VI vil råne!

R

Ronny_D

Gjest
Er det diagnostisert "Råneavhengighet" er behandling ved å stenge storgata EN av flere tvangsbehandlinger. MÅ IKKE råne.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg synes det er rart at rånerene selv i lys av all oppmerksomheten rundt klima fortsetter sin meningsløse bilkjøring.
Hvis det er slik at de kjeder seg så kan jeg foreslå opptil flere mer interesange og mer miljøvennlige hobbyer.
Bot for bilkjøring uten mål og mening, ja takk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg kan skjønne råning. Jeg vokste opp på bygda, og hadde bil. Umulig å få seg dame uten! Du kom jo ingen steder uten bil...fikk aldri treft dama da...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Gjest skrev:
Jeg kan skjønne råning. Jeg vokste opp på bygda, og hadde bil. Umulig å få seg dame uten! Du kom jo ingen steder uten bil...fikk aldri treft dama da...
Da får vi vel gi gutta gummibruder da.
Ingen kvinner jeg kjenner bryr seg filla om bil, jeg tror det er mentaliteten på bondelandet som må endres.
Det er ingen verdig ungdom å bruke den på å kjøre opp og ned en gate, mens man røyker prince og hører på DDE eller scooter. Nuff said.

S

Slubbert

Gjest
wotg skrev:
Ingen kvinner jeg kjenner bryr seg filla om bil, jeg tror det er mentaliteten på bondelandet som må endres.
Nei, det er mentaliteten din som må endres.

Rånernes sivile ulydighet bifalles.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
wotg skrev:
jeg tror det er mentaliteten på bondelandet som må endres.
Jeg tror ikke du forstår problemstillingen her: Bor du på "bondelandet" kommer du deg ikke noe sted uten hjul. Kollektivtrafikk er noe du hører om på tv. Og ha hjul koster penger, og ettersom du er "fattig" etter at alle utgiftene til hjul er dekket har du ikke råd til restaurant og nattklubbbesøk, så hva gjør du da?

Jo, du "sklir" litt opp og ned i hovedgata.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Greit og vokse opp på landet, jeg gjorde selv. Har også hatt mine i mil i gata som nå er blitt stengt(ihvertfall 100meter av den)

Men argumentene til dagens rånere i Notodden er "får vi ikke rånet begynner vi med narkotika" Faktum er vel at mange av disse rånerne allerede driver med den slags... slik var det ikke i min tid. Da var det krig mellom rånere og de som var litt utenfor "normalen", drev du feks med hasj var du hatet av rånere. Men så fikk de sansen for dette selv, også sterkere stoffer.

Notodden er en by som faktisk har lagt en del ting til rette for ungdom, et ungdomshus med tre øvingslokaler, skatepark, konsertscene og div. Men dette blir ikke brukt fordi ungdommen heller vil henge i gata.

Men nå har de vel avblåst aksjonen etter et hus tok fyr i går natt. Den gata blir nok aldri åpnet igjen! Og det synes jeg er flott.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det er vel mange tilreisende i rånemiljøet på Notodden? Folk fra kommuner som ikke har særlig ungdomstilbud?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Å legge ned rånegata i Notodden ser ut til å være et godt tiltak for å øke engasjementet blant ungdommen.

S

slowmotion

Gjest
wotg skrev:
Det er ingen verdig ungdom å bruke den på å kjøre opp og ned en gate, mens man røyker prince og hører på DDE eller scooter. Nuff said.
Ikke personlig ment til deg, wotg, og egentlig ikke noe å gjøre med råning som sådan,

men jeg er så jævla lei av at noen skal bestemme hva andre skal like å gjøre....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Med mindre jeg blir tvunget til å tilbringe mer tid enn de ukene jeg oppholdt meg på Stjørdal, så kan jeg ikke si at råning i bygdenorge utgjør noe større problem for meg enn konebæring i Finland gjør...

På mange måter fikk jeg da også flere fremmedkulturelle impulser gjennom førstegangstjeneste i Nord Norge enn i svært mange av de land jeg har besøkt...

jaja, slik lever dei der

S

Slubbert

Gjest
slowmotion skrev:
wotg skrev:
Ikke personlig ment til deg, wotg, og egentlig ikke noe å gjøre med råning som sådan,

men jeg er så jævla lei av at noen skal bestemme hva andre skal like å gjøre....

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
slowmotion skrev:
wotg skrev:

Slubbert skrev:
Nei, det er mentaliteten din som må endres.
Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.

S

slowmotion

Gjest
The Atl skrev:
Wotg har da all rett til å mene at råning ikke er en verdig måte å tilbringe ungdommen sin på? Noen trenger å våkne og se tornen i sitt eget øye.
Pass dine egne torner ... ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
slowmotion skrev:
The Atl skrev:
Pass dine egne torner ... ;D
Jeg er vel klar over at mitt perspektiv også er utsatt for visse begrensninger, men takk for omtanken ;). Det var forøvrig helst rettet mot mister slubbert og hans noe morsomme selvmotsigelse.

S

Slubbert

Gjest
The Atl skrev:
Nå roter du fælt.

Når har jeg sagt at han ikke har rett til å mene det han mener? Han har samme rett til å mene og uttrykke det som jeg har til å uttrykke min forakt for den formynderske holdningen som var implisitt i ytringen. Hvilket var hva jeg gjorde.

Enhver ytring har rett til å bli fremmet, det betyr ikke at den ikke skal konfronteres, snarere tvert om.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
[...] det er mentaliteten din som må endres.
Slubbert skrev:
[...] å uttrykke min forakt for den formynderske holdningen som var implisitt i ytringen.
Fant det bare en smule "hyklersk", og morsomt - takk for at du tok deg bryet med å understreke poenget mitt.

Er forøvrig prinsippielt enig med deg. Men, jordens resurser og velbefinnende er ikke et privilegie for oss med den beste hånden i markedsfundamentalismens ånd å skalte og valte fritt med. Det er en grunn til at store deler av verdens befolkning anser de amerikanske imperialister for å være ledene krigførere i den fjerde verdenskrig. Dine helter Thatcher, Reagan, Nixon, og Bush har forøvrig anselig mer blod på hendene enn din antihelt Che.

Mine fem øre.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
At du greier å trekke inn ditt kompulsive hat mot fritt market og "corporations" i en diskusjon om rånere fremstår som temmelig paranoid. Faktum er at velstand og livskvalitet har økt drastisk på global basis siden den industrielle revolusjonen og alle land som har blitt med i den frie markedsøkonomien har tjent på det. Det amerikanske "imperium" er en illusjon; Kina og India, som har åpnet for frihandel og siden nytt av en enorm reduksjon i fattigdom, analfabetisme og har 10% årlig økning i BNP, er i ferd med å innhente vesten som betydelige aktører på verdensbasis. Faktum er at andelen av verdens innbyggere som lever i ekstrem fattigdom er halvert i løpet av de siste to tiår. Faktum er at Kina har løftet 400 millioner ut av ekstrem fattigdom alene. Faktum er at gjennomsnittlig BNP per innbygger har økt i snitt 30% i den tredje verden over samme periode. Faktum er at analfabetisme reduseres i alle verdensdeler. Faktum er at nesten halvparten av alle amerikanske innbyggere har aksjeeierskap i landets industri; de revolusjonæres drøm, at folket eier produksjonsmidlene. Men det kommer ikke som følge av revolusjon, undertrykkelse, sensur og isolasjon; det kommer som følge av fri kapitailsme, av Reagan-Goldwater, av Thatcher. Øst-Europa har blomstret fantastisk siden de forkastet den undertrykkende statskommunismen. Dra til Praha eller Budapest og se ved selvsyn. Du kan faktisk dra fritt rundt hele verden og gjøre med livet som du ønsker. Ikke interessert i penger? Fint, men skyld ikke da på andre for at du ikke har dem; det er ditt valg å prioritere annerledes. "The key to accepting responsibility for your life is to accept the fact that your choices, every one of them, are leading you inexorably to either success or failure, however you define those terms." Om noe er det det sosialistiske tankesett som er egoistisk; det du velger å prioritere bort skal du allikevel forsynes med på bekostning av andre, av en stat med fullmakt til å stjele for å forme demografien etter makthavernes ønsker. "If it is wrong for you to take money from someone else who earned it, to take their money by force for your own needs, then it is certainly just as wrong for you to demand that the government step forward and do this dirty work for you."

Vil du heller råne på "stripa" på Notodden enn å krangle på HiFi-Sentralen? Fint, ditt valg. Staten skal ikke berøve folks bevegelsesfrihet, like lite som den skal berøve folks tankefrihet, ytringsfrihet eller frihet til å forfølge de prioriteringer de enn måtte ha.

Og det er ikke noe hyklerisk i at ytringsfriheten også omfatter friheten til å protestere mot andres ytringer. Det er først når sensuren trekkes inn i bildet at det blir hyklerisk.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
At du greier å trekke inn ditt kompulsive hat mot fritt market og "corporations" i en diskusjon om rånere fremstår som temmelig paranoid. Faktum er at velstand og livskvalitet har økt drastisk på global basis siden den industrielle revolusjonen og alle land som har blitt med i den frie markedsøkonomien har tjent på det. Det amerikanske "imperium" er en illusjon; Kina og India, som har åpnet for frihandel og siden nytt av en enorm reduksjon i fattigdom, analfabetisme og har 10% årlig økning i BNP, er i ferd med å innhente vesten som betydelige aktører på verdensbasis. Faktum er at andelen av verdens innbyggere som lever i ekstrem fattigdom er halvert i løpet av de siste to tiår. Faktum er at Kina har løftet 400 millioner ut av ekstrem fattigdom alene. Faktum er at gjennomsnittlig BNP per innbygger har økt i snitt 30% i den tredje verden over samme periode. Faktum er at analfabetisme reduseres i alle verdensdeler. Faktum er at nesten halvparten av alle amerikanske innbyggere har aksjeeierskap i landets industri; de revolusjonæres drøm, at folket eier produksjonsmidlene. Men det kommer ikke som følge av revolusjon, undertrykkelse, sensur og isolasjon; det kommer som følge av fri kapitailsme, av Reagan-Goldwater, av Thatcher. Øst-Europa har blomstret fantastisk siden de forkastet den undertrykkende statskommunismen. Dra til Praha eller Budapest og se ved selvsyn. Du kan faktisk dra fritt rundt hele verden og gjøre med livet som du ønsker. Ikke interessert i penger? Fint, men skyld ikke da på andre for at du ikke har dem; det er ditt valg å prioritere annerledes. "The key to accepting responsibility for your life is to accept the fact that your choices, every one of them, are leading you inexorably to either success or failure, however you define those terms." Om noe er det det sosialistiske tankesett som er egoistisk; det du velger å prioritere bort skal du allikevel forsynes med på bekostning av andre, av en stat med fullmakt til å stjele for å forme demografien etter makthavernes ønsker. "If it is wrong for you to take money from someone else who earned it, to take their money by force for your own needs, then it is certainly just as wrong for you to demand that the government step forward and do this dirty work for you."

Vil du heller råne på "stripa" på Notodden enn å krangle på HiFi-Sentralen? Fint, ditt valg. Staten skal ikke berøve folks bevegelsesfrihet, like lite som den skal berøve folks tankefrihet, ytringsfrihet eller frihet til å forfølge de prioriteringer de enn måtte ha.

Og det er ikke noe hyklerisk i at ytringsfriheten også omfatter friheten til å protestere mot andres ytringer. Det er først når sensuren trekkes inn i bildet at det blir hyklerisk.
Først klager du på min lille digresjon, så blir jeg forsynt med dette. Er alt for opptatt med å drikke øl. Reagan og Thatcher ledet forøvrig sine respektive land rett i økonomisk krise. Jeltsin, og Russlands Oligarker; måtte det ikke en med sansen for nasjonalisering til for å ordne opp? Det samme over hele Sør-Amerika, og hvilke er de mest fremgangsrike landene: Venezuela, Bolivia, Argentina, Cuba - eller drømmer jeg dette? Ja ja, vestens historie er skrevet av de priviligerte, din av deg selv (leser du noen gang annet enn proaganda, du høres ut som en reklamebrosjyre for Project for the New American Century). Pass deg for kommunistene, ai.

Nih!

God helg.

S

Slubbert

Gjest
Har du sporet det av, så har du sporet det av. Går ikke an å gi seg nå.

The Atl skrev:
Reagan og Thatcher ledet forøvrig sine respektive land rett i økonomisk krise.
Reagan bragte USA ut av økonomisk resesjon. Det var energikrise og rekordinflasjon på 12% da Carter ble sparket, arbeidsledigheten var nær 10%, - kanskje dagligdags i Frankrike eller Spania, uhørt i statene. Energikrise, gisler i Teheran; Reaganomics snudde de negative trendene.

• On 8 of the 10 key economic variables examined, the American economy performed better during the Reagan years than during the pre- and post-Reagan years.
  • Real economic growth averaged 3.2 percent during the Reagan years versus 2.8 percent during the Ford-Carter years and 2.1 percent during the Bush-Clinton years.
  • Real median family income grew by $4,000 during the Reagan period after experiencing no growth in the pre-Reagan years; it experienced a loss of almost $1,500 in the post-Reagan years.
  • Interest rates, inflation, and unemployment fell faster under Reagan than they did immediately before or after his presidency.
  • The only economic variable that was worse in the Reagan period than in both the pre- and post-Reagan years was the savings rate, which fell rapidly in the 1980s. The productivity rate was higher in the pre-Reagan years but much lower in the post-Reagan years.

Europas velstand de siste tiår har økt i stor grad på grunn av skattereformer som Thatcher var pionér for, trykk her, en bevegelse som spredte om seg (til og med til Norge!) og bragte oss velstand.

• Britain’s Margaret Thatcher, a conservative, was the first leader in Europe to cut corporate rates. In the 1980s, she reduced them from 52 per cent to 35 per cent. This was the catalyst. As KPMG observed last year in a global review of corporate taxes, once Britain acted, “other [European] countries seemed compelled to do the same.” …In 1987, Denmark went from 50 per cent to 30 per cent. In 1991, Sweden went from 60 per cent to 28 per cent. In 1992, Norway went from 51 per cent to 28 per cent. In 1993, Finland went from 43 per cent to 25 per cent. Germany and France, bastion countries of Europe, fiercely resisted, trying to turn tax competition into a criminal conspiracy. Yet, in 2000, Social Democrat chancellor Gerhard Schroeder cut Germany’s corporate federal rate from 40 per cent to 25 per cent. (Combined with local and regional corporate taxes, the country’s rate remained one of the highest in the world at 40 per cent.) Now, finally, Germany has capitulated, surrendering unconditionally, cutting its combined rate from 40 per cent to 30 per cent. …France, in turn, will cut its corporate rate, now 33 per cent, by “a minimum of five percentage points” - assuming French President Nicolas Sarkozy, a conservative, keeps this promise.

Jeltsin, og Russlands Oligarker; måtte det ikke en med sansen for nasjonalisering til for å ordne opp?
Russland har en korrupsjon som til sammen utgjør 2.5 ganger mer enn deres offisielle BNP. Etter tre generasjoner med kommunisme har russerne blitt totalt blindet for individuelt ansvar, for respekt for eiendomsrett, for personlig initiativ og for moral, de overlot alt sånt til staten. Kina har mye av samme problemet; en mangel på respekt for individuelle rettigheter etter lang tids kommuniststyre, som ødelegger mange skjebner. Men Kina er på bedringens vei, takket være at de åpner opp.

Det samme over hele Sør-Amerika, og hvilke er de mest fremgangsrike landene: Venezuela, Bolivia, Argentina, Cuba - eller drømmer jeg dette?
Har du vært i Sør-Amerika? Kapitalismen lever godt i Argentina, Kirchner er ikke så peronistisk i praksis, i så fall en ineffektiv én. Det var dyp resesjon ved årtusenskiftet, etter at De La Rua ikke ville gjøre de kutt i offentlige utgifter som IMF foreslo. Kirchner ryddet opp i forholdet til IMF og var også første argentinske president som åpnet NYSE (New York Stock Exchange)...så mye for bolivarianerne. Å avvise FTAA var dumt, mange stiller berettiget spørsmålstegn ved hvor lenge oppturen kan vare. Under skallet er Cuba gjennomkapitalistisk, slik Sovjet også delvis var. Du kommer langt med bestikkelser og det meste er til salgs under bordet. Nok et fremtidig korrupsjonsreir. Bolivia og Venezuela kjenner jeg mindre til, men den bolivarske revolusjonen vil bringe dem mange tårer. Nå skal jo Chavez endre grunnloven så han for klort seg til makten enda en periode, der har vi en diktator i emming.

du høres ut som en reklamebrosjyre for Project for the New American Century
PNAC er proponenter av "big government", langt fra nattvekterstaten til Reagan-Goldwater. Libertarianske tenketanker er langt mer tiltrekkende, feks. Cato Institute, ISIL, Ayn Rand Institute eller våre hjemlige Liberaleren og DLF. PNAC er religiøse og moralske konformister som vil fremme et verdisett som ikke er autonomt, som et slags globalt KrF. Ron Paul er dagens mann i den gården. Libertarianere og objektivister på den annen side, henger mye mer på greip.

Kos deg med pilsen, vi får håpe ikke staten tar også dét fra oss.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Herrejemini, for en avsporing.

Nå må bare rånerene vise at det er kultur å råne med Wonderbaumduftende 240er og stylede BMWer.

Heia rånerene !!!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Som skogeier vil jeg bare si at enhver bil blir litt bedre med 10-15 mål Wunderbaum !!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Har vært på Notodden én gang, og det skjer sikkert ikke igjen.
All respekt for en tradisjon med råning (tror egentlig ikke man har et ord for dette i Danmark), men hva med respekt for de der bor der og driver med noe annet ?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jøss så sinte vi var idag da :D
Når jeg var yngre så kom vi oss rund ved hjelp av kollektivtransport, sykkel eller til og med til fots!
At disse tullingene må kjøre opp og ned en handlegate, forurense og forsøpple i alle ordets betydninger skal liksom være legitimt fordi det ikke finnes nok nattklubber og restauranter...
Det er faktisk andre ting å gjøre, hvis det er slik at disse rånerene er så økonomisk vanskligstillt så kan jeg anbefale yatzy eller en kortstokk, det er billig moro.
Rånekulturen er unødvendig og fordommende, jeg kan ikke se for meg at det kommer noe særlig mere produktivt ut av disse miljøene enn en gjeng trailersjøfører og bilmaknikere.
Noen burde kanskje fortelle disse engasjerte rånersjelene at vi står ovenfor enorme klimautfordringer og at det siste vi trenger er meningsløs bilkjøring.

Topp Bunn