- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
Finnes det et middel som kan sprayes på trevirke for å ikke få en million veps rundt husveggene?
Vidar
Vidar
|
Maling.Low-Q skrev:Finnes det et middel som kan sprayes på trevirke for å ikke få en million veps rundt husveggene?
Vidar
Jeg bor i en rekkeleilighet fra 2001. Det er malt og allt ting, men vapsen finner alle kroker og kriker hvor den bygger bol, spiser (umalt) trevirke. Veldig plagsomt når vi skal grille ute, eller bare at ungene leker i badebassenget vi har på verandaen om sommeren - veps er det nokså mye av. Så skal jo vepsen selvsagt inn også.Spiralis skrev:Bor du et gammelt hus kan veps og bier være nesten like ille som termitter.
Ikke like raske, men gi dem noen år...![]()
Hei!Low-Q skrev:Jeg bor i en rekkeleilighet fra 2001. Det er malt og allt ting, men vapsen finner alle kroker og kriker hvor den bygger bol, spiser (umalt) trevirke. Veldig plagsomt når vi skal grille ute, eller bare at ungene leker i badebassenget vi har på verandaen om sommeren - veps er det nokså mye av. Så skal jo vepsen selvsagt inn også.Spiralis skrev:Bor du et gammelt hus kan veps og bier være nesten like ille som termitter.
Vi bygger nytt hus nå, i mur, men det blir en del trevirke ifm takstoler, dragere, støtter og stolper. Disse ønsker vi å ha på jernvitrol (eller hva det nå heter), for å få dem naturlig grå (som gammelt trevirke) og vedlikeholdsfrie. Så ett eller annet å impregnere eller sprøyte på trevirke som får vepsen til å holde seg unna, hadde vært kjekt.
Jernvitrol spiser oxo tre............... Om det ikke er skikkelig hardt da..Low-Q skrev:Jeg bor i en rekkeleilighet fra 2001. Det er malt og allt ting, men vapsen finner alle kroker og kriker hvor den bygger bol, spiser (umalt) trevirke. Veldig plagsomt når vi skal grille ute, eller bare at ungene leker i badebassenget vi har på verandaen om sommeren - veps er det nokså mye av. Så skal jo vepsen selvsagt inn også.Spiralis skrev:Bor du et gammelt hus kan veps og bier være nesten like ille som termitter.
Vi bygger nytt hus nå, i mur, men det blir en del trevirke ifm takstoler, dragere, støtter og stolper. Disse ønsker vi å ha på jernvitrol (eller hva det nå heter), for å få dem naturlig grå (som gammelt trevirke) og vedlikeholdsfrie. Så ett eller annet å impregnere eller sprøyte på trevirke som får vepsen til å holde seg unna, hadde vært kjekt.
Jo, jernvitrol gjør jo det, til en viss grad, men den surrer ikke oppi maten, flyr ikke inn, og stikker ikke. Vi bruker ikke balsatre som byggematerialer, men ekte norsk hurtigvoksende, overgjødsla trevirke. Dette blir nok så fint atte. Jernvitrolen påskynder den dærre grånings prosessen i trevirket, og når den er ferdig, beskytter trevirket seg selv mot uv-stråling, råte. Uten maling tørker den i alle fall, men blir jo desto våtere når det regner...jan#jan skrev:Jernvitrol spiser oxo tre............... Om det ikke er skikkelig hardt da..
Sett opp innsektnetting på nytt bygg ihvertfall.
Ikke noe gammal malm-dritt, nei. ;DLow-Q skrev:ekte norsk hurtigvoksende, overgjødsla trevirke
Vi tar det igjen på dimensjoneringen. Noe malm-dritt skal ikke bukes her neitotte skrev:Ikke noe gammal malm-dritt, nei. ;DLow-Q skrev:ekte norsk hurtigvoksende, overgjødsla trevirke
Nå hadde jeg ikke tenkt at huset skal lukte gammal Mazda heller da! Bli kvitt vepsen, og de som bor der. Spillolje er nok effektivt ;DRoberten skrev:Sett inn alt trevirke med spillolje, da slipper du veps, maur osv.
Alternativt tjære.
Malmvirke får du nok bare tak i dersom du kjøper tømmer av en lokal bonde og får det skåret på bygdesaga.
Joda, det finnes og leveres fortsatt, men volumet er nok lite. Malmet ved er full av harpiks mellom årringene, og det er vel slik at særlig kjerneved i trær fra kalde strøk er naturlig malmet. I gamle dager toppet man furu for å mer harpiksavsetninger i veden på treet som ble stående lenge etter at toppingen var gjort. Jeg har hørt at i enkelte områder var det vanlig at bonden gikk og toppet et felt når odelsgutten ble født, med tanke på at denne skulle felle trærne for å bygge av dem når han ble stor.Low-Q skrev:Vi tar det igjen på dimensjoneringen. Noe malm-dritt skal ikke bukes her neiEr såkalt malmtre å få tak i lengre forresten?
Aha, du er fisefin altså. SkjønnerLow-Q skrev:Nå hadde jeg ikke tenkt at huset skal lukte gammal Mazda heller da! Bli kvitt vepsen, og de som bor der. Spillolje er nok effektivt ;DRoberten skrev:Sett inn alt trevirke med spillolje, da slipper du veps, maur osv.
Alternativt tjære.
Malmvirke får du nok bare tak i dersom du kjøper tømmer av en lokal bonde og får det skåret på bygdesaga.
Spillolje fungerte brillefint mot mygg i septiktanken vår i Mutungu Tank Hills, Kampala. Kanskje ikke like stort myggproblem her til lands, og ikke helt det samme som trådstarter spør om.Spiralis skrev:Spillolje er dessverre undervurdert i dag. Det har faktisk mange fornuftige bruksområder, men jeg tror at samtlige i dag defineres som forurensing !? ???
Spillolje er bra som understellsbehandling av biler i alle fall. Den trekker seg inn alle stand, inn i rust og møkk også, og lager en beskyttende hinne som varer lenge.Spiralis skrev:Spillolje er dessverre undervurdert i dag. Det har faktisk mange fornuftige bruksområder, men jeg tror at samtlige i dag defineres som forurensing !? ???
Low-Q skrev:Bli kvitt vepsen, og de som bor der. Spillolje er nok effektivt ;D