Bil, båt og motorsykkel Veteran- Bil eller MC?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Dette har vært tema i mitt hode i mange år, kjøpe en veteranbil eller MC. Kjøre en kosetur, gjerne til hytta (7 mil) og den slags adspredelse.
    Bil er MG og lignende, MC er Honda CB, BSA med mer.

    Brodern har rådet meg til å kjøpe noe "ferdig" (ikke prosjekt) og det er jeg helt enig i. Har mest tid til å nyte og lite til å skru allverden egentlig.
    Jeg heller mot MC da det koster mindre, tar lite plass og er i det hele tatt mer håndterbart. Ulempe at det krever dress og hjelm og kona setter seg ikke bakpå.

    Bil krever mer plass, rust og karrosseri kommer inn i bildet, løftebukk når noe feiler, for det gjør det vel :) Får nok kona med på en biltur, men ikke et stort poeng egentlig.

    Sikkerhet er også et aspekt oppi dette. Noen med erfaringer eller tanker rundt saken?

    Vh S
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Første bud er å involvere kona, da får du mye større aksept for "utbedringer" Bil er mer praktisk og deletilgangen til MG og Triumph er formidabel og prisene er meget hyggelige. Å kjøpe en så bra bil som mulig er lurt. Jeg har hatt Triumph I 14 år og mekkingen har vært til å leve med, 8-10 timer I året. Største jobbene var å bytte motor, men det tik ikke så veldig lange tiden totalt sett. Overhaling av forgassere ble gjort på kjøkkenbordet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Første bud er en god stor oppvarmet garasje hvis du går for bil. Velger du MC er det litt enklere, da holder det med en liten oppvarmet garasje :) . Kjøp best mulig obiekt. Utfordringen er å ikke bli lurt. Og som panteren skriver, du må involvere kona, er hun motstander og ikke mulig å snu så kan det lett bli vanskeligheter.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.808
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bil eller sykkel er et valg du må ta selv men kjøp en strøken doning, betal heller litt ekstra med en gang isteden for et objekt for det blir fort veldig dyrt, Snakker av erfaring :)

    Lykke til på jakten :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøp det som vil bli mest brukt, eller sannsynlig brukt. Og få med kjerringa, uansett valg ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Kjører selv Royal Enfield Interceptor 650 twin
    Hærlii maskin
    Utseende som en Triumph fra 60tallet
    Men splitter ny, driftssikker og moderne kjøre egenskaper
    Prisen? Omtrent som en high-end mc pickup.
    Og service og dekk skifte er billigere enn å retippe
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.443
    Antall liker
    13.475
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Motorsykkel er heilt klart å foretrekke. Dei er enklare å handtere, vedlikehalde, og tek mindre plass.
    Eg skriv dei, for det vert fort litt meir enn ein.
    Ein til bruk til og frå arbeid og slikt, ein til syndagsturar, ein til banekjøring, ein til... Så, reserver ein passeleg garasje med ein gong.
    Som andre har sagt, kjøp ein som er nokolunde i stand, for det kan fort bli dyrt og vanskeleg å restaurere ein "basket case".
    Gamle japanske kan fungere bra, men det er vanskeleg (og dyrt) å få tak i deler etter kvart.
    Engelske syklar er nok enklare. Det vert produsert nye deler, og om du melder deg inn i ein merke-klubb, så kan du få mykje god hjelp og informasjon.
    Å tøffe rundt på ein gammal motorsykkel ein ettermiddag på småvegar på landsbygda er jo medisin på høgde med ei god gammal jazzplate på passeleg høgt nivå ei kveldstund med noko godt i glaset.
    Lukke til med valget.

    Peder
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for interessante innspill alle sammen. Innspill ang kona er gjennomgående, men dette er min greie, hun er totalt likegyldig eller skal jeg si uforstående :)

    Oppvarmet garasje. Kan lage til et varmrom i garasjen for MC, alternativt leie vinterlagring. Bil er uaktuelt i garasjen.

    Vil kose meg med begge alternativ, men tror MC er mest realistisk/ gjennomførbart pga plass, lagring og skruvolum og av den grunn vil den kunne leve lenge. Har skrudd mye rart i garasjen eller på hagebordet opp igjennom årene, men bil er volum og fører mer med seg.

    Jeg vet jeg må avgjøre dette sjøl, men greit med andres erfaringer før jeg tar den videre. Vi diskuterte hytte i 25 år også, og kjøpte først i fjor høst :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har sett nærmere på Honda CB500/ 550 og 350, men også BSA. Brodern har erfaring og er veldig begeistret for sistnevnte.

    Helt enig Peder P, landeveier og det trenger ikke gå fort heller. Har kjørt nevøens HD 350 Sport under sånne omstendigheter og det er vanskelig å avslutte.

    Siden kona har inntatt sin likegyldige holdning vil nok en MC " være til det beste.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke du kan ha den i garasje så kan du avskrive veteranbil med en gang, da blir forfallet større en du klarer å leve med.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hvis ikke du kan ha den i garasje så kan du avskrive veteranbil med en gang, da blir forfallet større en du klarer å leve med.
    Jeg innser det åpenbare. Har garasje og kan isolere den, men noen lagring for veteranbil blir det aldri, blir kun et skrusted. Bilen blir stående ute i sesong, på vinteren må jeg leie noe.

    Alt drar mot MC egentlig når jeg tenker på den begrensede bruken opp mot de praktiske behovene.

    Dette var utrolig nyttig, på nytt takk for gode innspill :)

    S
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kjører selv Royal Enfield Interceptor 650 twin
    Hærlii maskin
    Utseende som en Triumph fra 60tallet
    Men splitter ny, driftssikker og moderne kjøre egenskaper
    Prisen? Omtrent som en high-end mc pickup.
    Og service og dekk skifte er billigere enn å retippe
    Denne er interessant, takk :) Skal dykke videre her....
     

    916

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    17
    Har 2 MC'er og veteranbil. Skulle jeg velge ville jeg beholdt en MC. Det er en helt annen opplevelse enn å kjøre bil, noe jeg regner med du gjør ofte. Også mye enklere med MC lagringsmessig. Å ha en veteranbil stående ute hele året hadde jeg nok ikke klart å leve med.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Brukt med lite skrubehov kan være Honda CX500 alt 650. Disse finnes i flere varianter. Særdeles lite servicebehov, forgassere, motor med støtstenger, kardang etc etc. Ikke uvanlig at de har gått 300 000 km uten overhaling men som med alt brukt, det kommer mye an på de tidligere eierene. De tidlige modellene hadde litt problemer med teningssystemene, (to trinns elektronisk) men det finnes helelektroniske plug and play enheter å få til en billig penge.

    Disse er i ferd med å bli nokså populære på brukt.


    1978 -
    Skjermbilde 2020-06-03 kl. 18.43.38.png

    Kraftig oppgradert all hardware, ramme, bremser, gaffel, prolink, antidive = 650 turbo, finnes som 500 og 650 1982
    Skjermbilde 2020-05-04 kl. 14.11.51.png

    500 og 650 silver wing

    650C 1983 US, finnes og som 500
    Skjermbilde 2020-06-03 kl. 18.50.42.png

    500 og 650 turbo. 650 ble kun laget i 1770 ex i 1983 og er relativt "pricey" ...650 100 hk og rundt 100 kkr.
    Skjermbilde 2020-05-11 kl. 23.39.17.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Har 2 MC'er og veteranbil. Skulle jeg velge ville jeg beholdt en MC. Det er en helt annen opplevelse enn å kjøre bil, noe jeg regner med du gjør ofte. Også mye enklere med MC lagringsmessig. Å ha en veteranbil stående ute hele året hadde jeg nok ikke klart å leve med.
    Bil er transport, MC er nytelse
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.021
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oh no :cool:.
    Så absolut transport også. Har kun bil i de 3 hårdeste vintermåneder hér (og det er nok mest regn) :p.
    Resten af tiden (på job, til familie, indkøb, ferie m.m.) går på denne L1000363.JPG
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mange fine inputs her. Jeg liker uttrykket fra Honda CB fra 70 tallet og har som nevnt sett en BSA som er fin. Det gamle, veteran, mot Royal Enfield Interceptor 650 twin som er nevnt, den er virkelig et flott alternativ, men bygget i India??

    Veteransykkel med alle lyter som dårlige bremser, skruing etc, men som holder seg godt i verdi, kontra nytt og moderne som har høyere grad av sikkerhet, faller i verdi vil jeg tro, men allikevel har veteranuttrykk. Vel, da er det ikke veteran lenger :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg hadde kjøpt ny sykkel som ser gammel ut. Engelsk er kult. Alternativet er amerikansk, eller skal du ha noe som bare går og går så må det bli en fra solens land. Glemte jo Italia. Det er også stilige saker. :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Mange fine inputs her. Jeg liker uttrykket fra Honda CB fra 70 tallet og har som nevnt sett en BSA som er fin. Det gamle, veteran, mot Royal Enfield Interceptor 650 twin som er nevnt, den er virkelig et flott alternativ, men bygget i India??

    Veteransykkel med alle lyter som dårlige bremser, skruing etc, men som holder seg godt i verdi, kontra nytt og moderne som har høyere grad av sikkerhet, faller i verdi vil jeg tro, men allikevel har veteranuttrykk. Vel, da er det ikke veteran lenger :)
    Ja bygget i India. Eter krigen bestilte Indias hær så mange at Royal Enfield satte opp en fabrikk der.
    De nye er utviklet i samarbeid med Triumphs ingeniører i England, og imo ligger ikke tilbake i kvalitet.
    Selv route 66 spesialisten HD bygger der nå
    En engelsk mcjournalist kjørte sammenligning med en ny Bonnie til dobbel pris.
    Konklusjon: Ville jeg byttet min Bonnie mot en Enfield, Nei
    Skulle jeg kjøpt ny i dag derimot, ville jeg valgt Enfield anyday
     
    Sist redigert:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har sykkel stående "innelåst" i Italia, så for å unngå å bli gal, måtte jeg ut å skaffe en "ventesykkel". Myste litt rundt og endte med en Suzuki SV1000 S. Har kommet til at jeg liker den så godt at jeg beholder den. Betalte 52'
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ok, bil er definitivt ute av bildet.
    Nærmer meg mer og mer tanken om å kjøpe så nytt som mulig, først og fremst av sikkerhetshensyn. Dette med sikkerhet er konas ankepunkt mot å kjøpe sykkel og moderne teknologi er nå et stykke på rett vei i så måte, bremser osv?

    I tillegg, en nyere sykkel gir forhåpentligvis mer fokus på å faktisk kjøre sykkel, nyte "stillheten", mindre på å skru eller følge opp.

    Småkjøring er en ting, kjøre til hytta en annen. Hva med å legge ut på lengre turer (dagstur) med en Enfield?

    S :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Kjører selv Royal Enfield Interceptor 650 twin
    Hærlii maskin
    Utseende som en Triumph fra 60tallet
    Men splitter ny, driftssikker og moderne kjøre egenskaper
    Prisen? Omtrent som en high-end mc pickup.
    Og service og dekk skifte er billigere enn å retippe
    Hvem selger Royal Enfield i Norge?
    Så produksjonen på fjernsyn for noen dager siden.
    Ser bra ut!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Ok, bil er definitivt ute av bildet.
    Nærmer meg mer og mer tanken om å kjøpe så nytt som mulig, først og fremst av sikkerhetshensyn. Dette med sikkerhet er konas ankepunkt mot å kjøpe sykkel og moderne teknologi er nå et stykke på rett vei i så måte, bremser osv?

    I tillegg, en nyere sykkel gir forhåpentligvis mer fokus på å faktisk kjøre sykkel, nyte "stillheten", mindre på å skru eller følge opp.

    Småkjøring er en ting, kjøre til hytta en annen. Hva med å legge ut på lengre turer (dagstur) med en Enfield?

    S :)
    Har selv kjørt etapper på rundt 30 mil uten problemer.
    Liker halv hjelm så for komfort har jeg satt på vindskjerm.
    Julekvelden kom tidlig i år. I dag fikk jeg tilsendt bagasjebrett fra UK
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.506
    Antall liker
    7.838
    Torget vurderinger
    0
    Det med fruen skal man ikke kimse av. Min "Husvaran" er vel "comfortably num" ( det nærmeste begrepet som er noenlunde dekkende ) når det gjelder husbondens påfunn.

    Men selv om ting "tolereres" er det straks mye hyggeligere om hun tidvis kan delta i galskapen. Hun protesterer ikke når det kommer nye skytevåpen i huset, hun har dessverre reumatiske plager så på skytebanen er hun i støtteapparatet, vaffel og kaffesalg. Men hun var aktiv i ungdommen.

    På MC gjør samme reumatisme at hun ikke kan sitte på, dessverre. Men hun har heldigvis lyst på en kongeblå Gold Wing selv om det nok aldri vil kunne bli noe av. Vi prøvde en Mazda MX5, men igjen ble den så lav at hun sliter med å komme seg inn/ned i den. Den måtte derfor utgå. Selv Superben begynner å nærme seg "borderline" for hva som fungerer.

    Så jeg har innsett at jeg må kjøre MC alene, men har også kommet fram til at MC er "litt upraktisk" på mange måter. Når været er fint og sola skinner og lysten til å kjøre kommer så vet jeg jo at før jeg sitter på sykkelen er jeg gjennomvåt av svette etter å ha slåss med ryggskinne, kjøredress og støvler. Og det på den dagen da man har mest lyst til å frese rundt i godværet i jeans, t-skjorte og helst uten lovpålagt hjelm. Men på grunn av realitetene i dagens trafikk er det selvsagt idioti og den rene galskap å kjøre uten fullt kjøreutstyr. Men sånn er det bare!

    Har vært inne på tanken å se etter et amerikansk flak som kan brette av taket, men de fleste av dem er også laveste laget. Så nå funderer jeg i retning av en Land Rover uten fast tak, eller en Elendigwagen (vet at det er en bra bil, men som anglofil Range Rover eier er man jo "forpliktet" til å omtale Gelendewagen på den måten) som man kan plukke taket av. Vitsen er som man forstår å kunne kjøre "toppløst".

    Her for noen dager siden da våren kom til Finnmark var jeg en smule tent på en Royal Enfield eller Benelli i retrostil, men nå har "finnmarks sommeren" kommet, overskyet og 8 grader ( dog røde!! ) og fokuset går på å finne fram sommerlongsen! Så nå har ( dessverre ) fornuften slått inn, og fokuset går i retning av en cabriolet som er pkt 1. Høy og pkt 2. har et godt varmeapparat!

    Skal man gå ut på en egotripp som ikke involverer fruen bør man i alle fall vite sånn omtrent hvor hennes grense går! Jeg vet det sånn omtrent og kan derfor trygt si "det kunne vært værre!" Og det vet hun!;)

    Her for et par år siden våknet hun i et helt forjævlig humør. Jeg spurte selvsagt hva som var i veien og svaret var ubetalelig. Hun hadde drømt meget livaktig at hun hadde våknet og da hun kom på kjøkkenet så sto det et svært damplokomotiv ( type Dovregubben ) utenfor huset. Hun var ganske så overbevist om at når hun kom ned på kjøkkenet ville hun se at utsikten var dekket av et lokomotiv! Humøret bedret seg ikke før hun kom ned og så at det ikke var noe lokomotiv der!:D
    Men jeg måtte jo medgi at drømmen ikke hadde vært helt urealistisk, heller tvert i mot! Men nå vet jeg i alle fall at damplokomotiv er "no no"! Og hun vet at stort sett uansett hva, så kunne det vært værre!:LOL:

    Så involverer det penger og eller tid bør man ta hensyn til den "bedre halvdel"!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht MC og personlig sikkerhet foreslår jeg at du ser nærmere på airbagvester eller jakker. Man oppnår aldri bilsikkerhet men det er et stykke på vei...

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.399
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Smart å dra det i retning av MC kontra bil - med dine forutsetninger og begrensinger mht garasje osv.

    Hvilke MC?
    Tja, en ny Interceptor 650 er nok ikke noe dårlig alternativ til en 70-talls Honda, BSA eller Triumph, men … de sistnevnte har jo en helt annen "sjel" enn en ny Royal Endfield da - og det er jo for en del egentlig noe av greia med et hobby-kjøretøy :) .

    Mht sikkerhetsaspekt så har det jo skjedd en utvikling med både ramme- og gaffelstivhet, dempere og bremser. Men, en 70-taller som er i orden utgjør ikke noen direkte sikkerhetsrisiko kontra en nyere MC - om man kjører med innsiden av hodet og kjenner både sin egen- og sykkelens begrensinger. Vi kjørte jo det disse syklene gikk når jeg var ungdom, og det gikk jo stort sett bra;).
    Når det er sagt - ABS-bremser er jo ikke akkurat å forakte på en MC.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har veldig sans for den nye Z900rs jeg.

    Mest sannsynlig vil en 80-talls japse bare virke med moderat og forsiktig bruk så lenge den får olje og preventivt vedlikehold, bare pass på å kjøpe en som ikke rasler for mye i motoren.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Uansett om du velger bil eller MC, ofte er tanken/drømmen det fineste. Ute på kosetur kommer realitetene og tar deg fort.
    Motor som fusker, clutch som ryker, bremser som henger, gasser som flooder, «sure» plugger.

    Støtter helt anbefalingene om heller å kjøpe ny «klassisk» MC en bil. Du får jo heller ingen ny bil som har ivaretatt «old school» på samme måte. Om du ikke kjøper en Eagle Jaguar, Stinger 911, eller annet tilsvarende.
    Fine de nye RE. Var ute på Lazy og sjekket de ut. Interceptor ble vel også testkjørt av MC Avisa?
    Disse tilhører new gen.RE og selv om de lages i India som de enklere modeller, så skal de være av en helt annen, og mye bedre kvalitet.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har forlatt veteran, så er det sagt. Har også hatt en prat med kona om temaet, kommer tilbake til den og annet, må skru videre på platten :)
    Royal Enfield versus Triumph Bonneville T100, ikke så rare prisforskjellen. Vil ikke Triumph væøre et "sikrere kjøp", dog litt dyrere?

    Noen med erfaring?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Spændt på hvad du ender op med at købe. Jeg er så heldig om man vil at jeg både har Mc og Veteran bil. Der opstår tit det luksus problem at man skal vælge.
    Skal man køre med Mc vennerne eller Veteran vennerne .
    Jeg vil nok mene at du skal vælge Mc. Af flere grunde. Det er i de fleste tilfælde dyrt at have sådan en bil. Mc derimod er noget billigere at have kørende.
    :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Jeg har forlatt veteran, så er det sagt. Har også hatt en prat med kona om temaet, kommer tilbake til den og annet, må skru videre på platten :)
    Royal Enfield versus Triumph Bonneville T100, ikke så rare prisforskjellen. Vil ikke Triumph væøre et "sikrere kjøp", dog litt dyrere?

    Noen med erfaring?
    Prøvekjør begge, og velg den du føler deg mest fortrolig med. At LazyBoyz nå forhandler Enfield, borger iallefall for at service biten blir bra ivaretatt. At den selges side om side m HD bør bety at både kvalitet og image lever opp til de gutta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn