Verdens beste gitarsolo kåret

N

nb

Gjest
Jeg sier som Lahnstein: Nei, nei, nei! Ikke noe galt med soloen som vant, men langt fra min favoritt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er overrasket over å finne min favoritt på lista, selv om den bare kom på 33. plass. Jeg trodde ikke folk flest hadde hørt om UFO en gang. Sist jeg hørte på den fikk jeg ikke sove om natta etterpå.

Morsomt også å finne Alvin Lee fra Ten Years After på lista. Men jeg savner noe fra Yngwie Malmsteen. Han hadde jo noen heftige soloer på sitt debut-album, og også på den Joe Lynn Turner synger på.

Forøvrig er jeg enig med nb.

T

theStig

Gjest
Det gleder meg at det er hele 3 Deep Purple låter på den lista...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
... og en Rainbow (samme mann). ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Richie Blackmore er en sær raring, men spille gitar kan han definitivt. Jeg har sett ham to ganger i konsert, og mannen ser ut til å leve i sin egen dimensjon, litt til venstre for vår.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.800

Selv trakk jeg et lettelsens sukk over at Smoke on the Water ikke kom høyere, den epitomiserer alt jeg hater sterkt og inderlig av harry-rock! Ille om radioene hadde begynt å spille den oftere som følge av denne listen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er tull.

Slash fra G 'n' R skal liksom ha spilt historiens nest beste gitarsolo???

Gimme a break!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Ja, jeg tenker det samme selv, en liste som nok en gang tyder på at såkalte "kvalifiserte lyttere" har hørt jævlig lite musikk. Men ettersom gitaren er rockens fallossymbol, og rockefans ikke er kjent for å være spesielt godt musikalsk orienterte - sånn generelt, så er ikke denne lista stort å bry seg om. Når kommer forresten kåringen av verdens beste minimoog-solo? Forhåpentligvis aldri...

:)

I

ijustpop

Gjest
Dette er tull.

Slash fra G 'n' R skal liksom ha spilt historiens nest beste gitarsolo???

Gimme a break!
Og Gilmour i verdens dølleste band har spilt tidenes beste gitarsolo? Ser jo ut som en mattelærer!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Richie Blackmore er en sær raring, men spille gitar kan han definitivt.  Jeg har sett ham to ganger i konsert, og mannen ser ut til å leve i sin egen dimensjon, litt til venstre for vår.
Sær raring er nok ingen overdrivelse, nei. Kunne Ritchie bare fått sparket ut kona, og bytte ut barokkmusikken han driver med nå mot god gammeldags rock igjen. Blackmore's Night gadd jeg ikke en gang se da de spilte i Trondheim for ikke så lenge siden, like lite som jeg gadd se Deep Purple uten Blackmore.

Det jeg kunne tenkt meg er en gjenforrening av Deep Purlpe mk III, med Blackmore, Coverdale, Huges, Lord og Paice.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og Gilmour i verdens dølleste band har spilt tidenes beste gitarsolo? Ser jo ut som en mattelærer!
Ja det var argumentet sitt tenker jeg. Hva i h.... har utseendet med saken å gjøre?

O

OldBoy

Gjest
Den beste vant........?

Jeg har spilt Comfortably Numb i ca. 30 år uten å legge spesielt merke til gitarsoloen. OK, det ER en gitarsolo der, men hva så?

I går kveld ble derfor brukt til finlytting.

Det ble ikke færre spørsmålstegn av den grunn. Snarere tvert i mot: David Gilmour på Comfortably Numb = verdens BESTE gitarsolo? Det er så man blir stum. Godt at man har et tastatur å trøste seg med, da.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det fine med slike lister er at man som regel er 100 % uenig i rekkefølgen. Her er en annen liste laget av leserne til Guitar World.

BTW- Det som er litt morsomt med soloen på Comfortably Numb er at den er relativ "enkel" bluesy", men smakfull solo.

Og så er det vel slik som alltid at de mest kjente og sangene (soloene) er de som får flest stemmer. Hvor mange har f.eks. hørt alle soloene på listen til Guitar World?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Sær raring er nok ingen overdrivelse, nei. Kunne Ritchie bare fått sparket ut kona, og bytte ut barokkmusikken han driver med nå mot god gammeldags rock igjen. Blackmore's Night gadd jeg ikke en gang se da de spilte i Trondheim for ikke så lenge siden, like lite som jeg gadd se Deep Purple uten Blackmore.

Det jeg kunne tenkt meg er en gjenforrening av Deep Purlpe mk III, med Blackmore, Coverdale, Huges, Lord og Paice.
Ryktene går, skjønner'u! :)
http://www.deep-purple.net/mk1-6news/mk1to6news.htm

Og ellers finner jeg valget av Smoke som en av Blackmores bedre soloer som latterlig; det er en av de kjedeligste han har gjort!

Mvh
Håkon

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og ellers finner jeg valget av Smoke som en av Blackmores bedre soloer som latterlig; det er en av de kjedeligste han har gjort!

Mvh
Håkon
Og 'Stairway' er Jimmy Page's beste??? Sheesh!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Takk! Regner meg selv som musikk-"idiot"
Ingen årsak, selv betrakter jeg megselv som musikk-freak, kanskje ikkeno bedre ? :p

Noen som har tenkt seg på denne ? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ryktene går, skjønner'u! :)
http://www.deep-purple.net/mk1-6news/mk1to6news.htm

Mvh
Håkon
Smoke on the water har kanskje tidenes riff og er en slags signatur-låt for DP, men soloen er ikke all verden.

Mens Gillan har tapt seg mye som vokalist siden glansdagene, allerede på Valle Hovin på slutten av 80-tallet klarte han ikke å synge Highway star og Child in time, viste Coverdale så sent som på Rockefeller i sommer at han er fortsatt på høyden. Men så lenge Ritchie skal kompe barokklåter for kona, så kan David heller ta inn de gamle Purple-heltene i Whitesnake, som han har gjort med hell tidligere.

DP uten Blackmore blir aldri noe DP. Det var han som var den kreative kraften, selv om Glower hadde noen brukbare låter på Fireball.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Dette er helt latterli!!!

Slash scorer høyt og verken Mick Ronson eller Lindsay Buckingham er kommet med?

hahahahaah

A

Akle

Gjest
Ace Frehley, mannen drar fete soloer mens han skyter rakketer fra gitarhalsen og røyk velter ut av pickupene, de andre gutta på lista kan gå å legge seg...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen som har tenkt seg på denne ?  ;D

Neil Young på Sentrum Scene for noen år siden står fortsatt som en av de to-tre beste konsertopplevelsene mine. Gjerne Neil Young live igjen, for å si det sånn.

Men, 'special guest Heidi Hauge'??

Da er det greit å komme seint, for å si det sånn.........

Topp Bunn