Vifa C17 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Cbarth: Hvor mange konstruksjoner med samme element skal du egentlig ha???:cool:
    He he, det begynner kanskje å bli nok... Men ifra spøk til moro, hvis du ser på hva jeg fikk for 800kr, så er det ikke noe annet enn et røverkjøp. Elementer i mint condition, et par kabinetter i meget god stand. I tillegg er disse kabinettene utrolig bra laget. Tjukke MDF vegger og godt med avstivninger. De er omtrent nøyaktig like store fysisk som Dali 104'ene, men veier vel omtrent det dobbelte.

    Nå holder jeg jo på med disse H6 klonene med samme basser. De er jo meget høyt tunet, med mye trøkk og moro i midbass. Disse Cubic 222'ene er helt motsatt, de er veldig lavt tunet. Det vil si at hos meg vil H6 klonene ha en "high shelf" i bassen og må dermed plasseres litt ut på gulvet, mens Cubic 222'ene får en "low shelf" og kan plasseres nære bakvegg eller hjørne. Litt ala samme prinsipp som Snell, Audio Note E.

    Noe for enhver anledning:)

    Cbarth
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som er av noen formening om hvilke a dagens Vifa elementer som erstatter disse; C17WH-09 ?

    Har liggende et bra delefilter til to slike Vifa elementer og en Scan Speak diskant, derfor jeg spør.
    Det er ikke noen pr idag som ligner. Så langt jeg vet er det nærmeste du kommer Seas CA18RLY. De har en jevn og pen frekvensgang, men har noe mer oppbrytning ved høyere frekvenser. Samtidig har den en dypere membran (som heller ikke er curvelinear), noe som gjør at den begynner å "beame" litt lavere i frekvens. (De to tingene henger nok også sammen).

    Cbarth
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.820
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    I jakten på høyttalere med varm, laidback klang har jeg kommet over litt info om eldre høyttalere fra QLN og DLS. Ut fra omtalene var dette gode høyttalere med lyd langt over det prislappen antydet. Gjennomgående varm homogen lyd med noe tilbaketrukket mellomtone/topp. Akkurat slik jeg liker det. Har hatt ørten høyttalere innom og alle har en øvre mellomtone som blir pågående og 'tar over' når man gir på litt. Mulig dette er takrefleksjoner som blander seg inn i debatten, men resultatet er uansett lyttetretthet og mange uspilte plater.

    Tror det jeg egentlig ser etter er høyttalere med den såkalte 'BBC-dipen'; altså høyttalere med noe lavere frekvensgang i akkurat det område med kvinnevokal, saxofoner og fioliner.

    Er det noen som vet om disse litt eldre høyttalerne med Vifas C17 har en slik klang? Takknemlig for svar/innspill.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den dippen du snakker om må nok være konstruert i i delefilteret til å begynne med. C17 i seg selv har en utpreget nøytral gjengivelse. Det er ingen problem å få den til å spille frempå eller laidback.
    Ofte er grunnen til spiss lyd i disse gamle kreasjonene dårlige diskanter og filter. Det har skjedd veldig mye på filterteknologi-siden de siste årene.
    Du har time-aligned papirelementer med slake og enkle filtre, som er min personlige favoritt, på den ene siden og harde, eksotiske elementer med avanserte, skarpe filtre på den andre siden.

    Men tilbake til din forespørsel, slik du beskriver det ville jeg prøvd meg på Snell E f.eks.

    Men om du har et rom med bare harde/glatte overflater så vil du ikke få mye til å spille bra uansett. Da ville jeg tenkt mer i banen av line-source høyttalere, da har du ihvertfall minimert refleksjonene fra gulv og tak. Martin Logan f.eks med noen få strategisk plasserte dempeplater på veggene kan fungere overraskende bra i slike "ubrukelige" rom...

    Elektronikken kan også påvirke lyden overraskende mye klangmessig. Har du et slikt problemrom ville jeg styrt unna elektronikk som er kjent for litt hard/spiss lyd.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.820
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    Er klar over at det ikke er selve elementene som har denne dippen. Det var mer om hvorvidt det er noen med erfaring rundt disse litt eldre modellene fra QLN og DLS. det ser ut til at de har litt mer laidback klang enn dagens mer nøytrale ideal. Og siden de er bestykket med denne Vifa'en henvendte jeg meg i denne tråden.

    Tipset om Snell er notert :)

    Det er bare himlingen som er reflekterende (glatte takplater i malt spon), vegger og gulv er godt dempet. Når jeg leser om BBC-dippen/Gundrydippen så er det et forsøk på ta ned presensområdet litt for å unngå in-Your-face følelsen en kan få av en helt rett frekvensgang. Øret er veldig følsomt akkurat i dette området og ved å dempe litt her flyttes lydbildet subjektivt bakover og det hele virker mer balansert. Klangen blir mer lugn og man unngår lyttetretthet.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har handlet et par C17.
    Er det vanskelig for en noob å bygge Impulse kloner?
    Hva slags diskanter bør skaffes til et slikt prosjekt? Focal domer?

    I første omgang har jeg lyst å prøve C17 i en fire veis åpen baffel test.
    Egner de seg for noe sånt? Fra 500 til 3000hz?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Impulse høyttalerne er meget lett å bygge...
    Vifa C17 har en mellomtone som skulle fungere bedre enn det meste i det området...
    Bare min ydmyke mening :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Vifa 17 ganske god.Var i mine højttalere før jeg fik håndbyggede enheder med blomster membran.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hadde et par timer til overs i går. Modda et par QLN Qubic 121 et lite grann, bare for gøy :cool:

    20171126_130413.jpg
    20171126_130658.jpg
    20171126_125408.jpg
    20171126_125529.jpg
    20171127_205003.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vifa 17 ganske god.Var i mine højttalere før jeg fik håndbyggede enheder med blomster membran.

    Jeg var hjemme hos en danske på Bornholm for mange år siden, som hadde dette Vifa elementet som spilte sammen med et ca. 1 m høyt håndlaget diskantbånd. Tror ikke jeg har hørt Kari Bremnes mer tilstede og levende noen gang. UFORGLEMMELIG !!!
     

    jops

    Fersking
    Ble medlem
    27.10.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Ser de er gammel tråd,men lure på hvor en kan få kjøpt vifa element no??
    Har en vifa P17 WH-00 som gikk...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på WH, men WJ kan du kjøpe nye av Hellsound.de hvis ikke du slakter et par Dali 310 eller 400. Sjangsen for at du kan droppe inn WJ i stedet for WH er ganske stor... De måler nesten likt, har like store magnetet og har nesten like TS-parametere. Forskjellen er 1,5toms talespole i WJ kontra 1toms i WH.

    Men ville byttet begge da.:cool:
     

    jops

    Fersking
    Ble medlem
    27.10.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Takk for svar..
    Trur du de vil ver hør bar forskjellen på talespolen?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på WH, men WJ kan du kjøpe nye av Hellsound.de hvis ikke du slakter et par Dali 310 eller 400. Sjangsen for at du kan droppe inn WJ i stedet for WH er ganske stor... De måler nesten likt, har like store magnetet og har nesten like TS-parametere. Forskjellen er 1,5toms talespole i WJ kontra 1toms i WH.

    Men ville byttet begge da.:cool:
    Men P17 er noe annet C17
    Ene papir, det ene polypropylene
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Disse har vel omtrent den smootheste lyden som fins, med null oppbrytninger ved høyere frekvenser. Fordelen med større svingspole er høyere termisk effekttålighet. Svingspolen er nok et ørlite granne tyngre som vil tilsi en litt lavere fs og følsomhet, men dette er minimalt. Jeg vil tippe at du vil høre helt minimalt forskjell.
    Men nå vet jeg ikke hva slags høyttalere du har eller hva slags deling de har.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på WH, men WJ kan du kjøpe nye av Hellsound.de hvis ikke du slakter et par Dali 310 eller 400. Sjangsen for at du kan droppe inn WJ i stedet for WH er ganske stor... De måler nesten likt, har like store magnetet og har nesten like TS-parametere. Forskjellen er 1,5toms talespole i WJ kontra 1toms i WH.

    Men ville byttet begge da.:cool:
    Men P17 er noe annet C17
    Ene papir, det ene polypropylene
    Ja feil tråd egentlig :)

    Men både Jops og jeg pratet om P17, altså polyprop :)
     

    jops

    Fersking
    Ble medlem
    27.10.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Ok takk for svar å hjelp,skal ikkje skrive meir om dei her..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem, de er svært nært beslektet!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fant et par 2-veis på loftet fra gamle Eltek.
    De låt overraskende bra til å være et rimelig kit husker jeg.
    Da beskrivelsen er gått tapt, har jeg målt på filteret og gjengir konstruksjonen her.
    Spolen har 0,8mm tråd og jernkjerne (glemte å notere DC spolemotstand).
    Vet noen forresten om tilsvarende 6,5" elementer i kommersielle konstruksjoner?
    Jeg hadde dessverre malt støvhetten med silikon i den tiden man tullet med sånt tweak uten måleutstyr. (Låt noe lyst)
    Diskant: D26TF-05-06
    Nominal Impedance 6 Ohm
    Nominal Power (IEC 268-5) 90W
    Frequency range 3-30kHz
    Sensitivity 88dB
    Effective Diaphram 7.1 cm2
    Voice Coil Resistance 4.6 Ohm
    Operating power 6.4W
    Voice coil Diameter 26mm
    Voice coil Height 1.6mm
    Air gap height 2mm
    Free air resonance 1500 Hz
    Moving Mass 0.27g
    Force factor 2.3 Txm
    Magnet weight 104g

    Woofer: C17WG-29-08
    wg17.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.776
    Torget vurderinger
    1
    Dali hadde noen konstruksjoner med C17 og C17 utgaver brukes blant annet i Impulse H6 klonene. Sjekk ut Dali 104.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dali 104 bruker C17WG 66 08.

    66 er bare coating eventuelt en annen støvhette. Ett par Dali 104 får du for under 1000 lappen.

    Evt så bruker Qln Qubic 303 Vifa C17 27 08, men de har gummioppheng, tror de kunne blitt brukt som drop in replacement også...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mission 761 og Audio Note AX-Two bruker forresten de samme driverne: Vifa C17WG og Vifa diskant D19 TD-05.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men om jeg ikke husker feil så bruker Audio Note en 4 eller 6 ohms uten coating?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Har kun sett gode anmeldelser av Living Voice, ingen grunn til å tvile på det.
    Særklangen til C17 i full blomst.

    Hva skal så LV og skrive når godlyden skal selges til "sin fordelaktige pris" (£ 5000) til oss forskjellige raringer da?
    De har jo fin-filt på filteret i 25 år og nye diskanter er kommet til.
    Morsomt at de opplyser at elementet er "custom made". C17 lages jo ikke mer, kun på bestilling ved en viss str på batchen.
    Og kryogen-behandlede kabler... ja ja.
    Håndviklede spoler.. det må bety at de har viklet av noen runder av en standardspole for å komme ned til ideell uF- verdi? Det tar 2 minutter.
    Å vikle hele spoler fra grunnen av skulle være dårlig timebetaling når det finnes gode standardspoler.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Synes vel LV er billig i forhold til Proac Respons 1. Men du får nok laget C17 custom made. Vifa er kinesisk nå. Så i grunn kan du vel bestille et batch på 5 par uten at ddt koster skjorta
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er Scanspeak som lager disse på bestilling nå....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har kun sett gode anmeldelser av Living Voice, ingen grunn til å tvile på det.
    Særklangen til C17 i full blomst.

    Hva skal så LV og skrive når godlyden skal selges til "sin fordelaktige pris" (£ 5000) til oss forskjellige raringer da?
    De har jo fin-filt på filteret i 25 år og nye diskanter er kommet til.
    Morsomt at de opplyser at elementet er "custom made". C17 lages jo ikke mer, kun på bestilling ved en viss str på batchen.
    Og kryogen-behandlede kabler... ja ja.
    Håndviklede spoler.. det må bety at de har viklet av noen runder av en standardspole for å komme ned til ideell uF- verdi? Det tar 2 minutter.
    Å vikle hele spoler fra grunnen av skulle være dårlig timebetaling når det finnes gode standardspoler.
    Jeg er selv fan av disse Vifa driverne, men er man egentlig sikker på at det i Prestige serien til Seas finnes like bra saker?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Man burde vel egentlig være patriot, men disse gamle Vifaene har noe eget ved seg. Det gjelder C17, M17, C20 og M21. Med skumoppheng så har disse noe av den beste mellomtonen som er å oppdrive. Ihvertfall i min ydmyke mening.

    Men digger du magnesium eller keramikk så er ikke dette noe for deg.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Støtter cbarth1. Har Snell E3 med M21. Har bygget tqwt (etter Gravesens design)med C20. Spiller fremragende begge to.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.572
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Vifa var vel litt hyggeligere priset enn tilsvarende Scan Speak og Seas?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn