Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Nå følte jeg plutselig et savn etter min gamle 160B :'(
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Gratulerer med flott utført jobb 6bm8
    Hvilken type asfaltplater bruker du?
    Mvh Jan I
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbake meldinger :) Klør i fingrene etter å få den ferdig nå. Må få lakkert og dempet bunnplata plus det som står igjen av demping av chassie.



    Beklager de dårlige bildene, men jeg er ikke bedre til å knipse :p



    Asfaltplatene er kjøpt hos en bilstereo forhandler. Knalfine å jobbe med.


    Mvh......mj
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har et problem jeg altså ??? Spiller som nevnt nydelig med et unntak. På siste sporet begynner den å hakke på 95% av platene. Sånn ca midt i siste låt. Spilleren og arm/pu er justert etter alle kunstens regler. Kan nåla være skjev tro? Har vært i gulvet en gang ::)

    Rolf, skjønner ikke hvorfor du sendte den spilleren ut i drivhuset jeg altså ;D

    Jan, armen din er på vei. sendte med armliften og en gammel Ortofon pu som fulgte med. (vet ikke om den virker) + en ledningsløs RB 100 arm. vil du ikke ha den så kast den. Er faktisk helt ny..


    Mvh....mj
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Betyr det at den aldri når inn til innerste rille?
    Må være noe som hindrer armen i å bevege seg forbi det punktet du nevner. Siden det ikke ser ut til å være noe form for "automatikk" på den modellen, kan det være kabelen fra armen eller et lager som ikke er bra. Men du har jo sjekket alt.............
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Flott spiller og flott utført rep/restaurering :)

    /jan
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Betyr det at den aldri når inn til innerste rille?
    Må være noe som hindrer armen i å bevege seg forbi det punktet du nevner. Siden det ikke ser ut til å være noe form for "automatikk" på den modellen, kan det være kabelen fra armen eller et lager som ikke er bra. Men du har jo sjekket alt.............
    Det er ikke noe som holder igjen armen. Den går veldig lett. når den begynner og hoppe over rilene holder det med at jeg så vidt blåser på pu så går den normalt til siste låt er ferdig.

    Får vel bestille meg en ny stift til pu og prøve det. Har nå 2M red så tenker da på å oppgrader den til black. Er du fornøyd med den Audiomix?

    Mvh....mj
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    6bm8 skrev:
    Har et problem jeg altså ??? Spiller som nevnt nydelig med et unntak. På siste sporet begynner den å hakke på 95% av platene. Sånn ca midt i siste låt. Spilleren og arm/pu er justert etter alle kunstens regler. Kan nåla være skjev tro? Har vært i gulvet en gang ::)

    Rolf, skjønner ikke hvorfor du sendte den spilleren ut i drivhuset jeg altså ;D

    Jan, armen din er på vei. sendte med armliften og en gammel Ortofon pu som fulgte med. (vet ikke om den virker) + en ledningsløs RB 100 arm. vil du ikke ha den så kast den. Er faktisk helt ny..


    Mvh....mj
    Kan det være antiskatinga ? Eller for lavt stifttrykk ? Men det har du vel sjekke ?

    P.S. Det kom da noe annet inn i stedet for 160 her, som spiller en god del bedre.
    Men det var liksom noe eget med Thorensen etter alt jeg hadde gjort med
    den. Omtrent det samme som du har gjort med din.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    6bm8 skrev:
    Har et problem jeg altså ??? Spiller som nevnt nydelig med et unntak. På siste sporet begynner den å hakke på 95% av platene. Sånn ca midt i siste låt. Spilleren og arm/pu er justert etter alle kunstens regler. Kan nåla være skjev tro? Har vært i gulvet en gang ::)

    Rolf, skjønner ikke hvorfor du sendte den spilleren ut i drivhuset jeg altså ;D

    Jan, armen din er på vei. sendte med armliften og en gammel Ortofon pu som fulgte med. (vet ikke om den virker) + en ledningsløs RB 100 arm. vil du ikke ha den så kast den. Er faktisk helt ny..


    Mvh....mj
    Dette er jo flott 6bm8, sender deg en PM

    Når det gjelder dette med hakking i siste rille .
    Du er 100% sikker på at alt er riktig justert opp?
    er stifttrykk riktig ? er antiscating riktig?
    er alt justert etter rega protraktor eller?
    Når dette er sagt,så ser jeg at du nevner at pickup har vært i gulvet, gjelder dette armen også?
    Hvis jeg ikke husker feil ( en stund siden jeg holdt på med regaarmen) ,så har 300 armen en fjærbelastet anordning for stifttrykk. (denne kan jo ha fått en trøkk)
    Du kan jo prøve å sette denne på 0 og bare bruke en stiftvekt og justere på vekta.
    PS: Prøv å justere alt på nytt igjen, det kan jo hende ikke alt er 100%
    Mvh Jan I
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være antiskatinga ? Eller for lavt stifttrykk ? Men det har du vel sjekke ?

    P.S. Det kom da noe annet inn i stedet for 160 her, som spiller en god del bedre.
    Men det var liksom noe eget med Thorensen etter alt jeg hadde gjort med
    den. Omtrent det samme som du har gjort med din.


    Antiskating eller justering av stifttrykk hjelper ikkeno det heller gitt ???

    Så den nye snurreren din. Tviler ikke på at den spiller en god del bedre :) Må få tatt meg en tur igjen å få hørt den en dag. Utrolig fett var den...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    6bm8 skrev:
    Så den nye snurreren din. Tviler ikke på at den spiller en god del bedre :) Må få tatt meg en tur igjen å få hørt den en dag. Utrolig fett var den...
    Suppekjelen ??? ::)
    Skulle hatt meg en tur bortom sjøl,en dag.
    Låter brukelig iflg ozzy'n :)

    /jan
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    6bm8 skrev:
    Har et problem jeg altså ??? Spiller som nevnt nydelig med et unntak. På siste sporet begynner den å hakke på 95% av platene. Sånn ca midt i siste låt. Spilleren og arm/pu er justert etter alle kunstens regler. Kan nåla være skjev tro? Har vært i gulvet en gang ::)

    Rolf, skjønner ikke hvorfor du sendte den spilleren ut i drivhuset jeg altså ;D

    Jan, armen din er på vei. sendte med armliften og en gammel Ortofon pu som fulgte med. (vet ikke om den virker) + en ledningsløs RB 100 arm. vil du ikke ha den så kast den. Er faktisk helt ny..


    Mvh....mj
    Dette er jo flott 6bm8, sender deg en PM

    Når det gjelder dette med hakking i siste rille .
    Du er 100% sikker på at alt er riktig justert opp?
    er stifttrykk riktig ? er antiscating riktig?
    er alt justert etter rega protraktor eller?
    Når dette er sagt,så ser jeg at du nevner at pickup har vært i gulvet, gjelder dette armen også?
    Hvis jeg ikke husker feil ( en stund siden jeg holdt på med regaarmen) ,så har 300 armen en fjærbelastet anordning for stifttrykk. (denne kan jo ha fått en trøkk)
    Du kan jo prøve å sette denne på 0 og bare bruke en stiftvekt og justere på vekta.
    PS: Prøv å justere alt på nytt igjen, det kan jo hende ikke alt er 100%
    Mvh Jan I
    Ja jeg har brukt Rega protraktoren. Så det er vel ikke helt sikkert den er 100% riktig. Armen er helt ny og aldri vert i gulvet. Må prøve å få tak i en pu vekt og teste dette med stifttrykket.

    Og ja mine kunnskaper på dette er ikke noe serlig bedre en på noe annet, så jeg prøver å justere alt på nytt til å begynne med. :)

    Mvh....mj
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    6bm8 skrev:
    Så den nye snurreren din. Tviler ikke på at den spiller en god del bedre :) Må få tatt meg en tur igjen å få hørt den en dag. Utrolig fett var den...
    Suppekjelen ??? ::)
    Skulle hatt meg en tur bortom sjøl,en dag.
    Låter brukelig iflg ozzy'n :)

    /jan
    Suppekjelen er nok god den :) Lurer litt på hvorfor ikke 600 armen blir prøvd på denne jeg?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    6bm8 skrev:
    Suppekjelen er nok god den :) Lurer litt på hvorfor ikke 600 armen blir prøvd på denne jeg?
    Si det du.Skal vistnok være ganske bra den armen iflg de som har greie på det.
    Er vel godt modifisert også den 250 armen.
    Skrik ut du så svinger vi bortom en dag.

    Ikke meningen å kuppe tråden din :)
    edit: tråden deres ;)

    /jan
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ekke min tråd :) Ja kansje jeg trenger eksperthjelpen deres snart.

    Ingenting som heter kuppe en tråd så lenge det handler om det vi liker best ;)


    Mvh....mj
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette er Thorens' tråd ;)
    Jeg er godt fornøyd med min 2m Black. Nå har det fått hvile en stund. Blir sikkert satt ned på vinylen om ikke lenge hvis meteorologen får rett. Har også en Thorens med Bronze hvis jeg ikke tar feil. Og med nyvasket vinyl skal de snart få snurre :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Audiomix skrev:
    Dette er Thorens' tråd ;)
    Jeg er godt fornøyd med min 2m Black. Nå har det fått hvile en stund. Blir sikkert satt ned på vinylen om ikke lenge hvis meteorologen får rett. Har også en Thorens med Bronze hvis jeg ikke tar feil. Og med nyvasket vinyl skal de snart få snurre :)
    :) :) :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    6bm8 skrev:
    Så den nye snurreren din. Tviler ikke på at den spiller en god del bedre :) Må få tatt meg en tur igjen å få hørt den en dag. Utrolig fett var den...
    Suppekjelen ??? ::)
    Skulle hatt meg en tur bortom sjøl,en dag.
    Låter brukelig iflg ozzy'n :)

    /jan
    Dere får bare få tatt en tur. Stort sett hjemme jeg.
    Jeg skriver i Thorens tråden fordi jeg liker fremdeles Thorens.
    Kan det være så galt det da ? :)
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har nå justert armplassering med laser og alt ser ut til å fungere knirkefritt :)

    Takk for hjelpen

    Mvh...mj
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    6bm8 skrev:
    Har nå justert armplassering med laser og alt ser ut til å fungere knirkefritt :)

    Takk for hjelpen

    Mvh...mj
    Bra at det ordnet seg til slutt :)
    Så når kan vi komme og høre på'n ?

    ps: skal bortom rolfozzy i kveld,passerd et for deg ?

    /jan
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Er det noen av Thorensvennene her som sitter på en motor til TD 126 MK III ? leter etter en, nemlig...
     

    kanari

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    16
    Hei.

    Jeg har en Thorens 280 MK II.

    Jeg har ikke prøvd den enda siden jeg har MC ria på min Preamp.

    Burde jeg kjøpe MC pu eller ny riia.

    Er dette noe å samle på eller burde jeg gå for en ny spiller.

    mvh
    Tore
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I går kom jeg over vintage B&O-entusiasters Hellige Graal: en Beogram 3000 i god stand.

    Slike kommer veldig sjelden på markedet, og jeg kan nesten ikke tro at flere års jakt endte med et slikt eksemplar.
    En eier, i tillegg.

    Det er en Thorens 124/II med modifikasjon for montering av en arm B&O utviklet, ellers originalplinth, men med Beogram 3000 merking.
    http://beocentral.com/beogram3000thorens



    Etter rehabilitering og modding med den lengste armen skal den se slik ut. (Dette er en Beogram 3000 som befinner seg i England, og som ble rehabilitert av Classic Audio i Danmark.)



    Det finnes også Tandberg-spillere "der ute" som er bygget på en Thorens 124/II, så det kan lønne seg å være på utkikk.

    B&O la ikke skjul på hvor spilleren kom fra.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ojoj, den du :)
    Gratulerer.

    rørlig her på forumet fikk vel tak i sin (beogram 3000) i danmark hvis jeg ikke husker feil.
    Herlig maskineri :)

    /jan
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    JanR skrev:
    rørlig her på forumet fikk vel tak i sin (beogram 3000) i danmark hvis jeg ikke husker feil.
    Herlig maskineri :)

    /jan
    Takker for tips om rørligs Thorens. Fant tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,39593.0.html

    Målet er å få denne usynlig moddet til den spiller utmerket, men da jeg snakket med selger var det oppløftende å høre at han var "radiomekaniker."
    Stikker ned til København i slutten av uken, for å hente den.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Flott spiller. 8) Gratulerer.
    Veldig lik min, men den har ikke denne Beogram 3000 merkinga på fronten, som du har.



    Min er en Mk I

    Service / modifikasjoner er overkommelige oppgaver på denne.
    Mulig at motoroverhaling (ugjort hos meg) er litt mer fiklete.

    Har selv valgt annen kasse, men har selvfølgelig tatt vare på den originale.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke jeg er registrert som en venn av Thorens, så nå er det på tide å gjøre det. Min siste grammofon var en Thorens TD 147 Jubilee. Det er noen år siden nå, men det var en grammofon jeg brukte i over ti år. De siste årene brukte jeg en Boston VdH hi-output MC, som låt ypperlig i kombinasjon med resten av utstyret jeg hadde på den tiden. Det var en glimrende grammofon, selv om lift ved platens ende (den var semiautomatisk) og skifte av hastighet ikke alltid fungerte som smurt. Svært vakker var den også, med edeltre og sotet støvlokk.



    The Jubilee designation is a special trim version of the TD147 model to celebrate the company's 100th anniversary in 1983. The TD 147 model had been introduced a year earlier as a replacement to the TD145. In essence, the TD147 is the semi auto version to the manual TD160 mk II and shared most of the same components but with the difference being that the 147 could lift the arm up off the record at end of play and then shut down the motor.
    http://www.theanalogdept.com/chris_burmajster.htm

    Her er et bilder til.


    Sjampanjefarget var den også.

    Selv om jeg ikke bruker vinylsnurre i dag, så er jeg forhåpentligvis velkommen som Thorens-venn.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da kom spilleren i hus - her blir den kort tid, før den skal ned til Classic Audio i Danmark og renoveres. Vurderer å sette en Mørch UP4 arm på den, dersom jeg ikke finner en 12" ST/P arm fra B&O (de er mer og mer sjeldne.)



    Det er en 9" arm på nå.

    Har sett en Thorens 124 med denne armen, og det var elegant.
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aaah, se der ja, gratulerer!

    Lykke til med jakten på tolvtommeren!

    I mine øyne, gjør en 124 seg absolutt best, med en tidsmessig riktig arm... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lagga skrev:
    Aaah, se der ja, gratulerer!

    Lykke til med jakten på tolvtommeren!

    I mine øyne, gjør en 124 seg absolutt best, med en tidsmessig riktig arm... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
    Det har du nok helt rett i, og det er noen "overfancy" detaljer i den Mørch-armen. Men jeg har sett den på en Thorens, og der så den vakker ut. Lyden var upåklagelig.
    Mange armer å velge mellom.

    I utgangspunktet er målet å finne en ST/Pro på 12", og å montere denne slik.



    Basen til plinthen er meget lett, og jeg vurderer å få skåret en ny i samme form, i Kleberstein.

    Den blir plukket helt fra hverandre, chassis blir sandblåst, primet og lakkert om.
    Det står mellom originalfargen og BRG, der jeg vurderer Napier green som var den helt opprinnelige British Racing Green tonen.



    Forgjengere har valgt Ferrari-rødt og Mercedes-blått, så jeg syns jeg må støtte opp om britisk motorindustri.
     

    Vedlegg

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Er det snakk om full overhaling , motor and all ?
    Angående fargevalg så syns jeg ikke den grønne så ille ut.

    Selv er jeg så heldig å ha originalfargen på MK I, og syns personlig det er den fineste.

    Skal bli interressant å høre hvordan kleberstein evt. fungerer som materiale.
    Ser også at det er en del som har laget større plinth og plassert 12 tommern rett på plinthet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Originalfargen er fin, og det står mellom den og ev. BRG i Napier-tonen.
    Enig i at MKI er mer standout med sin lysere nyanse. Nå vet jeg ikke om man kunne velge farger - men de MKI jeg husker å ha sett er lysere enn MKII.

    Når jeg først skal sandblåse chassis og få det malt påny så må man ihvertfall vurdere muligheten. Det er noen skader i malingen nå som gjør det verdt å få det hele gjort.

    Kleberstein er både tungt og akustisk dødt (null resonnans), og jeg har lyst til å eksperimentere med en basis i dette materialet.

    Ellers tar jeg total overhaling, hos Classic Audio.
    http://thorens-td124.dk/part/9005.html

    Renovering av motor:
    http://thorens-td124.dk/part/9001.html

    Jeg kunne fomlet med dette selv, men Frede Kristensen og andre fra dengang har gjort dette i søvne, og gjør en langt bedre jobb enn hva jeg kunne fått til. Gleder meg til å snurre vinyl i sene høstkvelder.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Liker at du tenker i retning av BRG, Vreden.I motsetning til rørlig her, synes jeg det er en griselekker nyanse. Det er liksom ikke tilfeldig hva du velger! Gratulerer med fantastisk fin platespiller!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hyggelig, impulse.

    Det skal nok noen ordentlige overtalelser til før jeg går vekk fra BRG. ;D

    Var litt heldig, da spilleren kom med den original B&O PUen. SP8/9

    Dengang var Struer opptatt av å være i førersetet. Det var de som bygde den første stereo-PUen i Europa (SP1), og de introduserte 15o tracking angle, som senere ble standard.

     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Må vel erkjenne meg som Thorens venn jeg også :)

    Denne spilleren satte i gang min audiophile løpebane. Fikk bruke den på gutterommet sammmen med en Nikko amp og Tandberg høytt ( de med spiler i kabinettfront )

    Har ofte lurt på hvilken modell dette er , min far som kjøpte den ny på 60-tallet husker ikke, noen her inne som vet ?

    mvh
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med lekker spiller Vredensgnag. Virkelig lekker sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn