Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Følger med i denne tråden fordi jeg er nysgjerrig på Vienna.

    Angående kabeldebatten, så har jeg ikke så mye å kommentere.
    Annet enn at Vienna bruker jo Kimber kabler internt i Grand serien. Så man trår neppe feil med Kimber.

    Kom i prat med en "kabel-nerd" som brukte utrolig mye tid og penger på å teste kabler i alle prisklasser.
    Kimber TC8 mente han var den klart beste innenfor prisklassen ca 500 kr meteren.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Følger med i denne tråden fordi jeg er nysgjerrig på Vienna.

    Angående kabeldebatten, så har jeg ikke så mye å kommentere.
    Annet enn at Vienna bruker jo Kimber kabler internt i Grand serien. Så man trår neppe feil med Kimber.

    Kom i prat med en "kabel-nerd" som brukte utrolig mye tid og penger på å teste kabler i alle prisklasser.
    Kimber TC8 mente han var den klart beste innenfor prisklassen ca 500 kr meteren.
    Det er faktisk et meget godt poeng, at Vienna bruker Kimber selv, i Grand-serien.

    Ekstra morsomt blir det jo, når mitt Musical Innovation-forsterkersett, bruker Kimber AGSS internkabling. ;)
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Følger med i denne tråden fordi jeg er nysgjerrig på Vienna.

    Angående kabeldebatten, så har jeg ikke så mye å kommentere.
    Annet enn at Vienna bruker jo Kimber kabler internt i Grand serien. Så man trår neppe feil med Kimber.

    Kom i prat med en "kabel-nerd" som brukte utrolig mye tid og penger på å teste kabler i alle prisklasser.
    Kimber TC8 mente han var den klart beste innenfor prisklassen ca 500 kr meteren.
    Høres bra ut dette. Fikk tilslag på nettopp Kimber 8TC til en billig penge. :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg føler også nå at jeg må tilbake... så hvorfor ikke gå "all the way". Hva synes du er de/den største forskjell på The Kiss og The Music?
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Jeg føler også nå at jeg må tilbake... så hvorfor ikke gå "all the way". Hva synes du er de/den største forskjell på The Kiss og The Music?
    Begge spiller veldig åpent og stort, men The Music har mer å gå på nedover og spiller derfor mer sammenhengende fra bunn til topp. Mener at den ene 9" hjelper mellomtonen, mens de to andre tar seg av de dypeste tonene. The Music har jo også superdiskant, men vet ikke hva dette utgjør. Spiller kanskje litt mer luftig og uanstrengt på høyere volum.
    Jeg har hatt både Kiss og Music, men på ulike forsterkere, det er derfor litt vanskelig å sammenligne detaljnivået.

    Uansett utrolig fornøyd med The Music, og vet jeg kommer til å savne den store lyden hvis de blir byttet ut. Gjorde det fort etter jeg hadde solgt The Kiss.

    A.J.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har hørt begge hos deg AJ, men som du sier med forskjellig utstyr. Kan det virke som Kiss var mer basstung, og Music mer nøytral?
    Dette kan jo komme av tuning..
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hørt begge hos deg AJ, men som du sier med forskjellig utstyr. Kan det virke som Kiss var mer basstung, og Music mer nøytral?
    Dette kan jo komme av tuning..
    The Music jobbet mye mer uanstrengt, men det var jo også litt forskjell på utstyret som ble brukt. The Music var også tunet veldig nøytralt når du var innom...

    A.J.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Prisforskjelden er jo ikke ubetydelig, er det The kiss som gir mest for penga? Jeg synes ikke mine Kiss var basstunge. Hvilken forsterker bruker du nå på The Music?
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker monoblokker fra Audionet, AMP. Disse har god kontroll. Har også mulighet for EQ i Audionet DNP forforsterkeren. Har du solgt dine Kiss?

    A.J.

    link til effektene: AMP
    link til pre: DNP
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tenkte mer på tuningen av selve høyttalern AJ, fra konstruksjon. Men dette er vill gjetting, har ikke sett en måling :)
    Music leverer nok så det holder når de får beskjed, en fysisk enda større ht. enn de store Kiss.
    Vi tok det jo veldig rolig da jeg var innom.

    K2 sjekk signaturen hans..
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja jeg solgte mine Kiss. Vanligvis angre jeg ikke på solgt er solgt! Men det blir liksom ikke det samme igjen...
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Ja jeg solgte mine Kiss. Vanligvis angre jeg ikke på solgt er solgt! Men det blir liksom ikke det samme igjen...
    Hehe, been there, done that :p
    Dog er det mulig at jeg må legge mine ut for salg da madammen har klagd på størrelsen rimelig lenge nå, men ikke lett å finne en erstatter...

    A.J.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Lurer litt på om ikke snart det kommer en ny topp model eller en mkii. Den er snart 7 år!
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Lurer litt på om ikke snart det kommer en ny topp model eller en mkii. Den er snart 7 år!
    Det tror jeg ikke, men det kommer jo en enklere utgave nå, Imperial. Men kabinettet i Kiss/Music er av en helt annen klasse.

    A.J.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg endelig fått Kimber 8TC kabler. Kjøpte de her på torget for 1400 inkl. frakt (2x3 meter terminert med spader).
    Jeg har egentlig aldri hatt spesielt tro på at en kabel gjør særlig forskjell, men forskjellen fra de billige Supra-kablene er enorm.
    MYE mer detaljert og åpen lyd. Bassen ble også strammet kraftig opp. Føler egentlig ikke at jeg har behov for skumpluggene lengre.
    Dette ble meget bra. :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen her inne som kan bekrefte at Vienna Acoustics bruker Kimber internkabling i sine Grand-høyttalere?

    Finner ingen info om det, annet enn på denne tråden?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Skru ut elementene og så :)
    Nei, skal jeg være ærlig, så ligner det veldig på Kimber sine fletta kabler. Og når jeg har spurt litt om dette selv har jeg fått til svar at det er Kimber.


    B&W bruker mye VanDenHul. Monitor Audio bruker mye Chord Cables for å nevne 2.
    Så at mange bruker kjente kabler internt er nokså kjent.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så ikke veldig Kimber ut da jeg åpna mine.....

    1-IMG_7853.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dette er informasjonen om internkablingen i Viennas egen katalog.

    Skjermbilde 2014-09-12 kl. 12.19.07.jpg
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Dette er svaret jeg fikk fra Interconnect vedr dette spørsmålet.

    ViennaAcoustics bruker ikke Kimber Cable internt i sine Grand Serie høyttalere.

    VA bruker kabler designet av Peter Gansterer.
     
    Sist redigert:

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke han på Interconnect helt vet hva han snakker om. Dette er hva Vienna selv sier: The cable selection is one area where you can have a significant impact on the overall musical presentation.
    We work with a variety of cable manufacturers selecting the internal wiring used. All our cables are selected by our designer and developer Peter Gansterer, and chosen by his special specifications.
    Dette er svaret jeg fikk fra Interconnect vedr dette spørsmålet.

    ViennaAcoustics bruker ikke Kimber Cable internt i sine Grand Serie høyttalere.

    VA bruker kabler designet av Peter Gansterer.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    The Music endelig i hus

    011.jpg
    Så er endelig The Music på plass. Har sagnet lyden/musikken eter jeg solgte mine Kiss. Det er Devialet 400 (monoblok) som ses i bakgrunnen.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, K2.
    En kamerat henta The Music i går. En majestetisk og flott høyttaler som må gi en enorm eierglede.
    Er veldig misunnelig på dere.
    Her er et bilde rett etter de kom inn døra og ikke satt opp skikkelig enda. Men bilde er bilde :)
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God helg til alle Viennavenner!
    En hilsen fra divisjonen under de siste innleggs høyttalere ;)

    1-IMG_3200.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vienna leverer i alle farger og mer enn 50 shades of grey, gismo. ;)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Da er der vel minst 3 sett The Music:D min kone tror jeg er eneste i verdén som "fylder" stuen med noe sådan....
     

    ckallest

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    Sted
    Geilo/Bergen
    Jeg kan i alle tilfeller bekrefte at dine The Kiss nytes daglig her på Geilo. Jeg solgte mine BCG for 6 måneder siden, og angret umiddelbart. Måtte tilbake til Vienna, og hvorfor ikke oppgradere ;-)
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Det hender jeg skummer gjennom høyttaler annonser på diverse salgssteder, og i ble jeg nysgjerrig på 2 annonser for Vienna Acoustics i Vestfold, Mozart og Beethoven.

    Rommet er ca 20m2, 4x5 meter, godt dempet. HT står på kortvegg.
    Hva krever disse av forsterkereffekt? Har MI-10 (15W klasse A) eller MI Mosfet (160W AB) tilgjengelig som effekt.

    Vienna skal i så fall erstatte Klipsch LaScala, som har mye råskap i seg. Jeg savner av og til flinkis høyttalere, da det blir mer blues og jazz enn metal.
    Målet er naturligvis å få testet en eller begge HT i eget rom før en bestemmer seg.

    Kommentarer?

    mvh
    Stein
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Det hender jeg skummer gjennom høyttaler annonser på diverse salgssteder, og i ble jeg nysgjerrig på 2 annonser for Vienna Acoustics i Vestfold, Mozart og Beethoven.

    Rommet er ca 20m2, 4x5 meter, godt dempet. HT står på kortvegg.
    Hva krever disse av forsterkereffekt? Har MI-10 (15W klasse A) eller MI Mosfet (160W AB) tilgjengelig som effekt.

    Vienna skal i så fall erstatte Klipsch LaScala, som har mye råskap i seg. Jeg savner av og til flinkis høyttalere, da det blir mer blues og jazz enn metal.
    Målet er naturligvis å få testet en eller begge HT i eget rom før en bestemmer seg.

    Kommentarer?

    mvh
    Stein
    Jeg har Vienna Beethoven Concert Grand med en Musical Innovation MI 9.1, og kan bekrefte at MI og Vienna er en bra kombinasjon, iallfall. Effekten på min forsterker er på ca 60W klasse A. Vil tro Mosfeten din iallfall vil fungere strålende.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Kan skrive under på at The Music er flotte høyttalere. Hadde en kamerat på besøk i helgen, han hadde aldri hørt en så flott mellomtone!

    Mine er på vei ut grunnet for liten plass😳, men det er ikke utenkelig de den dagen jeg har et større rom tilgjengelig skal bli mine høyttalere igjen😘
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har angret veldig på at jeg solgte mine gamle Beethoven classic. Selvom anlegget mitt i dag er ganske oppegående med Line Magnetic 218ia og Klipsch CWIII, kunne jeg ikke annet enn å kjøpe disse perlene lakkert i hvit. Ihvertfall ikke når prise på 7800 inkluderer frakt. Jeg har verken plass i stua eller på boden sånn jeg bor nå, men det ble likevel for dumt å ikke handle en liten førjulsgave til meg selv ;)
    Skal også bli morro å teste de på rør!

    Bilder av høyttalerene hos forrige eier :

    82507280de0a90cf6c9013ac23477422.jpg
    bb18973480aef043c574fba1ca03928b.jpg
     
    Sist redigert:

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Vurderer å bytte ut mine Mozart grand med den nye SE utgaven. Er det stor forskjell på disse to?
    eller burde jeg bytte ut til bbg?
    rommet mitt er 4x4 m
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    SE er strammere i bassen og noe mer "på" i mellomtonen. Oppleves mer åpne og direkte.
    "Vanlig-Grand" ble hos meg litt for slappe, mens det er mer liv med SE.
    BBG tror jeg kan skape problemer i bassen på 16kvm.

    mvh
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Oki da tror jeg det må bli hvite se til våren.
    Føler den er litt slapp ja.
    Hva tror dere et sett Mozart grand kan selges for ? Svart blank et lite sår på den ene toppen av kassa.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ca 8-9 k tipper jeg.
    Kjøpte mine (svarte) for 9500 og solgte de for 9000 høsten 2012.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en liten påminnelse om at det å vedlikeholde et par høyttalere, ikke bare består av å tørke støv av de nå og da, i dag.

    Jeg har gode erfaringer med å stramme etter skruene som holder høyttalerelementene fast til kabinettet tidligere. De har en tendens til å løsne litt.

    På mine BCG ble byggekvaliteten bekreftet i at skruene egentlig ikke var så veldig løse. Jeg fikk kanskje strammet en kvart omgang på de boltene som var løsest. Mange hadde ikke behov for etterstramming.

    På baksiden, på platen som skjuler delefilter, og som inneholder de to bassrefleksportene, var situasjonen en annen. Her var skruene vesentlig løsere. Et par av de gikk nesten en hel omdreining rundt.

    Selv om det ikke var stort som jeg fikk etterstrammet, var effekten forbløffende tydelig. Bassen ble strammere og mer autoritær. Merket en liten oppstramming i mellomtonen også. (Det var mellomtoneelementene som var løsest på fronten.)

    Dette er noe som dere andre burde se etter nå og da også, slik at deres Viennas spiller på sitt beste.

    Se forresten hva jeg fant på internett:

    http://www.aliexpress.com/store/pro...standfloor-speaker-kit/705243_1355857592.html

    Men kan altså kjøpe ett "ekte" høyttalersett til Vienna Bethoven Concert grand for under 420 USD fra Kina.

    De lover at det er ekte vare også. ;););)

    Og forklarer at mange høyttalerprodusenter plasserer produksjonen i Kina for å spare penger. Men meg bekjent er vel monteringen av de ekte Vienna-elementene gjort i Norge, Danmark og Østerike??
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn