Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    oversatt: en som anser våpen som et leketøy, dreper ikke nødvendigvis med forsett, fordi det trossalt bare er leketøy og ikke noe farlig.

    det var nok ikke i nærheten av dette som var hva kasol mente, men om man skal ta det bokstavelig kan man velge å trekke denne konklusjonen dersom man er komplett...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Her trur eg at du har rett, @Dr_BASS. Dei som står bak skyteepisodane, veit i stor grad kva dei gjer.

    Men i problemet er også den hårreisande idéen om at folk skal ha skytevåpen for å forsvara seg mot naboen og/eller styresmaktene. Eller, sjølve tanken er kanskje ikkje hårreisande i utgangspunktet (1700-talet), men i ein moderne stat er det uendeleg mykje meir praktisk å gje valdsmonopolet til staten.

    Ikkje misforstå; eg har stor sympati for våpenmotstandarane i USA. Dei har eit akutt problem: det er haugar av skytevåpen overalt og tilstrekkeleg mange som er så ute at det å "kill 'em all" framstår som den beste løysinga. I ein slik situasjon er det sjølvsagt underordna at vanlege, fredelege folk kan ha glede av å driva med skytevåpen som sport og/eller hobby - det viktigaste er å få redusert sjansen for at galningane får tak i våpen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Rekrutter i DFS har jo også utstyr som passer små skyttere.
    Hører ingen som går i fistel av den grunn.
    Har selv vært rekrutt. Først lå vi i en gymsal og skjøt med enkelskudds kaliber 22.l.r. I normal størrelse (ombygde mausere). Seinere det året gikk vi over på 100m bane med Krag Jørgensen(6,5mm KJ) og s.k. rekruttammunisjon. Redusert ladning/mindre prosjektil (for mindre rekyl). Alt under kyndig voksne instruktører og ledelse. Og rekrutter skjøt kun liggende og kne.

    Ingen junior assault rifles med 30 skuddsmagasin.

    Var også med i en pistolklubb mye seinere, lukta litt på praktisk skyting, men det miljøet blei litt for..... . Fløt en del Guns & Ammo blader der i vansene (!) og ditto holdninger (Natinal Rifle Association). Vil tippe at fleire av de joina pro Trump segmentet seinere.

    The National Rifle Association is America’s longest-standing civil rights organization. Together with our more than five million members, we’re proud defenders of history’s patriots........

    Home of the NRA | National Rifle Association

    Å sammenligne norsk og amerikansk våpenkultur (kult), blir som å sidestille det å nippe til et vinglass og å gå på ei ukes rapfyll .

    Vi snakker ikke om norsk rekruttsegment her. Dette våpenet er tilpasset barn nærmest nede i førskolealder.

    1675351390379.png

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror du bomma litt på hva jeg prøvde å si. (eller at jeg bomma på formuleringen)
    Det jeg prøvde å si er at problemet ligger hos menneskene, ikke i utstyret.
    Det at DFS ikke skyter halvauto (med mindre du skyter i HV-klassen eller hva den omtales som) har mer med et valg om hva man ønsker å gjøre innad i organisasjonen. Som jeg prøvde å nevne tidligere, så er halvautoer i tilsvarende konkurranseformat helt normalt i Sveits, som akkurat ble nevnt som et eksempel på et land med mye våpen hvor ting går aldeles strålende.

    At amerikanerne er spinnville og tilsynelatende ute av stand til å ville jobbe med de søplete holdningene sine har jo fint lite med hva slags ergonomi det er på riflene de velger å lære barna sine å skyte med. Det virker tullete å henge seg opp i fasongen på stokken på .22lr-rifla man velger.
    Om man synes det er en uting å lære barn å håndtere et skytevåpen er en annen ting. Det fremstår som en langt mer rasjonell holdning som det er enklere å argumentere for.
    Vi har mer enn nok rasjonelle argumenter for å slakte amerikanerne og amerikansk våpenkultur for. Det er ingen grunn til å la seg lure av clickbait-overskrifter til å begynne å krangle om ubetydelige detaljer når vi faktisk har viktigere ting å snakke om.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Får man ikke? Faen, jeg skulle tatt vare på alle kåbbåi-revolverne mine, solgt dem på Finn og gått av med (veldig) tidlig pensjon. Hvor er facepalm-smileyen?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke gå ut på dato når det ble ført i pennen etter direkte inspirasjon fra Jesus.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror USA kommer til å spise seg selv lenge før vår tid er ute.
    De trenger en krig mot russland (i mangel på en invasjon fra rommet) om de skal klare å samle sitt eget folk som for tiden er mest opptatt av å hate hverandre.
    Dette høres sikkert ut som tull, men jeg er ganske sikker på at det er det eneste som vil kunne samle dem så man kan unngå borgerkrig og full oppløsning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nemlig. Og jeg har hørt en rekke gærninger, inkl. senatorer og representanter, si nettopp at gud direkte inspirerte hele den møllspiste grunnloven deres og da selvsagt spesielt anledningen til å eie og bære våpen.

    De folka kunne lært Taliban og prestestyret i Iran ett og annet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De var vel redd for at urfolka skulle ta tilbake landet de stjal med makt og derfor fant det naturlig å tillate alle å ha våpen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eg skjønar meg lite på jus, og endå mindre på amerikansk jus.

    Korleis dei kan få "a well regulated militia" (openbart heimel for retten til å bera våpen) til å verta ein privatisert rett for absolutt alle til å bera våpen, verkar på meg å vera ei så historielaus tolking at berre fundamentalistar kan begå han.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eg meiner, det er vanskeleg å ikkje vera samd i grunntanken - styresmakter kan verta tyranniske, og i det tilfellet kan (ikkje må) det vera rett (sjeldan klokt) å møta dette som eit bevæpna folk. På 1970-talet (og for så vidt i mi ungdomstid på 1990-talet) var det populært med den varianten av "el pueblo unido" også hadde med "el pueblo armado jamás será aplastado". Det står framleis i songheftet til Oslo SV (https://oslo.sv.no/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/Sanghefte-Oslo-SV.pdf)

    Samtidig er det utenkeleg at staten, i grunnlagsdokumenta sine, aktivt skal leggja til rette for å oppløyst av ein væpna revolusjon.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man må jo huske at grunnloven skrevet like i etterkant av frigjøringskrigen, med britenes brutale og utarmende overherredømme friskt i minne. Derav militsen og muligheten for å avsette tyranniske myndigheter. Så har tolkningen av akkurat denne delen over tid blitt radikalt endret gjennom målrettet propaganda fra høyresiden og våpenprodusentene. Leni Riefenstahl kan bare gå og legge seg (noe hun jo forsåvidt forlengst har gjort).

    Problemet med grunnloven er forsåvidt heller ikke hva som står der, men at en tekst som etterhvert utelukkende passer i et museum og i store deler har liten til ingen relevans til den moderne verden fremdeles er referansen for lovverk etc., samtidig med at den er funksjonelt umulig å justere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet med grunnloven er forsåvidt heller ikke hva som står der, men at en tekst som etterhvert utelukkende passer i et museum og i store deler har liten til ingen relevans til den moderne verden fremdeles er referansen for lovverk etc., samtidig med at den er funksjonelt umulig å justere.
    Ja. Slik vert Grunnlova og Høgsterett eit slags sekulært Velayet-e faqih.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Sjakktrekk:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Eg meiner, det er vanskeleg å ikkje vera samd i grunntanken - styresmakter kan verta tyranniske, og i det tilfellet kan (ikkje må) det vera rett (sjeldan klokt) å møta dette som eit bevæpna folk. På 1970-talet (og for så vidt i mi ungdomstid på 1990-talet) var det populært med den varianten av "el pueblo unido" også hadde med "el pueblo armado jamás será aplastado". Det står framleis i songheftet til Oslo SV (https://oslo.sv.no/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/Sanghefte-Oslo-SV.pdf)

    Samtidig er det utenkeleg at staten, i grunnlagsdokumenta sine, aktivt skal leggja til rette for å oppløyst av ein væpna revolusjon.
    La oss være litt snille med grunnlovsforfatterne. De var klokere enn man kan tro.

    Årsaken til at den amerikanske forfatningen tilrettelegger for etablering av statsstyrt heimevern (A well regulated militia), er for å kunne ha god beredskap i tilfelle forsøk på reokkupasjon fra England. Da koloniene lå under England var det dødsstraff for oppbevaring av "irregulære" våpen og det var innleveringsplikt for våpen etter at man eventuelt var blitt utkalt til stridsinnsats. (Som her hjemme, for den saks skyld, på den tiden).

    I ettertid er dette blitt fordreid av den moderne våpenlobbyen, fra 1960 og fremover, til en betydning som bortser fra ordene "a well regulated" og som tillater etablering av "free militias", som egentlig er irregulære væpnede styrker på amerikansk jord. Altså 180 grader motsatt hva som faktisk står:

    A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

    They are self-fucked, the Americans.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Åh, sukk, nå er det duket for nye runder blant konspirasjonsteoretikerne. Alle kommer til å juge når man finner ut hva dette er, forsvaret, politikerne, pressen, politiet, brannvesen og ambulanse, sykehus og alle som bor i området der søppelet falt ned.
    De eneste som kommer til å fortelle sannheten er Breitbart. Som de alltid gjør.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du skal ikke se bort ifra at sannheten eller deler av den ikke blir offentlig kjent.
    Det er vel ikke akkurat unormalt når det kommer til ting hvor militæret er involvert.
    Spesielt ikke i disse tider
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du skal ikke se bort ifra at sannheten eller deler av den ikke blir offentlig kjent.
    Det er vel ikke akkurat unormalt når det kommer til ting hvor militæret er involvert.
    Spesielt ikke i disse tider
    Hva kommer det av at jeg ikke er overrasket??
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fordi alle vet at det er slik?
    Eller vent, stemmer det, militæret er jo en åpen bok, ingen graderte dokumenter, de har også et kundesenter som svarer helt åpent og ærlig på alle spørsmål de får.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har jeg sagt det?
    Les teksten min igjen
    Bare sier at det ikke er usannsynlig at vi ikke får vite sannheten
    Men pr definisjon er disse UFO`er nå, men det behøver ikke å bety de er fra en annen galakse e.l
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har jeg sagt det?
    Les teksten min igjen
    Bare sier at det ikke er usannsynlig at vi ikke får vite sannheten
    Men pr definisjon er disse UFO`er nå, men det behøver ikke å bety de er fra en annen galakse e.l
    Det er selvsagt mye sannsynlig at forsvaret holder kortene tett til brystet, om de finner det nødvendig. Det samme gjelder politikerne, ettersom det kan være noe som kan påvirke rikets sikkerhet eller lignende fenomen.

    Sånn er livet, av og til er det en dyd av nødvendighet å være moderat i sine utlegninger. Det behøver ikke bety at motivasjonen er å skjule den egentlige sannhet fra publikum, det kan være helt andre drivere for dette. Men alt for ofte fører taushet eller omskrivning av fakta til at det popper opp den ene teorien sprøere enn den andre. Og jeg ser at akkurat denne saken har de nødvendige ingredienser i seg til at fantasien løper løpsk hos enkelte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kunnskapen om ballonger er tydeligvis mikroskopisk til ikke-eksisterende hos folk flest, journalister og kommentariatet i særdeleshet.
    Ballonger har blitt og blir brukt i vitenskapelig tjeneste i årevis. Jeg har selv deltatt i en rekke slike, som alt fra slippcrew til payload controller og instrumentdesigner og bygger. Selvsagt er det mulig å bruke ballonger til spionasje, med gode kameraer og evt kommunikasjonsavlytting, men utover det klarer jeg ikke helt å se den store nytteverdien, - annet enn å teste oppmerksomhet og reaksjonsevne. Det blir påstått at disse ballongene kan "styres", noe jeg finner lite sansynlig. Det vanlige er å la de drive med høydevinder. En ballong med 40m diameter tilsvarer ca 25.000 m3, og har vel en løfteevne på opp mot 100kg, hvor mye av lasten vil forsvinne hvis man skal gi plass for høyderegulering i form av ballastdrop og gassutslipp. Da er det ikke mye igjen til et horisontalt framdriftssystem. 40m diameter representerer et formidabelt seil, hvor det skal tildels mye kraft til for å motvirke vindens påvirkning... Det virker mer som at disse har drevet tilfeldig med vinden, noe som tildels kan forutsies med meteoroligiske beregninger.
    Formålet med disse er vel nokså uvisst, inntil evt detaljer blir avslørt. 14km høyde er også nokså betenkelig, ettersom det er såvidt over normal maks flyhøyde..
    Normale vitenskapelige ballonger har normalt en flytehøyde på 25-34 km, og størrelser fra noen tusentalls m3 opp til 1,5-2 mill m3 for de aller største..
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel kun en ballong, resten er "flyvende objekter" uten at jeg har sett noe bilde.
    Stusser også litt over hvorfor ballonger skal brukes til spionasje, spesielt for en stat som Kina, de har vel satellitter som gir veldig gode bilder
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Må sikkert litt nærmere for å kunne overvåke kommunikasjonen.
    Men det kan også gi sitt bidrag til paranoiaen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nyhetsbildet nå : Kineserne hevder at USA har sendt et titalls ballonge inn over Kina i de siste årene...

    Ad spionasje- det er nok mulig å få bedre bilder fra 14-15km høyde enn fra en satelitt i 250-300 km høyde... kommunikasjonsspionasje vil nok kreve en svært bredbåndet datalink for å gi nogenlunde vettuge resultater...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    14km høyde er også nokså betenkelig, ettersom det er såvidt over normal maks flyhøyde..
    Normale vitenskapelige ballonger har normalt en flytehøyde på 25-34 km, og størrelser fra noen tusentalls m3 opp til 1,5-2 mill m3 for de aller største..
    Den store som ble skutt ned først, hadde angivelig en flyhøyde på 66000 fot. Det var og nevnt at nyttelasten var «på størrelse med 3 skolebusser» - så den må ha hatt en formidabel størrelse.

    Johan-Kr
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er det ikke værballonger?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De største transatlantiske ballongene på opptil 2 mill m3 kan vel bære rundt 1,5-2 tonn nyttelast... på bildene er det vel noen store solcellepaneler også, så hvordan man regner størrelse her er vel litt relativt... 14km var forøvrig det som var i div nyhetsmeldinger....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er vel kun en ballong, resten er "flyvende objekter" uten at jeg har sett noe bilde.
    Stusser også litt over hvorfor ballonger skal brukes til spionasje, spesielt for en stat som Kina, de har vel satellitter som gir veldig gode bilder
    Litt stresstesting, kanskje? Beredskapen og evnen til å oppdage, samt handle når det kommer til ukjente objekter?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan være, med mindre det faktisk var en værballong?
    Eller så har man bare blitt mer årvåkne, så jo det samme i Norge når det kom til droner. Plutselig så vi jo droner overalt, til og med fly var jo droner.
    Kanskje ikke direkte sammenlignbart, men er vel ikke utenkelig at de som sitter med overvåkningen har hatt late dager frem til den geopolitiske uroen tiltok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Slett ikke umulig... ruta for en slik greie er tildels uforutsigbar, så det blir bare gjetning... det er jo faktisk mulig at det er et rent meteorologisk/vitenskapelig prosjekt.. Styring av disse har jeg liten tro på, og i så fall ,- dess større vindseil, desto mer kraft ville være nødvendig....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Kanskje kineserne i smug planlegger å ta over værmeldingstjenesten i USA.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn