Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    VK ber om 10 millioner nå før nyttår, i følge Aftenposten.
    La ham få det straks, uansett langt under hva som vil være en rett og rettferdig erstatning.
    Ingen grunn til å uthale dette.
    Send regninga til de som var ansvarlig for elendigheten.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Ikke så lett å se hva som skal legges til grunn for tapt inntekt i 20 år. Hvilke muligheter hadde han til å tjene penger? Jo, kanskje som de unge nye kryptomillionærer, som det fremgår av årets skattelister.
    600 ooo i lønn i 20 år blir 12 millioner minus skatt.
    Advokat Sjødin har uttalt at beregning av erstatningsbeløp vil ta lang tid og flere eksperter må involveres. Ikke fått deltatt i bolig verdistigning e.t.c.
    Tapt utdannelse.
    Mye jeg stiller meg tvilende til der men å bli fratatt 20 år er jo veldig alvorlig, tragisk, ingen tvil om det.
    Men om han ender med en plutselig formue på 30 mill. så synes jeg det er i overkant, men tragisk er det, 20 år i fengsel og uskyldig.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jeg litt steinalder igjen, mefy....han som står bak disse perverse handlingene burde få livstid, ødelagt mange han
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men han har jo vært på "jobb" 24/7 så 600.000 i året høres noe lavt ut
    i tillegg til tort og svie
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Men tror viktigst for gutten er at vi skjønner det, at han får seg en jobb
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    At Andersen skal ha forsvarer er innafor, men blir litt kvalm når Holden forsvarer han
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Han er så oppgående, han sier til kona får en stygg person han har ødelagt 2 jenters familie pluss Viggo, men dette drar jeg inn kr på
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Inflasjons justert i forhold til Liland og Moen er man vel omtrent på 30.
    Kan være forhold som drar både opp og ned, men ender vel der et sted.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Får ikke sagt d nok, unnskyld jeg drar av mye her
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    En ting er at livet hans til nå er ødelagt av staten men vil tro at det nok finnes en del lokale smalahuer som ikke vil gjøre det lett for han fremover heller.
    Dersom Kristiansen hadde kunnet kjøpt seg en bolig på tidlig 2000-tall ville han tatt del i verdistigningen mange har dratt fordel av. Beløpet som nå er meldt er for at han skal få komme seg ut av gutteværelset hjemme og inn i en leilighet.
    En mengde bedrifter har tatt kontakt og tilbudt ham arbeidsplass. Forstod jeg rett under en av pressekonferansene nylig, så avslørte advokat Gulstad at VK har tatt en beslutning når det gjelder dette.

    Men han har tapt mye og skal kompenseres for det. I 1994 fikk Per Liland 4 millioner i erstatning og 10 millioner i oppreisning. Det har gått noen år. Liland satt fengslet i 14år.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    blir som sagt dumt, at han får 100mil sier ingen ting, vi må frigi han
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Riksadvokaten gjenopptar straffesak mot Jan Helge Andersen. Det er gjennomført grundig etterforskning og riksadvokaten mener det er grunnlag for å tiltale Andersen for å ha gjennomført det uoppklarte drapet som Viggo Kristiansen ble gitt fullt ansvar for, på grunnlag av Andersens vitnemål.

    Den opplagte forklaringen på drapene er nå endelig på bordet som grunnlag for en rettssak.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Slik som saken står, med det grunnlag som politiet har lagt her:
    Finnes det noe som helst håp om en riktig og rettferdig dom her?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Ja politiet her nede er korrupt og elendig. Mulig bedring med nye politimesteren. Hun virker seriøs. I Søgne klarte de til og med å konkludere med selvmord på en kvinne som ble funnet i fryseren for en del år tilbake.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ja politiet her nede er korrupt og elendig. Mulig bedring med nye politimesteren. Hun virker seriøs. I Søgne klarte de til og med å konkludere med selvmord på en kvinne som ble funnet i fryseren for en del år tilbake.
    Dette er ikke humor tråden men lar det stå til:
    Politiet i en sørstat fant en n...... bundet til kjetting i bånn av et vann
    Sheriffen: Stealing all that chain, and couldn't even swim!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Lytt og se fra 09:25 her. Bjørn Olav Jahr om mottakelsen han fikk i Kristiansand, etter den første boken.

    Connie Bentzrud "bokbader" Jahr: Jeg syns du har har ganske godt med baller som tør komme til Kristiansand med denne med boka di.

    Hun latterliggjorde ham, mente han var en tulling, avskrev konklusjonene og var så rabiat at publikum til slutt ba henne være stille og la Jahr snakke ferdig.

     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    ^ Det der ("intervjuet" fra Kr.sand) er IKKE god journalistikk. Langt, langt fra.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Ja politiet her nede er korrupt og elendig. Mulig bedring med nye politimesteren. Hun virker seriøs. I Søgne klarte de til og med å konkludere med selvmord på en kvinne som ble funnet i fryseren for en del år tilbake.
    Har ingen grunn til å mene at ordensmakta, verken i Kristiansand eller andre steder skal være korrupte.
    Det vi har sett i mange saker er at politiet i mange tilfeller har operert med et velutviklet tunnelsyn, og lite vilje/evne/fantasi til å følge opp alternativer som ikke passer med det de har bestemt seg for.
    Understreker at dette i all hovedsak er basert på inntrykk fra media.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Har ingen grunn til å mene at ordensmakta, verken i Kristiansand eller andre steder skal være korrupte.
    Det vi har sett i mange saker er at politiet i mange tilfeller har operert med et velutviklet tunnelsyn, og lite vilje/evne/fantasi til å følge opp alternativer som ikke passer med det de har bestemt seg for.
    Understreker at dette i all hovedsak er basert på inntrykk fra media.
    Selvfølgelig har vi ikke et korrupt politivesen i Norge. At vi har et politi som gjør feil er en helt annen sak. Det fine med et åpent samfunn, er at disse feilene blir debattert og omtalt, og selv om systemet er tregt, vil omtale og debatt, til slutt føre til forbedringer.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Fra Wikipedia:
    Korrupsjon:.
    ...misbruker makten...... urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon
    Et lite ordrett utdrag.

    At tilsløring av feil og kameraderi kan komme under dettte finner jeg rimelig.
    Blir kanskje som Atle Antonsen, er ikke rasist men oppførte seg rasistisk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Det finnes massevis av korrupsjon i Norge, korrupsjon er ikke bare store sedler i en stresskoffert..
    Selvsagt gjør det, kameraderi er relativt utbredt.
    Men vi ligger uansett godt an på verdensbasis, og vi har stedige programmer for å begrense problemet. Og det finnes absolutt ingen holdepunkter for å hevde at politiet som sådan er korrupt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det kjipe for VK med dette er kanskje at han heller ikke blir helt ferdig med det på en stund. JHA holder fast på sin forklaring leser jeg i dag. Dermed må VK inn som vitne all den tid han var sammen med JHA den dagen. Det virker som de fleste pårørende er glade for dagens beslutning. Gjenopptakelseskommisjonen har vel siste ord, men det skal vel mye til at denne saken ikke åpnes på nytt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Det beste for alle parter, inkl, JHA, var om dette kunne gått som tilståelses sak.
    JHA tilstår, saken får en avslutning uten en langdryg og belastende rettssak.
    Men det er vel bare i mindre alvorlige saker sånt kan gjøres.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.074
    Det kjipe for VK med dette er kanskje at han heller ikke blir helt ferdig med det på en stund. JHA holder fast på sin forklaring leser jeg i dag. Dermed må VK inn som vitne all den tid han var sammen med JHA den dagen.
    Skulle ikke forundre meg om det finnes noen som hadde syntes det var greit å prøve å få VK inn i saken igjen selv om han er sjekket ut av myndighetene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Skulle ikke forundre meg om det finnes noen som hadde syntes det var greit å prøve å få VK inn i saken igjen selv om han er sjekket ut av saken av myndighetene.
    Det har da noen allerede prøvd seg på, og jeg snakker ikke om forklaringa til JHA.
    Noen og enhver er jo som gammel kommunister, uansett bevis tror man på det man en gang trodde på.
    Og i Kristiansand er vel troen på barnetroen fortsatt sterk.
    Med unntak av læren om tilgivelse da!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Det kjipe for VK med dette er kanskje at han heller ikke blir helt ferdig med det på en stund. JHA holder fast på sin forklaring leser jeg i dag. Dermed må VK inn som vitne all den tid han var sammen med JHA den dagen. Det virker som de fleste pårørende er glade for dagens beslutning. Gjenopptakelseskommisjonen har vel siste ord, men det skal vel mye til at denne saken ikke åpnes på nytt.
    Viggo Kristiansen er frikjent og hadde ingen befatning med drapene. Han har vitneplikt og må stille som vitne. Forsvarerne til JHA vil selvsagt forsøke å så tvil, men Kristiansen vil gå inn i retten som en mann som ble frihetsberøvet i 21 år på grunn av JHAs falske vitnemål.

    Jeg forventer at det reises en tilleggssak mot JHA for nettopp det å forsøke å binde VK til en alvorlig forbrytelse gjennom falskt vitnemål. Straffen for det er opp til 10 års fengsel.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Fullstendig knusende bevisbilde mot JHA, i følge innsyn NRK har fått i den nye etterforskningen: https://www.nrk.no/norge/xl/baneheia-saken_-de-nye-avhorene-av-jan-helge-andersen-1.16330396

    Det er slående å se hvor fastlåste alle partene er i virkelighetsbilde som politiet og påtalemyndigheten konstruerte for tjue år siden. I dette ligger det en ansvarsfraskrivelse som må ryddes opp i for at de involverte partene skal kunne gå videre. Kall det gjerne en forsoningsprosess.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Liten by
    Lytt og se fra 09:25 her. Bjørn Olav Jahr om mottakelsen han fikk i Kristiansand, etter den første boken.

    Connie Bentzrud "bokbader" Jahr: Jeg syns du har har ganske godt med baller som tør komme til Kristiansand med denne med boka di.

    Hun latterliggjorde ham, mente han var en tulling, avskrev konklusjonene og var så rabiat at publikum til slutt ba henne være stille og la Jahr snakke ferdig.

    Det som også er tydelig, er at journalismen sviktet fullstendig her også. Når blir det et oppgjør med de og den da?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Oppgjør med journalister???!

    Nei hold ikke pusten mens du venter.

    "I dag er vi snille med deg, i morgen har du med å være snill med oss hvis vi bæsjer på leggen!"

    Nei det skulle da ha tatt seg ut om journalister skulle holdes til ansvar for sine synder.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Liten by
    Oppgjør med journalister???!

    Nei hold ikke pusten mens du venter.

    "I dag er vi snille med deg, i morgen har du med å være snill med oss hvis vi bæsjer på leggen!"

    Nei det skulle da ha tatt seg ut om journalister skulle holdes til ansvar for sine synder.
    Det er det jeg er redd for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har vist til et par ganger, kan JHA tiltales for å ha avgitt falsk forklaring. Straffen er streng og opp til ti år, avhengig av alvoret i den uriktige anklagen mot en utenforstående, som dermed trekkes inn i en straffesak.


    I Norge er den ordinære foreldelsesfristen mellom to og 25 år, avhengig av hvor alvorlig lovbruddet er. Drap kan ikke foreldes.
    Katrine Holter ved Politihøgskolen sier til NTB at hun tror Riksadvokaten også vurderer om det er grunnlag for å ta ut tiltale mot Andersen for uriktig anklage.
    – Hvis Riksadvokaten velger å gå videre med en tiltale for uriktig anklage, vil man vurdere om den må regnes som grov, og i så fall er den øvre straffen for dette ti år. Da vil maksstraffen Andersen kan få, hvis han blir kjent skyldig både i drap og forsøk på grov uriktig anklage, være tolv år, sier Holter.


    Selv vil jeg mene at etterforskningslederen ved Kristiansand politikammer, tilsvarende hos Kripos, samt lederen av Rettsmedisinske under rettssaken, også burde stilles til ansvar for hva de begikk av tjenestefeil og rot med bevismateriale. Men det er vel for mye forlangt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn