Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.501
    De etterlatte ja..hvilken straffeutmåling tror du de hadde ønsket seg? "Våre tanker går til de etterlatte " Legger du handling til de tankene så har du svaret.
    Tenker du det viktigste for de etterlatte er at noen må dø for å skape balanse? Uansett hvem, liksom, så lenge noen dør?
    Har du fått med deg hva Stine Sofies Stiftelse holder på med?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.501
    Et gammelt utrykk sier at størst trolla har størst lykke. Er bare se omring og det som skjer i verden. Rettsvesenet er korrupt flere steder. Ser bare på disse statslederne som egentlig skulle ha vært i fengsel. Trump sa at hvis han ikke vant valget, så har han hamnet i fengsel ;)
    Rettsvesenet i USA er i ferd med å bli korrumpert nå under Trump, ja.
    Og om Trump hadde havnet bak lås og slå, så hadde det vært basert på grundig beviste lovbrudd i henhold til amerikansk lovgivning.
    Mange ting peker også i retning av at Netanyahu har en personlig agenda for å holde kriger gående...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.803
    Torget vurderinger
    0
    Tja, vet ikke hvordan det er nå, men jeg jobbet noen år på begynnelsen av nittitallet ved det som dengang het Ila Landsfengsel og Sikringsanstalt. Noen ble nok overført til "mildere" fengsler på slutten av soningen, men de fleste sonet ferdig på Ila. Noen valgte selv å bli isolert på lukket avdeling, men de fleste fulgte vanlig vei fra lukket til mer åpen soning (fremdeles på Ila) i løpet av soningen. Forvaringsdømte ble nesten alltid sendt til Ila, ikke til "fyllekjører-fengsler".
    Nå har jeg selv ingen erfaring med å sitte i fengsel, men hørte et foredrag av en tidligere kjendis finanstype jeg ikke husker navnet på som fortalte at han hadde sittet inne på et slik lavsikkerhetsfengsel. Han fortalte at han hadde sitte der sammen med andre "hvitsnipp forbrytere", skatt/underslag etc etc, råkjørere og fyllekjørere samt pedofile. Den siste gruppen var "outcastene" i fengselet, men de satt der fordi de andre insatte ikke var voldelige og derfor ikke banket disse pedofile. I "vanlige" fengsler ble de banket ved hver anledning de andre fangene fikk. Det var det han sa og det hørtes logisk ut.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.803
    Torget vurderinger
    0
    Vedrørende saken med 320kmt på Dovre. For en del år tilbake ( Nei jeg har ingen link! Jeg er så gammel at man måtte huske SAKEN og ikke en link, - hvilket ikke var en "ting" på den tiden )

Politiet hadde radarkontroll på Dovre, så lenge siden at de ikke hadde begynt med laser, og han med radaren sa på radio til stopp posten "Det passerte et kulelyn her" svaret var "han har passert her også! Kort tid etter fikk de beskjed om en ulykke litt lenger nord. De kjørte dit og fant en Volvo der en motorsykkel hadde truffet i venstre hjulbrønn framme. Passasjeren hadde flydd over bilen og landet langt utenfor veien, etter sigende hadde han ikke et eneste bein i kroppen om ikke var brukket. Motorsykkelen var presset inn i motorrommet på Volvoen kun bakhjulet var synlig der bilens framhjul hadde stått. Og føreren av sykkelen ble beskrevet som "funnet hanskerommet"! Selvsagt ikke helt korrekt i.h.t. virkeligheten men en beskrivelse som gav et rimeleig greit og grelt bilde av situasjonen. De som satt bilen var ikke alvorlig skadet, så slik sett "nesten" forbrytelse uten offer. Ja bortsett fra forsikringsselskapet som måtte punge ut, men slike kapitaliseter tenker vi selvsagt iikke på.
    Men likevel var det ganske sikkert ikke en hyggelig opplevelse for de som var "deltagere" i denne ulykken. Politi og ambulansepersonalet hadde sikkert problemer med nattesøvnen en tid etter dette.

Jeg må inrømme at jeg ikke er den mest nøye når det gejlder fartsgrenser, men jeg bruker nå å ligge innafor det som omtales som "lappgrensa".

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.750
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En gammel kjenning av meg var langt oppi tredveårene før han tok førerkort og kjøpte bil... en Golf GTI...han pleide si at at kjørte "pluss moms.."

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.913
    Torget vurderinger
    2

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    JHA ble jo dømt til forvaring sist sommer, dommen ble anket til høyesterett som behandler denne i disse dager, samtidig så driver han på med sitt...dette var sikkert skikkelig lurt.

Her heller jeg til at det gamle hederskronede begrepet "Varig svekkede sjelsevner" passer ganske bra.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    "Mangelfullt utviklede og varig svekkede......" et utrykk man kanpt hører idag. Hvor tok det veien?
    Det er på gjengrodde stier, om du tar poenget.
    Visstnok aldri en anerkjent psykiatrisk diagnose men en rettspsykiatrisk betegnelse.
    Nå brukes sikring når man antar det er stor fare for gjentagelse av straffbare handlinger.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Halden
    JHA ble jo dømt til forvaring sist sommer, dommen ble anket til høyesterett som behandler denne i disse dager, samtidig så driver han på med sitt...dette var sikkert skikkelig lurt.

Slik jeg leser nyhetssaken er dette funn i etterforskningsmaterialet som var grunnlag for tidligere gjenopptakelse, og anmeldelsen bygger på dette. Det er altså ikke snakk om nye nedlastinger?

JHA påstod at han ikke hadde lastet ned noe og politiet kunne dengang ikke fastslå hvorvidt det var han som hadde utført handlingen. Nå kan det være at man har belegg for hvem, hvordan, når og dermed er det innlevert en ny anmeldelse.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.913
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg leser nyhetssaken er dette funn i etterforskningsmaterialet som var grunnlag for tidligere gjenopptakelse, og anmeldelsen bygger på dette. Det er altså ikke snakk om nye nedlastinger?
    Det står dette så jeg leser det slik at dette er noe annet men kanskje det er slik du skriver..;

Det er ikkje fyrste gong at det har vorte funne overgrepsmateriale hjå Jan Helge Andersen.
    Òg i 2022 vart det funne overgrepsbilete på PC-en hans.

Bileta vart funne i samband med at politiet ransaka bustaden hans.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.757
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel sikkert god mat i fengsel, men etter 20år så hadde jeg også kost meg med alt jeg har sitti og drømt om i fengselscella.

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    746
    Sted
    Bærum
    Fyren er frikjent men på nettet fortsetter hetsen.
    Skjerpings!
    Kristiansen er uskyldig og frikjent og ingen påstår noe annet.
    Litt vennligsinnet humor er ikke hets. Han ligner faktisk på gamle helter fra Donald.
    Så skjerpingsen din kan du beholde.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    Kristiansen er uskyldig og frikjent og ingen påstår noe annet.
    Litt vennligsinnet humor er ikke hets. Han ligner faktisk på gamle helter fra Donald.
    Så skjerpingsen din kan du beholde.
    Så du mener at 25 år etter at han fikk en uriktig dom så er det fortsatt greit å sammenligne ham med en forbryter?
    Skyldig eller uskyldig, stempelet i panna skal han liksom leve med?
    Tror du VK synes det er morsomt?
    Men skjønner at å be deg om å skjerpe deg er fullstendig fånyttes

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    746
    Sted
    Bærum
    Så du mener at 25 år etter at han fikk en uriktig dom så er det fortsatt greit å sammenligne ham med en forbryter?
    Skyldig eller uskyldig, stempelet i panna skal han liksom leve med?
    Tror du VK synes det er morsomt?
    Men skjønner at å be deg om å skjerpe deg er fullstendig fånyttes
    Det er en tegneseriefigur.

Folk som blir krenka på andres vegne, der har du en gjeng :rolleyes:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.321
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er det muligens greit å skille bart og snørr. VK ble utsatt for en heksejakt, der både bevis som støttet ham ble underkjent og gjemt òg bevis som viste han umulig kunne vært der på gjeldende tidspunkt ikke ble tillagt vekt. Samtidig har han opp gjennom årene fått svært mye hjelp av en del personer. Disse burde selvsagt fått en kompensasjon for dette arbeidet, som var helt vesentlig for at han til slutt blir ble frikjent. Hvem som bør betale en slik kompensasjon er mer usikkert; VK, staten? Jeg heller til staten, som ansvarlig for justismordet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    Her er det muligens greit å skille bart og snørr. VK ble utsatt for en heksejakt, der både bevis som støttet ham ble underkjent og gjemt òg bevis som viste han umulig kunne vært der på gjeldende tidspunkt ikke ble tillagt vekt. Samtidig har han opp gjennom årene fått svært mye hjelp av en del personer. Disse burde selvsagt fått en kompensasjon for dette arbeidet, som var helt vesentlig for at han til slutt blir ble frikjent. Hvem som bør betale en slik kompensasjon er mer usikkert; VK, staten? Jeg heller til staten, som ansvarlig for justismordet.
    VK har fått erstatning for den urett han har vært utsatt for, selvfølgelig er det staten som burde betale kompensasjon til de som har jobbet for å avdekke statens urett overfor VK.
    Men når en journalist med 50% uføretrygd fra staten og 50% stilling i avisa krever millioner, så dukker begrepet "gold-digging" opp hos meg.
    Eller trygdesvindel, for sjuk til mere enn 50% jobb som skribent ,men frisk nok til å nedlegge tusenvis av timer og skrive bok om det.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.321
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    VK har fått erstatning for den urett han har vært utsatt for, selvfølgelig er det staten som burde betale kompensasjon til de som har jobbet for å avdekke statens urett overfor VK.
    Men når en journalist med 50% uføretrygd fra staten og 50% stilling i avisa krever millioner, så dukker begrepet "gold-digging" opp hos meg.
    Eller trygdesvindel, for sjuk til mere enn 50% jobb som skribent ,men frisk nok til å nedlegge tusenvis av timer og skrive bok om det.
    Eeeh. Den var litt krass, Hønnet. Ikke avskriv det gode i mennesket, det finnes faktisk. Og nå hørtes du ut som til å befinne deg langt til høyre. Det egner seg best i trafikken 😎

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    Eeeh. Den var litt krass, Hønnet. Ikke avskriv det gode i mennesket, det finnes faktisk. Og nå hørtes du ut som til å befinne deg langt til høyre. Det egner seg best i trafikken 😎
    Kanskje akkurat den var litt krass, men å slå ring om velferdsordninger venstresiden har kjempet fram betyr også å påpeke misbruk.
    Høyresiden påpeker misbruk for å undergrave velferd, fagforeninga og venstresiden bør påpeke misbruk nettopp for å slå ring om velferden.
    Velferdsprofitører er ikke bare diverse bedrifter, men også folk som hever trygd og allikevel jobber.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Halden
    Samtidig har han opp gjennom årene fått svært mye hjelp av en del personer. Disse burde selvsagt fått en kompensasjon for dette arbeidet, som var helt vesentlig for at han til slutt blir ble frikjent. Hvem som bør betale en slik kompensasjon er mer usikkert; VK, staten? Jeg heller til staten, som ansvarlig for justismordet.
    Staten har da utbetalt totalt nær 8 millioner i kompensasjon til flere av dem som var i Kristiansens støtteapparat. Pedersen kom med et merkelig krav, som ble avvist av Staten både pga at det ikke forelå noen avtale om kompensasjon, men også fordi timetallet var urimelig høyt. Han gikk så på VK og ville ha pengene fra ham, noe som førte til en rettssak som Pedersen tapte, og der han også måtte dekke saksomkostninger.
    Terje Helland fikk 250' av Staten, men syns han burde fått langt mer. Han har nå også gått på VK og saken er nylig prosedert, man regner med tilsvarende utfall som for Pedersen: ingen forutgående avtale om kompensasjon og et veldig høyt antall timer.

Viggo Kristiansen satt sikret i over 20 år, og har fått kompensasjon for justismordet han ble utsatt for. Hvorfor skal han folk som frivillig stilte opp uten forventning om kompensasjon? Staten har avvist kravene, med henvisning til at det var frivillig innsats.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.321
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje akkurat den var litt krass, men å slå ring om velferdsordninger venstresiden har kjempet fram betyr også å påpeke misbruk.
    Høyresiden påpeker misbruk for å undergrave velferd, fagforeninga og venstresiden bør påpeke misbruk nettopp for å slå ring om velferden.
    Velferdsprofitører er ikke bare diverse bedrifter, men også folk som hever trygd og allikevel jobber.
    Å hjelpe VK var neppe for egen vinnings del. Her bommer du, Hønnet. Må ikke kjøpe sikte på XXL😎

Det er Staten som er smålig her. Politi og rettsvesen er skyldige i dette justismordet òg like skyldige i at VK var helt avhengig av hjelp for å vinne fram. At det ikke er avtalt kompensasjon på forhånd, viser vel tydelig at egen vinning IKKE var årsaken. At Staten bruker denne manglende skriftlighet som argument, er svært betenkelig. Resultatet er at ved lignende saker senere, vil hjelp bli vanskeligere å få.

Staten ødela et liv, se til å kompensere de som berget restene av det!

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.501
    Det jeg stusser litt på er at om man helt frivillig benytter sitt engasjement til å jobbe for en bestemt sak, aka frivillig arbeide, hvordan kommer man da på tanken om å forlange betaling for det? Det er noe i dette bildet jeg ikke helt forstår, må jeg innrømme.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Halden
    Det jeg stusser litt på er at om man helt frivillig benytter sitt engasjement til å jobbe for en bestemt sak, aka frivillig arbeide, hvordan kommer man da på tanken om å forlange betaling for det? Det er noe i dette bildet jeg ikke helt forstår, må jeg innrømme.
    Det har retten forsøkt å rede ut i gjennom mange forhandlinger, der Pedersen også på et tidspunkt ønsket å bytte dommer, fordi han mente denne var inhabil i saken. Så man kan gjerne undre seg litt over beveggrunner og rimelige forventninger. Pedersen mener at VKs nærstående hadde sagt at han ville bli belønnet, "når oppgjørets time kom", dvs når/om VK ble frikjent. Men det finnes ingen avtale om dette og Pedersens timeliste var formidabel.

Pedersen selv dro stor fordel av å få innsyn i støttegruppens forhandlinger og saksbehandling før andre i pressen. Han kom skikkelig på kant med VK da han utga bok om saken og mente han hadde forrang til bruk av materiale, noe VK protesterte mot. "Ingen eier min sak."

Her er hva VKs advokat utla i sin innledning i retten:

I sin innledning i retten sier hans advokat Carl Aasland Jerstad at Kristiansen er «evig takknemlig» for all støtten han har fått gjennom årene, også fra Eivind Pedersen.
    At det etterhvert ble gnisninger med enkelte støttespillere, forklarer Jerstad slik:

– For Kristiansens del dreide det seg om fri informasjonsflyt til media om opplysninger som han ville holde internt. Han hadde et større behov for kontroll over egen sak etter at han slapp ut fra Ila (i juni 2021, journ.anm.), sier advokaten i retten.

Kristiansen mener at det aldri ble inngått noen avtale om at Pedersen skulle få betalt, og ifølge Jerstad er uansett eventuelle krav foreldet.
    Det er rimelig opplagt at Pedersen jobbet som journalist og pro bono. Etter frifinnelsen oppstår tanken om rett til erstatning, sier Jerstad.
    Han omtaler også Pedersens krav som «overdrevet».

Helland tapte i Agder Tingrett, som mente at Hellands krav var urimelig og ubegrunnet. Han ble også idømt å betale saksomkostninger.

Retten legger vekt på at det ikke er inngått noen ordentlig avtale mellom de to.

– Samlet sett kan ikke retten se at det foreligger enighet om selv de mest grunnleggende elementer i en eventuell avtale mellom Helland og Kristiansen. Partene har verken drøftet eller hatt en felles oppfatning om hvilke oppgaver Helland skulle utføre eller omfanget eller varigheten av bistanden, heter det i dommen.

Retten skriver likevel at Hellands arbeid i perioder var mer omfattende enn alminnelig arbeid og med en betydelig intensitet.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Halden
    Bjørn Olav Jahr gir en god gjennomgang her, med detaljer om Pedersens engasjement og utbytte. Nytt for meg, fra rettens dom:

BJO: Pedersen har noen utfordringer, blant annet alle tidligere uttalelser om at han aldri gjorde jobben ut fra annet enn edle, journalistiske hensikter. Om dette, skriver retten:
    «Pedersens egen opptreden og uttalte motivasjon trekker klart i retning av at det ikke var inngått noen avtale om betaling. Han oppga aldri noen timepris, førte aldri timelister, mellomfakturerte aldri hverken Kristiansen eller hans advokat(er) og i boken han har utgitt og i intervjuer han har stilt opp i, har han gjennomgående omtalt seg selv som en journalist motivert av å avdekke urettferdighet og maktmisbruk – ikke som en innleid bidragsyter med en forventning om økonomisk kompensasjon. Han har beskrevet sitt arbeid som dugnadsinnsats, pro bono og gratis. Også i hans prosesskriv til retten er arbeidet beskrevet som pro bono, dvs. frivillig dugnadsarbeid. I en reportasje i Nettavisen fra 26. januar 2023 uttalte Pedersen: «Penger har overhodet ikke vært i tankene. Grunnen til at jeg jobbet med dette er at ingen skal lide en slik overlast som Viggo Kristiansen gjorde i den feilaktige dommen.»

Pedersens tidligere uttalelser om at han arbeidet pro bono og gratis og at "penger har overhodet ikke vært i tankene" ble lagt til grunn av Staten da den avviste Pedersens krav.

Krangelen som oppstod mellom VK og Pedersen, da sistnevnte stilte hjemme hos VK etter løslatelsen, med kamera og bløtkake, beskrives også i detalj. VK mislikte at Pedersen solgte bildene han tok til internasjonale medier, og han avbrøt samarbeidet om en bok, som Pedersen og Helland likevel utga.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.321
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet som bør stilles, er følgende; "Hadde VK blitt frikjent, UTEN innsatsen til de som stilte opp med sin tid og krefter?"

Er svaret "nei", skal de selvsagt kompenseres. Av Staten. Uavhengig av skriftlig avtale eller ikke.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    " Mener at VKs nærstående hadde sagt han ville bli belønnet"?
    Høres tynt ut, og det er vel ikke VKs nærstående han har saksøkt?
    Det er heller ikke VKs nærstående som er tilkjent erstatning

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.321
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    " Mener at VKs nærstående hadde sagt han ville bli belønnet"?
    Høres tynt ut, og det er vel ikke VKs nærstående han har saksøkt?
    Det er heller ikke VKs nærstående som er tilkjent erstatning
    Det som er feil, er at Staten ikke tar sitt ansvar alvorlig. Staten dømte en uskyldig mann, og frivillige er årsaken til at han til slutt ble frikjent. Da er det smålig òg skammelig å ikke kompensere de. Det burde ikke være nødvendig å koble inn rettsapparatet.

Det er Staten som er skyldig, ikke VK, ikke hans medhjelpere. Staten.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Og der kom du med kardinal argumentet for at vi fortsatt må ha nynorsk i skolen.
    Pøh. Et land med så få individer som oss klarer oss med ett hovedmål - riksmål. Og så får vi verdsette mangfoldet med vårt rikelige omfang av dialekter.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.863
    Sted
    Oslo
    Pøh. Et land med så få individer som oss klarer oss med ett hovedmål - riksmål. Og så får vi verdsette mangfoldet med vårt rikelige omfang av dialekter.
    Hadde du problemer med å forstå det innlegget, tror jeg ikke det er din skolegang som er problemet, men kanskje din generelle leseforståelse?

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Halden
    Spørsmålet som bør stilles, er følgende; "Hadde VK blitt frikjent, UTEN innsatsen til de som stilte opp med sin tid og krefter?"

Er svaret "nei", skal de selvsagt kompenseres. Av Staten. Uavhengig av skriftlig avtale eller ikke.
    Jeg får vel sitere retten og BOJ -- dersom Pedersen ikke ved flere anledninger hadde meldt at han arbeidet frivillig og gratis, pro bono, dog med en forventning om å få tilgang til drøftelser og materiale, og å kunne delta på reiser, også til utlandet, i forbindelse med gruppens arbeid, ville han nok stått sterkere. Han fikk til og med tilsagn om at han skulle kunne skrive bok om det han hadde erfart, i samarbeid med VK.

Men gjorde altså den feilen at han tok bilder av VK den kvelden han ble løslatt og solgte disse til utenlandske medier, uten å fortelle VK eller andre om hva han gjorde med bildene. Det forsuret relasjonen mellom VK og Pedersen. Førstnevnte trakk seg fra samarbeidet om boken, som likevel ble utgitt, der Pedersen og Helland fritt brukte av materialet de hadde hatt innsyn i:

Bjørn Olav Jahr: Burde han ikke fått betalt for innsatsen han la ned? Personlig mener jeg nei. Det er jo sånn at Pedersen arbeidet som journalist i Dagbladet den tiden han primært ber seg betalt for. Han hadde da en 50 prosent stilling der. I tillegg var han 50 prosent uføretrygdet, det vil si at han skal ha hatt lav ervervsevne.

Samtidig skal han altså ha jobbet 1.000 timer i året for Viggo. Som han nå i etterkant skal ha betalt advokatsatser for. Uten å gni det inn, men jeg tror Pedersen ville fått noen utfordringer med Nav om han hadde vunnet frem og fått utbetalt kompensasjon nå i nyere tid.

Retten følger heller ikke Pedersen og hans advokat når de peker på at andre «medhjelpere» av Viggo skulle ha betalt for jobben de gjorde. Dette handler da om advokater og sakkyndige, som til slutt ble kompensert av staten (og som jeg tviler på ville fremsatt krav overfor Viggo om de ikke hadde blitt det).

Retten viser da til at disse hadde et inntektsbortfall, og følgelig en mer berettiget forventning om betaling, og skriver blant annet at:

«Pedersen var imidlertid ansatt journalist og uføretrygdet på det aktuelle tidspunktet. Han hadde ikke noe inntektsbortfall. Han bidro heller ikke med særskilt sakkyndighet. Han var rett og slett interessert i saken og hjalp en han mente var uskyldig dømt. Innsatsen var hederlig, men gir ikke grunnlag for en berettiget forventning om økonomisk kompensasjon for arbeidet han nedla. I denne sammenheng finner retten også grunn til å nevne at Pedersen – dersom han lyktes med å avdekke forhold som førte til frifinnelse – ville bli belønnet for arbeidet ved å få store oppslag i Dagbladet».

Retten viser også til at «Kristiansen og Pedersen hadde dessuten en avtale om at Pedersen skulle utgi bok om Kristiansen når saken var avsluttet, og Pedersen hadde klare forventninger om at bokprosjektet ville gi ham en økonomisk gevinst».

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn