Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
    Om det hadde vært noe som helst vitenskapelig/statistisk grunnlag for en slik hypotese kunne du ha sikret alderdommen gjennom en samfunnsvitenskapelig kioskvelter. Siden så ikke er tilfelle så håper jeg du uansett har en god pensjonsordning.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Skrev et lite resyme etter at jeg fartet USA på kryss og tvers i sommer. Begynte med at jeg ga en liten tilbakemelding i tråden der mange hadde kommet med nyttige tips under planleggingen. Da jeg skulle sammenfatte noen negative opplevelser, ble det noen strøtanker som kanskje passer bedre i denne tråden.

    Jeg synes det er trist å se et samfunn som ikke tar bedre vare på sine svakeste. "De hjemløse" blir omtalt med forakt og er svært synlig i store områder. Utifra hva jeg kunne se er dette mennesker som ville hatt tett oppfølging av både helsevesen og sosiale myndigheter her i Norge. Man kan gjerne være uenig i hvor grensen mellom personlig og samfunnets ansvar skal gå, men i praksis er disse menneskene fullstendig overlatt til seg seg selv der borte. Generelt er det jo rimelig spesielt at helsevesenet faktisk ikke behandler pasienter som ikke kan betale for seg uansett om det er snakk om psykiatrisk eller somatisk helse. Dette er en helt umulig tanke for oss som jobber i norsk helsevesen. Jeg har flere ganger vært involvert i behandling av utenlandske statsborgere som ikke har hatt rett på behandling i Norge (utenfor EØS), men det har aldri falt noen inn å feks ikke operere denne kreften fordi pasienten ikke har rett til behandlingen. Slike vurderinger er jo en del av hverdagen i det amerikanske helsevesen.

    Mitt inntrykk er at det også er veldig lite tillit i samfunnet. Ser massive låser og sikkerhetstiltak over alt. At man feks ikke kan fylle bensin før en forhåndsbetaler er nok også et annet utrykk for dette. Mistenksomhet og 500 000 000 håndvåpen (kilde NRK/Ekko "et splittet samfunn") er en svært dårlig kombinasjon. Det var vanlig med skilt som forbød håndvåpen på feks fiskepirer. Sønnen min på 8 lurte på hvorfor i all verden det var skilt av pistoler. Da jeg forklarte dette svarte han "Men da blir det sikkert mye skyting på hverandre". Han har jo dessverre rett i det...

    Det synes også tydelig at landet overstrømmes av billig, ufaglært arbeidskraft. Kan ikke se noen annen grunn for alle de meningsløse jobbene som å trykke på heisen, vinke oss videre 3m i køer, holde skilt, putte varer i posen osv. Dette er litt trist å se, samtidig som at jeg personlig ikke setter pris på slik type service som jeg oppfatter er på grensen til nedverdigende for den som utfører jobben. Jeg synes generelt samfunnet bærer preg av dårlige løsninger og lite effektiv organisering (mulig dette påvirkes av den store tilgangen på disse lavtlønnede).

    Det er et paradoks at landet som har gitt oss stort sett alle innovative IT-løsninger, oppfattes svært lite effektivt. Masse papirskjemaer for den minste ting, og stort sett alltid betaling i kontanter. Selv om landet er senter for verdens IT-utvikling er mobilnettet i USA elendig. Jeg hadde T-mobile og opplevde utallige dropouts. Forståelig at man ikke har 3G langs øde veistrekninger, men opplevde også flere ganger at jeg ikke hadde dekning i store byer som LA. I praksis ikke større problem enn at vi måtte gå et kvartal for å booke Uber, men allikevel nok til at man ikke helt kunne stole på mobilnettet.

    Økonomien virker også svært dårlig organisert. Det er ekstremt utbredt med tips i alle settinger som oppleves svært uvanlig for en Europeer. Ikke bare servitører ol, men "alle" forventer tips for selv den minste tjeneste som bussjåfører, hotellansatte i alle former, bensinstasjonen, museumsansatte, turguider, heisførere (!), taxisjåfører osv. Jeg synes dette var til tider var ubehagelig å ikke vite når du skulle gi en seddel og når det var å anse som forventet service. Jeg gikk egentlig rundt å mistenkte alle vennlige sjeler for at de egentlig var ute etter pengene mine. Uansett er nok dette (idiotiske) systemet med på å motarbeide effektivisering av betalingsløsninger. Ser for meg at en betydelig andel av dette er svart økonomi som er avhengig av kontanter for å fungere. Når i tillegg forventet tips ligger i størrelsesorden 18-22%, sier det seg selv at omsetningen her er betydelig.

    Standard på infrastruktur er også svært primitivt i norsk målestokk. Hullete veier i støpt betong, underdimensjonerte avløpssystemer, strømledning i luftspenn osv. Feks er strømledninger oppført etter standarden på slumområder i Asia selv i luksuriøse områder i San Francisco - ledninger på kryss og tvers i alle retninger. Kan se ut som om noen har hengt opp en stor kabelsalat på stolper. Jeg lurer forøvrig alltid på hvilke land man sammenligner med når man mener at veiene er så dårlige i Norge. I USA har de riktignok relativt god kvalitet på Freewayene, men kjørekulturen er jo helt hinsides. Alle ligger tett selv i 110 og det er ingen system med lastebiler til høyre og forbikjøring i venstre eller liknende. Folk durer på og krysser 7 filer like før avkjøringer. På bakgrunn av trafikken her forstår jeg virkelig behovet for Teslas automatiske filveksler. Ellers er det også vanlig med bompenger i bilens hjemland og kapitalismens høyborg.

    Jeg er jo ingen ekspert på USA, men jeg fikk et klart inntrykk av en supermakt som er over toppen. Jeg tenker at det på lang sikt må være svært destruktivt å ha en så stor andel av befolkningen i meningsløse arbeidsforhold der man knapt får betalt. Dette kan umulig være bærekraftig.

    Ellers så anbefaler jeg denne kronikken som får frem mange poeng som jeg også opplevde.
    https://www.nrk.no/urix/er-usa-egentlig-veldig-gammeldags_-1.14506087
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Akkurat dette med lufthengte strømledninger i San Francisco kan jeg forstå. Det er jo jordskjelvutsatt, og å reparere elkabler som ligger i bakken vil jo være et h* der. Halve byen ville jo være uten strøm i flere måneder etter et jordskjelv. Du finner det samme i Japan.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat dette med lufthengte strømledninger i San Francisco kan jeg forstå. Det er jo jordskjelvutsatt, og å reparere elkabler som ligger i bakken vil jo være et h* der. Halve byen ville jo være uten strøm i flere måneder etter et jordskjelv. Du finner det samme i Japan.
    Det er nok mange forklaringer, men dette ser man også i stater som ikke er plaget med jordskjelv.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trist å høyre om eit USA i forfall. Det er nok dette som gjer at Trump har kome til makta. Gjer han som sjefen i Tyskland i 30-åra, og sikrar fleire folk arbeid og inntekt, vert han nok verande president. Klarer han å skape haldningar om felles, ytre fiendar, kan det verte ordenteleg høgtrykk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Akkurat dette med lufthengte strømledninger i San Francisco kan jeg forstå. Det er jo jordskjelvutsatt, og å reparere elkabler som ligger i bakken vil jo være et h* der. Halve byen ville jo være uten strøm i flere måneder etter et jordskjelv. Du finner det samme i Japan.
    Det er nok mange forklaringer, men dette ser man også i stater som ikke er plaget med jordskjelv.
    Ja, jeg er klar over det. Det var derfor jeg nevnte San Francisco (som du også nevnte). Lufthengt er jo billigst i utgangspunktet, spesielt steder med spredt befolkning. Det er jo mange stater som er veldig spredt befolket. North Dakota har færre innbyggere enn Oslo. Selv Montana, som vel er USAs 6. største stat i utstrekning har ikke mer enn 800 000 innbyggere.
    Det er trist å lese det du skriver, men jeg er slett ikke overrasket. Vi er vant til å tenke på USA som storbyer som New York, Boston og San Francisco, men det er unntakene. Jeg mistenker at det vi ser i TV-serier som Justified og Fargo er nærmere sannheten mange steder.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Tipssystemet kan være irriterende for oss som kommer fra Norge, men for mange i USA er det eneste inntektskilde og "arbeidsgivere" føler at de tilbyr ekstra service til sine kunder ved å tilby slike "arbeidsplasser" til folk som går på tipsandel (der "arbeidsgiver" forventer å få betalt av tipskassen før den/de ansatte får sitt).

    I land med vanekorrupsjon er det helt normalt å måtte smøre statsapparatets hjul med små bidrag til funksjonærer, for å få fortgang i en saksgang. Dette fordi disse funksjonærene har en symbolsk og utilstrekkelig lønn og smørekulturen er akseptert. Amerikansk tipspraksis er et slags speilbilde på dette i vare-/tjenestetransaksjoner. Det er også typisk at det finnes på arbeidssteg i prosesser, for å kunne utløse tips, der vi her hjemme har fjernet disse stegene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig i hardingfeler beskrivelse av årsaken til systemet. Poenget er jo at dette er helt meningsløst og systemet minner om det man finner i svært korrupte og underutviklede land. Grunnlaget for systemet ville forsvunnet dersom folk ble ansatt på levelige vilkår.

    Som forbruker er det jo vesentlig å vite hva noe koster totalt. Svært frustrerende å orientere seg i et system der oppgitt pris må ikke er representativt for hva noe faktisk koster.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det samme med sales-tax. Alle priser oppgis jo uten, og den er forskjellig fra stat til stat. Så det du betaler når du kommer til kassa er noe annet enn det som står på prislappen. Underlig system.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og i enkelte stater er vel sales tax inkludert i prisen og i andre ikke?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
    Om det hadde vært noe som helst vitenskapelig/statistisk grunnlag for en slik hypotese kunne du ha sikret alderdommen gjennom en samfunnsvitenskapelig kioskvelter. Siden så ikke er tilfelle så håper jeg du uansett har en god pensjonsordning.
    Slapp av, jeg har en aldeles utmerket pensjon! ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Bad guy, good guy with a gun.

    "Being a good guy with a gun was starting to seem a lot more complicated than politicians and tv-personalities were saying."

     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Til siste innlegg så er ikke Texas den verste staten når det kommer til våpenlover. Det er ikke så fritt fram som mange her i Norge tror. Men selvsagt i forhold til våre lover er det jo nærmest "lovløst"!

    Men når det gjelder lover rundt private våpen så har Mexico nærmest et totalforbud, men de ligger rimelig høyt på listene over drap. Samme sak i Russland og endel tidligere Sovjet-republikker. Så at det er mer enn bare lovene og antall våpen som er årsak her bør man ikke se bort fra. At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
    Du nevner Mexico og Russland, to land som er ganske så "homogene" (fin hundefløyte forresten) sammenlignet med veldig mange andre land.
    Så hvorfor er da drapsratene i disse to landene såpass høye?

    Argumentet ditt er selvmotsigende, og basert på rein svada.

    Mitt forslag til deg: Ta med historisk kontekst og materielle realiteter i ligningen. Da vil du finne svar som ikke er utelukkende basert på feberfantasier og konspirasjonsteorier.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis tar vel ikke mye feil, et homogent samfunn vil alltid ha mindre konflikter, er bare å se på utviklingen i Frankrike, England, Sverige, Tyskland og vi følger etter.

    Russland er vel enda mindre homogent enn Norge og Mexico er da langt fra homogent, og selv om ett landet skulle være rett så etnisk homogent kan det fremdeles slite med religiøse og klanbaserte feider.

    I tillegg kan du ta drapsratene med en klype salt, de er nok ikke dekkende, dessverre skjer det mangt som av en eller annen merkelig grunn unngår disse.


    Hver dag drepes 7000 indiske jentebarn av sine foreldre
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ti-millioner-jenter-drept/66286064
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.855
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble overrasket over Epsteins selvmord, men ikke så overrasket som Epstein.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Når alt styres av "the mighty Dollar".

    Cuccinelli mente at man bør endre teksten på Frihetsgudinnen. Alexandra Petri kommenterer:
    https://www.washingtonpost.com/opin...ruths-be-self-evident-terms-conditions-apply/

    We hold these truths to be self-evident. Terms and conditions apply.

    “Give me your tired and your poor who can stand on their own two feet and who will not become a public charge.”
    — Acting director of U.S. Citizenship and Immigration Services Ken Cuccinelli, on NPR


    We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their creator with certain inalienable rights, among these life, liberty, and the pursuit of happiness.†

    †Some terms and conditions apply.

    Please read the fine print on the “American Dream.” Those things on the flag you mistook for stars were really asterisks.

    Dream is not valid for all residents. Purchase necessary to participate and win. Larger purchase may increase likelihood of successful outcome. Offer of public support is only valid for those with income of six figures and above; free enterprise without assistance is available to all. Offer may not be valid in all jurisdictions.

    Life, liberty and pursuit of happiness promotion may expire at any time. Offer of life may be invalid after birth; consult with your insurance provider. Do not operate heavy machinery. Offer of life may not be combined with other promotions (right to bear arms). Offer is not transferable.

    Promise on Statue of Liberty is to be taken seriously, not literally. The manufacturer accepts no responsibility for huddled masses yearning to breathe free and is not liable for damage to you or your dreams.

    Void where prohibited. When using Fourth Amendment, standard messaging and data rates apply. Fourteenth Amendment protections may be limited in your local branches of government.

    Offer of free speech may not be valid for non-corporations and may be void where prohibited. Offer of free press may be limited to stock on hand and does not guarantee access to opinions critical of current administration. Offer of religious freedom may be limited to in-store options that permit you to refuse service to those of whom you disapprove.

    In rare cases, pursuit of happiness may be fatal.

    The Trump administration reserves the right to extend, modify, eliminate or reduce this promotion at any time.

    Promotions have no cash value.

    It’s a free country. (Prior purchase required.)

    As a nation, we begin by declaring that “all men are created equal.” We now practically read it “all men are created equal, except negroes.” When the Know-Nothings get control, it will read “all men are created equal, except negroes, and foreigners, and catholics.” When it comes to this I should prefer emigrating to some country where they make no pretence of loving liberty-to Russia, for instance, where despotism can be taken pure, and without the base alloy of hypocracy.

    — Abraham Lincoln, 1855
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Cuccinelli... samme mannen som prøvde å gjøre Oralsex ulovlig i sin egen delstat.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En forvirret gammel mann; Mr. Steve King.
    Voldtekt kan man ikke bli gravid av eller kanskje likevel, men det er ingenting å bry seg om. Og incest, det er greit det også. Såpass må man tåle. Eller hva det var.

    https://www.theguardian.com/us-news/2019/aug/14/steve-king-iowa-republican-rape-incest-abortion
    Bl.a.
    "In the past, King has expressed skepticism that pregnancy could result from rape. After then-Senate candidate Todd Akin said in 2012 that “if it’s legitimate rape, the female body has ways to try to shut the whole thing down,” King suggested Akin might be right."

    "Republican congressman Steve King has tried to defend a proposal for absolutist abortion restrictions on Wednesday by saying that without rape and incest the human race might long since have disappeared."

    In an interview with the New York Times published in January, King rhetorically said “white nationalist, white supremacist, western civilization – how did that language become offensive.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    ^ La meg si at jeg tror på påstanden om at Google er biased i mot Donald Trump.

    Hvilken forskjell gjør det? DJT er fortsatt en ubrukelig, farlig og kunnskapsløs løs kanon. Og han beviser det så å si hver gang han åpner kjeften. Og verden består dessuten ikke bare av Google.

    Og ellers: Enorme firmaer og/eller andre maktkonsentrasjoner kan av og til være livsfarlige. Om Google også viser seg å være av en sånn støpning, heier jeg på denne whistle-blower'en.

    EDIT: Når jeg søker "infowars" på Google, kommer infowars.com ut på topp, bare sånn for info. Whistle-blower'en hevder de er svartelistet av Google.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Her er det bare å sette seg til rette og lese. Hvorfor er amerikansk kapitalisme så brutal og hvorfor ønsker andre land å importere den?

    A couple of years before he was convicted of securities fraud, Martin Shkreli was the chief executive of a pharmaceutical company that acquired the rights to Daraprim, a lifesaving antiparasitic drug. Previously the drug cost $13.50 a pill, but in Shkreli’s hands, the price quickly increased by a factor of 56, to $750 a pill. At a health care conference, Shkreli told the audience that he should have raised the price even higher. “No one wants to say it, no one’s proud of it,” he explained. “But this is a capitalist society, a capitalist system and capitalist rules.”

    This is a capitalist society. It’s a fatalistic mantra that seems to get repeated to anyone who questions why America can’t be more fair or equal. But around the world, there are many types of capitalist societies, ranging from liberating to exploitative, protective to abusive, democratic to unregulated. When Americans declare that “we live in a capitalist society” — as a real estate mogul told The Miami Herald last year when explaining his feelings about small-business owners being evicted from their Little Haiti storefronts — what they’re often defending is our nation’s peculiarly brutal economy. “Low-road capitalism,” the University of Wisconsin-Madison sociologist Joel Rogers has called it.

    In a capitalist society that goes low, wages are depressed as businesses compete over the price, not the quality, of goods; so-called unskilled workers are typically incentivized through punishments, not promotions; inequality reigns and poverty spreads. In the United States, the richest 1 percent of Americans own 40 percent of the country’s wealth, while a larger share of working-age people (18-65) live in poverty than in any other nation belonging to the Organization for Economic Cooperation and Development (O.E.C.D.).
    https://www.nytimes.com/interactive...talism.html?mtrref=disq.us&assetType=REGIWALL

    Or consider worker rights in different capitalist nations. In Iceland, 90 percent of wage and salaried workers belong to trade unions authorized to fight for living wages and fair working conditions. Thirty-four percent of Italian workers are unionized, as are 26 percent of Canadian workers. Only 10 percent of American wage and salaried workers carry union cards. The O.E.C.D. scores nations along a number of indicators, such as how countries regulate temporary work arrangements. Scores run from 5 (“very strict”) to 1 (“very loose”). Brazil scores 4.1 and Thailand, 3.7, signaling toothy regulations on temp work. Further down the list are Norway (3.4), India (2.5) and Japan (1.3). The United States scored 0.3, tied for second to last place with Malaysia. How easy is it to fire workers? Countries like Indonesia (4.1) and Portugal (3) have strong rules about severance pay and reasons for dismissal. Those rules relax somewhat in places like Denmark (2.1) and Mexico (1.9). They virtually disappear in the United States, ranked dead last out of 71 nations with a score of 0.5.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Av og til er det vanskelig å vite sikkert, men jeg tror de må ha laget det innslaget 1. april.

    Og ellers er vel Carlson på ferie, for tiden?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja... endelig bevis for at det er flere idioter enn gresskaret... Forresten.. ifølge avisoppslag idag vurderer gresskaret å kjøpe Grønland....:p
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Her er det bare å sette seg til rette og lese. Hvorfor er amerikansk kapitalisme så brutal og hvorfor ønsker andre land å importere den?
    […]
    https://www.nytimes.com/interactive...talism.html?mtrref=disq.us&assetType=REGIWALL
    Veldig god artikkel!

    fra teksten:

    Slavery did supplement white workers with what W.E.B. Du Bois called a “public and psychological wage,” which allowed them to roam freely and feel a sense of entitlement. But this, too, served the interests of money. Slavery pulled down all workers’ wages. Both in the cities and countryside, employers had access to a large and flexible labor pool made up of enslaved and free people. Just as in today’s gig economy, day laborers during slavery’s reign often lived under conditions of scarcity and uncertainty, and jobs meant to be worked for a few months were worked for lifetimes. Labor power had little chance when the bosses could choose between buying people, renting them, contracting indentured servants, taking on apprentices or hiring children and prisoners.

    This not only created a starkly uneven playing field, dividing workers from themselves; it also made “all nonslavery appear as freedom,” as the economic historian Stanley Engerman has written. Witnessing the horrors of slavery drilled into poor white workers that things could be worse. So they generally accepted their lot, and American freedom became broadly defined as the opposite of bondage. It was a freedom that understood what it was against but not what it was for; a malnourished and mean kind of freedom that kept you out of chains but did not provide bread or shelter. It was a freedom far too easily pleased.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Artikkelen er en del av New York Times "Project 1619" ifm at det i år er 400 år siden det første slaveskipet kom til det som nå er USA. Det er flere veldig gode artikler der:
    https://www.nytimes.com/interactive/2019/08/14/magazine/1619-america-slavery.html

    Om noen noensinne lurer på hva man får for betalt jouranlistikk kontra annonsedrevet klikkhoreri er det vanskelig å finne et bedre eksempel enn den serien.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Helt føkkings fantastisk !

    Det har aldri slått meg at man kan politisere / ideologisere måleenheter.

    Liberal, lefties, french revolutionary metrics ;)


    You can't make this shit up...

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dette er enda mer "fucking fantastic". Krever at man hører godt etter, men er piratvirksomhet på høyt plan. "If a CEO's pay is based on an earnings per share metric, then they will buy back their shares to boost their payout".

    Altså også metric manipulation!

    Amerikanske virksomheter har brukt skattefordelene Trump ga de til å kjøpe egne aksjer, for å øke utbetalingene til ledelsen.

    800 milliarder USD er brukt på buy-backs etter dette. En CEO solgte 18 millioner aksjer dagen etter at han kunngjorde et buy-back program. Nå kommer forslag om at man ikke skal kunne selge egne aksjer, om man sitter i ledelsen, før flere år etter at man forlater selskapet -- pga det åpenbare ranet som har foregått.

    https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3csy6yz

    Skjermbilde 2019-08-16 kl. 13.32.45.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Amerikanske selskaper drev med buybacks i stor skala lenge før Donald ble valgt. Men skattekuttene gav selvsagt en boost til bunnlinjen så det har aksellerert. Det er også tungt drevet av lave renter - selskaper låner penger for å kjøpe aksjer fremfor å investere osv.

    I USA er det også stort sett skattemessig gunstig å få verdiøknig com "capital gains" gjennom tilbakekjøp fremfor dividender. For det første er skattesattsen på utbytte normalt høyere og for det andre er det mye enklere å få utsatt skatt på capital gains. Slik er det for øvrig i Norge også inntil helt nylig - før måtte man ha et investeringsselskap for å få utsatt skatt på utbytte. Aksjefond har hele tiden hatt utsatt skatt på utbytte siden det reinvesteres i sin helhet og ingen ting betales ut.

    Warren Buffet har eksempelvis i årevis, lenge før Trump ble kandidat, snakket om hvor gunstig det er at selskaper kjøper tilbake aksjer. Selv har han så vidt jeg vet aldri noensinne betalt utbytte til aksjonærene sine men er glad i å kjøpe tilbake egen aksjer når de handler til en pris han mener er lavere enn faktisk verdi.


    Det er ikke uproblematisk, men det er ikke først og fremst noe som The Donald har skapt.

    nuybacks.JPG
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Men om noen skulle mene at det er hipp som happ og det ikke har noen negative bieffekter så kan man eksempelvis lese hva sosialistorganisasjonen Goldman Sachs sier om saken:

    https://edition.cnn.com/2019/07/30/investing/stock-buybacks-debt-leverage/index.html

    "Payout ratios are elevated, cash balances have declined and leverage has risen to a new all-time high," David Kostin, chief US equity strategist at Goldman Sachs, wrote in a recent note to clients.
    In an alarming development, companies are now returning more cash to shareholders than they are generating in free cash flow. It's the first time that has happened in the post-crisis period, according to Goldman Sachs.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget til donalden var at dette skulle gå til investeringer og flere jobber..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Buy-backs har vært tillatt i tiår, men har tatt av i enormt omfang i takt med at ledelsen fikk aksjeprisrelatert performance bonus. Nå kjøper de tilbake egne aksjer, det øker verdien på aksjene de sitter med, så selger de disse aksjene -- og enkelte kjøper til og med aksjer før de annonserer en buy-back, slik at de skal tjene på marginen de skaper når de begynner å kjøpe egne aksjer med selskapets midler.

    Win-win-win-win. For ledelsen.

    Morsomt beskrevet i programmet, siden flere innrømmer at de ikke kan bruke penger på noe så risky som innovasjon når dette er en garantert måte å øke aksjeverdien på. Poenget med å nevne Trump er, som cruiser er innom, at frigjorte midler gikk til buy-backs og ikke til investeringer og arbeidsplasser.

    LEGGER TIL: Det spørres i programmet om hele aksjeoppgangen er drevet av buy-backs, på totalt 4 billioner USD.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    LEGGER TIL: Det spørres i programmet om hele aksjeoppgangen er drevet av buy-backs, på totalt 4 billioner USD.
    Tja, selskapene i S&P 500 - indeksen har ganske flat inntektsutvikling siden 2011 (!) men har økt marginene sine en god del. Folk har for øvrig en tendens til å henge seg for mye opp i kursene men glemme utbytte. S&P 500 - indeksen er uten utbytte. Hovedindeksen på Oslo Børs derimot er en såkalt "total return" indeks der utbetalt utbytte reinvesteres fortløpende. En graf for kursindekser og en graf for total return ser relativt ulike ut - spesielt over tid.

    Tilbakekjøp av aksjer er i utgangspunktet ikke mer dramatisk enn at selskapene lar være å betale ut utbytte. Direkteavkastningen (altså utbytteavkastningen på S&P - 500 er lav - under 2%, som nevnt er ikke amerikanske selskaper spesielt hissige på å betale ut utbytte av skatetmessige årsaker). Til sammenligning er den samme ca 4.7% for hvoedindeksen på Oslo Børs og ca 3.5% for de store europeiske indeksene. Forskjellene høres smått uskyldige ut, men over tid utgjør det veldig, veldig mye om man inkluderer det eller ikke. Selskapene kunne - fortsatt i teorien - utbetale pengene til aksjonærene og de ville hatt samme utbytte som om det ble brukt på tilbakekjøp om man ikke tar hensynt til skatteeffektene. Normalt er det selskaper uten gode vekst-/investeringsmuligheter som betaler ut en stor del av overskuddet som utbytte. Her på berget er sparebankene det mest opplagte eksempelet.

    Men: Tilbakekjøp de siste årene står for en urovekkende stor del av kjøperne i det amerikanske aksjemarkedet - det har vært påpekt over ganske lang tid av flere kommentatorer og analytikere.

    Igjen er det norske skattesystemet relativt smart designet så det spiller ikke så veldig stor rolle om man får avkastningen på den ene eller andre måten. I Norge eier heller ikke folk flest enkeltaksjer og i fond blir det som nevnt uansett utsatt skatt og de store har hatt det lenge gjennom investeringsselskaper. I USA blir utbytte beskattet på den marginale personsatsen - altså relativt høy om man har høy inntekt. I Norge er den 22% uansett om man tjener 100.000 eller 100.000.000 i året.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn