Vibrasjonsdempende føtter til platespillere / Subwoofere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Heisann! Jeg driver med utvikling av ulikt tilbehør til hifi. Jeg designer, tester og produserer selv og er nå trygg på at det jeg lager er av en slik kvalitet at jeg nå kan begynne å selge det.
    Hvem jeg er? Jeg er en tilfeldig kar ved navn Marius som ble irritert av at det klirret rundt forbi i huset mitt ved litt høy musikk-avspilling. Jeg jobber til vanlig som vernepleier/miljøterapeut, men på fritiden trives jeg godt med å designe, produsere og teste forskjellige løsninger for vibrasjonsdemping av hifi-utstyr. En smule nerdete, men det er forsåvidt helt greit.
    Ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål. Jeg er ikke sikker på det er greit å poste annonse til finn, men gi heller en lyd om det ikke er lov.



    h 20240417_091117.jpg 20240417_091258.jpg


    Jeg tilbyr for øyeblikket avkoblingsføtter til LP-spillere, samt til subwoofere mellom 21 og 33kg. Driver og utvikler til høyere vektklasser, men de er ikke klar for salg.

    Dette er eget design, og produseres av meg. Jeg har riktignok ikke tilgang på så avansert utstyr som f.eks isoacoustics, men jeg er så sikker på at du blir fornøyd at hvis det skulle vise seg at de ikke står til forventing så får du full refusjon mot at de sendes i retur i samme stand som da du fikk dem. Jeg betaler returen for deg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Og noen bilder av de forskjellige føttene jeg lager :)

    Her har desverre minsten oppdaget at det er gøy å stikke harde leker mot wooferne...

    20240423_144020.jpg
    20240423_145217.jpg

    20240423_135138.jpg


    Og noen tester.. Tenkt som LP-Føtter, men kan brukes på små høyttalere/subber eller andre komponenter.
    Uten føtter.jpg Føtter uten vekt.jpg Med 6kg.jpg 11kg.jpg 13.5kg.jpg

    Tester av varianten som er ment for høyere belastning:

    UF.jpg FuV.jpg 11kg.jpg 21kg.jpg 26kg.jpg 31kg.jpg 33kg.jpg 39kg.jpg alle.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.170
    Antall liker
    10.696
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Annonsering gjøres ikke på denne måten her på HFS
    Vi har et regelverk å forholde oss til.
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
    Tråd stenges, ryddes og åpnes igjen. Ha fokus på utvikling og diy og ikke bruk selve forumet til annonsering.

    Er du komersiell aktør så må du også sende Høvdingen en melding slik at du blir merket som bransjeaktør.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Takk for beskjed og for hjelpen med å rydde opp!

    Ikke komersiell aktør foreløpig, bare en kar som driver med dette på fritiden :)
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Liten oppdatering på høyttalerføttene :) Disse med M8 gjenger, som ga en artig observasjon. Det blir en slags ekstra demping på grunn av skruehodet til den større bolten, og det er hele 15mm med kompresjon fra ingen vekt til optimal belastning legges oppå.

    20240424_213906.jpg
    20240424_214056.jpg
    20240424_215501.jpg
    20240424_215514.jpg
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Så fine ut disse. Lurer på hvem som har bestilt med M8...🤔🤫🫣😀
    Jeg har en snikende følelse at det kanskje er du! ;) Håper du kan gi en liten vurdering og sende meg bilde! Veldig morro å se dem montert hos folk :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Annonsering gjøres ikke på denne måten her på HFS
    Vi har et regelverk å forholde oss til.


    Tråd stenges, ryddes og åpnes igjen. Ha fokus på utvikling og diy og ikke bruk selve forumet til annonsering.

    Er du komersiell aktør så må du også sende Høvdingen en melding slik at du blir merket som bransjeaktør.
    Hei! Er det noen mulighet for å bytte overskriften til "Samletråd - Avkoblingsføtter"? :) Mvh Marius
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.364
    Antall liker
    8.471
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo ut som de er laget på en fornuftig måte.
    Stoppe vibrasjoner er slikt eneste løsning.
    Men skulle jeg hatt dette under mine blir det mange tror jeg.
    Basstårna veier vel ca 200kg stk.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Ser jo ut som de er laget på en fornuftig måte.
    Stoppe vibrasjoner er slikt eneste løsning.
    Men skulle jeg hatt dette under mine blir det mange tror jeg.
    Basstårna veier vel ca 200kg stk.
    Det var ganske heftig. Jeg kan eksperimentere litt, skal nok ganske greit klare å tilpasse til ditt behov😊
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan eksperimentere litt, skal nok ganske greit klare å tilpasse til ditt behov😊
    Basser som sender energien ned i gulvet/konstruksjonen...... istedenfor ut i luften via elementet
    er vel egentlig rimelig feilkonstruert. Det fine med basstårnet er evnen til å formidle lydbølgene
    i luftlinje fra elementet, men som her....... blir det for mye energi for analoge kilder. Problemet er
    fraværende med CD/DVD og Streaming, men det ser ut som slike produkter benyttes på alle mulige
    type bokser i Audiofile oppsett. I mange tilfeller uten at det har sammenheng med trykkbølger..... 👍
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.364
    Antall liker
    8.471
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Basser som sender energien ned i gulvet/konstruksjonen...... istedenfor ut i luften via elementet
    er vel egentlig rimelig feilkonstruert. Det fine med basstårnet er evnen til å formidle lydbølgene
    i luftlinje fra elementet, men som her....... blir det for mye energi for analoge kilder. Problemet er
    fraværende med CD/DVD og Streaming, men det ser ut som slike produkter benyttes på alle mulige
    type bokser i Audiofile oppsett. I mange tilfeller uten at det har sammenheng med trykkbølger..... 👍
    Vibrasjoner i gulv hos meg er jo fraværende, siden det er støpt dekke i kjelleren.
    Står på gummihjul nå 8 stk pr tårn 32 stk totalt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.770
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan er det med høyttalermodellen, suger den seg fast til gulvet eller kan høyttalerne skyves pent frem og tilbake på gulv med glatt overflate?
    Tenker feks hvis man skal dra høyttalerne litt lenger ut på gulvet når de er i bruk og skyves noe mer inntil vegg ellers.

    Ellers er det sikkert ikke ødeleggende for kontruksjonen om man har en møbelknott i filt under :)
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Hvordan er det med høyttalermodellen, suger den seg fast til gulvet eller kan høyttalerne skyves pent frem og tilbake på gulv med glatt overflate?
    Tenker feks hvis man skal dra høyttalerne litt lenger ut på gulvet når de er i bruk og skyves noe mer inntil vegg ellers.

    Ellers er det sikkert ikke ødeleggende for kontruksjonen om man har en møbelknott i filt under :)
    Slik de er nå "klistrer" de seg nok ganske fast, men det er ingen problem å putte en møbelknott under om en har behov for å flytte på høyttalerne. Det er vel gjerne mer vanlig at man finner en semi-permanent plass til høyttalerne sine slik at de blir stående når kalibreringer er fullført.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Yep, og det er slik
    De står ganske så "dønn stabilt" limt til underlaget de jeg har i hvert fall.
    Yep, og det er slikt det er tenkt slik at en ikke risikerer at noe beveger seg utilsiktet. Men tolker @Eirik84 som at han gjerne vil ha mulighet for å bevege høyttalerne litt 😁
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Skjønner 👍🏻
    Sikkert fint på høyttalere også når man finner deres faste plass, og er jo da en sikkerhet for de som har smårollinger i samme stue 🙂
    Bare gi en lyd om du vil ha et par med føtter så ordner jeg slik at du kan flytte på høyttalerne enkelt! :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.170
    Antall liker
    10.696
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Med fare for å framstå som festbrems men jeg ser ikke mye informasjon om diy og utvikling her.
    Tråden framstår mer eller mindre som en ren salgstråd. Er det bare meg som har tatt på feil briller?

    Kjøp og salg gjøres som kjent på Torget og ikke på selve forumet.

    Bli tagget som bransjeaktør er sikkert også mulig og da kan en betale for å annonsere på forsiden for produktene sine.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.364
    Antall liker
    8.471
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å framstå som festbrems men jeg ser ikke mye informasjon om diy og utvikling her.
    Tråden framstår mer eller mindre som en ren salgstråd. Er det bare meg som har tatt på feil briller?

    Kjøp og salg gjøres som kjent på Torget og ikke på selve forumet.
    Synes, du ser det med rette briller🤓
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Med fare for å framstå som festbrems men jeg ser ikke mye informasjon om diy og utvikling her.
    Tråden framstår mer eller mindre som en ren salgstråd. Er det bare meg som har tatt på feil briller?

    Kjøp og salg gjøres som kjent på Torget og ikke på selve forumet.

    Å blir tagget som bransjeaktør er sikkert også mulig og da kan en betale for å annonsere på forsiden for produktene sine.
    Jeg opplever og du har riktig briller på. Jeg vil gjerne ha en samlepost for tilbakemeldinger, hvor passer det å lage det?
    selve utvikling/diy biten er forsåvidt ferdig.
    Jeg er litt nysgjerrig på hvor grensen går for at man er en bransjeaktør, jeg er i mine øyne bare en fyr som gjør dette som hobby. Men det er jo helt klart et fokus på salg. Fint om du tagger meg som bransjeaktør om du mener at det er riktig 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    206
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Det jeg lurer på er hvorfor dette er bedre enn std sorbothane dempere til under halvparten av prisen?
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Det jeg lurer på er hvorfor dette er bedre enn std sorbothane dempere til under halvparten av prisen?
    Sorbothane er kult det! Men de har ingen tilpasning til nettopp ditt behov. Her skreddersyr jeg til optimal belastning innenfor kundens bestilling. Slik at den dempende puten ligger og fjærer konstant. Disse er for de som vil ha det lille ekstra. Antar du henviser til svs Soundpath, og de virker nok helt supert😊 Men det er eneste tilpasningen at man putter på flere føtter om man har tyngre utstyr. Dvs veldig lite optimalisert for hver enkelt. Ikke minst får man noe som ikke er masseprodusert. Det har verdi for noen 👍
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    206
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Vel, de har jo det! Ift oppgitt vekt så fungerer de optimalt innfor en rekkevidde av gram eller kilo, så hva er det du leverer ut over dette?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.563
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sorbothane er kult det! Men de har ingen tilpasning til nettopp ditt behov.

    Det stemmer vel ikke helt... Sorbothane fås i flere hardhetsgrader (typisk 30/50/70 durometer/shore) og kombinert med tykkelsen på platen/kuben/whatever som brukes kan det tilpasses mer eller mindre hva som helst, enten det veier inn i gram eller kilo. Når det i tillegg angivelig har den høyeste dempningskoeffisienten av noe kommersielt materiale, er svært billig i innkjøp og lett å finne så er det vanskelig å se noen grunn til å bruke noe annet.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    38
    Antall liker
    49
    Sted
    Fusa
    Det stemmer vel ikke helt... Sorbothane fås i flere hardhetsgrader (typisk 30/50/70 durometer/shore) og kombinert med tykkelsen på platen/kuben/whatever som brukes kan det tilpasses mer eller mindre hva som helst, enten det veier inn i gram eller kilo. Når det i tillegg angivelig har den høyeste dempningskoeffisienten av noe kommersielt materiale, er svært billig i innkjøp og lett å finne så er det vanskelig å se noen grunn til å bruke noe annet.
    Nå tok jeg utgangspunkt i svs Soundpath. Hvor anbefalingen 16-18kg per fot. Å få custom laget sorbothane puter har jeg ikke satt meg inn i. Men du har helt rett i det du sier. Jeg tenker nå at det er fint å ha valgmuligheter, og for noen har det en høy verdi å ha noe som ikke alle andre har. Jeg påstår på ingen måte at jeg er et bedre og billigere alternativ, jeg tilbyr ganske enkelt noe man ikke får kjøpt hvor som helst, et produkt jeg selv har opplevd har stor virkning hjemme hos meg. Jeg har ikke kjørt A/B tester med sorbothane Vs mine, og prøver ikke overtale folk eller lyve på meg at jeg lager noe revolusjonerende.
    For å gi en økt trygghet til kunder så velger jeg å betale for retur innen 7 dager for full refusjon om det skulle vise seg at man ikke ble fornøyd.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.563
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For all del, det var ingen kritikk eller vurdering av produktene dine, bare en presisering angående muligheten for å tilpasse sorbothane til forskjellige vektklasser. Mange vil helt sikkert foretrekke et unikt produkt, spesielt hvis det ser bra ut, men hvis man vil ha det som gjør den beste jobben....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.603
    Antall liker
    35.615
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at jeg byttet på min Music Hall mmf 9.3.
    1000020490.jpg

    1000020492.jpg

    1) Orginalføttene er spikes med undeldel, ikke noe problem med støy når jeg går eller spiller musikk (resonans), men derimot når jeg skal lete etter ny musikk i hyllen som er under spilleren, så får jeg dunkelyder gjennom spilleren.

    2) Hvis jeg løfter opp spilleren så detter ofte underdelen av og helst forflytter seg lenger vekk så jeg må sikte inn på nytt igjen.

    3) Ønsker å teste noe "litt annerledes"

    Jeg har ennå ikke utført noen test da sommerværet har tatt kontroll over mitt hifi-liv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn