Bil, båt og motorsykkel Verdien av service og EU-kontroll

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har lite med fruens -14 modell bybilå gjøre men den har nylig hatt både EU og hovedservice som kostet drøye 8k så jeg trodde ting var på stell.

Ble ganske overrasket da jeg la om til vinterdekk i dag, skulle tro det var kontrollpunkt på både service og EU.
IMG_20181021_220841435.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Oi!! Bakgårdsverksted som har gjort jobben for deg? Alternativet er at bilføreren har vært borti noe etter PKK/service og slått skjev forstillingen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Det vil lønne seg å sende den bilen inn på firehjulskontroll asap!

For øvrig har du et poeng. Ikke alle verksteder tar slikt like alvorlig. Og av og til er jeg redd de kan ha økonomisk interesse i å la feil få bli stor og omfattende i håp om å tjene penger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Merkeforhandler som tok service, bilen har gått kanskje 100 mil etter den tid.

Bilen har gått 38k og i følge min fru har hun ikke vært i noe hull eller kjørt på noe.
 
C

cruiser

Gjest
Det er vel i hovedsak fører ansvar å sjekke at dekka er i orden
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Det er vel i hovedsak fører ansvar å sjekke at dekka er i orden
Jao, men du kjenner da damer - så lenge bilen har sminkespeil...

Uansett, dette skulle verkstedet ha sett !
Hvis bilen hadde blitt stoppet etter veien så hadde det ikke nyttet å skylde på verkstedet.
At dekket ser slik ut etter 38K rimer heller ikke. Det må være noe galt med hjulopphenget og reparasjon av slikt er penger i kassen for verkstedet, derfor er det litt rart at det ikke ble oppdaget.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Svakt av merkeverkstedet og ikke oppdage dette. Kontakt merkeverksted og informer. Neste gang er det kanskje noe mer alvorlig samme mekaniker ikke legger merke til.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Men dekket er da ekstremt slitt ellers også til å være en 4 år gammel bil som bare brukes til bykjøring?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Svakt av merkeverkstedet og ikke oppdage dette. Kontakt merkeverksted og informer. Neste gang er det kanskje noe mer alvorlig samme mekaniker ikke legger merke til.
Problemet kan like gjerne ha sitt opphav hos ledelsen på verkstedet, eller i konsernet sentralt når kravet til innntjening og tidspresset på mekanikerne økes hele tiden.

Er selvsagt enig i at det ikke skal være sånn, og blir mildt sagt muggen når jeg blir utsatt for slurv utført på egen bil. Men det er knallharde krav til inntjening i bilbransjen, og ettermarked og reparasjoner er ofte der pengene må hentes inn.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
38000km? Her er det noe alvorlig feil med hjulstillingen! Er begge dekka slik? Burde (les må) sjekkes opp ASAP.

-BB-
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Andre dekket er langt bedre. Har gitt fruen beskjed om å unngå å bruke bilen samt sendt merkeforhandler en mail hvor jeg har sendt inn dagens kilometerstand og bilde av dekket så får vi se på responsen.

Vinterdekkene er jevnt slitte.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Kan også være så enkelt som dekktrykk
For mye trykk og dekket ville vært slitt på midten. Altfor lite trykk og det vil være slitt på begge kanter. Her er det slitt på det som ser ut som innsiden som om bilen har altfor mye camber på en side. Siden dette gjelder ett dekk så tenker jeg at det er feil på vinkler og at dekket som er slitt peker utover. Sannsynligvis skade på stag og/eller foringer.

Skulle uansett grunn vært oppdaget på EU kontroll.

-BB-
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Kan også være så enkelt som dekktrykk
For mye trykk og dekket ville vært slitt på midten. Altfor lite trykk og det vil være slitt på begge kanter. Her er det slitt på det som ser ut som innsiden som om bilen har altfor mye camber på en side. Siden dette gjelder ett dekk så tenker jeg at det er feil på vinkler og at dekket som er slitt peker utover. Sannsynligvis skade på stag og/eller foringer.

Skulle uansett grunn vært oppdaget på EU kontroll.

-BB-
Lite dekktrykk viser seg ofte som på bildet; slitasje innerst ned til korden. Enkelt å verifisere for trådstarter..
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Svakt av merkeverkstedet og ikke oppdage dette. Kontakt merkeverksted og informer. Neste gang er det kanskje noe mer alvorlig samme mekaniker ikke legger merke til.
Problemet kan like gjerne ha sitt opphav hos ledelsen på verkstedet, eller i konsernet sentralt når kravet til innntjening og tidspresset på mekanikerne økes hele tiden.

Er selvsagt enig i at det ikke skal være sånn, og blir mildt sagt muggen når jeg blir utsatt for slurv utført på egen bil. Men det er knallharde krav til inntjening i bilbransjen, og ettermarked og reparasjoner er ofte der pengene må hentes inn.
Helt klart at ansvaret ligger hos ledelsen, men jeg synes likevel at man skal si ifra. Hvis det er slik at de ansatte må løpe fra løftebukk til løftebukk for å tilfredsstille sjefen og det resulterer i slurv så vil klager fra kundene kunne resultere i bedre arbeidsforhold. Alternativet for de ansatte med moral er jo å skifte arbeidsplass, på samme måte som kundene også forsvinner, og så kan nisseverkstedet seile sin egen sjø.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
461
Antall liker
102
Helt typisk slitasje når en kjører med for lite luft.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Svakt av merkeverkstedet og ikke oppdage dette. Kontakt merkeverksted og informer. Neste gang er det kanskje noe mer alvorlig samme mekaniker ikke legger merke til.
Problemet kan like gjerne ha sitt opphav hos ledelsen på verkstedet, eller i konsernet sentralt når kravet til innntjening og tidspresset på mekanikerne økes hele tiden.

Er selvsagt enig i at det ikke skal være sånn, og blir mildt sagt muggen når jeg blir utsatt for slurv utført på egen bil. Men det er knallharde krav til inntjening i bilbransjen, og ettermarked og reparasjoner er ofte der pengene må hentes inn.
Helt klart at ansvaret ligger hos ledelsen, men jeg synes likevel at man skal si ifra. Hvis det er slik at de ansatte må løpe fra løftebukk til løftebukk for å tilfredsstille sjefen og det resulterer i slurv så vil klager fra kundene kunne resultere i bedre arbeidsforhold. Alternativet for de ansatte med moral er jo å skifte arbeidsplass, på samme måte som kundene også forsvinner, og så kan nisseverkstedet seile sin egen sjø.
Klart man skal si fra. Har bare hørt av folk som jobber på merkeverksted med betydelig markedsandel i Norge at de må skru på akkord og i tillegg blir pålagt å utføre ekspressjobber hvor kunden sitter og venter til bilen er klar. Er jo ingen unnskyldning for å slurve, men et sånt press gjør neppe noe positivt for feilmarginene heller.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg ville sagt spissingen virker feil. Stod disse dekkene på bilen under EU-kontrollen?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Kan gjerne være dekket var ok for 1000km siden - regelen er; det skal være minimum mønsterdybde over ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. 1,6mm er ikke mye.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lest av med manometer på sykkelpumpe så ser det ut som dekktrykket er jevnt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Det finnes hauger av historier om verksteder som gjør dårlig jobb. Årsakene kan være så mange.

Fruen hadde sin Passat ( fred være med dens minne! ) på service i skiftet mars/april for noen år sden. På sensommeren var den inne igjen på EU og ble "skutt ned" for ødelagte mansjetter og ødelagte drivknuter. Husvaranen går selvsagt i strupen på verksmesteren og spør hvorfor i H..e de ikke hadde påpekt ødelagte mansjetter på service?? !! Neida de måtte ha vært fine da bilen var på service var svaret. Han hadde også forklaringen, hun måtte ha kjørt i dyp snø! Min bedre halvdel påpeker at selv i Finnmark kjører man ikke i dyp snø og skare etter april. Dessuten var slitasjen på drivknutene så stor at dette måtte ha vert der i lang tid. De gav seg og varanen betalte bare 50% av deleprisene og de gjorde jobben gratis. Men de prøver seg selvsagt alltid.

Kjøpte vi flere biler fra den gjengen? Nei det gjorde vi ikke!
 
Topp Bunn