Vibrasjon med enkelte cder

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Noen få cder gjør at drivverket i min spiller starter å vibrere noe voldsomt!
Men hopper jeg over et spor eller to, så blir den stille igjen. Den kan spille platene selv denne vibrasjonen pågår, men det gjør jeg ikke...

Har sett på cdene selvsagt, og de ser bra ut. What gives? Er det min spiller bør få seg en service? (Meridian G08, som bruker cdrom-drivverk tror jeg) - eller er det cdene som grisete presset? Noen tips til ting å prøve?

O.

N

nb

Gjest
Mener at dette kommer av at CDene ikke er 100% sentrerte.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Er du sikker på at drivverket vibrerer.
Eller opplever du en lyd som indikerer/lyder som vibrasjoner.
Det sistnevnte opplever jeg med bl.a. Bremnes sin engelskspråklige
cd "Norwegian Mood".
Jeg har en til, men husker ikke navnet akkurat nå.
Grunnen til at jeg hører det forholdsvis godt er at min cdspiller KW Sacd har "grill" i topplokket (for nedkjøling).
Da jeg har sjekket dette mot andre cdspillere, min egen Denon2900 og toppmodellen til Meridian så kunne det også høres på de om enn mer dempet av forannevnte grunn vil jeg tro.
Hvilken cd opplever du dette med?
Jeg har lurt litt på om det kan forårssakes av at cden med Bremnes har etikettrykk med "opphøyde" "rasterpunkter"?
Jeg aner ikke hva det ellers skulle komme av.
Jeg opplever det samme i sterkere grad med "dempeplata" antistatplata fra Holfi.
Noen andre med liknende opplevelser/erfaringe og eventuelt hvilke cder.

Mvh.KW

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det er jo det jeg også tror, men jeg får pokker meg ikke sentrert dem i så fall. Har forsøkt små justeringer i alle retninger. Og det er svært få det gjelder, så det kan jo være at pressingen av disse er i ubalanse, f.eks at tykkelsen ikke er jevn eller noe slikt?

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, er jo ikke sikkert - men det virker sånn - det er en tydelig høy vibrasjonslyd. Og kun når laseren står på spor 1 eller 2. Derfra blir det stille igjen. Siste skive jeg opplevde det med var Minor Majority`s nyeste.

O.
Hei!
cd "Norwegian Mood".
Grunnen til at jeg hører det forholdsvis godt er at min cdspiller KW Sacd har "grill" i topplokket (for nedkjøling).
Da jeg har sjekket dette mot andre cdspillere, min egen Denon2900 og toppmodellen til Meridian så kunne det også høres på de om enn mer dempet av forannevnte grunn vil jeg tro.
Jeg har lurt litt på om det kan forårssakes av at cden med Bremnes har etikettrykk med "opphøyde" "rasterpunkter"?
Jeg opplever det samme i sterkere grad med "dempeplata" antistatplata fra Holfi.

Mvh.KW

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Mener at dette kommer av at CDene ikke er 100% sentrerte.
Hei!
Min cd ( Bremnes) som mine fleste er kuttet og har dermed ikke "kast" altså helt rund.

Mvh.KW

L

Lydtekniker

Gjest
Kanskje du kan ta den med til et bilverksted og få CDen balansert? ::)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
;D

En annen som jeg kommer på er The River med Ketil Bjørnstad og David Darling,
der gir det seg på spor 3. Meget underlige greier...har ikke testet det i Denon 2910-spilleren ennå. Skal gjøre det...

O.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Nå er jeg ikke blant de smarteste i denne hifi horden....
Men hvordan i he..... kan det ha seg at spor 1 og 2 vibrerer og ikke resten? Det er vel ikke stift i laseren vel?
Er cd'n i ubalanse skulle det vel vært feil på hele platen?
Eller er det noget jeg har gått glipp av her?
Opplys meg! Jeg er storligen forundret ::)

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Hei!
cd "Norwegian Mood".

Mvh.KW

Mvh.KW
Jeg har denne plata, Norwegian Mood. Har akurat spillt den og det var ikke noe unormalt her hos meg.

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Men hvordan i he..... kan det ha seg at spor 1 og 2 vibrerer og ikke resten? Det er vel ikke stift i laseren vel?
Det kan jo tyde på at plata ikke er senterert. Når man kommer lenger utover på plata senkes hastigheten....

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er heller ikke blant de smarteste :D, og har av de grunner du nevner her null forståelse for hva som skjer. Derfor spør jeg! ;)

O.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har denne plata, Norwegian Mood. Har akurat spillt den og det var ikke noe unormalt her hos meg.

Hei!
Hvilken cdspiller har du?
Prøv en gang til og gå bort til spilleren og legg hodet helt inntil.
Dette var måten jeg fant ut at denne lyden også var tilstede på meridian og Denon 2900.
Umulig å høre dette fra lytteavstand (mekanisk lyd), men på min KW Sacd gjør jeg det (grunnet lufte"grillen" i topplokket.

Mvh.KW

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Men ikke legg hodet oppi! (sorry, klarte ikke holde meg) :-X

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Hei!
Hvilken cdspiller har du?
Prøv en gang til og gå bort til spilleren og legg hodet helt inntil.
Dette var måten jeg fant ut at denne lyden også var tilstede på meridian og Denon 2900.
Umulig å høre dette fra lytteavstand (mekanisk lyd), men på min KW Sacd gjør jeg det (grunnet lufte"grillen" i topplokket.

Mvh.KW
Jeg har en Audio Analogue Maestro 192/24. Denne har et modifisert cd rom drev fra Teac tror jeg.

Jeg testet nå, la øret inntil spilleren og kunne ikke høre noe unormalt. Testet med en annen plate etterpå og lyden fra spilleren var den samme. En svak jevn surrelyd bare.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Et vanlig problem med CD-ROM baserte drivverk  :p
Som oftest er det plate-pucken som er under-dim, og gir dårlig sentrering da den ikke fyller hullet til 99,9999999% ,  og i tillegg til hastighets-reguleringen internt i CD-rom'en som er forskjellig fra en Audio CD-spiller...

Arne K

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Et vanlig problem med CD-ROM baserte drivverk  :p
Som oftest er det plate-pucken som er under-dim, og gir dårlig sentrering da den ikke fyller hullet til 99,9999999% ,  og i tillegg til hastighets-reguleringen internt i CD-rom'en som er forskjellig fra en Audio CD-spiller...

Arne K
Hei!
Nå vet ikke jeg om Dog sitt "problem" og mitt er av sammenlignbar type/årsak, men i mitt tilfelle og cd så er det tilstede på både spiller med cdromdrivverk og vanlige drivverk.

Mvh.KW

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.914
Torget vurderinger
1
Interessant, jeg har en Thule DVD250B som oppfører seg slik på en liten håndfull av mine cd'er. Jeg har ikke utforsket det noe videre da det er bare med noen få plater som har fungert helt fint på mine tidligere platesnurrere, lar dem bare samle støv i cdhylla. Det er jo hyggelig å spille noe "ukjent" om noen år når ny spilller har erstattet den gamle.

En vakker dag tar jeg kanskje av lokket og ser hva som forårsaker denne vibrasjonen.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
Hei!
cd "Norwegian Mood".
Veldig interessant. Jeg har opplevd akkurat det samme fenomenet på kombinasjonen "Norwegian Moods" og Denon DVD 2900. Det var på en spiller jeg hadde til test. Har ikke opplevd noe lignende med noen annen CD, og heller ikke med denne CDen på noen annen spiller (og jeg har vel spilt det eksemplaret på 10-15 forskjellige spillere).
Jeg forsøkte å brenne en kopi som jeg også spilte av på DVD 2900, men den oppførte seg (selvfølgelig) normalt.

Mvh
Karl Erik

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Da tør jeg nesten konkludere med følgende:

1. Siden det er et svært lite antall disker det dreier seg om, så må det være fysisk feil på akkurat disse cdene.

2 Spillere med cd-rom / dvd drivverk er mer følsomme for pressinger som har en eller annen lyte, derav vibrasjonene.

CD-kutter hjelper ikke virker det som, så det må være noe annet...

O.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Nå fant jeg netopp ut hvilken annen cd jeg har som har dette problemet og det er "Himmelskip" med Iver Kleive og Knut Reiersrud.
Også denne cden har en bildeside med "opphøyde" rasterpunkter.
En kan høre en "lyd" ved å dra neglen over bildeflaten.
Jeg har erfaring med at det er "lavt" under taket på enkelte cdspillere og dermed litt problem med å bruke f.eks. Holfi The Stabilizer, hvor jeg også får en slik vibrasjonslyd.
Det kan selvfølgelig også være en helt annen forklaring.

Mvh.KW

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.914
Torget vurderinger
1
Har testet to cd'er som vibrerer i min stasjonære dvd-spiller i pc'n, og både i cd-rom og dvd-rom'en vibrerer det like mye som i den stasjonære.

Tenkte et kort øyeblikk at det var *-rom som var fellesnevneren her, men ved nærmere ettertanke er det ikke dvd-rom i Thule spilleren.....

K

kbwh

Gjest
Mulig jeg har oversett noe i tråden,men here goes.

Årsaken til at vibrasjonene er sterkest på tidlige spor er at

1) cd-er leses innenfra og ut.

2) Bit-tettheten (og dermed ordlengden) er er fysisk den samme over hele platen. Når data leses av innerst må platen derfor rotere hurtigere enn når data leses ytterst. Større hastighet betyr større sjanse for å treffe en eller annen resonans.

Tatt på øyemål og husken roterer vel platen omtrent tre ganger hurtigere det første minuttet enn etter 78 minutter. 2*pi*r vættø!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Mulig jeg har oversett noe i tråden,men here goes.

Årsaken til at vibrasjonene er sterkest på tidlige spor er at

1) cd-er leses innenfra og ut.

2) Bit-tettheten (og dermed ordlengden) er er fysisk den samme over hele platen. Når data leses av innerst må platen derfor rotere hurtigere enn når data leses ytterst. Større hastighet betyr større sjanse for å treffe en eller annen resonans.

Tatt på øyemål og husken roterer vel platen omtrent tre ganger hurtigere det første minuttet enn etter 78 minutter. 2*pi*r vættø!
Det er ikke uvanlig at det er kast/ubalanse i CD-platene. Rotasjonshastigheten varierer mellom 500 til 200 omdreininger i minuttet fra innerst til ytterst på plata.

Alle som har kjørt bil med dekk som ikke er ordentlig avbalansert, eller mer relevant for årstiden, med snø og is i felgen, merker at ubalansen kan variere kraftig med hastighet og tiltar vanligvis med høyere fart.

Så lenge spilleren klarer å lese av CD-platen, er ikke dette noe å bekymre seg over.

Topp Bunn