simpelthen ikkje veit eller hugser?

Berre for å ha det sagt: Eg finn salgslista uoversiktelig av heilt andre grunnar - ordninga etter dato/tidspunkt. Kva med å gjera det mogleg å ordna salgslista alfabetisk?

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hva med å implementere et "feedback-system" på selger/kjøper? (kun et forslag, vil ikke bli halshogd av konservative brukere ;) )

Så man kan gi tilbakemeldinger om gode/dårlige selgere/kjøpere,

Jeg har selv bare hatt positive erfaringer med handler her på hifisentralen og har hatt lyst til å gi vedkommene en positiv kommentar på handelen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
Syns det generelt har vært en forbedring av bruktbørsen på det som i alle fall for meg er viktigst, at selger faktisk oppgir hvilket produkt som er til salgs i tittel. Jeg gidder ikke en gang å åpne annonser som "High End Amp- unik sjanse!!!", selv om jeg skulle være på utkikk etter akkurat det.

Mulig LMC og andre både har tid og interesse av å leke tyrkisk basar, selv foretrekker jeg mekanismer som sørger for at informasjonskostnadene for i alle fall objektive aspekter (merke/modell, sted, alder etc) er så lave så mulig. LMCs utbrudd i denne tråden mot norske byråkrater blir forøvrig ikke mindre snodig i en tid hvor selv amerikanske CEOer privatflyr til Washington for å be om å bli nasjonalisert gjennom skattebetaleres penger...

G

Gjestemedlem

Gjest
Eksempel fra en relativt ny annonse:

"Denne må hentes på grunn av vekt."

Ingen opplysninger om hvor... ikke engang et hint i profilen om hvor i landet vedkommende bor, ikke noe navn eller telefonnummer som men kan søke på gulesider etter en gang.... men det var viktig å påpeke at henvendelser måtte være seriøse... :-\

Glipp eller bare noen som mente at dette var unyttig informasjon?

Slikt kunne vært unngått med et felt der man kunne skrive lokalitet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
noruego skrev:
Syns det generelt har vært en forbedring av bruktbørsen på det som i alle fall for meg er viktigst, at selger faktisk oppgir hvilket produkt som er til salgs i tittel. Jeg gidder ikke en gang å åpne annonser som "High End Amp- unik sjanse!!!", selv om jeg skulle være på utkikk etter akkurat det.

Mulig LMC og andre både har tid og interesse av å leke tyrkisk basar, selv foretrekker jeg mekanismer som sørger for at informasjonskostnadene for i alle fall objektive aspekter (merke/modell, sted, alder etc) er så lave så mulig. LMCs utbrudd i denne tråden mot norske byråkrater blir forøvrig ikke mindre snodig i en tid hvor selv amerikanske CEOer privatflyr til Washington for å be om å bli nasjonalisert gjennom skattebetaleres penger...
...mens SV og AP løfter i flokk for å berge den ubesudlede kapitalismen. Sannelig, sannelig sier jeg dere, det er en festlig tid vi lever i.

Men til topic: En skjema man fyller ut etter lyst og husk som vil fjerne forglemmelser (alder, sted, etc) høres ut som en så god, og i det minste uprovoserende ide at hissige reaksjoner må være ment på fleip.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hvor produktet befinner seg geografisk må være obligatorisk. Med dagens useriøse transportører foretrekker jeg å kjøre langt selv for å hente/bringe og da er det greit å vite hvor i landet produktet befinner seg. Det hele toppet seg da en transportør(posten) klarte å kjøre over med truck, en av to monoblokker jeg sendte. Helt utrolig.

Samleren

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
jones skrev:
Jeg liker hifisentralen bedre enn avforum på stort sett alle området, men må si at bruktbørsen deres går sentralen en god gang. 10 x flere bilder,
Det er da praktisk talt ingen begrensing på hvor mange bilder man kan legge ved annonsen her på Sentralen!

Topp Bunn