Vier letzte Lieder

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Tysktime? På ingen måte, men komponisten av dette mesterverket var tysk, og han benyttet dikt av tyske forfattere som utgangspunkt (Hesse og Eichendorff) for sin svanesang.

Richard Strauss hadde opplevd suksess og berømmelse, først med de fantastiske tonediktene, senere med de enda mer fantastiske operaene, da store deler av hans ytre og indre verden ble knust av 2. verdenskrig. Hva gjør en meget gammel, trett og sønderrevet mann i en slik stund? Jo, han går hen og skriver noe av den mest gripende og vakre musikken som noen gang er skrevet. Kunne jeg oppnå at enda et menneske fikk oppleve den ved å lese noen usle ord i en tråd blant tusen, ville det være et lite mirakel.

Det finnes mange meget gode innspillinger, men siden hensikten er å lede oppmerksomheten mot selve verket, nøyer jeg meg med å anbefale en som garantert leverer varene: Janowitz/Karajan/BPO (DG). Skulle noen ønske å diskutere ulike innspillinger, står jeg naturligvis til disposisjon.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Della Casa med Bøhm/VPO  -pt billig på Regis (ca 4 pund). Om noen noensinne har hørtes ut som kremfløte er det della Casa i denne. Mono, men FOR en nærværende lyd!

Ellers en fjellstø anbefaling awe. Liker man Schwarzkopfs litt kunstlede sangstil er hennes to innspillinger med hhv Szell (stereo) og Ackermann (mono) suverene, kanskje særlig den siste. Den bejublede Isokowski på Ondine har jeg aldri fått helt tak på. Dog flott lyd, det er sikkert meg som har hørt for mye på de gamle damene.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og liker man sen Strauss er verket Metamorposen for 23 solostrykere fra samme periode et must, en 25 min lang sørgesang for en utbombet tysk kultur som langsomt omvandler et tema fra sørgemarsjen i Beethovens Eroica symfoni mens de 23 strykerne følger hver sine 23 uavhengige stemmer. Et mesterverk, og Karajan eller Kempe er referansene.

Unnskyld for å stjele tråden din awe men dette verker er simpelthen så fantastisk og så tett koplet med Vier letzte Lieder at det MÅ omtales.

Kan man få noen flere til å høre på dette blir verden LITT bedre.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det er en glede og en fornøyelse å lese eratos innsiktsfulle innlegg. Jeg kan skrive under på alt han sier nårsomhelst. Det øvrige publikum bør vite at de innspillingene som anbefales oppsummer vesentlige aktører i tolkningstradisjonen. Hats off, gentlemen.

Når det gjelder "Metamorphosen", ville jeg valgt Karajans siste, digitale innspilling, til tross for dårligere lyd, simpelthen fordi den viser hvilket humanistisk dokument dette verket er.

Skulle en bli revet med av de nevnte verkene, er det bare å kjøpe løs med innspillinger av Bøhm, Karajan og Kempe. Solti kunne også være formidabel i Richard Strauss' musikk, men mer variabel idet han av og til nesten kunne kortslutte i ekstase over musikk som stod hans hjerte like nær som noen annen. Særlig Bøhm og Karajan lærte å porsjonere ut den enorme uttrykkskraften i denne musikken av komponisten selv.
 
K

kbwh

Gjest
Kjærkommen tysktime, awe og medlærer erato.

Har gravd og funnet at DG har satt sammen en dobbelCD (447 422-2) i Originals-serien med Vier Letzte Lieder, Metamorphosen ('83) og Tod und Verklärung. Det er Janowitz, BPO og Karajan, og  well, etter hva jeg leser her er det ikke en dum plate å starte med. "Klassisk musikk har aldri vært billigere", nemlig.

Takk skal dere ha! 1900-tallsmusikk er sørgelig underrepresentert i samlingen min (men nå skal et bli bedre!).
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Har lenge vært frelst på Schwartskopf/Szell ("kunstlede sangstil!!!" Bah! ;D)

visste faktisk ikke om Della Casa, men den skal definitivt bestilles!

Liker du sette verket vil jeg også anbefale Elgars Sea Pictures, gjerne med Janet Baker (finnes på en cd med du Pres vidundelige tolkning av cellokonserten)
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Dagen og natten til år 2000 sendte 3sat en 24timers non stop "concerto massimo" med utelukkende høydepunkter fra filmet klassisk musikk. Et par timer ut i det nye tusenåret sang Lucia Popp "Vier letzte Lieder" med Solti og CSO i et opptak fra 1977. Jeg kan ikke så godt anbefale den innspillingen, siden jeg ikke har funnet den noe sted. Kanskje andre er flinkere til å lete enn jeg. Alle sentrale aktører hadde åpenbart fått med seg hva dette verket handler om. Solti så beveget at han var ille berørt, men med et orkester som kjente sin besøkelsestid, Popp helt på toppen av sitt kolossale potensiale (for meg den vakreste sopranstemmen av dem alle i denne typen repertoar, når det stemte) og en solofiolin en bare kan drømme om. Per VHS har magien vært like sterk ved hver avspilling senere, når den rette anledningen er der.

Hvorfor skal en skrive noe slikt? Hensikten er å antyde noe av kraften, skjønnheten og dybden i dette verket spesielt og hos Richard Strauss generelt. Invester litt tid og penger i andre verker også, og sannsynligheten for store og sterke opplevelser er overhengende. De to kommersielt tilgjengelige innspillingene med Popp av "Vier letzte..." som jeg har kommet over, har dessverre ikke klart å fange inn mer enn enkelte øyeblikk av hennes storhet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Baker i "Where Corals Lie" er gull ja. Og i Berlioz: "Les Nuits D'été". Le Spectre de la Rose fra sistnevnte syklus er en av tidenes orkestersanger; på linje med vier letzte lieder AWE!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ingen fare hverken med Elgar, Berlioz eller for den saks skyld mange andre. Det er bare det at jeg forleden leste enkelte av de innleggene jeg har skrevet i tidligere tråder, og fant ut at jeg har vært en røver og rakker til å skli bort fra tema. En lei tendens som jeg får prøve å gjøre noe med. Derfor kun Richard Strauss og mest "Vier letzte Lieder" ved denne anledningen. Men tenk om noen hadde startet en tråd på f. eks. Berlioz. Det hadde vært noe!
 
Topp Bunn