Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ganske interessant.
    Litt lesing på nett så virker det som de fleste heller til den konklusjonen at rectifier rør betyr lite da de ikke er i signalveien. På den annen side sørger de for riktig og jevn strøm til andre rør.

    Jeg kommer nok til å kjøre et annet rectifier rør enn det russiske. Har bl.a RCA liggende.

    Mest spennende blir nok forskjellen mellom ecc33 og 6sn7
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ganske interessant.
    Litt lesing på nett så virker det som de fleste heller til den konklusjonen at rectifier rør betyr lite da de ikke er i Sognsveien. På den annen side sørger de for riktig og jevn strøm til andre rør.

    Jeg kommer nok til å kjøre et annet rectifier rør enn det russiske. Har bl.a RCA liggende.

    Mest spennende blir nok forskjellen mellom ecc33 og 6sn7
    Men setter du et likeretterrør i Sognsveien, f... da blir det helt håpløst!! Ullevålsveien, derimot, helt problemfritt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ganske interessant.
    Litt lesing på nett så virker det som de fleste heller til den konklusjonen at rectifier rør betyr lite da de ikke er i Sognsveien. På den annen side sørger de for riktig og jevn strøm til andre rør.

    Jeg kommer nok til å kjøre et annet rectifier rør enn det russiske. Har bl.a RCA liggende.

    Mest spennende blir nok forskjellen mellom ecc33 og 6sn7
    Men setter du et likeretterrør i Sognsveien, f... da blir det helt håpløst!! Ullevålsveien, derimot, helt problemfritt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Rettet opp nå 8)
    Autokorrektur på tlf er noe dritt:mad:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men setter du et likeretterrør i Sognsveien, f... da blir det helt håpløst!! Ullevålsveien, derimot, helt problemfritt.

    Mvh
    Håkon Rognlien[/QUOTE]

    Ha ha ha ???????????? Dagens, om ikke påskas, beste!
    Priceless!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke bare bare å feilsøke etc. på en slik. Mye greier inni det store kabinettet. Men Ondrej er responsiv og svært hjelpsom men han deler ikke skjema naturlig nok og da blir det noe problematisk.. Uansett - seriøse saker disse dacene.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    v2.jpg


    Da stod den på trappa.
    Bring ringte mens jeg var på jobb. "Bare sett den der sa jeg, er hjemme om en time". Egentlig grunn fint å bo på landet
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hvorfor er det digg? Har ikke det bare gjort til at den er enda større enn førsteutgaven? :rolleyes:;)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ja Haavard, har du freset den i gang???:rolleyes:
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Genialt med gain switch og velger for ecc33
    Meget fornøyd med lyden her.
    Og det er forskjell. Vel og merke har jeg fått inn et ekstra effekttrinn og nye rør fra forrige gang. Det er mer av alt. Men det som imponerer mest er detaljer og dynamikk.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hvordan gikk det med dere som fikk nye dacer fra Veridian i år? Har ikke hørt så mye fra dere.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hehe, håper da inderlig det. Men likefullt hadde det vært kjekt å høre fra de to andre som kjøpte i år :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Min gode venn rama har hatt veridian på besøk.Her er hva han skriver.

    "den dacen til haavard, altså.
    veridian utopia sirius rørdac med 5u4g likeretter og 6sn7 utgangsrør.
    for en skapning.
    over 15 kg, stor som en hvalross, og boksen er stappet med overdimensjonerte trafoer, lyttebanker og alskens godsaker.
    kan det være nødvendig på en dac, da?
    tja, det får de digitallærde og -ulærde krangle om, men det er i alle fall ikke noe tvil om at konstruktøren ondrej tar utgangstrinn på alvor.
    haavards dac har fem ulike gaininstillinger, hvorav de høyeste gir like mye output som en aktiv preamp.
    men den kuleste featuren, som etter det jeg forstår kun finnes på haavards veridian dac foreløpig, er muligheten til å switche mellom 6sn7 og ecc33 med en switch på baksiden (de to rørene er beslektede, men har litt ulik verdi på enkelte parametre).
    og da måtte jeg selvfølgelig grave frem det grommeste jeg har i skuffen: et par mullard brown base ecc33, som for tiden koster det hvite ut av øyet og hele garderoben, og dessuten er vanskelig å oppdrive."


    503757d1533398820-rendezvous-rama-ecc33.jpg


    "med psvane 6sn7, som satt i dacen da jeg lånte den, låt det fyldig og bredpenslet, litt mørk og "rørete", typisk 6sn7.
    det spilte meget bra, men man satt hele tiden med følelsen av at dacen farget lyden i en bestemt retning.
    jeg kan levende se for meg at dacen med 6sn7 vil passe inn i veldig mange anlegg og er "just the right thing".
    selv med 6sn7 vil jeg omtale veridian som en meget god dac, med en maktfull og breial spillestil med kropp og sjel i bøttevis.

    men:
    med ecc33 tok dacen steget opp fra å være en meget god dac til å levere absolutt world class.
    mildemoses, dette er ikke den type oppgradering man trenger å sitte og finlytte til og lete etter - den oppleves kontant og umiddelbar allerede etter sekunder.
    jeg var såpass målløs at jeg måtte tilkalle ekstra ører, og dacens eier var ikke sent med hive seg inn i bilen og ta nok en oslotur; denne gangen for å sjekke at jeg ikke placebovrøvler, og samtidig konfiskere dacen og ta den med seg hjem igjen.
    etter tre dager med switching frem og tilbake mellom 6sn7 og ecc33, og en lang og god seanse i ro og mak med haavard idag, kan jeg trygt slå fast at bedre digitalkilde enn veridian med ecc33 brown base har jeg ikke hatt i hus.
    det er den første dacen jeg har hørt over tid i eget anlegg som jeg er sikker på er bedre enn min tidligere favoritt audio logic 34 mxl.
    med ecc33 strammet hele registeret seg opp, akkurat som om forsterkerne har fått mer muskler; den lille "fargingen" jeg pekte på var borte, og det uten at kjøtt, kropp og sjel forsvant i dragsuget, snarere tvert imot.
    og dette har ingenting med at ecc33 har ørlittegrann mer gain enn 6sn7, for vi passet på å justere underveis; selv med lavere volumnivå oppleves ecc33 som mer dynamisk og med en helt annen grad av futt og fart; presentasjonen var taktfast, drivende.
    lydscenen vokste både i bredde og dybde, instrumenter, stemmer og lydeffekter fikk mer luft rundt seg og ble bedre separert.
    dynamikken lignet uhyggelig mye på det som manley steelhead riaa'n er i stand til å levere, mest påtagelig var soliditeten i bassen - både mer robust og konturert.

    hvis du leser overstående avsnitt som at ALT ble bedre med ecc33 i stedet for 6sn7, så stemmer det ganske bra.
    han ondrej-karen bør legge inn denne byttemuligheten på alle sine dacer fremover.
    det er noe drit at nos mullard brown base koster så jævla mye, jeg er generell motstander av overprisa hi-fi eksotika, særlig forbruksartikler som rør og pickup.
    men det finnes en billigere black base-variant av ecc33 også, og den trenger ikke å koste så fryktelig mye mer enn gode 6sn7.
    selv om black base ikke vil være på nivå med brown base, så er det verdt å sjekke ut black vs. 6sn7.

    haavard satt og måpte gjennom hele seansen idag, og det blir spennende å se om han får samme resultater hjemme hos seg.
    kanskje ikke?
    kanskje det er klangbalansen i anlegget mitt som har favorisert ecc33?
    skjønt, jeg har hatt hundrevis av ulike komponenter opp gjennom årene, og alltid, alltid foretrukket ecc33 fremfor 6sn7 i de tilfellene det har vært mulig å bytte.

    midt oppi denne ecc33-hyperventileringa må jeg ile til og gjenta at veridian utopia sirius uansett, også med 6sn7, er en veldig bra dac.
    de som har brukt den med 6sn7 og vært happy, har absolutt grunn til å være det.
    hadde jeg bare ikke hørt den med brown base ecc33...
    irriterende greier, og nå som læreren fra lena har konfiskert brown base rørene mine også, så spørs det om jeg noensinne vil kjøpe meg en 6sn7/ecc33-basert hifidings igjen - da kommer jeg bare til å erge meg grønn over at det paret ikke lenger ligger i skuffen."
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi i gang igjen etter en lang sommer hvor hifi anlegget har vært slått av og Veridian Utopia har vært på rep hos Bambadoo. Pga den varme sommeren så har ting stått stille uten fremdrift. Problemet med DACen var en strømførende kabel klemt mot chassis. Denne kverket i tur og orden komponenter og det var som noen antydet mye mere enn en regulator som var gåen. DACen virker nå men softstart kretsløpet er fortsatt ikke operativt. Det er en feil på PSU eller deromkring. Bambadoo tar en ny titt på dette i oktober og vi planlegger å demontere og sende hele softstart PSU tilbake til produsenten.

    Men den virker og j har fått lyttet litt. Den første dagen den spilte var den helt jævlig, men så kom det seg og nå spiller den nok som før problemene startet. Dvs jeg sliter litt med å være sikker siden jeg fikk lite tid med frøken Veridian før problemene startet. Jeg har testet de ulike gain innstillingene og kommet frem til 2,5V RMS er best så langt. Høyere gain gir boomy loudness preget lyd. Har testet litt strømkabler og slikt og det ser ut som at Veridian ikke er så kilen som mange transistor komponenter jeg har benyttet tidligere.
    Lyden er storslått, mektig og dynamisk med gode kommunikasjonsegenskaper.
    Veridian er koblet opp mot en Oppo BDP 105D med optisk kabel. Jeg vil nå teste et annet drivverk og deretter se meg om etter en avspiller bygget for avspilling fra SSD eller minnepinne.
    Etter at softstart PSU er fikset vil jeg vurdere enda bedre rør og vil jeg nok trenge en del gode råd fra vennetråden.
    Stor takk til Bambadoo for tålmodig og utrettelig arbeid.

    Noen bilder:

    96DCA606-D472-4649-9AC1-C3911CE36303.jpg
    4E891E82-4F96-43B8-A6B1-2FB24E2D1FB6.jpg
    831755DE-E3AD-498B-99B8-A1E4E09820E8.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Så kjedelig med oppstartproblemer, godt å lese at det begynner å løse seg! Flott oppsett du har her.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig med hifi-girl. Pent oppsett. Min erfaring er at rørene ikke gir så mye egenklang som selve rør typen. Prøvd ulike 6sn7, men vil ikke si at forskjellen er himmelvid.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det er furtebua mi det der. Har hifi og filmprosjektor samt hjemmekontor i dette rommet.
    Får håpe vi finner ut av softstart PSU uten å måtte sende alt tilbake atter en gang.

    Det er kanskje ulike oppfatninger på hviken forskjell det er på rør. Har ikke prøvd dette før og er helt grønn på området!
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Har ikke mye erfaring med rør jeg heller. Men det jeg har en oppfatning av til nå er at smårør i samme prisklasse ikke er så stor forskjell på, som hcs skriver. Jeg for min del kjøpte derfor rør litt opp i pris, selvsagt etter å ha lest opp og ned og i mente om dem, og syntes forskjellen var enorm i positiv retning. Litt av årsaken til det for min del var nok også at jeg visste at jeg kom til å teste mange rør i lav prisklasse bare fordi jeg ville hatt råd til det med ujevne mellomrom. Jeg kom frem til at den endelige prislappen samlet med stor sannsynlighet ville blitt den samme som ved å legge ut for dyrere rør med en gang. Og ikke minst at jeg ville hatt flere smårør som låt tilnærmet likt liggende i en skuff. Anyway, jeg havnet på Psvane T2 rør og har ikke sett meg tilbake. Disse gir -i mine ører- mer av alt i forhold til dem som fulgte dacen. Anbefales!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke mye erfaring med rør jeg heller. Men det jeg har en oppfatning av til nå er at smårør i samme prisklasse ikke er så stor forskjell på, som hcs skriver. Jeg for min del kjøpte derfor rør litt opp i pris, selvsagt etter å ha lest opp og ned og i mente om dem, og syntes forskjellen var enorm i positiv retning. Litt av årsaken til det for min del var nok også at jeg visste at jeg kom til å teste mange rør i lav prisklasse bare fordi jeg ville hatt råd til det med ujevne mellomrom. Jeg kom frem til at den endelige prislappen samlet med stor sannsynlighet ville blitt den samme som ved å legge ut for dyrere rør med en gang. Og ikke minst at jeg ville hatt flere smårør som låt tilnærmet likt liggende i en skuff. Anyway, jeg havnet på Psvane T2 rør og har ikke sett meg tilbake. Disse gir -i mine ører- mer av alt i forhold til dem som fulgte dacen. Anbefales!
    Skal ta med de i betrakningen. Hva koster de per stk?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Får si et par ord angående hva jeg har gjort med Veridian siden den kom tilbake (i tillegg til å ha spilt til dels mye musikk i det siste).

    Jeg har testet og sammenlignet to drivverk: Oppo BDP 105 D og Marantz SA11S1.
    Oppo er litt frempå, stresset men detaljert og «rocka» med et slags livepreg.
    Marantz gjenngir en mere organisk og rolig lyd med sortere bakgrunn.
    Jeg fortsetter med Marantz nå siden den fjerner det jeg oppfatter som stress og uryddighet (jitter?) som jeg opplevde fra Oppo.

    Har også sammenlignet optisk mot SPDIF kabel fra begge drivverk. Begge kablene er rimeligste mulighet fra Audiquest. Optisk signalføring oppleves som friskere, raskere og litt slankere mens SPDIF er litt mørkere og ryddigere. Hvilken som er best må tilpasses smak og anlegg. Uavgjort altså, men hørbar forskjell.

    Får legge til at forskjellene her er ganske små og ikke direkte avgjørende. En annen ting; den optiske inngangen på Veridian er slaskete og utformingen vel romslig slik at det er vanskelig å få kontakten til å sitte. Samme optiske kabel sitter godt i utgangen på avspillerne.

    Mens jeg venter på at softstart kretsløpet blir fikset ser jeg meg om etter digital hardiskspiller. Har identifisert følgende kandidater så langt:
    Melco N1A Mk2
    Innuos Zenit Mk2/3
    Lumin U1 Mini
    SOtM 200 Ultra
    Erfaringer mottas med takk.
    So long!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ingen Auralic eller Sonore UltraRendu i kandidatvurderingen?
    Må du ha disk ombord?
    Må ha disk for rippede cd plater samt highrez download, men disken (SSD) kan gjerne henge på bak via usb. Trodde Auralic og andre steamere var best egnet for strømming via ethernet og ikke avspilling fra harddisk, men jeg kan ta feil!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ingen Auralic eller Sonore UltraRendu i kandidatvurderingen?
    Må du ha disk ombord?
    Må ha disk for rippede cd plater samt highrez download, men disken (SSD) kan gjerne henge på bak via usb. Trodde Auralic og andre steamere var best egnet for strømming via ethernet og ikke avspilling fra harddisk, men jeg kan ta feil!
    Auralic er vel en av få som har mulighet og anbefaler streaming over wifi.....
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    En annen ting; den optiske inngangen på Veridian er slaskete og utformingen vel romslig slik at det er vanskelig å få kontakten til å sitte. Samme optiske kabel sitter godt i utgangen på avspillerne.
    Min optiske inngang er ikke "slaskete", ei heller andre innganger for den del. Tviler dog på at dette er noe han har laget selv, men at det kjøpt komponenter et eller annet sted som han tar i bruk. Synes derfor at du burde gi han tilbakemelding om det slik at han også kan gjøre sine tilbakemeldinger/kvalitets sjekker til rette vedkommende.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting; den optiske inngangen på Veridian er slaskete og utformingen vel romslig slik at det er vanskelig å få kontakten til å sitte. Samme optiske kabel sitter godt i utgangen på avspillerne.
    Min optiske inngang er ikke "slaskete", ei heller andre innganger for den del. Tviler dog på at dette er noe han har laget selv, men at det kjøpt komponenter et eller annet sted som han tar i bruk. Synes derfor at du burde gi han tilbakemelding om det slik at han også kan gjøre sine tilbakemeldinger/kvalitets sjekker til rette vedkommende.
    Ja,det kan også være kontakten på kabelen som ikke er overens med inngangen.
    Dette opplever man av og til med audio koblinger noe som kan få meg til å tro at det ikke finnes eller følger standarder på delene.
    Spiller ingen rolle da j vil prioritere USB, AES/EBU eller BNC foran SPDIF og Toslink.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ingen Auralic eller Sonore UltraRendu i kandidatvurderingen?
    Må du ha disk ombord?
    Må ha disk for rippede cd plater samt highrez download, men disken (SSD) kan gjerne henge på bak via usb. Trodde Auralic og andre steamere var best egnet for strømming via ethernet og ikke avspilling fra harddisk, men jeg kan ta feil!
    Auralic er vel en av få som har mulighet og anbefaler streaming over wifi.....
    Er ikke NAS veien å gå?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Melco er vel NAS?? Men j åpner egen tråd når det nærmer seg beslutbing. Håper dere kan delta der også. Dette er vel en spesifikk Veridian tråd.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk, det er furtebua mi det der. Har hifi og filmprosjektor samt hjemmekontor i dette rommet.
    Får håpe vi finner ut av softstart PSU uten å måtte sende alt tilbake atter en gang.

    Det er kanskje ulike oppfatninger på hviken forskjell det er på rør. Har ikke prøvd dette før og er helt grønn på området!
    Da håper jeg endelig at ting er tilbake til normalen. Nå med noen oppgraderte deler samt siste iterasjon av softstart fra Ondrej. Er mye "greier" i disse dacene. Helt sjef bygget opp og kan bare tenke meg det låter veldig bra. Lykke til videre. Hyggelig bekjentskap.

    20180503_190454.jpg
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål til erfarne rør-skaller:

    Bestiller nå nye rør fra Mala. Etter anbefaling fra Ondrej og brukererfaringer her inne går jeg for Psvane.

    4 stk garantert matchede CV181 TII https://malaaudio.no/Produkt/26/1000171/Psvane-T-MK2-Series-CV181-T2

    Men hvilket likeretter rør skal jeg velge? Ondrej anbefaler Psvane 5U4G til 400 kr. Alternativt anbefaler Mala å oppgradere til Psvane 274B likeretter. Den koster 1200kr/stk og han hevder de er en god oppgradering.

    Er de verd 3 ganger prisen og hvor viktig er likeretter røret for totalen?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn