Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket! Er enig i at Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand Reference spiller utrolig flott. Responsen fra kundene som har hørt dem er udelt særdeles positiv. De fleste opplever Vienna høyttaleren som et funn til prisen, og de spiller forbløffende i hele registeret. Resten av utstyret jeg spilte på er Cayin CS-150A forsterker til 49500,-, Aurender A-10S til 64990,- og mine egne Renaissance Audio kabler😉🎻👍🏻
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    The Kiss og The Poetry i svart til salgs i Sandnes - hadde jeg ikke allerede et par så hadde jeg kjøpt!

    Det er ikke lov å linke til bruktannonser på forumet --> link fjernet. Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    The Kiss og The Poetry i svart til salgs i Sandnes - hadde jeg ikke allerede et par så hadde jeg kjøpt!
    Samme her. Kunne fint kjøpt et par til. The kiss i stua og mine The music i lykkeboden kunne vært strålende. Bør være lette å selge.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Samme her. Kunne fint kjøpt et par til. The kiss i stua og mine The music i lykkeboden kunne vært strålende. Bør være lette å selge.
    By the way - byttet fra Hegel H20 forsterker til SPEC W3 med bare 1/3 av merkeeffekten for å drive Kiss'ene. Fikk hakeslepp av hva de SPEC'ene fikk fram av bass fra dem og så artikulert og klart. Lyden minner sterkt om rørlyd og jeg er storfornøyd.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Samme her. Kunne fint kjøpt et par til. The kiss i stua og mine The music i lykkeboden kunne vært strålende. Bør være lette å selge.
    er du også i samme klubben som meg?
    for mange høyttalere som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med🤣
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    er du også i samme klubben som meg?
    for mange høyttalere som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med🤣
    Hehe. Nei, har bare et par. Men kunne tenkt meg et nr2 anlegg i stua. Prisen på The kiss var jo fin, men bør kanskje være litt mere kreativ å gå for noe annet i stuen😀
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Hehe. Nei, har bare et par. Men kunne tenkt meg et nr2 anlegg i stua. Prisen på The kiss var jo fin, men bør kanskje være litt mere kreativ å gå for noe annet i stuen😀
    Hva med et par Imperial Liszt? 🤣
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mine 4 siste høyttaler par har vært Vienna. Hvis jeg kjøper nr 5 er jeg redd nerd stempel i pannen;-)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Her er beviset .... I tillegg har jeg en Audio Physic Rhea II subwoofert stablet i et hjørne i soverommet (på vent)
    Og et 3de sett høyttalere (Duntech) i et skap i soverommet (også på vent)

    Det ble nesten et sett "The Music" istedet for det som står her .... og det ble også vurdert "The Kiss" men de gikk ikke inn...
    Tror nok ikke The Kiss er dårligere enn de Guarneri Evolution som står der

    88BC56F0-DB90-4E7F-9F5A-F2E3CC096A2C.jpeg
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    By the way - byttet fra Hegel H20 forsterker til SPEC W3 med bare 1/3 av merkeeffekten for å drive Kiss'ene. Fikk hakeslepp av hva de SPEC'ene fikk fram av bass fra dem og så artikulert og klart. Lyden minner sterkt om rørlyd og jeg er storfornøyd.
    Må bare fortsette litt på min forrige post :sneaky:: Hadde jeg byttet til SPEC effektforsterkerne før jeg kjøpte 'the Kiss' paret, så tror jeg faktisk de ikke ville stått i anlegget nå. Jeg savnet mer bass fra Xavian høyttalerne - med SPEC ville de gitt akkurat det. Kiss'ene gir nå så bra output i de nedre frekvensene at jeg har slått av den digre hjørnesub'en (Audio Physic Terra). Jeg liker jo orgelmusikk, så har jo alltids muligheten til å slå den på da, og eventuelt også for å få maks. ambient lyd.
    Men når Kiss'ene likevel står her, så må jeg si de er klasser over Xavian høyttalerne i design og møbelfinish - og passer min smak mye, mye bedre :D. Høyden på mellomtone/diskant koaks enheten matcher høyden på TV'en perfekt og stemmer høres ut til å komme fra der jeg ser personen som snakker. Glimrende! Musikkrommet er nå som en magnet som trekker meg inn dit ustanselig ☺ (konemor er nok ikke like happy...).
    .
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Søk på Finn.no viser at det for høvet ligg ute 2 par av The Music for salg!

    Det eine paret for kr 60’ , det andre for kr 88’ !

    Noken med feriepengar til overs, bør kanskje undersøke denne muligheita?! 😊

    Mvh Arild 😊
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde å få kjøpt de nettop, men de er allerede solgt:(
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    De var så billig, at det faktisk skulle ønske jeg hadde behov for nye høyttalere😉
    Ja, du kan jo ikke bytte hver uke;) Trenger heller ikke nye, men til den prisen har de forfulgt meg i hel dag, fikk ikke arbeidsro. Måtte bare, men burde jo hvert tøff nok til å ta avgjørelsen i går kveld. Sånn er det når man ikke får ut fingern.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja, du kan jo ikke bytte hver uke;) Trenger heller ikke nye, men til den prisen har de forfulgt meg i hel dag, fikk ikke arbeidsro. Måtte bare, men burde jo hvert tøff nok til å ta avgjørelsen i går kveld. Sånn er det når man ikke får ut fingern.
    Ja det gjelder å ta en rask avgjørelse når slike muligheter dukker opp. Tok et raskt valg på de jeg har nå. Angrer ikke et sek på at jeg handlet selv om høyttaler bytte ikke var planlagt.😀
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    de ble solgt såpass kjapt:;)
    Kan jeg gratulere!? Om du ikke får de til mot rom og elektronikk eller angrer deg kan du jo sende meg en PM, kan hende du blir fort kvitt de igjen.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    80
    Antall liker
    125
    Hei!

    Søk på Finn.no viser at det for høvet ligg ute 2 par av The Music for salg!

    Det eine paret for kr 60’ , det andre for kr 88’ !

    Noken med feriepengar til overs, bør kanskje undersøke denne muligheita?! 😊

    Mvh Arild 😊
    Hei alle! Vet noen om dette er representable priser for Vienna The Music enda? Er det evt variasjoner/forskjellige versjoner av disse, eller er alle like bortsett fra alderen? Prøver å finne et par til nytt lytterom👍
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Tror nok dette er gode priser men du kan få mye bedre!

    Såvidt jeg vet og har hørt så utvikler Peter Gansterer mere eller mindre kontinuerlig sine høyttalere, dette betyr at et nytt par av Vienna Acoustics Die Music er klart bedre enn et 5 år gammelt par, ”there is no free lunch”

    Etter det importøren sier så er det betydelige forskjeller på gamle og nye modeller!

    Jeg vet ikke om det er mulig å oppgradere eldre modeller til siste versjon? 😥

    Hvis du vil ha topp ytelse, så er det å kjøpe nytt 😎
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har eid The Music som var en tidlig modell, drister jeg meg til å komme med en synsing. Drivere er den mest betydningsfulle komponentene og de er de samme om du kjøper ny eller gammel modell. Det jeg har lest er at det er komponenter i delefilteret som er byttet på veien. Mest pga tilgjengelighet av komponenter. Men som @haraldo sier, det kan og ha blitt lydmessige justeringer. Siden jeg fremdeles synser, vil jeg tro at ny låter noe bedre enn en gammel modell, men jeg kan aldri tenke meg at det er en markant forskjell. Da hadde det kommet en mk2 som kunne lokke til seg de som ikke var helt fornøyd med en tidlig modell.

    I en periode var det 3 par med The Music som har vandret litt rundt i Norge. Mine har har etter hva jeg har hørt vandret ut av landet. Tror du skal være heldig hvis du finner et par til under 80k. Jeg hadde mine i mange år og det bar det god grunn til. Jeg drister meg til å si at det er en kjempe høyttaler. Den tygger all type musikk som en lek. Den som alt annet har svakheter, men langt flere positive sider. Lykke til med jakten😀
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Ja, du har helt sikkert rett @Sevald, det at det var markant forskjell er nok "selgerprat"

    Jeg holdt selv på å kjøpe et par "The Music" for en del år siden og var fast bestemt, men selgeren trakk seg, jeg husker ikke pris den gang, men uansett rundt 80k er en knallpris for en fantastisk høyttaler, som @Sevald så synes jeg de store Vienna høyttalerbe spiller knallbra, mye for pengene her!
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du er ute på meget tynn is her @haraldo. Ikke under noen omstendighet har vi uttalt oss om forskjeller mellom eldre og nyere produksjoner av The Music. Det er for Concert Grand serien, som nå er i sin 4. generasjon, at forskjellen er betydelig. Bare så dette er oppklart!

    PS. Det finnes ingen selgere hos oss. Så da er også det oppklart :LOL:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Du er ute på meget tynn is her @haraldo. Ikke under noen omstendighet har vi uttalt oss om forskjeller mellom eldre og nyere produksjoner av The Music. Det er for Concert Grand serien, som nå er i sin 4. generasjon, at forskjellen er betydelig. Bare så dette er oppklart!

    PS. Det finnes ingen selgere hos oss. Så da er også det oppklart :LOL:

    Overhode ikke på tynn is
    , jeg har diskutert dette tidligere, men husker ikke med hvem, mulig det var tidligere importør
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det eneste jeg vet som er byttet de senere årene på The Music er superdiskanten. Den var tidligere fra japanske Murata, mens den som benyttes i dag er fra ScanSpeak.

    Vi har hatt 2 par av The Music i demo siden vi ble forhandler av merket i 2009, og par nummer 2 mottok vi kort tid etter at vi overtok som importør. Jeg kan ikke si at jeg opplevde noen nevneverdig forskjell fra tidligere. The Music har vært en god høyttaler helt fra starten av og kunder som har vært på demo har fortalt om gåsehud ved flere anledninger.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Kan det være ren bløff fra de som drev med Vienna før dere?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    En ting som gjør at jeg respekterer Peter Gansterer og Vienna Acoustics enormt, og setter dem skyhøyt er det jeg leste en gang for lenge siden.
    Alle modeller de lager, tilogmed de rimeligste, har en referanse som viser hvordan den skal måle og spille, og at alle høyttalere som går ut både måles og lyttes mot referansen. Hvis jeg har forstått dette riktig, så er dette helt enestående i bransjen. Jeg har hørt også på en del av de rimeligere modellene med flat coax og de spiller som bare rakkern, fyttikatta. :love:

    Korriger meg gjerne @Gjallarhorn Audio hvis det ikke stemmer det jeg har referert over..... LENGE LENGE siden, dengang de holdt på med Mahler; mener uansett det var noe slikt i en offisiell kanal fra VA :love:

    Spørs nå hvor lang tif det går før @Sevald savner Vienna´ ene :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det du skriver over stemmer, men det er ikke unikt innen bransjen. Helt enig i at dette er en god metode for å kvalitetssikre produksjonen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kudos til @Gjallarhorn Audio som ikke bruker ny The Music vs gammel som et billig salgstriks. Om jeg savner The Music så er svaret nei. Men bare fordi jeg har gått over til et aktivt system med mye mere kapasitet og muligheter for å ratte litt dsp.

    Men hvis jeg skal sammenligne The Music med andre høyttalere i samme prisklasse synes jeg den står seg veldig godt. Skulle jeg gått tilbake til et mere tradisjonelt oppsett hadde The Music sammen med et par andre kandidater stått meget sterkt. Jeg har og en kompis som har The kiss i et supert lytterom. Det låter meget +.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    80
    Antall liker
    125
    Tror nok dette er gode priser men du kan få mye bedre!

    Såvidt jeg vet og har hørt så utvikler Peter Gansterer mere eller mindre kontinuerlig sine høyttalere, dette betyr at et nytt par av Vienna Acoustics Die Music er klart bedre enn et 5 år gammelt par, ”there is no free lunch”

    Etter det importøren sier så er det betydelige forskjeller på gamle og nye modeller!

    Jeg vet ikke om det er mulig å oppgradere eldre modeller til siste versjon? 😥

    Hvis du vil ha topp ytelse, så er det å kjøpe nytt 😎
    Kan få mye bedre pris på The Music?
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    80
    Antall liker
    125
    Siden jeg har eid The Music som var en tidlig modell, drister jeg meg til å komme med en synsing. Drivere er den mest betydningsfulle komponentene og de er de samme om du kjøper ny eller gammel modell. Det jeg har lest er at det er komponenter i delefilteret som er byttet på veien. Mest pga tilgjengelighet av komponenter. Men som @haraldo sier, det kan og ha blitt lydmessige justeringer. Siden jeg fremdeles synser, vil jeg tro at ny låter noe bedre enn en gammel modell, men jeg kan aldri tenke meg at det er en markant forskjell. Da hadde det kommet en mk2 som kunne lokke til seg de som ikke var helt fornøyd med en tidlig modell.

    I en periode var det 3 par med The Music som har vandret litt rundt i Norge. Mine har har etter hva jeg har hørt vandret ut av landet. Tror du skal være heldig hvis du finner et par til under 80k. Jeg hadde mine i mange år og det bar det god grunn til. Jeg drister meg til å si at det er en kjempe høyttaler. Den tygger all type musikk som en lek. Den som alt annet har svakheter, men langt flere positive sider. Lykke til med jakten😀
    Han som selger sitt svarte par på hifitorget.se hevder han kjøpte dem fra Norge. Han vil ha 90k, men kan sikkert prute. Problemet er dog at de ligger langt inne i Sverige, og de ryktes å være store inkl.kassene de kommer i.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Han som selger sitt svarte par på hifitorget.se hevder han kjøpte dem fra Norge. Han vil ha 90k, men kan sikkert prute. Problemet er dog at de ligger langt inne i Sverige, og de ryktes å være store inkl.kassene de kommer i.
    Kassene er store på disse. Jeg fikk 90 k for mine, og de er de verd hvis de er hele og pene😀
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Han som selger sitt svarte par på hifitorget.se hevder han kjøpte dem fra Norge. Han vil ha 90k, men kan sikkert prute. Problemet er dog at de ligger langt inne i Sverige, og de ryktes å være store inkl.kassene de kommer i.
    En utfordring såvidt jeg vet også ..... hvis du kjøper noe fra Sverige så er du vel egentlig pålagt å betale 25% moms, selv ved et bruktkjøp, eller er jeg helt på jordet her?

    Jeg har spurt toll om dette tidligere og de står hardnakket på dette.... blir du stoppet med høyttalere på grensen og ikke kan gjøre rede for dem så kan du i det verste fall få en sinnsyk bot og risikere at Toll beslaglegger høyttalerne, såvidt jeg vet!
    Det har vært hendelser av lignende art på Flesland med dyre merkevarer.... men da ikke brukt, men ting som er kjøpt nytt i utlandet og manglende bevis på fortolling.

    Toll = Mafia

    Det virker også på meg som at bruktpriser generelt på høyttalere ligger høyere i Sverige
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Kudos til @Gjallarhorn Audio som ikke bruker ny The Music vs gammel som et billig salgstriks. Om jeg savner The Music så er svaret nei. Men bare fordi jeg har gått over til et aktivt system med mye mere kapasitet og muligheter for å ratte litt dsp.

    Men hvis jeg skal sammenligne The Music med andre høyttalere i samme prisklasse synes jeg den står seg veldig godt. Skulle jeg gått tilbake til et mere tradisjonelt oppsett hadde The Music sammen med et par andre kandidater stått meget sterkt. Jeg har og en kompis som har The kiss i et supert lytterom. Det låter meget +.
    The Music kan jo også spilles aktivt, hvis man er litt tøff og tør å bygge om, og har kunnskapen i boks
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn