Alt til hus og bolig Ventilasjon i kjøkkenskap og hette?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Administrerer et nedrøyket bo etter far, hvor det står en bråkete skapvifte fra ca 2003 og tilhørende ventilator/hette med styring.
Tenkte bytte ut til stillegående modell aka FLEXIT USV X e.l, og en kjøkkenhette (fra samme produsent?) som passer.
Har 0 peiling på dette, og sliter med å finne noen som kan ta det relativt raskt.

Er det noen her inne som driver med slikt så send gjerne en PM:)

2E5A5623-4920-4255-9686-A16C14389C50.jpeg


A75EF1C9-A0D4-439E-AF73-9B6C03C0644E.jpeg
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei, da har jeg etter nærmere kikk på sakene funnet at det er et støpsel klart i skapet, så da behøver jeg ikke EL til selve vifta.
Kanskje verdt et forsøk å skifte denne selv. Hetta kan nok gjenbrukes etter en skikkelig vask/rens.
Noen som vet hvordan ventilator hetta får strøm og styrer selve vifta? Er det noen form for «systemkabel» og /eller strømkabel mellom de to enhetene? Finner bare strømtilførsel i form av støpselet som vifta er koplet til.

(Har ikke startet demontering foreløpig)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei, da har jeg etter nærmere kikk på sakene funnet at det er et støpsel klart i skapet, så da behøver jeg ikke EL til selve vifta.
Kanskje verdt et forsøk å skifte denne selv. Hetta kan nok gjenbrukes etter en skikkelig vask/rens.
Noen som vet hvordan ventilator hetta får strøm og styrer selve vifta? Er det noen form for «systemkabel» og /eller strømkabel mellom de to enhetene? Finner bare strømtilførsel i form av støpselet som vifta er koplet til.

(Har ikke startet demontering foreløpig)
Det er en kabel mellom hette og vifte. Hetta styrer jo avtrekksvifte hastighet og spjeldåpningen på hetta. Jeg vil tro du finner mer informasjon på hjemmesidene til Flexit. De har fabrikk nede her i Østfold, Askim såvidt jeg husker.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Det er ikke Flexit som er der i dag, så usikker på om den kabelen da er standard for alle produsenter og om den også fører strøm/230?
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.181
Antall liker
303
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Du bør vurdere balansert ventilasjon.
Kjøre kjøkkenventilator separert
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Riv ut det gamle og kjøp Flexit vifte med tilhørende hette, vi har flexitvifta i kjøkkenskapet, den henter luft fra badet (ser ut som om din også gjør det) og skyver det ut sammen med lufta fra kjøkkenet. Vi brukte Elpartner her i Moss når vi gjorde dette. Ikke fordi vi måtte ha elektriker men fordi de er hyggelige og kommer når de skal. Ikke noe tull. Og det er viktig for meg. :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takker! Fikk tak i kjentmann/«husmontør» av vent.i bygget. Kommer ny skapvifte m/ tilpasset ventilator og funksjoner neste uke. Skal også være et visst sug/balanse så ikke andre tilkoplet felles sjakt får problemer. Best å ikke fikle med slikt selv, også pga høye krav til dok.
 
Topp Bunn