Venner av Genelec!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mteinum: Det der var direkte sexy!! ;) Og garantert effektivt også. Noe helt annet enn det du pleide å kjøre på den nesten like sexy Aries´en din, gitt..Et mer enn tydelig bevis på at høyttalere store som et kjøleskap aldri kan bli annet enn feil i 90% av tilfellene...såfremt det ikke er snakk om en studiosetting, konsert eller kino..Heldigvis har vi flere hederlige unntak- fortrinnsvis fra Norden, Italia og UK...
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Litt ulikt bruksområde med lettdrevne fulltonehøyttalere og aktive studiomonitorer, ja :)

    Nå har jeg fått satt noen stativer under mine slik at de kommer ca. opp i ørehøyde. K&M 232 er i utgangspunktet mikrofonstativ, men de fungerer helt supert som høyttalerstativ. Ingen umiddelbar fare for at noen dulter disse overende.


    DSC_9851@0.33x.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mteinum: Alle proffer kjennner König & Meyer..det der er solide ting, det. ;) Du får huske plasseringsbryterne..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da var isopod adapter-platene på plass. En 7040A og hjemmekontoranlegget burde være i boks :)

    Untitled-1.jpg


    Genelec publiserte nylig en video med 2Ls masteringrom. En del større enn mitt lille oppsett...

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mteinum: Og mitt også...;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959


    Fikk koblet de nye Genelecene i går kveld, ble en del lytting utover natta.

    Jeg liker lyden de presenterer veldig godt, mine gamle Yamaha HS5 må se seg ganske grundig slått der - skulle vel bare mangle, de er en del rimeligere. Samtidig har jeg vært meget fornøyd med lyden fra Yamahaene.

    GLM adapteren fikk jeg ikke til, ustabil på min pc - brukte faktisk en del timer bare for å få lyd i høytalerne, de er faktisk satt til volum satt til minste nivå default, veldig smart... finnes ikke manuell regulering på høytalerne - 8330A.

    Men har sent melding om problemet til Genelec og fikk raskt svar, så problemet løser seg vel. Er spent på hva romkorreksjonen kan gjøre.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Skulle kanskje ha rivd i litt til for lyd til pcen 😁

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Fant frem en gammel pc som har stått i kjelleren noen år, begynte å oppdatere windows i går ettermiddag - ble klar nå 😁

    Plugget inn GLM romkorreksjonsadapteren og det fungerte perfekt med en gang :D

    Kjørte en runde med kalibrering - synes det ble veldig bra. Kjører høytalerene full frekvens sammen med sub (SVS- SB1000) delt på 80Hz - foreløpig. Bruker AntiMode 8033 Cinema romkorr på sub.

    Skal ta en runde med REW senere for å prøve ut delefrekvens på Genelecene sammen med sub.

    Men venter litt og ser om det kommer noe oppdatering/respons fra Genelec support - slik at jeg kan bruke min faste pc.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Fikk en positiv overraskelse til - Genelecene fungerer med det digitale coax signalet med volumstyring fra Yamaha WXC-50 streamer/dacen :D

    Sikkert litt bias, men det låter da betraktelig bedre å mate høytalerne digitalt!

    Veldig moro.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Siden jeg er så fornøyd med lyden av 8330A digitalt med SAM kalibrering - ble det til at det var noe jeg gjerne vil ha i hjemmekinoen også.

    Ganske perfekt å slippe å bry seg om prossessor vs receiver, amper, rca vs balansert, dacer, kabler osv - til og med glemme surround vs stereo - bare bra lyd!

    Komponerte en Atmos pakke fra Genelec til ca 150k (uten sub), med en frontrekke med 8341A - mye pga den kan plasseres liggende for senter. Innenfor budsjett.

    Så kommer problemet - må ha en "prossessor" som har Atmos digitalt ut - der finner jeg bare en Trinnov til 250k :eek: mulig det finnes noen pc lydkort greier - men det er ikke ønskelig. Dette er mer en jeg kan tenke meg å bruke - for den funksjonen den har.

    Får følge med, kanskje det dukker opp noen mer passende utstyr.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Fikk ordnet så GLM adapteren fungerte på pcen - løste det ved å bruke en USB adapter.

    Prøvde litt lytting på lengre avstand



    Veldig smidig å bruke autokalibrering - samt legge til eq kurver etter smak & behag. Men de havnet fort tilbake som nærfelt monitorer ved pcen - det er der hvor de virkelig imponerer, imo.

    Kan legge til at min vurdering av utseendet på høytalerene har snudd 180 grader 😁 tidligere synes jeg de var noen stygge små "klumper", men nå synes jeg de ser bra ut, merkelig hvordan det forandrer seg. Opplevelsen av ytelsen gjør sitt - og byggekvaliteten.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Genelec kommer med nye stuehøytalere:


    Med innebygget GLM romkorreksjon. Med tilkoblinger ved gulvet i foten:

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa jo disse finnene uti skauen er pokker så smarte😎 De løser omtrent alt som er av problemer med akustikken FØR høyttalerne havner i setting. Og der leverer de akkurat det de skal. Helt uten omsvøp. Noen vei. Det finnes merker som også har den ærligheten, men det skal mye til for å få en totalpakke som det Genelec har. Det er istedet DE som viser deg akkurat hva de skal ha. Av og til er det en befrielse. Men du må kunne elske dem akkurat slik de er. For de kommer aldri til å endre seg😍 Får håpe Mummitrollet kom med en kruttsterk, finsk kaffe til deg, Mr. Spock.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    De er lett å bli glad i :D

    Går stort sett i Blå Java i Mummikoppen ☕
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Blå Java? Da tar jeg melk istedet, gitt..ALTFOR SVAK…😎
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Hva er dette for noe fra våre finske venner?


    Starter i dag kl 17.

    Var noe jukse surround for headphones, ikke for meg. Hadde håpet på noe digitalt surround greier.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Heftig oppgradering av GLM romkorreksjonsprogramvare:

    GRADE™ (Genelec Room Acoustic Data Evaluation) is a powerful new reporting tool in GLM that creates a full analysis of room and monitoring system performance, revealing the information needed to effectively fine tune acoustic treatment, adjust monitor and listener positioning, and optimise bass management.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det er stort sett seksåringen som bruker iPad-en min. Denne gongen låg produktsida for Genelec S360 oppe i Safari då ho skrudde på. I kvitt. "Vaskemaskin", utbraut ho.

    Til vitande, som det heiter.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Fin review, disse er vel "stue" versjonen av mine - 8330A.

    Begynner å nærme seg et år siden jeg kjøpte mine, de har blitt brukt daglig og jeg kan ikke være mer fornøyd, synes det er fenomenal lyd i de.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Ja, 8030/8330 er vel i samme gata
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Steve Guttenberg var ganske fornøyd med G Three også


    Artig at han har sin Technics platespiller på Ikea fjølen
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Ser at Gitarhuset Oslo Sentrum har en god deal på Genelec 8330APM inkl GLM 2.0 romkorreksjon.

    Samme som jeg har - jeg ga ca 20k - de selger et nytt sett i butikk til 14k, annonse finnes på Finn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på hva du får, bør de 14000 være en av tidenes no-brainers for riktig kjøper. KEF LSX 2 koster rett under 16..Og ingen lydplanke i verden kommer opp mot små Genelec i stereo. Forutsatt ønske om korrekt lyd. Romkorrreksjon har lite og ingenting med finnenes historisk funderte grunnfilosofi å gjøre. Så her er det i bunn og grunn Genelec som har laga ei aldri så lita, finsk bombe. Pga filosofien lar de seg integrere feilfritt med korreksjonen, så trenger du den, kommer den som en bonus.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Får melde meg inn jeg også da. Ganske små, men mer enn store nok Genelec 8020 DPM. De spiller jo tordnende høyt når de vil. Elements Apogee 46 lydkort fra Imac. Noe Klotz-kabler og strøm.
    20221008_181224.jpg
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Ja, det funker fint. Får ikke optimal frekvenskurve eller 30graders vinkel, men. Eksperimenterer med optimalisering og tilpassing nå. Nesten likebeint trekant, litt for langt til lytteposisjon, så jeg får akseptere noe avvik. Med tanke på de akustiske problemene i rommet er det helt greit.
     

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    29
    Melder meg inn i venneforumet :). Er så heldige å ha et par 1029A i «pensjon» på kontorpulten. B&O Beovox C 40 fungerer som «stativ» og er sjelden i bruk etter at Genelecene flytta inn.
     

    Vedlegg

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Melder meg inn i venneforumet :). Er så heldige å ha et par 1029A i «pensjon» på kontorpulten. B&O Beovox C 40 fungerer som «stativ» og er sjelden i bruk etter at Genelecene flytta inn.
    Det er vel "bestefaren" til mine 8330 😀 fint å se at holdbarheten kan være god, de kan jo være over 20 år gamle.
     

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    29
    Det er vel "bestefaren" til mine 8330 😀 fint å se at holdbarheten kan være god, de kan jo være over 20 år gamle.
    Litt usikker på alder men tror kanskje de ble anskaffet 2005/6. Stod tidligere i et studio brukt i undervisning. Fungerer feilfritt og spiller bra, dog kun på lave volum på et kontor :)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan er support og deletilgang på Genelec, med tanke på at innebygde forsterkere også har en levetid som alt annet. Tenker da både på monitorene og subwooferne.
    Ved å kjøpe brukt så har jo utstyret muligens levd et liv i studio med konstant bruk i mange år, og med belastning som kanskje kan være vanskelig å påvise.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Lever Genelec deler så fikser Benum problemet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Har bestilt en Genelec 7350A SAM Subwoofer.



    Har hittil benyttet en SVS SB1000 sammen med mine Genelec 8330A monitorer i pc-oppsettet. Dette har fungert veldig bra - men har hele tiden lurt på hvordan en Genelec subwoofer integrert med GLM romkorreksjon, ville fungert sammen med monitorene. Dette har gnagd en del de 2 årene jeg har eid 8330A monitorene, nå får jeg svaret.

    Genelec 7350A er en ganske beskjeden sak vs SVS suben når det gjelder effekt, størrelse på element osv. Lurte litt på 7360A, men den er for stor. Men er kun for nærfelt lytting - 70-80cm lytteavstand og lite effekt rekker da langt.

    Gleder meg til å teste, blir spennende.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Genelec & SVS





    Tilkoblinger på sub. Seriekobler de med monitorene med XLR kabel.



    Var raskt oppe og spiller etter autokalibrering



    Synes det låter veldig bra, ikke noen natt og dag vs SVS - men litt mer presist - lydbildet henger bedre sammen. Får lytte en del - men førsteinntrykket er positivt.

    Deler foreløpig, som foreslått, på 85Hz. Men skal studere kurvene litt og se om jeg kan fjerne noen dipper ved å flytte delefrekvensen. Kan ha flere settings og bytte mellom ved testlytting.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Har hatt et ønske om "renere" signalvei til Genelec høytalerene.

    Yamaha pre jeg har brukt hittil omsampler alt til 48kHz, litt negativt - men antagelig ikke hørbart. Har også vært greit å bare lagre dataene fra GLM romkorreksjon og så pakke vekk GLM adapteren og kabler.

    Nå skal jeg ha GLM adapteren tilkoplet hele tiden og kjøre bitperfect inn til høytalerene og la GLM styre volum - slik det egentlig er ment til å gjøre (tror jeg 😄 )

    For å få til dette må man ha en DDC - USB til Coax omformer. Jeg har handlet en Topping D10 Balanced som bl.a. gjør dette. I tillegg viser den aktuell samplerate - som er veldig kult





    Foreløpig styrer jeg volum via GLM programmet på pcen - her "integrert" i Foobar avspilleren. Regulerer lydstyrke via musehjul.



    Men har en slik i bestilling også:



    Forventer ikke noen endring i lydkvalitet. Men tror det kan være greit å ha GLM systemet tilkoplet hele tiden - litt enklere å prøve ut ting med GLM programvaren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn