Vi søker testere til den nye LM Audio 211IA!

Etter vellykkede testrunder på andre LM Audio produkter kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin nye budsjettforsterker! Dette er en meget spennende forsterker som egner seg perfekt for de som ønsker å prøve ut rørforsterkere, men ikke ønsker å legge 12-15 000kr eller mer på bordet. Lydmessig matcher den blant annet Klipsch meget godt.


Vi stiller i første omgang en forsterker til disposisjon for utlån. Vi ønsker at alle som tester skriver en liten omtale/brukererfaring her i tråden. Om det er testere som ikke kan hente/levere forsterkeren så dekker Mala Audio porto til tester, mens tester selv dekker returporto.


Ta kontakt på PM eller epost (daniela@malaaudio.no) for å avtale nærmere.
 

Vedlegg

Kommentarer

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Mail sendt Daniela ;)
Håper jeg får prøvd den, savner fortsatt lyden fra 216IA jeg fikk teste for noen måneder siden.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Nå er det en del som ønsker å teste denne, så vi har satt opp en liste. Dersom du også ønsker å teste, send en pm eller mail til daniela@malaaudio.no, så blir du satt opp på lista :)
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kan du utdype litt hvorfor denne passer Klipsch lydmessig ?
Gjelder det alle Klipsch modellene? hvilke Klipsch er den testet ut på og hvilke kriterier ble brukt.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hvordan er den når det kommer til psb høyttalere ? Og da mener jeg mine t6 som jeg har nå.

Mvh Imagine
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
De som lurer på om den passer til egne høytalere; prøv! :) Har selv LM216 og er kjempefornøyd ...
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Kan du utdype litt hvorfor denne passer Klipsch lydmessig ?
Gjelder det alle Klipsch modellene? hvilke Klipsch er den testet ut på og hvilke kriterier ble brukt.
Vi har testet med Klipsch RF82 (MK1) og RF62 (MK2). LM Audio 502CA DAC ble benyttet i begge tilfeller. Testene er ikke vitenskapelig gjennomført, men konsesus blant de som var til stede var at dette låt svært bra, og matcher godt med disse høyttalerne. Men nå sender vi ut forsterker(e) på testing, så da kommer det omtaler fra uavhengige fortløpende utover.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Hvordan er den når det kommer til psb høyttalere ? Og da mener jeg mine t6 som jeg har nå.

Mvh Imagine
Vi har ikke testet LM 211IA med PSB høyttalere, men har hørt fra to kunder at storebroren (LM 216IA) har spilt bra på PSB (men husker ikke modellbetegnelsen). Du må gjerne låne en 211IA eller 216IA og teste ut?
 

ChristianK

Bransjeaktør
Ble medlem
13.02.2014
Innlegg
63
Antall liker
78
Sted
Mysen
Har denne på prøve nå, og førsteinntrykket er veldig veldig bra!! :)

Testes sammen med LM 502 Dac og Focal Aria 948 høyttalere, prøver både wimp hifi, tidal og platespiller... foreløpig så imponerer den på alle måter! Skal gi den noen timer og bli litt mer kjent med den før en litt mer utfyllende kommentar kommer...! Men vitner om kvalitet i alle ledd etter 2 timers bruk! tommel opp!
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
KNUBAS TEST AV LM AUDIO 211 IA

Byggekvalitet
Det første jeg tenkte på når jeg løftet forsterkeren ut av den esken er at dette lover bra, dette virker svært så solid! LM Audio 211 er en tung sak, litt baktung på grunn av strømforsyningene som sitter på bakre delen av forsterkeren. Dette for å gi plass til alle åtte rørene lengre fremme. En kjapp titt på bøssinger, brytere og knapper bekrefter førsteinntrykket, dette virker solid og overbevisende med hensyn til byggekvalitet.


Justering av Bias
Etter å ha fått koblet til forsterkeren og rørene hadde fått en del oppvarmingstid var det duket for justering av bias. Undertegnede har aldri vært borte i dette tidligere, men takket være god forklaring i manualen gikk dette som en lek. Med en vippebryter og en justeringsskrue på hver side av forsterkeren kombinert med en oversiktlig indikator ble det hele unnagjort på et par minutter.

Utstyr som har vært brukt
Høyttalere: Dynaudio Focus 140
CD – spiller: Marantz SA 11 s1
Kabler: Black Magic revelation

I tillegg har mitt eget Musical Innovation forsterkersett samt Atoll IN 100 blitt benyttet for sammenlikning underveis i testperioden.


Lyden
Jeg har i min lytting på denne forsterkeren hatt fokus på den klassiske musikksjangeren. Dette er en forsterker som er mer opptatt av å presentere det store bildet enn å få frem detaljene, spesielt nedover i frekvensområdet – i mellomtone og bass. Mange vil nok oppleve denne forsterkeren som behagelig å lytte til på en del typer musikk, den oppleves definitivt mer som myk enn som hardtslående og dynamisk.

For å ta det mest positive først: Diskantgjengivelsen er denne forsterkerens beste egenskap. Den oppleves som svært naturtro - oppløst og åpen samt med en mykhet/varmhet som jeg kjenner igjen fra livelyd i konsertsaler. Her er denne billige forsterkeren nesten på høyde med mitt Musical Innovation forsterkersett som koster mange ganger mer – bra! For eksempel cymbaler gis kropp og liv i klangen samt at de får klinge ut på en flott måte.

Litt nedover i frekvens låter det dessverre ikke like flott. Dette kan selvfølgelig bedre seg med innspilling, men slik forsterkeren låt i mellomtonen rett ut av esken, så opplevde jeg den som forholdsvis lukket og med for lite kroppslighet i lyden. Eksempelvis låt trompeter og horn spisst, innelukket og litt tilbaketrukket på samme tid. Jeg opplevde også at sangerne ble plassert litt for langt bak i lydbildet, ikke fremme på scenekanten, slik de er plassert på en klassisk konsert. Nå skal det jo sies at mellomtonen kanskje er Musical Innovation - forsterkernes sterkeste side, slik at sammenlikningen ikke er helt rettferdig. I sammenlikning med min reserveforsterker, Atoll IN 100 (nypris kr. 10.000.-), så opplevde jeg også den en del bedre enn LM Audio – forsterkeren på disse parametrene.

Forsterkeren har et solid bassfundament, noe undertegnede normalt liker godt. Dog oppleves bassen som lite oppløst, noe unyansert og litt lite dynamisk når LM Audio 211 driver det hele. Nå skal det sies at mine Dynaudio Focus 140 trenger solide mengder strøm for å våkne, så bassen kan nok oppleves mer oppløst og dynamisk med mer lettdrevne høyttalere.

Stereoperspektivet er omtrent som jeg forventer av en forsterker i denne prisklassen. Instrumentenes/instrumengruppenes plassering er litt uryddig uten at dette oppleves som en svakhet ved forsterkeren. Lydbildet er også noe mindre og litt krympet i forhold til det jeg er vant til. Jeg opplever heller ikke dette som en svakhet ved forsterkeren da det kun er ved sammenlikning med dyrere utstyr at dette blir tydelig.

Oppsummering
Dette er en solid bygget forsterker som gir et godt kvalitetsinntrykk. Diskantgjengivelsen er det virkelig klasse over, her spiller den langt bedre enn prisen skulle tilsi. Mine Dynaudio ble nok litt i tøffeste laget å drive og er nok noe av årsaken til at lyden opplevdes som litt lite dynamisk og unyansert. Mitt stalltips er at denne forsterkeren vil profittere på mer lettdrevne høyttalere som er litt strammere i bassen enn mine Dynaudio.
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Fikk låne denne forsterkeren en ukes tid, og likte veldig godt det jeg hørte.
Det låt svært oppløst å pent, med bra autoritet i basen. Jeg har testet både på Elac FS 247 Black Edition og Definitive Technology BP6B. Begge høyttalerne er en god match. Elac kan bli pågående og skarpe med feil forsterker, LM Audio er perfekt match til Elac.
LM Audio 211 spiller mer levende og er mer musikalsk enn andre forsterkere i prisklassen.
Den kan så klart ikke hamle opp med Sugden A21 AI Series2, men den har jo langt høyere pris.
Pass på å ha en god dac.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Hei,

Fint at du likte LM 211 og takk for fin omtale.
Den passer utmerket sammen med LM502CA dac.

Bare å sifra om det er fler som ønsker låne denne flotte forsterkeren.
christian@malaaudio.no
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Mine subjektive inntrykk av Lm Audio 211 IA

I går var tiden kommet for at jeg med tungt hjerte måtte sende forsterkeren videre til neste tester.

Har vært så heldig at jeg pga en Mail som ikke kom frem til meg, har fått gleden av ytterligere en uke i dens selskap.

Førsteinntrykk:
Den er svært godt emballert i originalemballasjen, tung.

Lekkert utseende med god byggkvalitet. Enkel å bruke, bare koble til kilde og høyttalere, sjekk av bias er gjort på et øyeblikk takket være innebygd måler.


Leveres uten fjernkontroll, men det kan kjøpes, noe jeg vil anbefale å gjøre.

Lyd:
Her blir det svært subjektivt, pga hørselsskade som gjør at enkelte frekvenser "forsvinner" for meg.

Etter at den hadde fått stå påslått noen minutter satt jeg på Soul med Sophie Zelmani som jeg har spilt mange ganger tidligere og kjenner godt etterhvert.

På normale lydnivåer er den forførende, varm og behagelig. Zelmani, Toneff, Bremnes synger bare for meg, vakkert!

Diskant og mellomtone har ingen tegn til å bli skarp eller spiss, bare vellyd. Totalbildet av lyd er musikk slik jeg liker at det skal være.

Det kan spilles ganske høyt uten at det blir rotete og slitsomt å lytte til, men tror ikke den er optimal til rock med mye trøkk.

Etter mine preferanser likte jeg den på mange måter bedre enn 216.

Oppsummering:
Jeg har fått mange timer sammen med denne takket være mye dårlig vær i sommer. Og jeg har virkelig nytt hvert sekund.
Jeg er langtfra noen ekspert på musikk, lyd og utstyr, men i mine ører er dette et svært godt produkt som formidler lyd slik jeg liker det skal være. Tror man vil ha problemer med å finne noen rørforsterker i denne prisklassen og et stykke oppover i pris som kan være bedre.

Den virker svært solid bygd, det kjennes virkelig ut som det er kvalitet hele veien.

Rørforsterker står høyt på ønskelisten min, og produkter fra Lm Audio vil definitivt være med i vurderingen når jeg finner rom for å kjøpe.

Nok en gang takk til Mala for god service.
 

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Innlegg
82
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
LYTTEINNTRYKK AV LM AUDIO 211:

For første gang har mancave'n i kjelleren fått bryne seg på en integrert rørforsterker. Jeg kan si med en gang at møtet med gammel teknologi har gitt mersmak!
Først litt om konteksten forsterkeren har jobbet i.

Komponenter:

Kilde: Abbingdon Music Research CD777 (CD og DAC)
Black Magic A1mkII IC
Linn k20 HT Kabler
Forsterker (Og lettere urettferdig sammenlikningsobjekt): Sugden A21AL
Høyttalere: Spendor A5

Kvalitetsinntrykk:

Forsterkeren kommer godt innpakket og veier, til prisen, betryggende mange kilo. Konstruksjonen oppleves som godt bygget med unntak av litt "slark" i skruterminalene bak.

Førsteinntrykket av lyden, etter drøye 30 minutters oppvarming og i triode modus, er utrolig bra til prisen. Spesielt øvre mellomtone står frem mellom høyttalerne med flott tredimensjonalitet, klang, tekstur og attack. Dette gjør at kvinnestemmer låter friskt og naturlig. Mitt inntrykk er at disse låter bedre enn mannsstemmer på forsterkeren. Her mangler litt "brystklang" og fundament i bunn. Toppen oppleves som godt integrert i det øvrige spekter og synes ikke å "leve et liv for seg selv". Bra! I de nedre oktaver viser 211'en seg dog litt "lettpustet" og ensartet sammenlignet med min Sugden A21AL. Men det skulle bare mangle da A21'en er over dobbelt så dyr. Dette kan også henge sammen med Spendor'enes last på 86db/8ohm.

Etter noen timers lytting, og overgang til ultralineær modus, kommer flere sider ved forsterkeren frem. Mellomtonen slår meg nå som detaljert og ren. Her er det godt "sprak" i trompetene på Wagners Ride of the Valkyries. Spesielt kvinnestemmer er detaljert og spenstig gjengitt. Satt opp mot mitt eneste budsjettreferanse- bekjentskap (i Abrahamsen V2.0 UP) så låter LM Audio urovekkende bra på stemmer. Samtidig mangler det nok litt på frekvensfløyen nedover sammenliknet med konstruksjonen fra gamle-Per. I ultralineær modus låter forsterkeren mindre "tungpustet" og mer levende, men samtidig litt mer grovkornet. Allikevel var denne modusen best på mine Spendor. Jeg tror lettere last vil hente frem enda mer av 211'en enn hva jeg fikk til i mitt oppsett.
LM Audio 211 henter også frem godt med informasjon fra innspillingsrommet og er alt i alt gøy å lytte til.

Konklusjon:

LM Audio 211 er en forsterker med mye godlyd til prisen. Den låter friskt og detaljert og konstruktøren har gjort fornuftige avveininger med tanke på kompromisser. Den spiller feiende flott på jazz og visesang, men blir litt lettpustet og mangler fundament for en rocker. Her mangler litt fylde og troverdighet satt opp mot Sugden - som er mindre "snill" og enda mer naturtro og røff. LM låter litt mer hifi, "lettbeint" og "enlags".
Samtidig så er det ikke mye som skiller disse forsterkerne fra hverandre når det gjelder øvre mellomtone. Her er LM helt fantastisk til prisen. Mellomtonen er nok det beste jeg har hørt i prissjiktet.

En prøvelytt kan varmt anbefales videre.

Mvh
Marius
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
LM 211IA

Jeg fikk for nesten to uker siden LM 211IA i posten fra forrige tester. Førsteinntrykket var bokstavelig talt tungt, hvilket ikke er noe minus i denne sammenheng.

Utpakking gikk greit, og forsterkeren var solid emballert. Mitt inntrykk er at byggekvalitet og finish var upåklagelig. Synes ikke det var noe å utsette på dette i det hele tatt; solide høyttalerterminaler og RCA-innganger, gode brytere og skikkelig overflatebehandling.

Sjekket så biasen, hvilket var meget enkelt med innebygget måler. Måleren kunne kanskje vært litt mer diskret, for eksempel nedfelt i dekselet, og med bryter for belysningen.

Etter å ha latt forsterkeren spille mens jeg laget og fortærte middag, var den klar for lytting når kvelden kom.

Som nevnt andre steder på forumet, spiller jeg for tiden med Audiolab M-DAC, AVI Lab Series pre/power og ProAc D15, alt knyttet sammen med Wireworld kabler. Høyttalerne er ikke veldig tungdrevne, og jeg levde i flere år godt med 2x40 watt. Jeg har også hatt forsterkere til dem som ikke hadde mer enn 15 watt, det samme som denne i triode.

Min første opplevelse var at det låt veldig bra, med oppløst og fin diskant, fyldig bass og bra mellomtone. Men særlig instrumentenes plassering i lydbildet imponerte.

Ved kritisk lytting, med litt pådrag, merket jeg imidlertid at forsterkeren ikke leverer veldig mye effekt. Med triode ble det veldig utflytende i bassen om jeg spilte litt høyere enn bakgrunnsnivå. Dette ble litt bedre i utralineær. Men ultralineær bød ikke på de samme kvaliteter i lydbildet som triode, altså med unntak av i bassen.

Som nevnt var diskanten oppløst og luftig, men ved lengre tids lytting ble det hos meg noe i overkant fokus på diskanten. Mellomtonen manglet kanskje noe oppløsning i forhold til det jeg er vant til, og det skortet litt på mikrodynamikken her. Jeg tror dette var årsaken til at diskanten tok litt over. Men her snakker vi detaljer, som ikke er umiddelbart åpenbare, og sammenlignet med dyrere utstyr. Holografi og tredimensjonalitet var veldig bra, bedre enn jeg har med mitt nåværende forsterkersett. Men det som var ankepunktet for min del, var at hos meg opplevde jeg frekvensgangen som en en tom hengekøye- det ble en anelse for mye diskant, selv om det som var der var veldig luftig og bra, og det ble litt for kraftig bass, som heller ikke var særlig kontrollert, samtidig som mellomtonen var litt for tilbaketrukket for min smak. Igjen, her snakker vi detaljer, og selv små endringer i rammebetingelsene, som flytting av volumstyringen, påvirket lyden relativt mye. Det vil antagelig være en del å hente på eksperimentering med øvrig utstyr.

Da jeg skrudde forsterkeren opp slik at jeg hørte susing uten signal, og benyttet DACen som forforsterker, ble mellomtonen noe mer oppløst, og bassen litt strammere. Vanligvis benytter jeg DACen med fullt utgangsnivå, og med den digitale volumkontrollen koplet ut, men i de nesten to ukene jeg har hatt LM211IA, endte jeg med å benytte volumkontrollen på DACen.

Jeg innbiller meg at gode stativhøyttalere kan få denne forsterkeren til å vise seg fra sin beste side. Som nevnt var det ganske mye bass, men den hadde ikke samme definisjon som det jeg er vant til. Dette er jo tradisjonelt utfordringen med rør, og når man vanligvis har et par hundre watt pr kanal tilgjengelig, kan det påvirke opplevelsen en del. Med høyttalere som ruller av lenger opp i frekvensområdet, vil det kanskje ikke være et like stort problem. Da kan kanskje den flotte diskanten og mellomtonen komme til sin rett.

Skulle jeg kjøpt denne forsterkeren ville jeg helt klart hatt med fjernkontroll. Synes i grunn det burde vært standard også i denne prisklassen.

LM 211IA er til prisen en god forsterker, som vil gi mye glede til fremtidige eiere.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
LM 502 Dac

Har testet denne noen dager.
Skal spare alle for en dårlig lyrisk beskrivelse av denne.
Bare si at når jeg skal kjøpe en dac så kommer
denne til å stå blant de øverste på lista.
Rør-utgangen er smått magisk.

Takk for hyggelig service Mala Audio.
Du er også øverst på lista av de jeg kommer
til å handle fra.
Mvh
Lasse.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.941
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
LM 502 Dac

Har testet denne noen dager.
Skal spare alle for en dårlig lyrisk beskrivelse av denne.
Bare si at når jeg skal kjøpe en dac så kommer
denne til å stå blant de øverste på lista.
Rør-utgangen er smått magisk.

Takk for hyggelig service Mala Audio.
Du er også øverst på lista av de jeg kommer
til å handle fra.
Mvh
Lasse.
Denne står øverst på min ønskeliste også,har dessverre aldri testet den men utfra det jeg leser og god magefølelse så må den passe bra her hos meg(håper jeg) :)
Satser på at jeg får prøve en i løpet av høsten

mvh
 

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.457
Link til alle artikler
1034
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Mange nye varer i vår bruktavdeling!

Mange nye varer i vår bruktavdeling!

  • 4
Brukt hi-fi er et godt alternativ. Vi har et stort og variert utvalg i vår bruktavdeling. Her kan du gjøre virkelig gode kjøp! Vi får stadig inn både nyere og litt eldre utstyr...
Fortsett
Bransjenyheter
ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

  • 0
Åpningstider i påsken: Mandag 25.3 Etter avtale | Tirsdag 26.3 10-18 | Onsdag 27.3 10-18 | Torsdag 28.3 stengt | Fredag 29.3 stengt | Lørdag 30.3 stengt Her er noe av det du kan oppleve hos Mala...
Fortsett
Bransjenyheter
Børresen X1 - Nå i demo!

Børresen X1 - Nå i demo!

  • 0
Børresen X1 utmerker seg som et etterlengtet tilskudd i den allerede høyt roste X-serien. Børresen X1 er ikke bare en rimeligere høyttaler i Børresen Acoustics sin innstegsserie, det er også en...
Fortsett
Bransjenyheter
Hva ønsker du deg?
Bransjenyheter
Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

  • 0
Nå er det like før Oslo HiFi Show starter og vi ønsker å gi våre kunder messetilbud på det de ønsker seg! Send oss en e-post eller bruk kontakt skjemaet på malaaudio.no for å motta ditt unike...
Fortsett
Bransjenyheter
Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

  • 0
Jørgen og Leif fra Marten kommer til Oslo HiFi Show med sin nyeste høyttaler Marten Mingus Septet! Marten Mingus Septet var en av de store suksessene under fjorårets München messe og har siden...
Fortsett
Topp Bunn