Veps og trevirke

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Finnes det et middel som kan sprayes på trevirke for å ikke få en million veps rundt husveggene?

Vidar

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
"antivepsfortrevirkepåhusveggene-sprayen"
Fåes overalt

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Low-Q skrev:
Finnes det et middel som kan sprayes på trevirke for å ikke få en million veps rundt husveggene?

Vidar
Maling.
Veps benytter bart trevirke til å bygge bol. De tygger tre, tilsette enzymer, gulper det opp igjen, og lager stt papirkunstverk. Men de spiser ikke maling.
Og dersom problemet er aktuelt for deg akkurat nå, tror jeg kanskje Prozac virker enda bedre.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Bor du et gammelt hus kan veps og bier være nesten like ille som termitter.
Ikke like raske, men gi dem noen år... :eek:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Spiralis skrev:
Jeg bor i en rekkeleilighet fra 2001. Det er malt og allt ting, men vapsen finner alle kroker og kriker hvor den bygger bol, spiser (umalt) trevirke. Veldig plagsomt når vi skal grille ute, eller bare at ungene leker i badebassenget vi har på verandaen om sommeren - veps er det nokså mye av. Så skal jo vepsen selvsagt inn også.

Vi bygger nytt hus nå, i mur, men det blir en del trevirke ifm takstoler, dragere, støtter og stolper. Disse ønsker vi å ha på jernvitrol (eller hva det nå heter), for å få dem naturlig grå (som gammelt trevirke) og vedlikeholdsfrie. Så ett eller annet å impregnere eller sprøyte på trevirke som får vepsen til å holde seg unna, hadde vært kjekt.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Low-Q skrev:
Spiralis skrev:
Jeg bor i en rekkeleilighet fra 2001. Det er malt og allt ting, men vapsen finner alle kroker og kriker hvor den bygger bol, spiser (umalt) trevirke. Veldig plagsomt når vi skal grille ute, eller bare at ungene leker i badebassenget vi har på verandaen om sommeren - veps er det nokså mye av. Så skal jo vepsen selvsagt inn også.

Vi bygger nytt hus nå, i mur, men det blir en del trevirke ifm takstoler, dragere, støtter og stolper. Disse ønsker vi å ha på jernvitrol (eller hva det nå heter), for å få dem naturlig grå (som gammelt trevirke) og vedlikeholdsfrie. Så ett eller annet å impregnere eller sprøyte på trevirke som får vepsen til å holde seg unna, hadde vært kjekt.
Hei!
Jeg brukte denne:
http://www.skadedyrsentralen.no/Insektmiddel/pmenu-3347
Hadde vepsebol i takkassen. Etter at jeg fant ut sånn ca hvor de holdt til sprayet jeg en god dose av dette i området rundt.
Det var ikke livstegn etterpå. Ikke en eneste veps, såvidt meg bekjent som har hatt interesse av det taket etterpå.
Står det virker i inntil 7 uker. Det dekker jo opp både vår, sommer og høst i Trøndelag ihvertfall. Resten er jo den grønne vinteren. ;D

Mvh
Leif

J

J.J

Gjest
Low-Q skrev:
Spiralis skrev:

Jernvitrol spiser oxo tre............... Om det ikke er skikkelig hardt da..

Sett opp innsektnetting på nytt bygg ihvertfall.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
jan#jan skrev:
Jernvitrol spiser oxo tre............... Om det ikke er skikkelig hardt da..

Sett opp innsektnetting på nytt bygg ihvertfall.
Jo, jernvitrol gjør jo det, til en viss grad, men den surrer ikke oppi maten, flyr ikke inn, og stikker ikke. Vi bruker ikke balsatre som byggematerialer, men ekte norsk hurtigvoksende, overgjødsla trevirke. Dette blir nok så fint atte. Jernvitrolen påskynder den dærre grånings prosessen i trevirket, og når den er ferdig, beskytter trevirket seg selv mot uv-stråling, råte. Uten maling tørker den i alle fall, men blir jo desto våtere når det regner...

Insektsnetting skal på plass ja. Tenkte å sette opp et Faraday-bur som omringer hele tomta for å slippe insekter, og mobilbruk, men kona protesterte.... :)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Sett inn alt trevirke med spillolje, da slipper du veps, maur osv.
Alternativt tjære.

Malmvirke får du nok bare tak i dersom du kjøper tømmer av en lokal bonde og får det skåret på bygdesaga.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Roberten skrev:
Alternativt tjære.

Malmvirke får du nok bare tak i dersom du kjøper tømmer av en lokal bonde og får det skåret på bygdesaga.
Nå hadde jeg ikke tenkt at huset skal lukte gammal Mazda heller da! Bli kvitt vepsen, og de som bor der. Spillolje er nok effektivt ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Low-Q skrev:
Vi tar det igjen på dimensjoneringen. Noe malm-dritt skal ikke bukes her nei :) Er såkalt malmtre å få tak i lengre forresten?
Joda, det finnes og leveres fortsatt, men volumet er nok lite. Malmet ved er full av harpiks mellom årringene, og det er vel slik at særlig kjerneved i trær fra kalde strøk er naturlig malmet. I gamle dager toppet man furu for å mer harpiksavsetninger i veden på treet som ble stående lenge etter at toppingen var gjort. Jeg har hørt at i enkelte områder var det vanlig at bonden gikk og toppet et felt når odelsgutten ble født, med tanke på at denne skulle felle trærne for å bygge av dem når han ble stor.

Dette er delvis basert på muntlige overleveringer og kan ha "unøyaktigheter".

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Spillolje er dessverre undervurdert i dag. Det har faktisk mange fornuftige bruksområder, men jeg tror at samtlige i dag defineres som forurensing !? ???

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Low-Q skrev:
Roberten skrev:
Alternativt tjære.

Nå hadde jeg ikke tenkt at huset skal lukte gammal Mazda heller da! Bli kvitt vepsen, og de som bor der. Spillolje er nok effektivt ;D
Aha, du er fisefin altså. Skjønner :)

Da står du tilbake med tjære, som lukter mye mer enn spillolje, men kanskje er mer akseptert i nabolaget.

EDIT: @Spiralis, de laftede uthusene på hytta ble satt inn med tjære på 1700-tallet, fikk en runde med spillolje på '60-tallet, og tømmeret er like fint i dag. Bra greier, men neppe veldig Bellona.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Spillolje er dessverre undervurdert i dag. Det har faktisk mange fornuftige bruksområder, men jeg tror at samtlige i dag defineres som forurensing !? ???
Spillolje fungerte brillefint mot mygg i septiktanken vår i Mutungu Tank Hills, Kampala. Kanskje ikke like stort myggproblem her til lands, og ikke helt det samme som trådstarter spør om.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Spiralis skrev:
Spillolje er bra som understellsbehandling av biler i alle fall. Den trekker seg inn alle stand, inn i rust og møkk også, og lager en beskyttende hinne som varer lenge.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
En effektiv måte å redusere vepsebestanden på er å drepe de store beistene som surrer rundt på våren. Det er de overvintrende vepsene som leter etter sted å bygge opp en ny koloni. En slik krabat kverket er ett vepsebol mindre.

Topp Bunn