Verste klassisk-cover

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte nettopp 2 komplette sett med Beethovens symfonier med Karajan på vinyl, disse går selvfølgelig rett i søpla nå etter å ha lest awe's innlegg.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Huff. Veien til søppelkassen kan være tung. Selv har jeg funnet frem tre komplette serier og en hel del enkeltinnspillinger med Karajan i Beethovens symfonier. På vinyl, cd og dvd. Men en fyr som misbrukte Beethovens rene, universelle musikk til råning, hor, ego-dyrkelse og pølsespising kan vi ikke leve med, kan vi vel? Bedre da å erkjenne sannheten og gi seg hen til den store tilgivelsens offerstemning, Minutten. Uttrykket er hentet fra Ibsen, som i samme drama taler om gjennomsnittsmenneskets livsløgn. Å, hvor det treffer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe galt med råning, hor, ego-dyrkelse og pølsespising også nå? Oh dear. ::)

M

Mr-T

Gjest
    Åjåj, mye bra i denne tråden. En fin ting med streaming er at man faktisk slipper å hente ut plata og SE de grusomme coverne.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Er det noe galt med råning, hor, ego-dyrkelse og pølsespising også nå? Oh dear. ::)
    Farvel til hele HiFiSentralen hvis dette skulle være problematisk.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    baluba skrev:
    Farvel til hele HiFiSentralen hvis dette skulle være problematisk.
    Nei og nei, man må ikke skylle barnet ut med badevannet. Det er viktig å ha et sted der man kan si de avsindigste ting uten at det skal være problematisk.

V

vredensgnag

Gjest
    Etter smellen med Barenboim bestemte Perlman seg for å se i kamera neste gang, og å bytte frisør.

Uheldigvis var han ikke obs på at Ashkenazy kom til å sperre opp øynene sine, slik at Perlman så ut som om han skulte. Og det påstås at Ashkenazy insisterte på at Perlmans øyne ikke måtte være blå. Dyp symbolikk her - Perlman med fela og Ashkenazys hender synlige.

De skulle brukt sort-hvitt. (Forøvrig en strålende innspilling).

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    En stund var boms-look veldig in i klassisk, men det varte ikke lenge. Hvem tar vel et slikt cover med hjem (må tilstå jeg har et).

Chailly: "Ok, jeg har klart å overbevise konsertmesteren om at jeg faktisk er dirigenten og du er solisten, så gi en klokkeren kammertone."

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det slår meg brått at "veldig uheldig" nok er en ytterst forsiktig måte å si det på.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er mulig Uchida til tider formidler mer i gestikulasjonene enn hun formår i musikken.

Men etter å ha trumfet Perlman legger Barenboim et egg her. Eller to.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Himmel & Hav !!! Erre muli?!! ;D
    Det ble/blir røkt mye urter i platebransjen, og klassisk er intet unntak tydeligvis.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bach_Man skrev:
    Mitsuko Uchida er også et multitalent. Her ser vi henne i en Jon Fosse-oppsetning:
    Den var kostelig.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Merkelig, hver gang jeg har hørt 3. pianokonsert har jeg hatt ei naken dame med LvB-byster foran hormonbiffene på netthinnen.
    Godt jeg ikke er alene.
    Det coveret får virkelig fram det Beethovenske i konserten!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Uchida er jo en flink pianist, kanskje spesiellt på Mozart, men det er likevel en lidelse å oppleve en person lide så mye når hun spiller.

Uchida på Lp/CD : Ja
    Uchida på DVD : Nei

V

vredensgnag

Gjest
    Etter fiaskoen med Kreutzer-coveret måtte Barenboim gå med på Perlmans vilkår for neste samarbeid:

1. Jeg er den eneste som ser i kamera.
    2. Du må se på meg.
    3. Vi må lyssettes slik at alle kan se at du er i ferd med å bli skallet.

Det gikk så bra at Perlman satt og smålo under opptak til neste cover.

Tidligere i karrierene hadde de samarbeidet fint, og kom på et kjempetriks for å tiltrekke japanske lyttere.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beslektet med Pastoralen vredensgnag viste tidligere:

-Yay! Upskirt!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    Beslektet med Pastoralen vredensgnag viste tidligere:

-Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!
    -Yay! Upskirt!

V

vredensgnag

Gjest
    Dette eier jeg ikke, men det skal helt klart inn i samlingen.
    Som i åpningsinnleggets cover forsøker man å utnytte at Ravels Bolero ble brukt som akkompagnement til seksuell fellesdåd. Der Maazels cover inneholder en viss tvetydighet, overlater Ormandy og Philadelphia lite til fantasien.
    Orkesteret hadde nok behov for inntekter.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hos Westminster ble det nok røkt mye rart ja:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.938
    Sted
    Trondheim
    Nå begynner det å ligne noe! At en kunstner kanskje ikke tar seg så godt ut på et cover kan jo hende - det blir ikke nødvendigvis et fælt cover av den grunn. Med noen unntak - og Maisky er et av dem.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT (fra min side);
    Karajan har jo fått en del pepper her og med rette.
    Men dette coveret (når det først skal være portrett av dirigent) håper jeg retter opp inntrykket en smule.....

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan nesten undres over om det finnes fine klassiske cover etter påminnelsene i denne tråden. Og når sant skal sies er faktisk klassisk mer plaget med gyselige cover enn det som er naturlig, for det er utrolig mye gyselig. I enhver samling, vil jeg anta. At barbarene med elektriske gitarer har slike covere er naturlig, men utrolig nok kan det se ut som om det er motsatt. Barbarer = smakfulle, kulturelle = smakløse. Merkelige greier...

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    emotikon skrev:
    Litt OT (fra min side);
    Karajan har jo fått en del pepper her og med rette.
    Men dette coveret (når det først skal være portrett av dirigent) håper jeg retter opp inntrykket en smule.....
    Mistenkelig! Bildet er beskåret på en noe besynderlig måte, ansiktet formidles ganske innestengt og trangt, som for å skjule noe langs flankene. F.eks. en sportsbil? Et fly? En dame?

70-årenes covere slår det meste. Man tillot seg mye mer på den tiden enn i dag. Er det blitt en strengere estetikk i våre dager? (nå ser jeg bort i fra hva som anses som smakfullt/horribelt, for analysens skyld)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes tonnevis av vidunderlige covere innenfor klassisk musikk. Noen eksempler - i vidt forskjellige stilarter og fra ulike selskap:

V

vredensgnag

Gjest
    Faktisk en del bra Karajan-covers fra før han ble allmektig hos DGG. Han gjorde innspillinger for Decca og andre på 50-tallet.
    Da han var inne i siste Beethoven-syklus tok det helt av for ham, og han fikk DGG og den tyske stat til å betale for dokumentardekning av hele prosessen, samt opptak av hver symfoni. I snitt 700 redigeringer i hver symfoni for at det skulle lyde riktig, og et helvete for klipperne av dokumentaren å prøve å synkronisere filmopptakene mot ferdig lydklipp. Tror faktisk ikke det ble fullført pga det problemet.
    Karajan var ute etter "den definitive versjonen av Beethoven".

Jeg går ut ifra at melet her skal illudere snø. Kanskje har jeg misforstått?

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Coverne til Gardiners Bach kantate serier på SDG er noe av det bedre synes jeg. Noen eksempler:

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Det finnes tonnevis av vidunderlige covere innenfor klassisk musikk. Noen eksempler - i vidt forskjellige stilarter og fra ulike selskap:
    Vilt mange bra covers innen klassisk, men det er jo ikke trådens poeng. ;D

Sinopoli riffer på Karajans forlegg.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Coverne til Gardiners Bach kantate serier på SDG er noe av det bedre synes jeg. Noen eksempler:
    Det synes jeg og. I det hele tatt er hele denne serien med pakking, dokumentasjon og tekster noe nær min referanse for hvor bra det er mulig å gjøre CD-mediet med de begrensninger som ligger i det innenfor en akseptable økonomisk ramme. Jeg har hele serien.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Vilt mange bra covers innen klassisk, men det er jo ikke trådens poeng. ;D
    Jeg er klar over at jeg ødela tråden, men følte det trengtes litt balanse med sikte ppå et par tidligere innlegg. Vi kan gjerne gå tilbake til elendigheten nå. Kan bidra med denne vederstyggeligheten:

V

vredensgnag

Gjest
    Mine herrer. Dette er verste klassiske covers tråden. Baluba fikk folk på defensiven.

Så her må man trekke frem litt skyts. 1812 har vel innpå rekord i antall stygge covers, som regel med en eller flere kanoner plassert i sentrum. Siden det verket er bannlyst i dette hjemmet må jeg heller vise til ett av hundreder av Wagner-album med dame med hjelm. Her en forsiktig start, med piggklubbe.

Kanskje det er Siegfried i vikingdrag?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn