Diverse Verdens beste anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei!

    Med fare for å opprette en lang tråd, spør jeg: hva er verdens beste anlegg? Har her to forslag:
    Bowers & Wilkins Nautilus med EC Nemo forsterkere. Husker jeg leste en gang at noen forsøkte å opprette verdens beste anlegg. Da med Nautilus drevet av Gryphon Antileon og med Krell KPS25 som spiller. Men Nemo ble nettopp laget av Electrocompaniet for å passe sammen med Nautilus. Nautilus har jeg lest har den egenskapen å fullstendig forsvinne i lydbildet. Nemo låter musikalsk sammen med disse.
    Burmester toppoppsett, enten den nye Signature serien eller B100 sammen med 909 forsterkere. Gjerne Nordost kabler for å få frem enda flere detaljer og dynamikk.
    Noen flere som har synspunkter?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Med fare for å opprette en lang tråd, spør jeg: hva er verdens beste anlegg? Har her to forslag:
    Bowers & Wilkins Nautilus med EC Nemo forsterkere. Husker jeg leste en gang at noen forsøkte å opprette verdens beste anlegg. Da med Nautilus drevet av Gryphon Antileon og med Krell KPS25 som spiller. Men Nemo ble nettopp laget av Electrocompaniet for å passe sammen med Nautilus. Nautilus har jeg lest har den egenskapen å fullstendig forsvinne i lydbildet. Nemo låter musikalsk sammen med disse.
    Burmester toppoppsett, enten den nye Signature serien eller B100 sammen med 909 forsterkere. Gjerne Nordost kabler for å få frem enda flere detaljer og dynamikk.
    Noen flere som har synspunkter?
    Fredag?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Helt umulig å avgjøre, da folk har ulike lydpreferanser. Da tenker jeg på hva det er folk hører etter i lyden som de oppfatter som viktigst for å kunne levere så realistisk lyd som mulig, sammenlignet med live-musikk.

    Noen vil først lytte til om dynamikken er på plass. Andre vil lytte til klang, eller at lyden bretter seg utover. Noen vil lytte til holografi, med andre ord at instrumenter plasseres nøyaktig i lydbildet.

    Ingen av de delene er feil eller har feil prioritering, men som musikklyttere har vi ulike måter å tolke lyd på. Det avgjør også hva slags stereoanlegg vi ville valgt som "verdens beste".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke nominere, men mastodont/dinosaurhøyttalere med passive delefiltere og effektforsterkere der ytelsen måles i kilogram hadde ikke vært på listen min.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det viktigste er vel at lyden låter helt naturlig, bare «musikk» og ikke anlegg. Da har man kommet langt. Verdens beste anlegg skal kunne gjengi lyden slik den er spilt inn, i en normal stue (som egner seg for lyd).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man vrir trådtittelen litt og heller skriver:
    Hva er verdens beste anlegg for deg

    Kall det gjerne drømmeanlegg uten noen begrenseninger ift økonomi, lytterom eller tilgjengelighet (utgått produkt).
    @Retep hadde vel et slikt innlegg i Stereo+gruppa på FB fort kort tid siden om jeg husker rett
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det beste anlegget jeg har hørt var min fars gamle anlegg fra 80 tallet . NAD forsterker av et slag , Pioneer CD( pds 807?) og noen store KEF med « racetrack « bass. Satt opp etter estetiske hensyn og høyttaler inn mot vegg/hjørne. Alt var bare riktig , bass oppløsning , klang… you name it. Anlegget forsvant etter innbrudd og den lyden kom aldri tilbake .
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Det viktigste er vel at lyden låter helt naturlig, bare «musikk» og ikke anlegg. Da har man kommet langt. Verdens beste anlegg skal kunne gjengi lyden slik den er spilt inn, i en normal stue (som egner seg for lyd).
    Joda, men når folk lytter til innspilt og livemusikk på ulike måter, så er "slik den er innspilt" ingen god målestokk. Hvis jeg først og fremst forbinder musikk slik det er spilt inn med hvor dynamisk den låter, så ville jeg trolig valgt lettdrevne høyttalere, gjerne horn-høyttalere, fordi det var slike høyttalere som bragte meg nærmest dynamikken jeg hører når jeg hører livemusikk.

    En annen person ville sagt at livemusikk brer seg utover og danner et stort lydbilde som aldri stopper. Da ville kanskje elektrostater eller andre typer båndhøyttalere vært førstevalget for å etterligne den opplevelsen.

    Begge deler er riktig, men ikke nødvendigvis riktig for begge personer.

    Roy
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Dette er en manns forsøk på å lage verdens beste anlegg. Hjelper uansett å ha nok penger..(og litt til) hvis man skal ha det ultimate enten det er selvbygg eller kjøpe produkter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva er verdens beste mat? Verdens beste bil? Verdens beste gitarist?

    Selve premisset for tråden er IMO feilslått siden det er uendelige variabler og uendelige preferanser.

    Og jeg tror kanskje ikke at det som tilfeldigvis var toppmerkene til Hifi-klubben på 90-tallet nødvendigvis er fasit, med eller uten Nordost kabler. 🙃
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne vært flue på veggen da de holdt på med denne:

    1671027474741.png


    Alle instrumentene samtidig, 6 mikrofoner, mikset rett ned til to kanaler.

    1671027614030.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Nautilus har jeg lest har den egenskapen å fullstendig forsvinne i lydbildet.
    Samme kan sies om et par Tandberg HiFi-11. Men de kan likvel aldri defineres som komponent i verdens beste anlegg. Dette kan derfor best bli et av mange kritereier hvor vi ender opp med kompromisser og til slutt vekter prioriteringer. Hvor @R.E.S. nok treffer godt med sitt innlegg hvor vi da ender med å velge ulike produkter.

    Samtidig er det nok de færreste av oss som faktisk hører likt, — på samme måte som vi oppfatter farger og musikk ulikt. Kunskap om hørsel som industrien benytter er for det meste basert på gjennomsnitt av en eller flere kontrollgrupper. Ytre øret er jo som kjent like unikt som våre fingeravtrykk, — så kanskje våre stereoanlegg best skal være like unike?

    ...om ikke er det ikke mye mer å diskutere her på sentralen ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man (i allefall jeg) ender opp med å ønske å komme nærmest mulig mastertapen da (også). Hva var det de la på tape?

    Vi lytter til/reagerer ulikt på musikken vi hører ja. Særdeles enig med R.E.S.
    Ulike dirigenter tolker noter ulikt. Andsnes spiller ikke likt Pollini.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er så mange lag der også. Det som havna på tapen har vært gjennom mikrofoner, ledninger, konvertere, kompressorer, miksere, equalisere, konvertere igjen, og så videre… "som det ble innspilt" er blott en illusjon
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp.
    Ståa er i det hele tatt ganske trist hva gjelder hifientusiasters begrep om hva som skjer før musikken ender opp på et eller annet lagrings/overføringsmedium.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Verdens beste kan vi bytte ut med verdens dyreste også starte med høyttaler som er Transmission Audio Ultimate...fra 1,200,000 $... 🥳

    Transmission-Audio-039-s-Ultimate-2mil-for-the-World-039-s-Most-Expensive-Speaker-System-3.jpg



    Personlig hadde valget havnet på Magico Ultimate III...om så bare for looks og støvtørk! 🤩



    The Magico Ultimate Speakers-ms-wejblvvbxf.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Verdens beste anlegg må være det jeg har hjemme. Låter det bra? Nesj. Er det bra? Nææ, har hørt mye som har vært langt bedre. Men det er mitt, og det er det ingen andre sine anlegg som kan skryte av.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    s-l400.jpg
    s-l400 (1).jpg


    Utrolig stor forskjell på disse to.
    Har direct to disc og har sammenlignet med vinyl utgaven fra master tape. Så den ultimate kilde er opptak fra en mikrofon og direct to disc, eventuelt kopi av master på band?
    Avspilt på noe slikt. Om ikke verdens beste, så i hvert fall godt nok drømme anlegg 😁

    Mark-Levinson-HQD-system-11.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Vis vedlegget 876774 Vis vedlegget 876775

    Utrolig stor forskjell på disse to.
    Har direct to disc og har sammenlignet med vinyl utgaven fra master tape. Så den ultimate kilde er opptak fra en mikrofon og direct to disc, eventuelt kopi av master på band?
    Avspilt på noe slikt. Om ikke verdens beste, så i hvert fall godt nok drømme anlegg 😁
    1671035338229.png

    Med tanke på hvor retningbestemt diskantpanelene i Quad ESL57 er, så er jeg usikker på hvordan et slikt oppsett høres ut med den plasseringen.
    Hadde helt klart vært morsomt å hørt dette "in real life". (trenger neppe noe Nordost heller ;) )

    Ellers til trådens tema så kan vel en omskriving av Nidars motto "
    "Verdens deiligste godteri er ikke laget ennå" også passe litt inn her.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.799
    Sted
    Oslo
    Hadde selv en gang esl 57, og ja noe av det beste jeg har hatt.
    Spilte akustisk Los Lobos og kommentaren til fetteren, (ikke han fra Karmøy) var at det var som om de stod her og spilte for oss.
    Ellers er vel det beste anlegget det som gir akkurat deg størst opplevd musikalsk glede!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når tiden strekker til skal jeg høre b&w 800N med nymoderne elektronikk og strømrens.
    Kanskje det kan være verdens beste anlegg! 😃
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 876786
    Med tanke på hvor retningbestemt diskantpanelene i Quad ESL57 er, så er jeg usikker på hvordan et slikt oppsett høres ut med den plasseringen.
    Hadde helt klart vært morsomt å hørt dette "in real life". (trenger neppe noe Nordost heller ;) )

    Ellers til trådens tema så kan vel en omskriving av Nidars motto "
    "Verdens deiligste godteri er ikke laget ennå" også passe litt inn her.
    Quad-er satt opp slik har jeg hørt flere ganger.
    I hvert fall det ene stedet var det satt opp med Janis W1 subber.
    ... OG Sequerra bånddiskanter.
    Vi satt helt stille, sa ingenting, prøvde bare å la vær å sikle. Det er ikke så enkelt når haka henger nede på knærne ...
    Dette var sent 70, tidlig 80-tall.
    Kan ha vært hos Boas i Trondheim?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Vis vedlegget 876786
    Med tanke på hvor retningbestemt diskantpanelene i Quad ESL57 er, så er jeg usikker på hvordan et slikt oppsett høres ut med den plasseringen.
    Hadde helt klart vært morsomt å hørt dette "in real life". (trenger neppe noe Nordost heller ;) )

    Ellers til trådens tema så kan vel en omskriving av Nidars motto "
    "Verdens deiligste godteri er ikke laget ennå" også passe litt inn her.
    Mark Levinson HQD= HartleyQuadDecca, bare at Hartley 24" var i 2 x 2cubikkmeter kasser
    hørte på Park Hotel i Stockholm på slutten av 70-tallet
    demet av Mark Levinson med ML5 /Studer A80 med ML elektronikk
    låt knall
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 876786
    Med tanke på hvor retningbestemt diskantpanelene i Quad ESL57 er, så er jeg usikker på hvordan et slikt oppsett høres ut med den plasseringen.
    Hadde helt klart vært morsomt å hørt dette "in real life". (trenger neppe noe Nordost heller ;) )

    Ellers til trådens tema så kan vel en omskriving av Nidars motto "
    "Verdens deiligste godteri er ikke laget ennå" også passe litt inn her.
    Hørte de i Miami 79/80 med en haug ML2.
    Ett The Absolute Sound i neven med adresse og danske hifi årbogen😁. Ble imponert, men etter vel 40 år husker jeg jo ikke hvordan det låt. En lokal helt hadde dobble Quad, men vinklet motsatt vei, drevet av en tidlig Electrocompaniet 50w,temmelig identisk med 25w med noen andre kjøleribber og Linn Sondek kilde sånn ca 77.
    Har selv hatt Quad 57 to ganger og 63 en gang. Og direkte gravert plater gjort med en mikrofon er vel den innspilling teknikk som er minst klusset med, ofte spilt i heimen dengang. Sheffield Lab og umbrella.
    Men drømte vel mest om infinity qrs 😛.
    Har ett sett strathearn slc2 liggende. Var den gang planen å kjøpe to sett til, men de forsvant fra markedet rett etter det første kjøpet. Relativt rimelige var de også dengang🙂.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Med fare for å opprette en lang tråd, spør jeg: hva er verdens beste anlegg? Har her to forslag:
    Bowers & Wilkins Nautilus med EC Nemo forsterkere. Husker jeg leste en gang at noen forsøkte å opprette verdens beste anlegg. Da med Nautilus drevet av Gryphon Antileon og med Krell KPS25 som spiller. Men Nemo ble nettopp laget av Electrocompaniet for å passe sammen med Nautilus. Nautilus har jeg lest har den egenskapen å fullstendig forsvinne i lydbildet. Nemo låter musikalsk sammen med disse.
    Burmester toppoppsett, enten den nye Signature serien eller B100 sammen med 909 forsterkere. Gjerne Nordost kabler for å få frem enda flere detaljer og dynamikk.
    Noen flere som har synspunkter?
    Kanskje ikke verdens beste anlegg, men har drømt/tenkt mye på en nautilus / nemo kombo.
    Måtte i såfall ha hatt godt med plass, de er vel nesten 2mtr dype de nautilus.
    Hadde i mine øyne blitt en veldig vakker kombo og mest sannsynlig ville det vært fin lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn