Vifa C17 Living Impulse H7 Tektoff Resign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Som den tullete overskriften indikerer kommer det et ordentlig langsomt bastard høstprosjekt basert kun på Vifa elementer, stay tuned...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sikkert litt tidlig å spørre men klarer ikke la være; hvorfor ikke liten diskant også i midten slik at alle blir sittende tettere?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det har du rett i, men de sitter tettere enn "opphavet" og greit i forhold til innbyrdes delefrekvenser mellom 3 tweeterseksjoner.
    Seksjon 1: 1 stk i senter,
    Seksjon 2: 2 stk topp/ bunn
    Seksjon 3: 4 stk høyre / venstre
    Den i midten har noe høyere følsomhet, dvs litt å gire med.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Noe slikt skulle kanskje få sangkoret i gang (inspirert fra artikler i diyaudio og andre magasiner)
    Verdier er slettet,,,, i frykt for tabber og respekt,,,,

    C17W2021.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du som har bygget en rekke mer eller mindre tradisjonelle konstruksjoner hva "kun-en-diskant-driver" angår, hva har inspirert deg til dette?
    Antar "mer diskant" ikke er målsetningen, heller ikke mer "direkte diskant" - vær snill å redde nattesøvnen for oss som lurer på dette :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Inspirasjonen kommer fra panegyriske anmeldelser av Tekton i diverse fora/magasiner samt en tråd i Audio Science Review hvor prinsippene er nøye utredet. Her pekes det også videre til en tråd i diyaudio, - og litt Tekton Impact Monitor lese-stoff "rundt forbi" som de sier i fløde-land.
    Dette er mer et eksperiment for meg for å gjøre meg kjent med dens opptreden og oppdragelse.
    I korthet går dette ut på at diskantene avlastes trappevis oppover og lav masse i forhold til magnetkraft og areal sikrer transienter nedover deres register.
    Diskanten i midten spiller hele registeret, så kommer de i første og 3.etasje til litt lengre ned og til slutt stemmer de 4 på fløyene med i det 3. lavere området.
    Altså full kobling i overgangen mot bassene. Her spiller avstand mellom tweetere inn som du antydet ovenfor.
    Ifølge Tekton skal dette sikre grei spredning og gi god transientgjengivelse. De skriver mye annet rart også, men det siler jeg ut som reklame. De som eier slike konstruksjoner forteller om spilleglede og punch.Vi får se.
    Jeg har tidligere hatt Troels'C17 Mk-IV og deler den oppfatning som flere her har mht C17's kvaliteter (og begrensinger).
    C17 er modifisert med ekstra magneter og filt under støvhetten, noe Troels har drodlet om.
    Kanskje driter jeg på draget når jeg kombinerer mitt delvis guesswork-filter med diskant-arrayet i MTM med C17 ala Troels / Impulse big-refleks, kanskje ikke.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Well, du driter i hvert fall ikke på draget i øvelsene gjennomføringsevne & finish :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Forstår jeg det riktig?

    Den ene i midten høypasses
    Topp og bunn båndpasses
    De fire rundt bruker topp og bunns båndpass med ytterligere lavpass

    - men blir det ikke for lite nivå oppover i sum da?

    - og hvor langt ned skvises disse diskantene?

    - loobing, hva med det?


    En ting har jeg erfart er at veien til godlyd er membranareal, membranareal og membranareal så det er et spennende konsept
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Riktig observert. Nivåene justeres av eq i inngangen samt i motstander og strømdelingen i serie/parallell-koblingene.
    Har ikke bestemt hvor langt ned jeg skal skvise, men jeg vil måle litt på elementene når de kommer i kasse først.
    Når det gjelder lobing skal dette være noe av kluet med prinsippet, en shapet bølgefront når elementene "kobler" akustisk nedover i frekvens.
    Vil ikke påstå at jeg skjønner dette fullt ut, skal bli intr. å erfare.
    Enig med dette med membranareal. Lav bevegelig masse og lynkjapp settling time (håndbrekk) er også viktig. Ref. elektrostater og bånd.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Blir det da sånn at belastningen med lavere delefrekvens blir fordelt på flere og igjen flere drivere med ditto mindre forvrengning?

    Og gir «shapet bølgefront» litt sånn hornaktig dybde i lydbildet med smalere spredning nedover i frekvens?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Iflg reklamen og de som opplever systemet ; ja.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Stilig. Da får man litt tørrere vokal og nærvær i mellomtonen. Lavere deling gir også mer av punktkilde feelingen. Klarer man i tillegg å få en frekvensrespons som ikke er for pågående i det følsomme området så bør dette være en vinner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gruer du deg for å lage baffel/ frontplate?
    Disse ble levert av firma Trestokken Snekkerverksted AS.
    Anbefales!
    God service og hurtig leveranse.

    20210830_153412.jpg
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20210913_152129.jpg

    Willy kom innom en liten tur idag😊☕. Med seg hadde han etpar morsomme bafler og en rask skisse på de delene han trengte.
    Spennende høyttalere som jeg gleder meg til å lytte til🎶🎵
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tackar, En fika med grädde på moset for brøtputan var at klemma en bärs og käka limpiga frallor.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Troels nevnte denne muligheten ved utredningen av C17.Filt- ring limt på polstykket reduserer refleksjon mellom polstykke og støvhetten. Fjerner litt brus i hf. Hvor mye og hvor nyttig vet jeg ikke, men benyttet sjansen når støvhettene likevel skulle skiftes ut.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Troels nevnte denne muligheten ved utredningen av C17.Filt- ring limt på polstykket reduserer refleksjon mellom polstykke og støvhetten. Fjerner litt brus i hf. Hvor mye og hvor nyttig vet jeg ikke, men benyttet sjansen når støvhettene likevel skulle skiftes ut.
    Solide filtringer må jeg si, hvor får man fatt på slikt?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kladden bakpå er ekstra magnet.
    Her er et bilde som illustrerer plassering av filt på polstykket på en diskant, men samme prinsipp.
    eks filt.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mens tiden går og snøen daler...
    Fikk en intr. link av et aktivt medlem her:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Glemte denne i mylderet av andre ideer. ( Jeg skrev ikke hvilken høst :) ) Ser at Tekton skaper engasjement av forskjellig temperatur. Rettsak om påvist kabinettresonans, skyttergraver, vanskelige å måle, skummelt prinsipp osv. I den andre leiren en fanskare. Dette trekker jeg på skuldrene av. Spørsmålet er, hvordan vil det låte ?
    Altså på tide å dra kassene frem fra kjeller og glemsel slik at samvittigheten kan plages litt.
    Fint må det være. Overlater finering til junior som er møbelsnekker. Han gikk forøvrig på samme skole som hr. Overn ( Hjerleid Dovre) Men han bryr seg lite om høyttalere, det går mest i gitarbygg og overhaling av instrumenter.
    PXL_20240421_122921057.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn