Bil, båt og motorsykkel Veteran- Bil eller MC?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Detr aller viktigste er å "gjøre det"! Livet er ikke lenger enn det er og man vet aldri når det tar slutt. Den dagen det skjer er det for sent.
    Lev drømmen og gjør det i dag!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Aksept fra kone er ikke et problem. Hun er opptatt av risiko, hun har selv førerkort kl. A og eiet tung MC og vet hva det går i. Man kan ikke leve et liv der den ene skal følge den andre i ett og alt, mine ting, dine ting og våre ting er en god livsfilosofi hos oss. Det er imidlertid åpenbart at man snakker om en investering til 100K +.

    Kjøpe nytt eller så nytt som mulig kompenserer litt, men sikkerhet er til syvende og sist opp til sjåføren og medtraffikantene spør du meg og derfor vanskelig å ivareta helt.

    Håper jeg kan få prøvekjørt både Royal Enfield og Triumph i løpet av sommeren. Dette er som sagt en drøm jeg har hatt lenge, om det skjer i sommer eller neste spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er som Spiralis sier, at man gjør det :)

    Skal man betale 100K + for å kunne kjøre noen turer i godvær? Jeg tror det blir mye mer enn som så og kan rettferdiggjøres ved å kjøre MC i mange av de tilfeller der bilen benyttes.... og kanskje besøke familie Sørpå og Vestover, jeg er jo offshorearbeider med fritid når kona jobber må vite. Mer kjøring, lengre turer, høyere risiko. Det finnes noen avklaringer som må tas før en bestemmer seg.

    S
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    At LazyBoyz nå forhandler Enfield, borger iallefall for at service biten blir bra ivaretatt.
    Tja, jo, vel... :unsure:. Som HD-eier siden tidlig 90-tall har jeg naturlig nok hatt med de å gjøre siden den gang det het HD Oslo, og de var lokalisert på Carl Berner.
    Det har vært mye "rart" opp igjennom årene, så også på Lazy. Det har vært mye omrokkeringer og folk ut/inn - også i senere tid, men det er vel noe bedre nå enn på lenge. Vet ikke helt om det er dedikerte personer som skal ivareta RE der, eller om RE skal serves sidebyside med HD.
    At den selges side om side m HD bør bety at både kvalitet og image lever opp til de gutta.
    Image har vel ikke så mye sammenheng med hvem som forhandler/server et produkt, men noe "drahjelp" vil det nok være.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Aksept fra kone er ikke et problem. Hun er opptatt av risiko, hun har selv førerkort kl. A og eiet tung MC og vet hva det går i. Man kan ikke leve et liv der den ene skal følge den andre i ett og alt, mine ting, dine ting og våre ting er en god livsfilosofi hos oss. Det er imidlertid åpenbart at man snakker om en investering til 100K +.

    Kjøpe nytt eller så nytt som mulig kompenserer litt, men sikkerhet er til syvende og sist opp til sjåføren og medtraffikantene spør du meg og derfor vanskelig å ivareta helt.

    Håper jeg kan få prøvekjørt både Royal Enfield og Triumph i løpet av sommeren. Dette er som sagt en drøm jeg har hatt lenge, om det skjer i sommer eller neste spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er som Spiralis sier, at man gjør det :)

    Skal man betale 100K + for å kunne kjøre noen turer i godvær? Jeg tror det blir mye mer enn som så og kan rettferdiggjøres ved å kjøre MC i mange av de tilfeller der bilen benyttes.... og kanskje besøke familie Sørpå og Vestover, jeg er jo offshorearbeider med fritid når kona jobber må vite. Mer kjøring, lengre turer, høyere risiko. Det finnes noen avklaringer som må tas før en bestemmer seg.

    S
    Ang. sikkerhet: Kjør som om andre trafikanter( les bilister) er uberegnelige idioter, ikke kjør rusa, avpass hastigheten, bør kunne stoppe på 1/2 fri oversiktlig strekning, mange ulykker skjer i mørket + både lovpålagt og annet sikkerhetsutstyr. Det er veien i seg selv som er målet. Som med HiFi interessen, MC dreier seg også om livskvalitet. Lykke til på 2 hjul
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har også hatt HD i eie, men kun én sesong. Service utført og deler handlet hos Lazy. Generelt godt inntrykk.
    Når jeg var og så på RE, så snakket jeg med en veldig hyggelig dame som etter det jeg forstod var selger/ansvarlig for RE.
    Men, de selger vel ikke så mange av disse og om ikke folk handler merket så så spørs det vel om de har livets rett fremover.
    (Er det andre forhandlere i Norge?) Det var 2019 modeller de hadde inne, og det var midlertidig stopp på MY 2020 pga Corona. Og da kan deletilgang kanskje også være noe å tenke på. Ved kjøp av ny sykkel så vil jo ikke dette være noe problem med det første om man unngår uhell. Når det er sagt, damen fikk ikke nytt originalt bakdekk til sin egen HD heller da.

    Apropos deler/service og hvordan man har tenkt å bruke sin MC: jeg har kjørt Oslo-Bodø en del ganger. Siste gang på min HD, så oppdaget et par tyskere/tilfeldige MC kjørere jeg tok en kafferast ved siden av på Polarsirkelen at jeg hadde noe i dekket.
    Viste seg at det var 2 spiker aktige saker godt ned i dekket bak. Lumpe videre nedover til Stovers by i 10 grader og styrtregn.
    Ble en lang, våt natt. Var på plass til HD Trondheim åpnet tidlig, og de var klare med nytt dekk så fort jeg rullet inn. Ingen veiassist som kunne hjelpe. Så ved mye turkjøring er IMO et godt utbygget serviceapparat et must :):)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg var og så på RE, så snakket jeg med en veldig hyggelig dame som etter det jeg forstod var selger/ansvarlig for RE.
    Sikkert Torill :) .
    Litt "merkelig" om det skulle være problem å få levert dekk, da de (HD/Dunlop) leveres fra Europa. Ikke skjønner jeg at hun vil ha et nytt slikt heller, da egenskapene på de dekkene er langt dårligere enn både Metzeler, Michelin og Pirelli under de forhold vi ofte kjører på her - dvs lav temperatur og våt vei.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Sikkert Torill :) .
    Litt "merkelig" om det skulle være problem å få levert dekk, da de (HD/Dunlop) leveres fra Europa. Ikke skjønner jeg at hun vil ha et nytt slikt heller, da egenskapene på de dekkene er langt dårligere enn både Metzeler, Michelin og Pirelli under de forhold vi ofte kjører på her - dvs lav temperatur og våt vei.
    Enfield kommer m Pirelli dekk, Bosch elektrisk og bremser fra Brembo. Alt sammen hyllevare og lett tilgjengelig
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    ByBre (By Brembo) er bremser designet i Italia, produsert i India. Og i India stoppet det meste opp. Men absoulutt, det er mye shared parts med andre MC merker, så en løsning finner man jo alltid.
    Men merkeforhandler/service er foretrukket av undertegnede.
    Nå ligger vel en 2019 Interceptor litt høyt i pris synes jeg. Om man ser på konk.tilsvarende nye overliggere fra 2019 skiller vel ikke mye i pris? Skulle kanskje bare mangle, Triumph street twin og Bonnie er jo også asia bikes

    Jeg liker litt odde sykler, synes den Himalayan var kul, men ikke samme kvalitet som på new gen. RE
    Mye fine Tube clips av hun jenta som farter rundt på en slik:

    Nå starter straks Jr på trafikalt grunnkurs så ser etter rimelig klassiker selv, for å kjøre følge med han på den nye Monkey Biken..;)
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    ByBre (By Brembo) er bremser designet i Italia, produsert i India. Og i India stoppet det meste opp. Men absoulutt, det er mye shared parts med andre MC merker, så en løsning finner man jo alltid.
    Men merkeforhandler/service er foretrukket av undertegnede.
    Nå ligger vel en 2019 Interceptor litt høyt i pris synes jeg. Om man ser på konk.tilsvarende nye overliggere fra 2019 skiller vel ikke mye i pris? Skulle kanskje bare mangle, Triumph street twin og Bonnie er jo også asia bikes

    Jeg liker litt odde sykler, synes den Himalayan var kul, men ikke samme kvalitet som på new gen. RE
    Mye fine Tube clips av hun jenta som farter rundt på en slik:

    Nå starter straks Jr på trafikalt grunnkurs så ser etter rimelig klassiker selv, for å kjøre følge med han på den nye Monkey Biken..;)
    Må innrømme, holder mye til i Spania. Her ligger RE på+/- 6k€ og en Bonnie på 9. Mao forskjellen er en god MC Pickup
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Dyre MC Pickup vaner du! Høres utrolig deilig ut med Interceptor på spanske veier. DET skulle kanskje vært på bucket lista for 2-hjuling kjøring det:)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Hehe! Dyre MC Pickup vaner du! Høres utrolig deilig ut med Interceptor på spanske veier. DET skulle kanskje vært på bucket lista for 2-hjuling kjøring det:)
    Kjører som sagt 2m svart i heimen. Solgte NIB Orto cadenza bronze for å del finansiere Enfielden.
    Skal det bli japse MC på meg så blire vel noe som heter Koetsu eller noe lignende 🎸
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Veteranbil er skrinlagt og jeg tenker det er kjøreopplevelsen jeg er ute etter. Når jeg ser bilder av Morgan Threewheeler tenker jeg at en slik vil løse det meste med tanke på begge deler ja :)
    Jeg er av typen som ønsker at pris må samsvare med bruk eller behov, om ikke er man samler?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Dersom du hadde orket å bruke 2,3 sekunder på linken så hadde du sett hele utvalget av Porsche, Ferrari, Singer, Jaguar og en rekke andre ikke-amerikanske exoticars... Pluss et stort utvalg av europeiske motorsykler.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.821
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Dersom du hadde orket å bruke 2,3 sekunder på linken så hadde du sett hele utvalget av Porsche, Ferrari, Singer, Jaguar og en rekke andre ikke-amerikanske exoticars... Pluss et stort utvalg av europeiske motorsykler.
    Nå sa jeg amerikanske biler.
    Ikke noe problem med at andre er uenige med meg. 😂
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Kunne fint levd både med en 56' Ford Thunderbird
    Eller en 66' Alfa Spider
    Nydelig design på begge,
    selv om en ny Kia antagelig er en bedre bil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Du framstår ellers som en person med en utmerket sans for teknisk raffinement, form og stil, men amerikanske biler har vel ingen av delene? :cool:
    Nå var du vel "litt" bastant vel?
    At amerikanske biler har og har hatt sine utfordringer er nå så, men stort sett så er de laget for å virke og det gjør de da også sånn
    stort sett. Men man må ikke glemme at biler fra den siden av dammen nok er konstruert og bygget ut fra en antatt betydelig kortere
    levealder enn mange europeiske biler. "Grunnstenen" i amerikansk økonomi var vel fundamentert på at middelklasseamerikaneren skulle bytte bil så og så ofte. Det sagt så skal vi heller ikke helt bortse fra at det faktisk har kommet veldig mange nyvinninger og innovasjoner
    fra bilindustrien derover. Og når det gjelder design så finnes det mange "høydare" fra amerika! Tesla S er jo utseende messig ingen dum
    bil, bare så synd at det slutter med designet. Byggekvaliteten er jo mildt sagt rævva!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.821
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Nå var du vel "litt" bastant vel?
    At amerikanske biler har og har hatt sine utfordringer er nå så, men stort sett så er de laget for å virke og det gjør de da også sånn
    stort sett. Men man må ikke glemme at biler fra den siden av dammen nok er konstruert og bygget ut fra en antatt betydelig kortere
    levealder enn mange europeiske biler. "Grunnstenen" i amerikansk økonomi var vel fundamentert på at middelklasseamerikaneren skulle bytte bil så og så ofte. Det sagt så skal vi heller ikke helt bortse fra at det faktisk har kommet veldig mange nyvinninger og innovasjoner
    fra bilindustrien derover. Og når det gjelder design så finnes det mange "høydare" fra amerika! Tesla S er jo utseende messig ingen dum
    bil, bare så synd at det slutter med designet. Byggekvaliteten er jo mildt sagt rævva!
    Jo, de har absolutt sine sider.
    Tesla ser ikke halvgæren ut, men det er bøttevis med eksempler på det motsatte.
    Design er jo litt opp og ned der også. Firkanta ratt? OK .....

    Har kamerater som har siklet over corvette i årevis.
    En stor motor, ikke så mye mere. De gamle er veldig fine, men så er det mye rart i en lang periode, men så har de blitt mye både finere og bedre de senere åra.
    Men selv ser jeg ikke fascinasjonen.
    Mustang?
    Når jeg var 12 syns jeg de var kule, men det er lenge siden.
    Naboen kjører en tahoe.
    Du kan bytte bremser rund baut for levelige penger.
    Så jeg ser selvsagt positive ting, men amerikanske biler som så dann, ikke imponert.
    Nå finnes det selvsagt gode eksempler på stygge, dårlig sammenskrudde fra alle andre bilproduserende land også.
    Generalisering er risikosport, og disser du biler så tråkker man fort på såre tær. ;)
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde helt glemt at jeg startet denne tråden, takk Sluket :)

    Samme høst, altså 2020, kjøpte jeg denne. Den imøtekommer alle mine parameter så langt, eie- og kjøreglede (herlig lyd fra parallell twin motoren) 2019 modell hvor jeg setter bort alt skruarbeid til forhandler...... som også vinterlagrer. Ser frem til våren og nye kjøreopplevelser. Beklager til dem som er lei av bildet, tatt på hytta sommeren 2021.

    Bonneville.jpeg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trodde denne tråden var tuftet på veterankjøretøy jeg :unsure: .
    Og - i min verden, selvom det ikke er i samsvar med definisjonen, så snakker vi (jeg) da kjøretøy fra sånn omtrent 1970+ og eldre.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Trodde denne tråden var tuftet på veterankjøretøy jeg :unsure: .
    Og - i min verden, selvom det ikke er i samsvar med definisjonen, så snakker vi (jeg) da kjøretøy fra sånn omtrent 1970+ og eldre.
    Offisiell norsk definisjon på veteran er eldre enn 30 år.
    Dessuten i henhold til trådtittel handler denne tråden også om mc ( neppe en viss type pickups)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Offisiell norsk definisjon på veteran er eldre enn 30 år.
    Jepp, vet det, men synes at f.eks en 1990 Ford Mondeo og dens like ikke er helt det som faller seg «naturlig» å trekke inn inår man diskuterer veterankjøretøy ;) . Ei heller en 1992 HD Softail, for den saks skyld.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I 1990 het den fortsatt Sierra og de mer påkostede utgavene er vel virkelig entusiastbiler med stigende priser i dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Ford Mondeo ble produsert fra 1993.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Vet ikke helt hvordan jeg klarte å skrive 1990, da det var 1993 jeg mente - nettopp med bakgrunn i at en Mondeo blir "veteranbil" i år :) .
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Ikke mange Mondeo MkI igjen. Eldste som ligger til salgs på FINN er en 2000 modell. Vi har litt lett for å avskrive og latterliggjøre 30 år gamle biler og plutselig så er de borte.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trodde denne tråden var tuftet på veterankjøretøy jeg :unsure: .
    Vel, i utgangspunktet var den det, men siden det var meg som startet tråden forbeholder jeg meg retten til å ombestemme meg :) Dvs, jeg har kjøpt en ganske ny MC, basert på et gammelt og retro design. Forhåpentligvis og i den tro at gamle barnesykdommer er luket bort.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Trodde denne tråden var tuftet på veterankjøretøy jeg :unsure: .
    Og - i min verden, selvom det ikke er i samsvar med definisjonen, så snakker vi (jeg) da kjøretøy fra sånn omtrent 1970+ og eldre.
    Klassisk tegn på at man begynner å bli veteran selv!

    Tiden står ikke stille, og selv om en mondeo fra 93 ikke føles så gammel for de som hadde lappen når den kom, så må man ikke glemme at de oppleves som akkurat like gamle og utdaterte for den yngre garde som en 70-tallsbil gjorde på 90 tallet.

    Sikkert flust av gamle karer på 90 tallet som ikke syntes 70talls biler var "ekte" veteraner heller - veteranbiler er jo fra før krigen! ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: ePi

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Oslo
    Vel, i utgangspunktet var den det, men siden det var meg som startet tråden forbeholder jeg meg retten til å ombestemme meg :) Dvs, jeg har kjøpt en ganske ny MC, basert på et gammelt og retro design. Forhåpentligvis og i den tro at gamle barnesykdommer er luket bort.
    Jeg selv har den fattige fetteren fra India; Royal Enfield
    Ganske morsom og med mye kjøreglede den òg!
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    436
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det er forskjell på klassisk bil, veteranbil og gammel bil selv om årsmodell er den samme! ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23


    amelia.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn