Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Det hender jeg skummer gjennom høyttaler annonser på diverse salgssteder, og i ble jeg nysgjerrig på 2 annonser for Vienna Acoustics i Vestfold, Mozart og Beethoven.

Rommet er ca 20m2, 4x5 meter, godt dempet. HT står på kortvegg.
    Hva krever disse av forsterkereffekt? Har MI-10 (15W klasse A) eller MI Mosfet (160W AB) tilgjengelig som effekt.

Vienna skal i så fall erstatte Klipsch LaScala, som har mye råskap i seg. Jeg savner av og til flinkis høyttalere, da det blir mer blues og jazz enn metal.
    Målet er naturligvis å få testet en eller begge HT i eget rom før en bestemmer seg.

Kommentarer?

mvh
    Stein

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Det hender jeg skummer gjennom høyttaler annonser på diverse salgssteder, og i ble jeg nysgjerrig på 2 annonser for Vienna Acoustics i Vestfold, Mozart og Beethoven.

Rommet er ca 20m2, 4x5 meter, godt dempet. HT står på kortvegg.
    Hva krever disse av forsterkereffekt? Har MI-10 (15W klasse A) eller MI Mosfet (160W AB) tilgjengelig som effekt.

Vienna skal i så fall erstatte Klipsch LaScala, som har mye råskap i seg. Jeg savner av og til flinkis høyttalere, da det blir mer blues og jazz enn metal.
    Målet er naturligvis å få testet en eller begge HT i eget rom før en bestemmer seg.

Kommentarer?

mvh
    Stein
    Jeg har Vienna Beethoven Concert Grand med en Musical Innovation MI 9.1, og kan bekrefte at MI og Vienna er en bra kombinasjon, iallfall. Effekten på min forsterker er på ca 60W klasse A. Vil tro Mosfeten din iallfall vil fungere strålende.

Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    193
    Torget vurderinger
    4
    Kan skrive under på at The Music er flotte høyttalere. Hadde en kamerat på besøk i helgen, han hadde aldri hørt en så flott mellomtone!

Mine er på vei ut grunnet for liten plass😳, men det er ikke utenkelig de den dagen jeg har et større rom tilgjengelig skal bli mine høyttalere igjen😘

TorErik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.460
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har angret veldig på at jeg solgte mine gamle Beethoven classic. Selvom anlegget mitt i dag er ganske oppegående med Line Magnetic 218ia og Klipsch CWIII, kunne jeg ikke annet enn å kjøpe disse perlene lakkert i hvit. Ihvertfall ikke når prise på 7800 inkluderer frakt. Jeg har verken plass i stua eller på boden sånn jeg bor nå, men det ble likevel for dumt å ikke handle en liten førjulsgave til meg selv ;)
    Skal også bli morro å teste de på rør!

Bilder av høyttalerene hos forrige eier :

82507280de0a90cf6c9013ac23477422.jpg
    bb18973480aef043c574fba1ca03928b.jpg

Sist redigert:

jano007

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Vurderer å bytte ut mine Mozart grand med den nye SE utgaven. Er det stor forskjell på disse to?
    eller burde jeg bytte ut til bbg?
    rommet mitt er 4x4 m

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    SE er strammere i bassen og noe mer "på" i mellomtonen. Oppleves mer åpne og direkte.
    "Vanlig-Grand" ble hos meg litt for slappe, mens det er mer liv med SE.
    BBG tror jeg kan skape problemer i bassen på 16kvm.

mvh

jano007

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Oki da tror jeg det må bli hvite se til våren.
    Føler den er litt slapp ja.
    Hva tror dere et sett Mozart grand kan selges for ? Svart blank et lite sår på den ene toppen av kassa.

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    ca 8-9 k tipper jeg.
    Kjøpte mine (svarte) for 9500 og solgte de for 9000 høsten 2012.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en liten påminnelse om at det å vedlikeholde et par høyttalere, ikke bare består av å tørke støv av de nå og da, i dag.

Jeg har gode erfaringer med å stramme etter skruene som holder høyttalerelementene fast til kabinettet tidligere. De har en tendens til å løsne litt.

På mine BCG ble byggekvaliteten bekreftet i at skruene egentlig ikke var så veldig løse. Jeg fikk kanskje strammet en kvart omgang på de boltene som var løsest. Mange hadde ikke behov for etterstramming.

På baksiden, på platen som skjuler delefilter, og som inneholder de to bassrefleksportene, var situasjonen en annen. Her var skruene vesentlig løsere. Et par av de gikk nesten en hel omdreining rundt.

Selv om det ikke var stort som jeg fikk etterstrammet, var effekten forbløffende tydelig. Bassen ble strammere og mer autoritær. Merket en liten oppstramming i mellomtonen også. (Det var mellomtoneelementene som var løsest på fronten.)

Dette er noe som dere andre burde se etter nå og da også, slik at deres Viennas spiller på sitt beste.

Se forresten hva jeg fant på internett:

http://www.aliexpress.com/store/pro...standfloor-speaker-kit/705243_1355857592.html

Men kan altså kjøpe ett "ekte" høyttalersett til Vienna Bethoven Concert grand for under 420 USD fra Kina.

De lover at det er ekte vare også. ;););)

Og forklarer at mange høyttalerprodusenter plasserer produksjonen i Kina for å spare penger. Men meg bekjent er vel monteringen av de ekte Vienna-elementene gjort i Norge, Danmark og Østerike??

Sist redigert:

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert svart arbeid de der Kina greiene?

Fant noen bilder av mine gamle svarte, forresten.

1-IMG_7580.jpg

4-IMG_7589.jpg

3-IMG_7591.jpg

2-IMG_7584.jpg

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som kan si noen ting om lydforskjellene mellom BCG og BCG SE?

dMITIj.dk

Fersking
    Ble medlem
    14.03.2015
    Antall liker
    1
    Sted
    Aabenraa, Denmark
    Are there some who have vienna acoustics speakers along with Musical Fidelity amplifier?

I need new speaker cables and lacks a little help to find something that will match these two brands:)

Best regards.

Thuek

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    11
    Chord cables should be great with the Vienna / MF combo.

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    If you can borrow them first, it's no problem.
    IMO Viennas don't need any extra zing, zang or omph, so neutral cables will do. ;)

dMITIj.dk

Fersking
    Ble medlem
    14.03.2015
    Antall liker
    1
    Sted
    Aabenraa, Denmark
    IMO Viennas don't need any extra zing, zang or omph, so neutral cables will do. ;)

Yep, but the cable i have now "VooDoo opus 1", is a little too high pitch in some voices. with my old Vincent SV-238 the "VooDoo" were perfect :)

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6

Yep, but the cable i have now "VooDoo opus 1", is a little too high pitch in some voices. with my old Vincent SV-238 the "VooDoo" were perfect :)
    My old Harmonic Technology Pro 9+ had too much VooDoo. The Blue Jeans Ten White got rid of the voodoo and replaced it with a more balanced sound.
    Maybe it's all in my head, but at least i saved some money 8)

2-IMG_4400.jpg

Thuek

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    11

Sound like VdH CS-122 could do the trick. See if you can borrow a set. It is a great cable at a reasonable price - just like the Blue Jeans Ten White as RoDa mentioned. I feel the CS-122 is a bit more mellow in the top end compared to the Blue Jeans.

Mellomstua

Medlem
    Ble medlem
    09.04.2008
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Hei !
    Henger meg på i rekken av tilhengre jeg også :) Har hatt mye rart oppigjenom åra ,
    men har alltid lurt litt på VA høytalera .
    Så det ble et brukt sett med Vienna Acoustics Strauss .
    Veldig god byggekvalitet og tunge solide greier ,
    Lyden er jeg veldig fornøyd med etter ett døgn.. :)
    Men jeg har et spørsmål også .. de har jo en sidemontert 10" bass : Bør den spille ut eller inn mot anlegget ?
    Klart dette er noe jeg må prøve ,men slipper jeg flytte på dem er jo det greit ;)
    Forsterker,Lp og slikt står jo imellom høytalerne .

Mvh
    Øyvind
    12165704_10153696202615798_383879743_n.jpg

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.639
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Veldig romavhengig, men hos meg fungerte de best utover.

Hvordan er det med sidevegger og evnt rack. Bør ha litt avstand.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.639
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Ser nå på bilde. Jeg tror du har de på rett side nå. Men du MÅ prøve andre veien også.

Mellomstua

Medlem
    Ble medlem
    09.04.2008
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har liit plass men rack tar jo litt plass , men om jeg snur de kan jeg nok klare en halvmeter til rack , men vil vel ikke
    ha høytalerne for lang til siden i rommet hellere..

Sevald

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    806
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her med Vienna A Mahler som jeg er svært glad i. Men lurer veldig i å bytte dei i The Music. Noen som har hørt begge og kan forteller litt om det?

Pitle

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Antall liker
    25
    Tror jeg må henge litt på denne tråden. Holder på å finne ut hvilket anlegg jeg skal ha meg og VA har fanget min interesse.

Jeg hører mest på klassisk, jazz, folkemusikk og litt halvsær pop. Klassisk er hva det går mest i, og da gjerne tidligmusikk. Anlegget skal stå i en stue så det bør ikke være for svære greier og se ut på et vis som kona kan like. Når VA da har kalt opp en sak etter kongen av tidligmusikken så virker det som kanskje det rett og slett er MCG som er høyttaleren for meg.

Samtidig har jeg fått veldig sansen for H160 på elektronikksiden da det blir å kjøre digitalt fra Tidal.

Ka dåkker trur om den planen?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.565
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Melder meg ærbødigst inn her med et par haydn grand symphony edition . Virkelig et hærlig par stativhøytalere som spiller enormt bra.

WP_20151212_19_02_41_Pro_LI.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn