Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo vanskelig å svare på akkurat det, men Mozart Grand fyller greit stua her med lyd i hvertfall.
    Stua måler 4,95x4,55 men der anlegget og høyttalerne står er det et 50cm dybt "karnapp" med ca 2,5m bredde.

    DSC02168.jpg


    Ikke heng dere opp i alt kabelrotet:). Midlertidig benk i påvente av ny, og det skal ryddes når den er på plass - og TV´n er på veggen;)
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Det er jo vanskelig å svare på akkurat det, men Mozart Grand fyller greit stua her med lyd i hvertfall.
    Stua måler 4,95x4,55 men der anlegget og høyttalerne står er det et 50cm dybt "karnapp" med ca 2,5m bredde.

    Vis vedlegget 488380

    Ikke heng dere opp i alt kabelrotet:). Midlertidig benk i påvente av ny, og det skal ryddes når den er på plass - og TV´n er på veggen;)
    Takker for tilbakemeldingen.
    Hvordan oppleves bassnivået hos deg og hvilken forsterker bruker du?
    Litt kabelrot er fort gjort, kjenner den igjen. Men har eget furterom så kona bryr seg heldigvis ikke 😀
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har nettopp flyttet til denne leiligheten, så høyttalerene er pr dato neppe i optimal posisjon. Slikt tar jo tid å finne ut av. Nå er de 69 cm fra bakvegg (målt til frontbaffel) og ca 5 grader toe-in. De bør nok litt lenger ut for å kobles "fri" fra rommet. Bass tenderer nå til litt i overkant mye. Forsterker er Naim Uniti Star.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Vurderer å melde meg inn i klubben.
    Rommet mitt er ca 3,6 x 5,2 m
    Vegg til vegg teppe samt dempet 1'ste og 2'dre refleksjon.
    Forsterkeren min har masse kraft og høy dempningsfaktor.
    Hvordan vil BBG passe inn her? Eller vil Mozart være mer enn nok i dette rommet?
    Vil tro BBG er perfekt. Hadde ikke gått for noe mindre. Jeg holder på med et rom på 4 x 6,8m. Der skal jeg ha mine The Music. Er ikke redd for at de skal bli for store.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker igjen for innspill.
    Hvilke forskjeller er det på lydsignaturen til mg se og bbg se ?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MGSE fungerer her i et rom på 7,8 x 4,4
    Men jeg hadde nok ikke angret med BBG heller 8)
    Har ikke erfaring med forskjellene mellom de to, så jeg er også interessert i en beskrivelse av forskjellene.

    2-IMG_6714.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Haydn gse imponerte meg så mye at jeg handlet bbgse siden jeg har en del kvadrat å fylle... Men enten er bbgse en stor tabbe eller så var det noe alvorlig galt med mine, for haydn gse spilte fletta av dem.

    Mektig synd siden bbgse er en meget pen høytalere. Har faktisk mere tro på mgse. :)
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Haydn gse imponerte meg så mye at jeg handlet bbgse siden jeg har en del kvadrat å fylle... Men enten er bbgse en stor tabbe eller så var det noe alvorlig galt med mine, for haydn gse spilte fletta av dem.

    Mektig synd siden bbgse er en meget pen høytalere. Har faktisk mere tro på mgse. :)
    Hva var den opplevde forskjellen som gjorde at du var mer fornøyd med Haydn?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    evnen til å fylle rommet uanstrengt. BBG slapp aldrig taket på kassen og det ble aldri så frittflytende og lettbeint. det låt anstrengt og tamt rett og slett.

    Jeg hadde høye forhåpninger til BBG siden Haydn så til de grader overrasket. kansje ble fallhøyden for stor?

    men har hatt haydn i hus BBG også, og det bekreftet at for meg og mine ører, og ikke minst rommet som skal være alt for stort i utgangspunktet, så klarte den lille haydn å spille langt mer opp til dans enn BBG.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    men har hatt haydn i hus BBG også, og det bekreftet at for meg og mine ører, og ikke minst rommet som skal være alt for stort i utgangspunktet, så klarte den lille haydn å spille langt mer opp til dans enn BBG.
    Mulig at litt utfyllende info om rommet ditt kan vere til hjelp for han som spør over?
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker for tilbakemeldingene og nyttig input.
    Virker som Mozart se skulle passe best i min "use case" ? (mer varme/fylde for sene late kvelder og litt tilgivende dårlige innspillinger)
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Hei,
    Vurderer å melde meg inn i klubben.
    Rommet mitt er ca 3,6 x 5,2 m
    Vegg til vegg teppe samt dempet 1'ste og 2'dre refleksjon.
    Forsterkeren min har masse kraft og høy dempningsfaktor.
    Hvordan vil BBG passe inn her? Eller vil Mozart være mer enn nok i dette rommet?
    Kan ikke svare direkte på spørsmålet desverre. Men kan si følgende: Jeg har Hayden grand i en stue som er noe mindre(les 4x4m(ish)). Jeg må si de spiller vanvittig bra. Jo større rom, og jo bedre demping, jo større høyttalere åpner det opp for. Derimot føler jeg ofte at store høyttalere ikke kommer helt til sin rett, og at man vel så gjerne kunne hatt mindre høyttalere i middels store rom, med heller bedre elektronik tilkoplet og dermed oppnå et bedre resultat totalt sett. Jeg overlater direkte erfaringer knyttet til modellene til de mer opplyste.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    En mulig årsak til at dere opplever at stativhøyttalere låter bedre enn gulvstående høyttalere i små og middels store rom er at disse gir langt mindre plasseringsutfordringer i rommet siden de ruller av mye tidligere I bassen enn gulvstående høyttalere.

    Den største utfordringen ved plassering av høyttalere i et rom er å oppnå noenlunde jevn bass. P.g.a. stående bølger og SBIR-refleksjoner (Speaker Boundary Interference Response), så vil bassen mange steder være meget ujevn.

    I tillegg vil lytteavstanden ofte være kortere når man lytter til stativhøyttalere, hvilket medfører at man hører mere av direktelyden og mindre av refleksjonene fra rommet.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    En mulig årsak til at dere opplever at stativhøyttalere låter bedre enn gulvstående høyttalere i små og middels store rom er at disse gir langt mindre plasseringsutfordringer i rommet siden de ruller av mye tidligere I bassen enn gulvstående høyttalere.

    Den største utfordringen ved plassering av høyttalere i et rom er å oppnå noenlunde jevn bass. P.g.a. stående bølger og SBIR-refleksjoner (Speaker Boundary Interference Response), så vil bassen mange steder være meget ujevn.

    I tillegg vil lytteavstanden ofte være kortere når man lytter til stativhøyttalere, hvilket medfører at man hører mere av direktelyden og mindre av refleksjonene fra rommet.
    Det du sier her er erfaringsmessig helt rett. Demping og rett plassering av høyttalere er nøkkelen for å få ting til å låte bra, og også faktorer man må tenkte på når man kjøper lydutstyr.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Enig dette, plassering og rom/demping er viktig å treffe på.
    En stativ ht kan og lettere kombineres med 1 eller fler sub'er som kan plasseres uavhengig høyttalerne.
    Har idag stativ høytalere og 2 sub'er, ett oppsett jeg ønsker å supplere med noen mer laid-back ht for sene kvelder og netter.
    Vil gjerne slippe å måtte rekalibrere plassering og innstillinger på sub'ene for å veksle på 2 forskjellige stativ ht.
    Så ett par gulvstående er ønskelig pga dette.
    Har testet ut ett par gulvstående for å se at det går ok i mitt rom.
    På mindre gulvstående (eks KEF 103/4) så føler meg komfortabel med ett slikt valg.
    Evt større enn Mozart føler jeg meg usikker på da jeg på ett tidspunkt hadde Snell E3 og på disse ble bassen for dominerende.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Vil takke for hjelpen.
    Nå står det ett par BCG SE å synger så vakkert i manne hula.
    Etter litt utprøving av plassering med støtte av SBIR utregninger og målinger så ble dette riktig så bra 👍
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Er fortsatt meget fornøyd med BCG SE.
    Tenkte å dele en kort oppsummering av mine inntrykk.
    Musikalitet/de er detaljerte uten at det tar oppmerksomheten fra musikken.
    Gir instrumenteter ekthet og nydelig klang.
    Føler jeg er tilstede under fremførelsen/Gir følelsen av en live performance, med en flott 3d scene.
    Bassen er meget god og enda mer detaljert enn jeg har fått til på subbene + Dynaudio.
    Litt tilgivende for dårlige opptak.

    Ang Vienna vs Dynaudio:
    Jeg føler det mer handler om retning enn at den ene løsningen er bedre enn den andre.
    1. Ønsker man mer eksakt studio lyd, så er etter min mening Dynaudio riktigere.
    2. Ønsker man nyte musikken og mer live performance/fremførelsen, så er Vienna det beste valget.

    Sitter nå inne i strålende sol og hører musikk på Vienna.
    Med en kald halvliter og nyter livet.
    Helt perfekt 😎
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Er det noen som har erfaring med Yamaha forsterker på Vienna høyttalere? Tenker A-S2100 og Grand serie høyttalere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Huff. Bildet av oppsettet mitt i innlegg #361 ser jo helt for jæ.... ut:(.
    Heldigvis er det historie, og det er litt mer ryddig og cleant nå:):

    018.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Beklager om dette har vært spurt om tidligere, fant det ikke i tråden.

    Er det noen som vet gjengestørrelsen på spikes til Vienna?
    Tenker på Soundcare, og så er det så greit å bestille riktig på første forsøk :) ;)

    10-1-IMG_6947.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tipper at det er M8, men skal prøve å huske å sjekke i ettermiddag.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Farvel er så endelig, så hva med på gjensyn?

    Mine Vienna får nye eiere. Jeg prøver andre merker. Kanskje jeg kommer hjem igjen om en stund :)
    Kommer til å være i skyggene og følge med på vennetråden ;)

    5-IMG_0645.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Virker ikke som Vienna er så hot om dagen. Lenge siden det har kommet noe nytt. Jeg er på mitt fjerde paret av Vienna og er strålende fornøyd. Hot or not...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Utviklingstakten er ikke så rask, men det trengs kanskje heller ikke med sånne modeller som de har?
    Ikke så nøye om de er hot eller not, men innbiller meg at det er mange som kunne ha funnet sin lyd om de hadde testet et par fra Vienna.

    mvh

    1-1-IMG_6934.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det har jo både fordeler og ulemper med så hyppige modellskifter som en del produsenter har - også for kjøpere/eiere.
    Flere av de mer vel-lydende høyttalere i markedet (fra ulike produsenter) er jo modeller/konsepter som har hengt med en stund m/evt små endringer/oppgraderinger over tid.
    Enkelte andre produsenter gir jo inntrykk av å famle rundt i "blinde" med hyppige modellskifter - som da ikke kun er videreutviklet/oppgradert, men er "totalt" forandret fra forrige serie osv.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Virker ikke som Vienna er så hot om dagen. Lenge siden det har kommet noe nytt. Jeg er på mitt fjerde paret av Vienna og er strålende fornøyd. Hot or not...
    Dine Vienna er nå noe av det hotteste som finnes :p
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg et par Mozart Grand på vei inn i stua. Gleder meg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer!
    Er det ikke-SE utgaven?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Joda. Det er et par nye SE i hvit høyglans. Hentet dem på Interconnect idag
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Strøkent 8) Bra kupp det der :)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Skulle noen fortsatt lure på dette med spiksene er det M10. Jeg laget overganger til M6 Soundcare Spikes i dag
     

    baracca

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    14
    Da har jeg slått til på et par BCG her på brukten. Ser fram til å få de på plass i min stue på ca 45 m2, så tips til hvordan de best kommer til sin rett tas imot med takk 😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg slått til på et par BCG her på brukten. Ser fram til å få de på plass i min stue på ca 45 m2, så tips til hvordan de best kommer til sin rett tas imot med takk ??????
    Grattis! Har stirret på den annonsen en stund... :)
    Hvis de ligner på lillebror Mozart så spiller de bass som gjør at de bør stå fritt i rommet.
    Oddetallsregelen er ofte et bra utgangspunkt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg er veldig gira på "The Music Mk II", eneste problemet nå er finansiering ;)
    Håper på en løsning innen et halvt år :rolleyes:

    Det står mellom Piega Master One og The Music Mk II
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig gira på "The Music Mk II", eneste problemet nå er finansiering ;)
    Håper på en løsning innen et halvt år :rolleyes:

    Det står mellom Piega Master One og The Music Mk II
    Mk 2? Det er vel ikke kommet mk 2 enda? Vet det kom en liten oppgradering for noen år siden. I følge importør så var dette en mindre produksjon oppgradering som ikke påvirket lyden. Men det er jo kanskje påtide med en MKII

    Jeg har hatt The Music noen år. Blir aldri lei de. Hørt mye forskjellig. Også en del Piega. Synes The music vinner på at det tygger all musikk.Også dårlige produksjoner. Veldig definert og oppløst i bassen. Måten en skiller det forskjellige trommeanslagene og fremdeles ha stålkontroll på bassgitaren synes jeg er unik. Lykke til i ditt valg. Og er du i Haugesund en gang, så byr jeg på demo:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn