Haha... det går villt for seg i Notodden om dagen. Glad jeg har flytta derfra!!
http://www.telen.no/apps/pbcs.dll/forside
http://www.telen.no/apps/pbcs.dll/forside
Da får vi vel gi gutta gummibruder da.Gjest skrev:Jeg kan skjønne råning. Jeg vokste opp på bygda, og hadde bil. Umulig å få seg dame uten! Du kom jo ingen steder uten bil...fikk aldri treft dama da...
Nei, det er mentaliteten din som må endres.wotg skrev:Ingen kvinner jeg kjenner bryr seg filla om bil, jeg tror det er mentaliteten på bondelandet som må endres.
Jeg tror ikke du forstår problemstillingen her: Bor du på "bondelandet" kommer du deg ikke noe sted uten hjul. Kollektivtrafikk er noe du hører om på tv. Og ha hjul koster penger, og ettersom du er "fattig" etter at alle utgiftene til hjul er dekket har du ikke råd til restaurant og nattklubbbesøk, så hva gjør du da?wotg skrev:jeg tror det er mentaliteten på bondelandet som må endres.
Ikke personlig ment til deg, wotg, og egentlig ikke noe å gjøre med råning som sådan,wotg skrev:Det er ingen verdig ungdom å bruke den på å kjøre opp og ned en gate, mens man røyker prince og hører på DDE eller scooter. Nuff said.
slowmotion skrev:Ikke personlig ment til deg, wotg, og egentlig ikke noe å gjøre med råning som sådan,wotg skrev:Det er ingen verdig ungdom å bruke den på å kjøre opp og ned en gate, mens man røyker prince og hører på DDE eller scooter. Nuff said.
men jeg er så jævla lei av at noen skal bestemme hva andre skal like å gjøre....
Slubbert skrev:slowmotion skrev:Ikke personlig ment til deg, wotg, og egentlig ikke noe å gjøre med råning som sådan,wotg skrev:Det er ingen verdig ungdom å bruke den på å kjøre opp og ned en gate, mens man røyker prince og hører på DDE eller scooter. Nuff said.
men jeg er så jævla lei av at noen skal bestemme hva andre skal like å gjøre....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.Slubbert skrev:Nei, det er mentaliteten din som må endres.
Pass dine egne torner ... ;DThe Atl skrev:Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.
Jeg er vel klar over at mitt perspektiv også er utsatt for visse begrensninger, men takk for omtankenslowmotion skrev:Pass dine egne torner ... ;DThe Atl skrev:Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.
Nå roter du fælt.The Atl skrev:Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.
Slubbert skrev:[...] det er mentaliteten din som må endres.
Fant det bare en smule "hyklersk", og morsomt - takk for at du tok deg bryet med å understreke poenget mitt.Slubbert skrev:[...] å uttrykke min forakt for den formynderske holdningen som var implisitt i ytringen.
Først klager du på min lille digresjon, så blir jeg forsynt med dette. Er alt for opptatt med å drikke øl. Reagan og Thatcher ledet forøvrig sine respektive land rett i økonomisk krise. Jeltsin, og Russlands Oligarker; måtte det ikke en med sansen for nasjonalisering til for å ordne opp? Det samme over hele Sør-Amerika, og hvilke er de mest fremgangsrike landene: Venezuela, Bolivia, Argentina, Cuba - eller drømmer jeg dette? Ja ja, vestens historie er skrevet av de priviligerte, din av deg selv (leser du noen gang annet enn proaganda, du høres ut som en reklamebrosjyre for Project for the New American Century). Pass deg for kommunistene, ai.Slubbert skrev:At du greier å trekke inn ditt kompulsive hat mot fritt market og "corporations" i en diskusjon om rånere fremstår som temmelig paranoid. Faktum er at velstand og livskvalitet har økt drastisk på global basis siden den industrielle revolusjonen og alle land som har blitt med i den frie markedsøkonomien har tjent på det. Det amerikanske "imperium" er en illusjon; Kina og India, som har åpnet for frihandel og siden nytt av en enorm reduksjon i fattigdom, analfabetisme og har 10% årlig økning i BNP, er i ferd med å innhente vesten som betydelige aktører på verdensbasis. Faktum er at andelen av verdens innbyggere som lever i ekstrem fattigdom er halvert i løpet av de siste to tiår. Faktum er at Kina har løftet 400 millioner ut av ekstrem fattigdom alene. Faktum er at gjennomsnittlig BNP per innbygger har økt i snitt 30% i den tredje verden over samme periode. Faktum er at analfabetisme reduseres i alle verdensdeler. Faktum er at nesten halvparten av alle amerikanske innbyggere har aksjeeierskap i landets industri; de revolusjonæres drøm, at folket eier produksjonsmidlene. Men det kommer ikke som følge av revolusjon, undertrykkelse, sensur og isolasjon; det kommer som følge av fri kapitailsme, av Reagan-Goldwater, av Thatcher. Øst-Europa har blomstret fantastisk siden de forkastet den undertrykkende statskommunismen. Dra til Praha eller Budapest og se ved selvsyn. Du kan faktisk dra fritt rundt hele verden og gjøre med livet som du ønsker. Ikke interessert i penger? Fint, men skyld ikke da på andre for at du ikke har dem; det er ditt valg å prioritere annerledes. "The key to accepting responsibility for your life is to accept the fact that your choices, every one of them, are leading you inexorably to either success or failure, however you define those terms." Om noe er det det sosialistiske tankesett som er egoistisk; det du velger å prioritere bort skal du allikevel forsynes med på bekostning av andre, av en stat med fullmakt til å stjele for å forme demografien etter makthavernes ønsker. "If it is wrong for you to take money from someone else who earned it, to take their money by force for your own needs, then it is certainly just as wrong for you to demand that the government step forward and do this dirty work for you."
Vil du heller råne på "stripa" på Notodden enn å krangle på HiFi-Sentralen? Fint, ditt valg. Staten skal ikke berøve folks bevegelsesfrihet, like lite som den skal berøve folks tankefrihet, ytringsfrihet eller frihet til å forfølge de prioriteringer de enn måtte ha.
Og det er ikke noe hyklerisk i at ytringsfriheten også omfatter friheten til å protestere mot andres ytringer. Det er først når sensuren trekkes inn i bildet at det blir hyklerisk.
Reagan bragte USA ut av økonomisk resesjon. Det var energikrise og rekordinflasjon på 12% da Carter ble sparket, arbeidsledigheten var nær 10%, - kanskje dagligdags i Frankrike eller Spania, uhørt i statene. Energikrise, gisler i Teheran; Reaganomics snudde de negative trendene.The Atl skrev:Reagan og Thatcher ledet forøvrig sine respektive land rett i økonomisk krise.
Russland har en korrupsjon som til sammen utgjør 2.5 ganger mer enn deres offisielle BNP. Etter tre generasjoner med kommunisme har russerne blitt totalt blindet for individuelt ansvar, for respekt for eiendomsrett, for personlig initiativ og for moral, de overlot alt sånt til staten. Kina har mye av samme problemet; en mangel på respekt for individuelle rettigheter etter lang tids kommuniststyre, som ødelegger mange skjebner. Men Kina er på bedringens vei, takket være at de åpner opp.Jeltsin, og Russlands Oligarker; måtte det ikke en med sansen for nasjonalisering til for å ordne opp?
Har du vært i Sør-Amerika? Kapitalismen lever godt i Argentina, Kirchner er ikke så peronistisk i praksis, i så fall en ineffektiv én. Det var dyp resesjon ved årtusenskiftet, etter at De La Rua ikke ville gjøre de kutt i offentlige utgifter som IMF foreslo. Kirchner ryddet opp i forholdet til IMF og var også første argentinske president som åpnet NYSE (New York Stock Exchange)...så mye for bolivarianerne. Å avvise FTAA var dumt, mange stiller berettiget spørsmålstegn ved hvor lenge oppturen kan vare. Under skallet er Cuba gjennomkapitalistisk, slik Sovjet også delvis var. Du kommer langt med bestikkelser og det meste er til salgs under bordet. Nok et fremtidig korrupsjonsreir. Bolivia og Venezuela kjenner jeg mindre til, men den bolivarske revolusjonen vil bringe dem mange tårer. Nå skal jo Chavez endre grunnloven så han for klort seg til makten enda en periode, der har vi en diktator i emming.Det samme over hele Sør-Amerika, og hvilke er de mest fremgangsrike landene: Venezuela, Bolivia, Argentina, Cuba - eller drømmer jeg dette?
PNAC er proponenter av "big government", langt fra nattvekterstaten til Reagan-Goldwater. Libertarianske tenketanker er langt mer tiltrekkende, feks. Cato Institute, ISIL, Ayn Rand Institute eller våre hjemlige Liberaleren og DLF. PNAC er religiøse og moralske konformister som vil fremme et verdisett som ikke er autonomt, som et slags globalt KrF. Ron Paul er dagens mann i den gården. Libertarianere og objektivister på den annen side, henger mye mer på greip.du høres ut som en reklamebrosjyre for Project for the New American Century