mexico er knapt nok en fungerende stat, så hva den har av lovgiving er ikke så relevant, tror jeg.
Om det hadde vært noe som helst vitenskapelig/statistisk grunnlag for en slik hypotese kunne du ha sikret alderdommen gjennom en samfunnsvitenskapelig kioskvelter. Siden så ikke er tilfelle så håper jeg du uansett har en god pensjonsordning.At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
Det er nok mange forklaringer, men dette ser man også i stater som ikke er plaget med jordskjelv.Akkurat dette med lufthengte strømledninger i San Francisco kan jeg forstå. Det er jo jordskjelvutsatt, og å reparere elkabler som ligger i bakken vil jo være et h* der. Halve byen ville jo være uten strøm i flere måneder etter et jordskjelv. Du finner det samme i Japan.
Ja, jeg er klar over det. Det var derfor jeg nevnte San Francisco (som du også nevnte). Lufthengt er jo billigst i utgangspunktet, spesielt steder med spredt befolkning. Det er jo mange stater som er veldig spredt befolket. North Dakota har færre innbyggere enn Oslo. Selv Montana, som vel er USAs 6. største stat i utstrekning har ikke mer enn 800 000 innbyggere.Det er nok mange forklaringer, men dette ser man også i stater som ikke er plaget med jordskjelv.Akkurat dette med lufthengte strømledninger i San Francisco kan jeg forstå. Det er jo jordskjelvutsatt, og å reparere elkabler som ligger i bakken vil jo være et h* der. Halve byen ville jo være uten strøm i flere måneder etter et jordskjelv. Du finner det samme i Japan.
Slapp av, jeg har en aldeles utmerket pensjon!Om det hadde vært noe som helst vitenskapelig/statistisk grunnlag for en slik hypotese kunne du ha sikret alderdommen gjennom en samfunnsvitenskapelig kioskvelter. Siden så ikke er tilfelle så håper jeg du uansett har en god pensjonsordning.At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
Du nevner Mexico og Russland, to land som er ganske så "homogene" (fin hundefløyte forresten) sammenlignet med veldig mange andre land.Til siste innlegg så er ikke Texas den verste staten når det kommer til våpenlover. Det er ikke så fritt fram som mange her i Norge tror. Men selvsagt i forhold til våre lover er det jo nærmest "lovløst"!
Men når det gjelder lover rundt private våpen så har Mexico nærmest et totalforbud, men de ligger rimelig høyt på listene over drap. Samme sak i Russland og endel tidligere Sovjet-republikker. Så at det er mer enn bare lovene og antall våpen som er årsak her bør man ikke se bort fra. At tilliten mellom mennesker er større i homogene samfunn og at drapsraten derfor er lavere bør vle ikke overaske. Når samfunnet blir mindre homogent stiger antall drap. Se bare på Sverige. Og vi vil nok følge etter her på berget også.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ti-millioner-jenter-drept/66286064Hver dag drepes 7000 indiske jentebarn av sine foreldre
Or consider worker rights in different capitalist nations. In Iceland, 90 percent of wage and salaried workers belong to trade unions authorized to fight for living wages and fair working conditions. Thirty-four percent of Italian workers are unionized, as are 26 percent of Canadian workers. Only 10 percent of American wage and salaried workers carry union cards. The O.E.C.D. scores nations along a number of indicators, such as how countries regulate temporary work arrangements. Scores run from 5 (“very strict”) to 1 (“very loose”). Brazil scores 4.1 and Thailand, 3.7, signaling toothy regulations on temp work. Further down the list are Norway (3.4), India (2.5) and Japan (1.3). The United States scored 0.3, tied for second to last place with Malaysia. How easy is it to fire workers? Countries like Indonesia (4.1) and Portugal (3) have strong rules about severance pay and reasons for dismissal. Those rules relax somewhat in places like Denmark (2.1) and Mexico (1.9). They virtually disappear in the United States, ranked dead last out of 71 nations with a score of 0.5.
Veldig god artikkel!Her er det bare å sette seg til rette og lese. Hvorfor er amerikansk kapitalisme så brutal og hvorfor ønsker andre land å importere den?
[…]
https://www.nytimes.com/interactive...talism.html?mtrref=disq.us&assetType=REGIWALL
You can't make this shit up...
Tja, selskapene i S&P 500 - indeksen har ganske flat inntektsutvikling siden 2011 (!) men har økt marginene sine en god del. Folk har for øvrig en tendens til å henge seg for mye opp i kursene men glemme utbytte. S&P 500 - indeksen er uten utbytte. Hovedindeksen på Oslo Børs derimot er en såkalt "total return" indeks der utbetalt utbytte reinvesteres fortløpende. En graf for kursindekser og en graf for total return ser relativt ulike ut - spesielt over tid.LEGGER TIL: Det spørres i programmet om hele aksjeoppgangen er drevet av buy-backs, på totalt 4 billioner USD.