Verdens beste?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Leste Oslo Hificenters annonse i Dagbladet i dag. Audio Physic høyttalere til kr. 55.000,-, verdens beste under
kr. 85.000,-.

Går det an å si at et audioprodukt er vedens beste? Er ikke personlige referanser, matching med elektronikk, kabler og rom så viktige for lyden at uttrykket "verdens beste" blir fullstendig idiotisk? Til og med innspillinger er
så forskjellige at det som lyder prima i et kvalitetsoppsett kan lyde langt dårligere i et annet oppsett av tilnærmet samme kvalitet.

Og har Oslo Hificenter lyttet til alle høyttalere til under kr. 85.000,- slik at de har dekning for sin påstand?

Noen synspunkter på dette? Mulig emnet er tatt opp før, men jeg har ikke fått det med meg.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Det er ikke mere hold i det enn i en kaffe kopp det står verdens beste på. Men det selger høyttalere. Alle bilforhandlere mener nok at de selger verdens beste bil også. :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det er vel bare slik det er i markedsføring.

Vi her på forumet som er langt over normalt fokusert på utstyr som bys fram i media, vil kanskje la oss provosere litt av slike påstander, mens den generelle leser av Dagbladet vil konkludere med at de selger noen dyre høytalere på OHC som de mener er veldig gode.

Man kan finlese annonser og la seg provosere av feilaktig eller misvisende markedsføring innen nesten alle bransjer og kategorier til man dør av hjerteflimmer, men hva er vitsen? Jeg tviler på at mange her på forumet ville lagt 55K av sparepengene på noen disk uten å ha brukt ørene og sin egen preferanse først i alle fall.

Nei, legg heller en fin plate i/på avspillingsmediet ditt og sett deg godt tilbake du. For da står, i henhold til dine preferanser, verden beste høytalere rett foran deg.....ikke sant?

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Stripper skrev:
Går det an å si at et audioprodukt er vedens beste?
Kommer på noe jeg leste i danske "High Fidelity" for en haug år siden, to medarbeidere på vei for å lytte på et sett gamle og legendariske Futterman-forsterkere, som de hadde klart å oppspore. Lyden fra forsterkerne i stua nådde dem allerede på innsiden av entrédøren. Der ble de stående og se vantro på hverandre - uten å behøve å gå videre hadde de der og da konkludert med at testen allerede var over, de hadde hørt nok, den ene sa bare noe sånt som at "..ham der Futterman vidste nok hvad han gjorde".
Sånt holder jo liv i myten, om ikke annet.
Det er sikkert noen kanoner der ute, men jeg tviler sterkt på at en bare kan spasere til nærmeste hi-fi sjappe i Oslo og finne "verdens beste".

Ole G ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Hørt om de tre bakeriene som lå etter hverandre i samme gate?

Den første satte ut et skilt: "Norges beste bakeri!"

Den andre satte ut et skilt: "Verdens beste bakeri!"

Den tredje satte ut et skilt: "Gatas beste bakeri!"

Forøvrig er det vel blitt ganske strengt mtp hva man har lov til å hevde uten å knytte det til en konkret faglig vurdering eller liknende.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Som Snickers sier så er det ganske strengt hva man har lov til på hevde i reklamekampanjer, men slike påstander som "verdens beste" tror jeg man slipper unna med.
Tror dere virkelig noen kjøper et slikt argument da?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.927
Snickers-is skrev:
Hørt om de tre bakeriene som lå etter hverandre i samme gate?

Den første satte ut et skilt: "Norges beste bakeri!"

Den andre satte ut et skilt: "Verdens beste bakeri!"

Den tredje satte ut et skilt: "Gatas beste bakeri!"

Forøvrig er det vel blitt ganske strengt mtp hva man har lov til å hevde uten å knytte det til en konkret faglig vurdering eller liknende.
Hørte nettopp om en pågående sak i USA. En tilbyder av varer/tjenester hadde ikke veid godt nok ordene i sin markedsføring. Med det resultat at en advokat hadde som privatperson gått til søksmål mot denne bedriften. Søksmålet er nå kommet opp i flere millioner dollar.
Dette var en helt latterlig sak, sett fra mitt ståsted.

Men det sier litt om hvordan USA er blitt. "Alle" lever av å saksøke hverandre,

paviola

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Subjektivt går det vel ann å hevde noe slikt, men synes at i denne sammenhengen bør objektive vurderinger telle mest, ergo er det dumt å hevde noe slikt basert på egen mening kanskje ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kunne tenkt meg å høre hvilken høyttaler til 86.000 som er bedre? Jeg antar de vet det siden annonsen er formulert som den er?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ÅÅÅÅÅ de driver på det planet enda ja :eek: :eek:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Kunne tenkt meg å høre hvilken høyttaler til 86.000 som er bedre? Jeg antar de vet det siden annonsen er formulert som den er?
... pussig jeg så inge høyttalere i det prisleiet på prislistene til OHC ... ;)

mvh
KJ

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
hva med å reklamere med "messens beste lyd" ?

hvordan stiller vi oss til det?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Bortsett fra subjektive oppfatninger av hva som er bra lyd, har vel "messens beste lyd" noe mer for seg enn "verdens beste".

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Personlig så tror jeg det er meget lite klokt av OHC å bruke slike intetsigende slagord som "verdens beste". Folk som bruker 86 000 på høyttalere er nok såpass nyanserte at de vet at dette handler om personlige preferanser, akustiske forhold og matching av komponenter. Det er mange høyttalere i dette pris-segmentet som konkurerer. Jeg synes at OHC virker støtende på alle oss som er hifi-friker og som har vært med noen år. E meget godt produkt i dette prisleiet selger seg gjennom tester, jungeltelegrafen og gjennom demonstrasjoner i butikker,- ikke gjennom tomme slagord, synes nå jeg..

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Siden de fleste høyttalerkonstruksjoner innebærer mange kompromisser, er vel "best" svært avhengig av hvilken musikk du lytter til? Og hva slags rom du lytter i?

Jeg kan feks leve med kompromisser i bassen, bare 80 - 3000 Hz er faseriktig, rent og har et kontrollert spredemønster. Det er ikke sikkert det gjelder for andre.

PS: Hexachordia postet samtidig med meg. Vi er enig i mye.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Stripper skrev:
Leste Oslo Hificenters annonse i Dagbladet i dag. Audio Physic høyttalere til kr. 55.000,-, verdens beste under
kr. 85.000,-.

Går det an å si at et audioprodukt er vedens beste? Er ikke personlige referanser, matching med elektronikk, kabler og rom så viktige for lyden at uttrykket "verdens beste" blir fullstendig idiotisk? Til og med innspillinger er
så forskjellige at det som lyder prima i et kvalitetsoppsett kan lyde langt dårligere i et annet oppsett av tilnærmet samme kvalitet.

Og har Oslo Hificenter lyttet til alle høyttalere til under kr. 85.000,- slik at de har dekning for sin påstand?

Noen synspunkter på dette? Mulig emnet er tatt opp før, men jeg har ikke fått det med meg.
Sto det et spørsmåltegn i påstanden "Audio Physic høyttalere til kr. 55.000,-, verdens beste under kr. 85.000,-."?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Om påstanden "verdens beste" inneholdt spørsmåltegn husker jeg ikke. Og Dagbladet for i går avgikk en knitrende død i peisen i går kveld. Kanskje noen andre som har lagt merke til spørsmåltegn?

Topp Bunn