Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Hva vet vi om det. De var jo kjent for å råleike med jenter i den alderen, så det trengte ikke være noen spesielle om du vil det.
    Akkurat det er jo veldig godt belyst i saken, men det passer åpenbart ikke med din frie diktning
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.959
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ny kommentar fra BOJ om de siste dager i retten:

    En helt ny historie om drapene i Baneheia (obs, lang post).
    Torsdag holdt advokat Svein Holden og hans kollega Celine Krogh Fornes sin sluttprosedyre for Jan Helge Andersen, tiltalt for også å ha drept Lena Sløgedal Paulsen i Baneheia fredag 19. mai 2000. Fra tidligere er Andersen dømt for å ha drept Lenas venninne, Stine Sofie Sørstrønen.

    Forsvarernes strategi under rettssaken har vært å utforske hvorvidt Andersen kan ha rett i at han ikke var alene om ugjerningene i Baneheia, og at det var hans tidligere kamerat, Viggo Kristiansen, som drepte Lena. Kristiansen ble desember 2022 frifunnet for drapet på Lena og er nå tilbudt 55 millioner kroner i erstatning for det som må være Norgeshistoriens verste justismord. Dette til tross, Kristiansen har vært fritt vilt i den nye rettssaken mot Jan Helge Andersen. Jeg har tidligere både sagt og skrevet mye om urimeligheten i karakterdrapet på tenåringen Viggo og de nye (eller gjentatte, da) grove beskyldningene som har haglet mot ham under rettsprosessen. Men nå skal jeg i første rekke konsentrere meg om Holdens oppsiktsvekkende prosedyre.

    Før jeg går løs på den, så noe om det viktigste nye beviset: de nye dna-treffene på Jan Helge Andersen. «15-0», som statsadvokat Andreas Schei uttrykte det dagen før under påtales sluttprosedyre. Det finnes 15 dna-treff fra Jan Helge Andersen på de to jentene i Baneheia, mange av disse på intime steder. Noen er helprofiler, altså treff i 27 av 27 markører, andre treff er såkalte delprofiler, som betyr at man ikke har funnet samtlige 27 markører, det er små mengder dna i flere av prøvene, så det er ikke unaturlig. Men markørene man finner stemmer uten unntak med markører også Jan Helge Andersen er i besittelse av i sin DNA-profil.
    Når Schei snakker om null treff, så er det da fra Andersens «motstander», Viggo Kristiansen. Altså, det er null treff fra Kristiansen. Dette setter naturligvis Andersens forklaring om at Kristiansen begikk overgrep mens han selv satt med ryggen til i et ytterst merkelig lys. Så jeg forstår at hans forsvarere har hatt en utfordrende jobb. Det er Krogh Fornes som har fått jobben med å utfordre DNA-resultatene. Hun gjør det hun kan, hun forsøker å så tvil. Kort fortalt betyr det at hun advarer retten om at dna-mengdene har vært små, at det finnes fare for både forurensning og kontaminering og at man derfor må være forsiktig i tolkningen av dna-treffene der man ikke finner samtlige av Andersens markører. I noen av disse finnes det også utslag i enkeltmarkører som kan være fra en annen person, forteller hun. Her manes det til forsiktighet fra samtlige eksperter: disse utslagene (i motsetningen til treffene fra Andersen) kan være støy, det kan være falske utslag. Om det likevel skulle finnes reelle utslag fra andre, så er det et av disse treffene noe som kan stamme fra 54 prosent av norske mannlige befolkningen, deriblant Viggo Kristiansen. Dette har det fra forsvarerne vært boret i – uten den forsiktigheten de selv maner til når det kommer til Andersens delprofiler. Og da Krogh Fornes argumenterte med at Oslo Universitetssykehus og dr. Iris Schultz fra Basel kunne ha gått i bekreftelsesfella under deres tolkning av noen av Andersens delprofiler, ble hun stanset av dommer Thor Christians Carlsen. Det viste seg ikke å være tilfelle.

    Dommeren forhindret dermed videre forsøk på å trekke DNA-ekspertenes integritet i tvil. Tilsvarende skjer ikke når det gjelder Viggo Kristiansens integritet. Han har vært fritt vilt hele veien, også når Holden prosederer. Ja, kanskje da mer enn noen gang. Hvordan hans uskyldspresumpsjon er ivaretatt, eller ikke ivaretatt, burde det bli skrevet lærebøker om.

    Men før det skrives eventuelle lærebøker, synes jeg det påfallende at Holdens hovedpoeng i prosedyren ikke er blitt et hett debattema. For det han skulle komme med her, er svært oppsiktsvekkende.

    Holden starter med å si at man ikke kan stole på hans klient, Jan Helge Andersen. Det er nok de færrest som gjør, men Holden går lenger. Han sier at det Andersen har fortalt i retten, det stemmer ikke. Ugjerningene er planlagte, sier Holden. Det er litt uklart for meg om han også mener at hans egen klient skal ha vært med på denne planleggingen, men mye tyder faktisk på det. Det er i så fall veldig oppsiktsvekkende. Og noe helt nytt. Hvorfor det er planlagt, spør Holden. Jo, fordi det er en kniv der. Kniven er med for en grunn.

    Men Holden har fått flere klarsyn. Felles for disse er at de må ha kommet veldig sent i prosessen. For det er åpenbart at Holden aksepterer mobiltrafikken. Det er ført tunge bevis underveis for at Kristiansens mobil umulig kan ha befunnet seg på åstedet i det ugjerningene pågikk. Viggos telefon var knyttet opp til en basestasjon kalt Eg-A. Det har ikke vært mulig å oppnå kontakt med Eg-A etter at man har passert nordenden av 3. stampe. Jentene bader i sørenden av 3. stampe. Men nå har Holden en ny vri: mobildekningen til Viggo Kristiansen er ikke et utelukkelsesbevis. Tvert imot det skal heller bevise at han har vært med på ugjerningene. Men da må altså først hans egen klients forklaring, som Holden gjennom seks uker har bedt retten om å tro på – og som det har vært ført eksaminasjon rundt – forkastes. Den stemmer ikke likevel. Det kan ikke være sant, som Andersen sier, at de to guttene oppholdt seg på sørsiden av 3. stampe og der surret rundt etter teltplasser for så å speide etter jentene, for så å treffe på dem.

    Alt det (også) må være noe Andersen har løyet om. Det er lett å gi Holden rett i dette, Viggos mobiltrafikk viser jo at i alle fall Viggo ikke kan ha vært der Andersen forteller at han var.

    Så hva er Holdens nye konstruksjon? Jo, det er at de to guttene står og speider etter jentene fra nordsiden av 3. stampe. Det er i overkant av 200 meter over til der jentene bader, men det skal vel da likevel være slik at de oppfatter at der borte, i/ved vannet (godt syn), finnes det noen ofre å forbryte seg mot. Deretter skal Viggo sende en tekstmelding klokken 1857, før de så setter i marsj retning sørenden av 3. stampe. Jentene forlater badebrygga noe etter klokken 19 (de er observert i vannet ti minutter før), så antatt møte med de to guttene må derfor bli 1905.

    Og la meg bare igjen gjenta: dette er noe Jan Helge Andersen aldri har forklart før. Dette er en ny historie, nå fortalt av advokat Svein Holden.

    Ok. Deretter skal de alle gå opp til det som skal bli åstedet. Det tar minst fem minutter. Det betyr at de tidligst kan være på åstedet klokken 1910. Åstedet må så forlates ikke noe senere enn 1915. Dette fordi det tar ca. ti minutter å nå nordre enden av 3. stampe, ytterkanten av dekningsområdet for basestasjonen Eg-A, der Kristiansen mottar en melding klokken 1924.
    Så hva sitter vi da igjen med om alt klaffer tidsmessig? Jo, knapt fem minutter til to drap, gjentatte overgrep, en del herjing med disse som ikke er kommet så godt frem, klær som skal av, klær som skal på (jentene ble funnet med hverandres klær på kroppen), skjuling av lik, kutting av einerkvister, vasking av kniv, jentenes klær skal gjemmes … Og hele veien så er altså dette en variant av fortellingen Jan Helge Andersen aldri har fortalt i tidligere avhør, nyere avhør og under rettssaken.

    Og hva gjør Holden for å underbygge den nye konstruerte fortellingen? Jo, han henter inn Viggo Kristiansen som sannhetsvitne. Mannen han gjennom seks uker har dratt gjennom søla, som han har fremstilt uten et sant gen i kroppen, han er med ett «premissleverandøren» for denne nye historien. Viggo har nemlig under politiets rundspørring og i avhør med politiet sagt at han tror Jan Helge kom hjem til ham ca. 1930. I prosedyren er dette blitt til at han er «helt tydelig» på at Jan Helge kom hjem til ham 1930. Og da går liksom det hele opp.

    Jeg skal ikke gå videre inn på resten av prosedyren til Holden nå. Jeg snakket mye om dette med min flinke kollega Marte Solbakken i Svarttrost Produksjoner på fredag. Dessverre rekker vi ikke å få ny episode klar før mandag. Men den kommer da. Nå hadde jeg litt behov (for å si det forsiktig) til likevel å presentere noen av mine tanker.

    Ikke minst fordi jeg ikke klarer å finne noen undring eller kritiske spørsmål/synsvinkler på Holdens stunt i medier som fortløpende kommenterer Baneheia-rettssaken. For publikum kan det jo da oppfattes som at det er helt greit da at man gjennom seks uker i retten eksaminerer og forsvarer en historie som så kullkastes på overtid av overtiden. Dette gir naturligvis hverken aktoratet eller dommerne mulighet til å spørre ut folk rundt denne nye teorien, ikke minst Jan Helge Andersen selv. Hva tenker du nå da?

    Ìnteressant nok er det ikke første gang andre enn Andersen konstruerer en historie om hva som har skjedd i Baneheia. Da ha ble arrestert 13. september 2000, etter funn av kjønnshåret hans i en blodpøl på åstedet, lanserte politiet sin teori for Andersen: at også han var et slags offer i saken. Det var/er en historie han tidlig omfavnet. Så i byretten våren 2001, etter at mobilbeviset ble fremlagt og i realiteten ga Kristiansen alibi, så fikk Andersens daværende advokat, Ben Fegran, Andersen opp i vitneboksen for å fortelle at mobiltelefonen til Viggo måtte ha befunnet seg i sykkelvesken hans ved bommen ved Svarttjønn. Da skulle Viggo ha løpt frem og tilbake innimellom ugjerningene for å sende og motta tekstmeldinger. Denne historien er senere forkastet. Og nå har altså Holden lansert atter en historie.

    Så tilbake til den. Vitner som kunne sagt noe om observasjoner rundt nordenden av 3. stampe, som brått ble så sentral nå, blir selvsagt ikke ført i retten opp mot denne. Jeg kunne fortsatt. Når det er sagt, jeg forstår at det er en forsvarers oppgave å forsvare sin klient. Men Holden er jo gått langt forbi å utforske hvorvidt det Andersen forteller er sant. For det har han åpenbart ikke er. Han har i stedet konstruert en helt ny historie. Som helt åpenbart er lett å plukke fra hverandre, men som likevel ikke gis muligheten til å bli plukket fra hverandre der den burde vært gjort det, nemlig i retten. Er det en forvirringsmanøver? Er det et innfall? Er en det en desperat handling?

    Jeg forstår at Holden aksepterer naturens lover og dermed mobilbeviset, men jeg forstår ikke helt når historien han nå presenterer ble konstruert. Og ble den det med Andersens aksept? «Ja, kjør på – bare si at fortellingen min gjennom nye avhør og nå i retten er bare ljug». Eller tok Holden saken i egne hender? Og er det greit da – overfor sin klient, som jo hele veien har blitt bedt om å bli trodd på et helt annen hendelsesforløp?

    Eller er strategien å forvirre, å tåkelegge, hive alle baller opp i luften? Akkurat det kan det se ut som om Holden har lykkes godt overfor en del av mine kolleger i pressen. Der snakkes det varmt om alt fra at Andersen «bare» kan dømmes for medvirkning (altså, Viggo er skyldig likevel) til at ingen tør spå utfallet av denne rettssaken, så åpen som den er. Ofte lurer jeg på om vi følger samme rettssak.

    Dommernes spørsmål underveis vitner om at de er svært opptatt av fakta. Jeg er sikker på at de kommer til å skrive en svært grundig dom. Og nå er jeg også ekstra spent på hvordan de kommer til å omtale denne helt nye historien fra Andersen.
    Facebook 25.05.2024

    Her er et bilde som viser avstanden fra nordsiden av 3. stampe ned mot brygga

    1716639556452.png

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    Ny kommentar fra BOJ om de siste dager i retten:



    Facebook 25.05.2024

    Her er et bilde som viser avstanden fra nordsiden av 3. stampe ned mot brygga

    Vis vedlegget 1026988

    Retten fikk servert et helt nytt scenario, ikke vurdert tidligere, som la JHAs tidligere forklaringer og tilståelser til side. Må nesten mistenke at Holden ønsker fellende dom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Det der tror ikke engang jeg på - flørtiing på telefonen og barnedrap innenfor 1 time eller hva det er. Da er du totalt følesesløs..

    Men, ganske sikker på at Viggo viste om hva som hadde skjedd når de skulle ut å lete. Kan være alt fra at Viggo og Jan helge har diskutert og fleipet om å prøve seg på jentene og at Viggo sa at det tør du ikke, noe Jan Helge gjorde og så gikk alt over styr, han klikka og fortalte det til Viggo rett etter hva som hadde skjedd, til at Viggo lånte bort telefonen og var med på det. Virker ikke som man har sjekket om damen tekstet med Viggo eller en annen. Tror mest på det første, og at Jan Helge snakket han inn i saken for å hevne at Viggo fikk han til å prøve seg på jentene. I fall har vel og Viggo skyld ? (har ikke sett på prosedyrene, bare lest stykker referert)

    Nå kommer sikkert noen med hammeren og slår meg i hodet igjen :rolleyes:
    Du skjønner st du fremstår som en idiot håper jeg?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.565
    Antall liker
    9.646
    Du skjønner st du fremstår som en idiot håper jeg?
    Det innlegget du siterer der minner veldig om Trond Kirkvaag sin parodi på Sølve Grotmol da han skulle forklare denne dopingsaken med Krosby og Guljajev samt med ekstra innsats av Karlstad. Det gikk skikkelig rundt for han etter hvert...
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.358
    Sted
    Oslo
    Det innlegget du siterer der minner veldig om Trond Kirkvaag sin parodi på Sølve Grotmol da han skulle forklare denne dopingsaken med Krosby og Guljajev med ekstra innsats av Karlstad. Det gikk skikkelig rundt for han etter hvert...
    Og no set me over til Dortmund Wartehalle, nei det gjer me ikkje får eg besked om på øyro, for der sker det inkje noko, so no får me bede fotografen om å sooma inn på genseren min og for dei av deira som ikkje har fargar på skjermen heime kan eg fortelja dykk at den er strikka i svart og kvitt.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du skjønner st du fremstår som en idiot håper jeg?
    Så hyggelig dere er alle sammen :rolleyes:

    Forstår jeg er i Viggo land og Viggo var jo kjent for ikke være av den hyggelige typen ifølge de som kjente ham. Nå har forsvarerne til Viggo FÅTT RETT og man må forholde seg til det. Dermed ikke sagt at man ikke kan ha tanker om at det ikke ER RETT og at Viggo ikke kan slippe mistanke helt, og så lenge de juges over en lav sko må man gjette seg til hva som kan ha skjedd. Dette syn deles av Jan Helge's advokater i en herværende pågående sak..
     
    Sist redigert:

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    106
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Forstår jeg er i Viggo land og Viggo var jo kjent for ikke være av den hyggelige typen ifølge de som kjente ham. Nå har forsvarerne til Viggo FÅTT RETT og man må forholde seg til det. Dermed ikke sagt at man ikke kan ha tanker om at det ikke ER RETT og at Viggo ikke kan slippe mistanke helt, og så lenge de juges over en lav sko må man gjette seg til hva som kan ha skjedd. Dette syn deles av Jan Helge's advokater i en herværende pågående sak..
    De fleste vil nok synes det er greit nok at du ytrer deg som du gjør. Det er dine personlige meninger. Er man uenig kan du ignoreres...

    Men jeg håper inderlig ikke du noensinne får noen som helst innflytelse i en rettssak.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.562
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At det var 2 gjerningsmenn i Baneheia vakte stor internasjonal interesse, til tross for dette ble både Kripos sjef Asbjørn Hansen og politisjef Arne Pedersen i Kristiansand tidlig opptatt av at det måtte være 2 skyldige. At de i tillegg i tidlige avhør nevnte for Andersen at Kristiansen var mistenkt er jo en kardinalfeil i avhørsteknikk.


    Bl.a.
    Det spesielle er at drapene er begått av to gjerningsmenn og at ofrene er to småjenter som ble utsatt for massive seksuelle overgrep før de ble knivdrept på en spesiell måte. Dagbladet er kjent med at flere internasjonale politienheter har vist interesse for saken etter pågripelsen av Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen.

    Saken er rett og slett oppsiktsvekkende internasjonalt.

    Kriminalsjef Arne Pedersen i Kristiansand sier at han ble overrasket da han fikk høre at helt parallelle handlinger aldri er begått verken i Europa eller i USA.

    - Jeg var sikker på at vi ville finne slike saker i USA, sier Pedersen.

    Men amerikansk politi har aldri vært borte i tilsvarende modus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    Pedersen og Hansen rotet seg inn i en bekreftelsesfelle som førte til et forferdelig justismord. Tullinger som Ingeniøren leter etter tilsvarende bekreftelse på at VK må være skyldig, til tross for at det modus Ingeniøren og de to justismorderne forfekter er helt ukjent for klodens politimyndigheter.

    Noen ganger er svaret opplagt. Mannen hvis DNA er funnet i intime hulrom på BEGGE ofre, drepte BEGGE, uten andres medvirkning.

    Men alle vi som befant oss i den kompakte majoritet forhåndsdømte den uskyldige og fikk medynk for morderen.

    Det bør vi ta lærdom av.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    1.078
    Da bør vi også moderere oss i måten vi møter innspill som f.eks. Ingeniøren sine på synes jeg. For om ikke det er helt samme greia, så er mekanismen litt den samme; "vær så snill å ikke kom trekkende med den typen innspill. Det bør du holde deg for god til, og vi orker ikke å høre på det"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    Da bør vi også moderere oss i måten vi møter innspill som f.eks. Ingeniøren sine på synes jeg. For om ikke det er helt samme greia, så er mekanismen litt den samme; "vær så snill å ikke kom trekkende med den typen innspill. Det bør du holde deg for god til, og vi orker ikke å høre på det"
    Der er jeg, opplagt nok gitt mine innspill, helt uenig. Det er stygge spekulasjoner og insinuasjoner, merkelige påstander, forhåndsdømming, overdrivelser -- som i tillegg ser bort fra at Kristiansens straffeutmåling tok med forholdene det vises til, for å berettige lovens strengeste straff. Han har sonet for overgrepet mot jenta, og ble i tillegg dømt skyldig for et mord han ikke begikk, nettopp fordi folk velger å forhåndsdømme.

    Og, for ordens skyld, jeg protesterte ikke mens rettssaken pågikk, da min venn mente at det å skrape Kristiansen bortetter asfalten med en bulldozer ville vært passende dødsstraff for ham. Vi er begge fedre til jenter og var dypt opprørte over hva dette forferdelige mennesket hadde begått av ugjerninger, og jeg syntes vel også litt synd på JHA, som var blitt lurt til å være med på dette, av sin kamerat, som måtte være Norges største monster.

    Nå er jeg ikke i tvil om at jeg var med på å forhåndsdømme en uskyldig, og han fortjener bedre enn slikt som Ingeniøren kommer med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Her om dagen hørte jeg på jobben at noen var så lei av denne saken og sur fordi VK fikk en veldig stor erstatning. "Han var jo der, det er da opplagt" sa vedkommende. Man kan undres på hvordan en tilfeldig ansatt i en norsk bedrift vet at VK faktisk var der når ingen andre, muligens bortsett fra Ingeniøren på dette forum er sikker på det og det finnes eksakt null spor som knytter han til åstedet og en god del som tilsier at han ikke var der.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.358
    Sted
    Oslo
    Litt OT,
    Et vers fra en gammel rock'n roll sang
    Framed:
    "The judge poured whiskey on my face
    Turned me around to the jury
    And said convict this man
    He's drunk"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Der er jeg, opplagt nok gitt mine innspill, helt uenig. Det er stygge spekulasjoner og insinuasjoner, merkelige påstander, forhåndsdømming, overdrivelser -- som i tillegg ser bort fra at Kristiansens straffeutmåling tok med forholdene det vises til, for å berettige lovens strengeste straff. Han har sonet for overgrepet mot jenta, og ble i tillegg dømt skyldig for et mord han ikke begikk, nettopp fordi folk velger å forhåndsdømme.

    Og, for ordens skyld, jeg protesterte ikke mens rettssaken pågikk, da min venn mente at det å skrape Kristiansen bortetter asfalten med en bulldozer ville vært passende dødsstraff for ham. Vi er begge fedre til jenter og var dypt opprørte over hva dette forferdelige mennesket hadde begått av ugjerninger, og jeg syntes vel også litt synd på JHA, som var blitt lurt til å være med på dette, av sin kamerat, som måtte være Norges største monster.

    Nå er jeg ikke i tvil om at jeg var med på å forhåndsdømme en uskyldig, og han fortjener bedre enn slikt som Ingeniøren kommer med.
    Hele konseptet "forvaring" i norsk rett er vel oppfunnet for å gi det til VK om jeg ikke hsuker helt feil?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    I og med at ingen lov skal gis tilbakevirkende kraft, og at forvaring kom over et år etter Baneheia, er dette også en del av retts skandalen?
    Tidsrammen handler nok om når dommen ble rettskraftig, men skandalen er jo at den som begikk gjerningene fikk mildere dom, ble sluppet ut tidlig og fikk omgås folk også mens han egentlig satt i fengsel. VK fikk lovens strengeste straff, med forvaring, fordi han ble ansett å være spesielt farlig og en trussel for andre.

    Om gjenopptakelse ikke var blitt tilstått VK ville man brukt retten til forvaring for å holde ham fengslet også etter soning av idømte 21 år.

    Fra lovens grunnlag:

    Forvaring er en av de såkalte strafferettslige særreaksjonene som ble innført i det norske rettssystemet i 2001. Lovbrytere som av en rett anses for tilregnelige, kan bli dømt til forvaring dersom det er stor fare for at lovbryteren kan komme til å gjenta forbrytelsen eller regnes som en fare for samfunnet. Forvaring er i dag det eneste virkemidlet det norske rettsvesenet har til disposisjon for å idømme lovbrytere en reell livstidsdom eller en dom som tilsvarer «livsvarig fengsel» i andre straffesystemer, da det ikke er noen øvre grense for en slik doms varighet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.654
    Antall liker
    7.367
    Etter alt som har kommet frem av fakta i denne saken fremstår enkelte som fortsatt lullet inn i sitt eget høyst personlige Stockholm-syndrom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Etter alt som har kommet frem av fakta i denne saken fremstår enkelte som fortsatt lullet inn i sitt eget høyst personlige Stockholm-syndrom.
    Jeg har aldri vært spesielt engasjert i denne saken og har, sett i ettertid ikke fortjent, hatt såpass tillit til norsk rett at jeg ikke har stusset så veldig over at saken aldri ble gjennopptatt. Nå som den faktisk har blitt det har jeg ingen problemer med å godta domstolens nye konklusjon som, for alle med to åpne øyne er rimelig klar. Jeg kan også forstå at noen som har levd i lokalmiljøet og vært opptatt av saken slter med dette, det er jo langt på vei å innrømme en livsløgn og slikt er alltid vanskelig. Hvordan villt fremmede (som min kollega) kan være så sikker på at VK utvilsomt er skyldig sliter jeg en del mer med (den det gjelder flyttet til Norge rundt 2015 så saken i seg selv har neppe vært veldig definerende for vedkommende).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn Olav Jahr ble "bokbadet" i Kristiansand av Connie Bentzrud, som gikk fra TV2 til å bli gravejournalist i Fædrelandsvennen.
    I 2017 stilte Jahr til gjennomgang av saken, i en seanse der Bentzrud gikk til frontalangrep, ikke lyttet til hva Jahr hadde å si, prosederte saken, avskrev Jahrs bok som sludder, og åpnet med at han "har ganske godt med baller som tørr å komme til Kristiansand med boka di".

    Til slutt kom det så store protester fra publikum at Bentzrud forstod hun var på glattisen. "Intervjuet" bør sees, om man ikke har gjort det.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke Knut Nærum som spurte Elden da han var gjest i Nytt på Nytt om han noengang hadde vurdert å forsvare noen som var uskyldige?
    Min kollega som hadde studert krimnologi før han byttet yrkesvalg sa alltid at: "Ingen uskyldige stilles for retten i Norge. Norge er en retts stat
    og i en retts stat stiller man ikke uskydlige for retten!"

    Det er en form for logikk i dette!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Her om dagen hørte jeg på jobben at noen var så lei av denne saken og sur fordi VK fikk en veldig stor erstatning. "Han var jo der, det er da opplagt" sa vedkommende. Man kan undres på hvordan en tilfeldig ansatt i en norsk bedrift vet at VK faktisk var der når ingen andre, muligens bortsett fra Ingeniøren på dette forum er sikker på det og det finnes eksakt null spor som knytter han til åstedet og en god del som tilsier at han ikke var der.
    Hvis du kan forklare meg hvordan han kunne få en så dårlig følelse av Viggo's reaksjon om Viggo ikke ante noen ting, at du som venn løper til politiet og rapporterer dette, så har du meg kanskje på gli. Hvis Viggo ikke visste noe hvorfor skulle da Jan Helge løpe tilbake til ham og fortelle hva som hadde skjedd. Vegring mot å bidra gjør ikke til at du går til politiet...

    Om du er uenig kan du godt kalle meg idiot eller tulling, som andre, men da må du argumenter for hvorfor og ikke drive med slike hersketeknikker du brukte tidligere !

    1716793425258.png
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    852
    Antall liker
    641
    Sted
    Oslo
    @Ingeniøren
    Har jo sett dine innlegg i denne saken og har hatt lyst til å stille deg et spørsmål en stund.

    Hva gir det deg å fortsatt ønske å impliserer VK i Baneheia saken?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Min kollega som hadde studert krimnologi før han byttet yrkesvalg sa alltid at: "Ingen uskyldige stilles for retten i Norge. Norge er en retts stat
    og i en retts stat stiller man ikke uskydlige for retten!"

    Det er en form for logikk i dette!
    Hvilken? Jeg ser nemlig ingen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Hvis du kan forklare meg hvordan han kunne få en så dårlig følelse av Viggo's reaksjon om Viggo ikke ante noen ting, at du som venn løper til politiet og rapporterer dette, så har du meg kanskje på gli. Hvis Viggo ikke visste noe hvorfor skulle da Jan Helge løpe tilbake til ham og fortelle hva som hadde skjedd. Vegring mot å bidra gjør ikke til at du går til politiet...

    Om du er uenig kan du godt kalle meg idiot eller tulling, som andre, men da må du argumenter for hvorfor og ikke drive med slike hersketeknikker du brukte tidligere !

    Vis vedlegget 1027446
    Jeg kan forstå at man får en vond følelse når slike ting skjer, og folk reagerer uvanlig eller irrasjonelt. Men det er i seg selv ikke et tegn på at noen vet noe mer enn de sier, eller at de har gjort noe galt. Det kan være en lang, lang rekke årsaker til at man vegrer eller utsetter, men når virkeligheten kommer for en dag, er det lett å tillegge noe sånt en årsak eller en sammenheng, der intet slikt finnes.
    Sånn sett kan jeg ikke se at en slik "vond følelse" nødvendigvis er noe annet enn en etterkonstruksjon. I høyden er det et (svakt) indisium, intet mer. Harde bevis er en god del mer tungtveiende; VK var ikke på åstedet, og hans DNA finnes dermed ikke i saken. Mistanker utover dette, er utelukkende spekulasjoner uten nevneverdig substans.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.959
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    at du som venn løper til politiet og rapporterer dette
    Det var mørke skyer over Kristiansand våren 2000. En ukjent drapsmann gikk løs, kanskje det var naboen din som hadde gjort dette? Det kom inn mange tips om "mistenkelige" personer.

    1716795809397.png

    23. mai 2000

    1716796173041.png

    24. mai 2000

    1716796387084.png
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    2.658
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du kan forklare meg hvordan han kunne få en så dårlig følelse av Viggo's reaksjon om Viggo ikke ante noen ting, at du som venn løper til politiet og rapporterer dette, så har du meg kanskje på gli.
    Hva slags forklaring ser du etter her? Mener du at Viggo er skyldig fordi noen fikk en dårlig følelse?
    Nesten alle, meg selv inkludert, hadde en dårlig følelse når det gjaldt Viggo, men jeg har kommet frem til at jeg tok feil.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    Noen som har M24?
    Kunne tenkt meg å lest hva hun mener i dag:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DEt serveres noen mildt sagt merkelige resonnementer her... Jeg har selv en fortid fra Hjelpekorps, og at en lettere forkvaklet ungdom uten særlig samfunnsansvar kvier seg for å delta i en ettersøkings/leteaksjon er vel faktisk heller "svært normalt" enn det motsatte....
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.349
    Antall liker
    4.159
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kan forklare meg hvordan han kunne få en så dårlig følelse av Viggo's reaksjon om Viggo ikke ante noen ting, at du som venn løper til politiet og rapporterer dette, så har du meg kanskje på gli

    Det kan ofte være vanskelig nok å forklare hvorfor en selv får en følelse av noe.
    Å utbe noen en forklaring på hvorfor en ukjent person fikk en "vond følelse" i en situasjon en selv ikke var i er, for å si det mildt,
    "a tall order".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    16.249
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var overbevist om VKs skyld i gjerningene, og at han var pådriver for dem, til jeg leste Jahrs første bok. Innen den kom var det kommet innspill om gjenopptakelse, men disse fnyste jeg av.
    Jeg kjente saken kun gjennom mediene, men tok også for gitt at det var foretatt en grundig etterforskning og at KRIPOS/Vest-Agder politikammer hadde utført et godt arbeid. I likhet med de fleste fulgte jeg ikke godt nok med når det gjaldt utviklingen i JHAs forklaring -- dvs at han endret denne så den passet med bevisene politiet klarla. Og i likhet med de fleste avfeide jeg mobilbeviset, siden "det godt kunne tenkes at hans mobil hadde koblet seg på den masten".
    At en unggutt var en så kald og kynisk morder at han bedrev sms-alibisending, med en ukjent tredjeperson, gadd jeg ikke ta i betraktning som usannsynlig. Selvsagt var det slik.

    Og jeg kjøpte påtalemaktens påstand om at den hadde ugjendrivelig DNA-bevis som bandt VK til gjerningene. Jeg leste ikke lenger nede i artiklene, der det stod at dna-sporet var noe han hadde felles med over 50% av landets mannlige befolkning.

    Det stod jo at politiet var sikre på DNA-beviset mot Kristiansen. Ikke ante jeg at det satt et skrullete menneske inne på Rettsmedisinske, som manipulerte bevismaterialet og unndro andre konklusjoner enn den hun også var kommet til: VK var skyldig og måtte settes i fengsel på livstid, for slik var det jo.

    cropped-banner3-1.jpg

    Stakkars Jan Helge Andersen, som ble lurt opp i dette av sitt monster av en kamerat.

    Så kom Bjørn Olav Jahrs første bok. Velskrevet, men etisk problematisk, skrev VG. Jeg kjøpte den. Og leste den to ganger. Andre gang tok jeg notater.
    Og min konklusjon var at dette definitivt var etisk problematisk. Viggo Kristiansen var utsatt for et justismord.

    Men det skulle altså gå flere år før saken ble gjenopptatt. Og Jahr ble utsatt for en byge av motstand fra journalister som hadde skrevet spaltekilometre om den forferdelige Viggo Kristiansen.

    Noe å tenke på:


    Bokanmeldelse: Bjørn Olav Jahr: «Drapene i Baneheia. To historier. En sannhet»: Varsel om justismord
    Velskrevet – men etisk problematisk – om skyldspørsmålet i Baneheia-saken.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn