Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gratulerer med en superflott spiller vredensgnag! Håper du får fatt i den B&O armen, den var utrolig lekker
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker Impulse. Greit å vite, den funker fortsatt. :)

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    musicman skrev:
    Takker Impulse. Greit å vite, den funker fortsatt. :)

    mvh
    Flott spiller å starte sin musikkentusiasme med, musicman. Det rare er at vi som regel ikke visste hvor heldige vi var, da vi fikk "discards" fra fattern inn i gutterommet.
    ;D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det har du helt rett i Vreden :) Har mye å takke den gamle for
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Har fått fatt i en 124 mkII i omtrent mint kondisjon og original svart Thorens-plinth. Skal legge ut et par bilder etterhvert.
    Bruker en Fidelity Research fr64s arm og en Ortofon spu gold pickup. Kanskje ikke helt tidsriktig, men den spiller nydelig..... :) :)

    Er litt fascinert av skiferplinth fra http://www.oswaldsmillaudio.com for eksempel denne:



    Ser at du tenker på klebersteinsplinth vredensgnag, hvor får man lagd noe slikt?

    mvh
    ivarlo
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    ivarlo skrev:
    Har fått fatt i en 124 mkII i omtrent mint kondisjon og original svart Thorens-plinth. Skal legge ut et par bilder etterhvert.
    Bruker en Fidelity Research fr64s arm og en Ortofon spu gold pickup. Kanskje ikke helt tidsriktig, men den spiller nydelig..... :) :)

    Er litt fascinert av skiferplinth fra http://www.oswaldsmillaudio.com for eksempel denne:



    Ser at du tenker på klebersteinsplinth vredensgnag, hvor får man lagd noe slikt?

    mvh
    ivarlo
    Jøje meg Ivar, enda mer vinylstæsj ;D
    Gleder meg til å høre TD124!!!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skifer har høy egenvekt og tetthet, men jeg tror krystallstrukturen er slik at det resonnerer lettere enn kleberstein. Men med det volumet som vi ser i bildet tror jeg problemet er akademisk.
    Jeg skal ha en base som er syv cm høy, og med innoverskrånende sidevegger. Velger kleberstein fordi den er "død" akustisk.
    Har tenkt å få den skåret til av en steinskjærer.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Da kom spilleren i hus - her blir den kort tid, før den skal ned til Classic Audio i Danmark og renoveres. Vurderer å sette en Mørch UP4 arm på den, dersom jeg ikke finner en 12" ST/P arm fra B&O (de er mer og mer sjeldne.)
    Det er en 9" arm på nå.
    Kan man spørre om det er noe "galt" med 9" som følger med siden du vurderer å bytte den ut med en Mørch?
    Er 12" ST/P armen fra B&O mye bedre en den 9" som står på?
    Vurderer å begynne å lete etter et 124 drivverk selv.


    -Minutten
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    @kjoenik: Disse direkte-drevne og mellomhjuls-drevne spillerne har et voldsomt driv som rem-drevne spillere sliter med å matche, det er helt sikkert. Kom gjerne innom så skal du få høre en skikkelig god Sony og en skikkelig god Thorens. :)

    @vrendensgnag: Gode norske skifre, fra Oppdal, Alta, Voss og sikkert flere steder er metamorfe bergarter (slate) mens Oswall Mills plinthet ser mer ut som en sedimentær bergart (shale). Mulig jeg tar feil, men det er iallefall slik det ser ut på bildet. Om det er riktig er dette plinthet nok mer "seigt", mykere og mer likt kleberstein, også akustisk. :)
    Får du lagd kleberstein-plinth i Norge, steinskjærere med cnc-utstyr?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tror du har rett i det, ivarlo. "Skiferen" i bildet ser veldig "våt" ut, nærmest som kleberstein.

    12" krever bredere armboard og er ikke rackvennlig, så derfor gikk man for 9. 12" skal ligge optimalt i rillen fra midten og inn - det lille ekstra.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Smukt. Alt passer meget godt sammen.
    Er det Schoppers Solid-Design plinth?

    OMA bruker skifer som det også lages takheller av - men den er annerledes enn den "tørre" skiferen vi er vant med. De beskriver den slik:

    "OMA uses a soft Pennsylvania slate which has ideal characteristics for use in turntable plinths."
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Nei, det skulle gjerne vært Schoppers solide plinth, dette er nok originalt tynnt treverk fra Thorens...

    ad OMA, det var som jeg tenkte; myk skifer. For ille å gå over den store bekken etter vann, noe tilsvarende burde kunne skaffes lokalt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Betaler nok mer i frakt enn for produktet om man henter den fra USA.

    Men det å bruke CNC med utgangspunkt i tilgjengelige templates bør være helt greit. Jeg legger inn det jeg finner ut - i utgangspunktet skal jeg bare ha en base, mens jeg ønsker å beholde treverket fra originalen.
    Det å skjære ut en hel plinth burde ikke være noe problem.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Betaler nok mer i frakt enn for produktet om man henter den fra USA.

    Men det å bruke CNC med utgangspunkt i tilgjengelige templates bør være helt greit. Jeg legger inn det jeg finner ut - i utgangspunktet skal jeg bare ha en base, mens jeg ønsker å beholde treverket fra originalen.
    Veldig interessant!
    Er som deg redd for at frakten kan koste mer enn produktet fra USA.

    Skulle gjerne hatt denne: (http://www.oswaldsmillaudio.com/Products/images/plinths/plinth9.jpg) fra en lokal kilde med cnc-kompetanse. Om du vet om noen lokale som kan dette er jeg veldig interessert. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ivarlo skrev:
    Veldig interessant!
    Er som deg redd for at frakten kan koste mer enn produktet fra USA.

    Skulle gjerne hatt denne: (http://www.oswaldsmillaudio.com/Products/images/plinths/plinth9.jpg) fra en lokal kilde med cnc-kompetanse. Om du vet om noen lokale som kan dette er jeg veldig interessert. :)
    Fikk nettopp tilbakemelding fra Frede Kristensen, som kan gå i gang primo oktober, og da har jeg platespiller fra midten av november. Han mener klebersteinbasen er smart:

    Base af klebersten.
    Det tror jeg er en rigtig god ide. Min erfaring siger at du kan opnå en støjdæmpning i forhold til støj fra 'omgivelser' på omkring 10 dB. Det er i den sammenhæng rigtig meget.
    En veldig overdrevet bruk av skifer i linken under, men lyden var bedre fra stein enn fra treplinth - mye mer sort, skrives det, så det passer med Kristensens vurdering:

    http://www.theanalogdept.com/124_in_slate.htm

    Pent med skifer.
    Norsk kleberstein er mer spettet og lysegrå, sammenlignet med den jevne grafittgrå tonen til Pennsylvania-skifer. Jeg skal kun bruke det som base, og da vil det ikke være så merkbart, og vil sannsynligvis gå fint sammen med metallfrontene på forsterker og tuner.

    Men når man ser dette kommer man i tanker om det ikke er plass til en TD124 enda et sted i heimen ... (med et annet armboard.) Og med tt malt i e-type Opalescent Silver.

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ser ut som om jeg har vært snill gutt, og at julen kommer tidlig i år.

    Jeg fant en 12" tonearm til spilleren. Det skal egentlig være bortimot umulig - og det å finne en ubrukt arm i tillegg ...



    Detalj:




    Som nevnt tidligere vil den bli montert slik. Min spiller skal males British Racing Green, i samme grønntone som kontrollampene for Stereo-signal på forsterker og tuner.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    @vredensgnag Det ordner seg for snille gutter :)
    Du skulle sende din spiller til Classic Audio? Lurer litt på hvor mye tilstanden på en 124 har å si dersom man bestiller en komplett renovering av en spiller? Dvs er det noe poeng å betale ekstra for en i bra stand dersom den skal totalrenoveres?

    -Minutten
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Min spiller får ny tonearm, nytt tonearmsbrett (uansett størrelse på armen), renovasjon av motor, kontroll (ev. skifte) av leiet og gjennomgang av mekanikken -- samt utskifting av skiver i oppheng, mushrooms, etc.
    Men Classic Audio har meldt at den ser ut til å være i såpass bra stand at de forutser at en del av arbeidet vil være rens, mer enn utskifting. Siden det er skader i lakken, så tar jeg også ny lakkering.

    Men når du ser på hva som inngår av eventuelle moment i en totalrenovasjon, så kan du greit basere deg på å skaffe en spiller som er sub-par, og likevel forvente å få en "som ny" tilbake derfra. Så og si alt av deler finnes, og kan skiftes ut, og mye av dette inngår i renovasjonen.

    Det som ikke inngår er ny hovedtallerken, ny platetallerken (noen ganger er disse bøyd eller med stygge hakk), ny matte, helt ny motor, osv.

    Det viktigste er å få en god ramme - disse kan også være bøyd, ved at man har strammet opphenget for mye.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo ikke lov å linke annonser direkte, men det ligger en fin 124 mkII med plint på www.dba.dk

    Puma
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Krevende å sende disse - så man bør være sikker på at selger pakker godt.

    Jeg har nettopp brukt et par dager på å finne en pappkasse jeg var fornøyd med, for å sende min spiller til gjenoppbygging. Det som er av papp kastes til komprimering nå, så det er faktisk vanskelig å finne gode kartongesker - dro en god del steder før jeg kom i mål.

    Her er bilder og beskrivelser fra 1 måneds mottatte, ødelagte platespillere - fra en gjenoppbygger i USA: http://www.vinylnirvana.com/ar_gallery_damage.shtml

    Så jeg brukte denne pakkebeskrivelsen, og forbedret faktisk litt på den (skar hull til den som skulle bære kassen, etter å ha forsterket sidene, og litt annet.)

    http://www.theanalogdept.com/2128 receiving.htm

    Den ser meget fin ut, den på dba.dk -- tror det også er en til salgs på bruktbørsen her, men til en annen pris. Også uten arm.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bor bor ikke lang ifra selgeren på dba.dk, så hvis noen skulle være seriøst interessert kan jeg være behjelpelig med inspeksjon, prutting, pakking etc.

    Puma
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Hyggelig å se at såpass mange får øynene opp for disse fine spillerne og presenterer dem i denne tråden. Selv har jeg min TD-124 i daglig bruk, i tillegg har jeg flere slektninger av den stående i stua. Kan jo legge ved et bilde av denne:



    TD-224 finnes det såvidt jeg vet ikke mange av her i landet. Min er vel fungerende. Jeg har satt den i et plint av acryl da jeg er så fascinert av all mekanikken som styrer på mens den skifter plater.

    Når den er riktig justert, er det ingenting å si på hvordan den behandler platene. Sannsynligvis mer skånsomt enn hva de fleste av oss klarer manuelt ;)
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    her er ett bilde av en fin thorens spiller ;D
    etterpå skal delene moteres i en "skikklig" plint
     

    Vedlegg

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg liker å holde spillerne så originale som overhodet mulig. Jeg har en i tung bjørke-plinth, men synes gevinsten er liten sett i forhold til det originale plinthet. Mitt nåværende prosjekt er en Mk2/Sme 3012 i et originalt TKo-124 plinth fra slutten av 60-årene (se s.195 i Joachim Bungs "Swiss prec.")

    mvh:
    Stian
     

    Vedlegg

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    hehe, bare kødda ;D
    thorens spillere er flotte ,men den eg har tat fra hverandre var ikke så fin og uten lokk, derfor har eg bestemt å montere det i en ca 50 kg corian plint
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tenk om alle bruktannonser var så gjennomførte:

    http://cgi.ebay.com/Vintage-Thorens...pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item45f6048d6a

    Han har tatt detaljerte bilder av hele spilleren, utvendig og innvendig - beskrivelsen er konkret og tillitvekkende, og merkelig nok tilbyr han den til fastpris. Tror han ville fått mer i en auksjon.
    Jeg legger inn linken mest som et eksempel på hvordan det bør gjøres - spilleren på dba.dk er fristende, men selgeren har såvidt besvært seg med å legge inn et bilde.

    Bildene ligger her, i tilfelle eBay-linken slutter å virke etter salget.

    http://jpegbay.com/gallery/000687547-.html#1
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Spilleren det vises til i annonsen ser svært bra ut ! Jeg synes imidlertid at mange er flinke til å vise detaljerte bilder på Ebay. Jeg vet ikke hvordan det er på dba.dk, men mange av disse annonsesidene/auksjonene krever ekstra betalt pr. bilde, og jeg tror nok endel er for gjerrige til å legge ut mange bilder i slike tilfeller.

    På den andre siden har mann jo anledning til å kontakte selger for å få flere bilder tilsendt på mail i de fleste tilfeller. Selv nøyer jeg meg med en garanti om at spilleren er komplett når jeg kjøper. Dette er fantastiske spillere , men teknisk er de relativt enkle, og om man bare er nøyaktig og tålmodig er de forholdsvis lette å sette i stand.

    Fastsatt pris på den aktuelle spilleren tror jeg er nokså riktig, og kanskje til og med litt i drøyeste laget. ESL-armen er en veldig god arm på Td124, men ikke veldig ettertraktet sett i forhold til spillere utstyrt med en av de vanligere Ortofon-armene.

    mvh:
    Stian
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Til en Beogram 3000 Thorens-124/II malt i British Racing Green, syns jeg det passer med et Rio Palisander tonearmsbord ...
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Etter å ha blitt grundig gransket av tollmyndighetene i Norge, på vei ut -- og ditto danske, på vei inn - er min Beogram 3000 Thorens nå trygt på plass i hendene til denne mannen.



    Om én måned har jeg en fabrikkny platespiller i bespoke utførelse. Et helsike å vente.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Etter å ha blitt grundig gransket av tollmyndighetene i Norge, på vei ut -- og ditto danske, på vei inn - er min Beogram 3000 Thorens nå trygt på plass i hendene til denne mannen.



    Om én måned har jeg en fabrikkny platespiller i bespoke utførelse. Et helsike å vente.
    Hvor er vi nå ? Classic Audio ?

    Mvh

    Laban
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, det er Frede Kristensen i Classic Audio. Han jobber sammen med forskjellige i Danmark. En ekspert på klassiske tonearmer og PUer, en lakkerer, og en meget god møbelsnekker. I tillegg til en rekke eldre herrer som i sin tid bygde PUer, platespillere, forsterkere og høyttalere for B&O - og som nå restaurerer Quad, Thorens og B&O, bl.a., for kunder over hele verden.

    Kristensen har et ideallytterom i et anneks til hovedhuset - absolutt noe å vurdere for det neste stedet jeg skal bo ...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ja, det er Frede Kristensen i Classic Audio. Han jobber sammen med forskjellige i Danmark. En ekspert på klassiske tonearmer og PUer, en lakkerer, og en meget god møbelsnekker.

    Kristensen har et ideallytterom i et anneks til hovedhuset - absolutt noe å vurdere for det neste stedet jeg skal bo ...
    :) Han ser like hyggelig som den knall servicen den mannen yter (bare handel ny rem foreløpig til 124,n )

    Mvh

    Laban
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn