Venner av Genelec!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har mottatt og koblet til Volum knappen



    Veldig solid (virker som den er laget av metall) - og tung - høy kvalitets følelse ved betjening. Det er et gummibelegg under føttene, slik at den står veldig støtt på underlaget.

    Når denne er tilkoplet, kobles volumstyring på pcen ut.


    Har videre valgt å slå av og på Genelec høytalerene ved start og avslutt av GLM programvaren:



    Synes det er en grei måte å gjøre dette på.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    kobles ikke volumkontrollen på glm-boksen?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Skal du kjøre volumjustering via den så må den være på og tilkoblet. Dersom du benytter annen volumkontroll trenger den bare være aktiv under romkorreksjon og når du vil endre instillinger på høyttalerne
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mulig man kan bruke volumkontrollen på GLM adapteren - uten at denne er koblet til pc - hvis man bruker en egen power til adapteren. Standard USB lader vil funke?

    Men har ikke testet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser det finnes et par varianter av trådløse fjernkontroller også:





    The Genelec 9101B Wireless Volume Controller provides stylish and compact volume and mute control for all SAM studio monitors and subwoofers connected to the GLM Network Adapter. The arrow keys enable change of group presets when GLM 4 is running.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.601
    Sted
    Sunnmøre
    Det verkar jo som det ryddigaste å styra «master volume» slik?

    Eit spørsmål til: Korleis løyser de (finnofile) analog input, ev sekundær digital input?

    1688480711160.png
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Riktig at det fungerer med fjernkontroll så lenge det er strøm på GLM. Hadde GLM tilkoblet usb på nas.

    Jeg kjørt digitalt inn i høyttalerne fra streameren via aes. Kan også kjøre fra DAC analogt inn i hver av høyttalerene. GLM er koblet med ethernetkablene og styrer bare lyd og eventuelt bytte av eq-profil.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk e-post fra Genelec nå.

    Veldig fint å lese at de blant annet åpner et nytt Genelec brukerforum, det gamle ble jo lagt ned for en stund siden.

    Dear Valued Genelec Community Registrar,
    We are delighted to announce the opening of MyGenelec, our new and improved customer portal!

    As previously, we strongly encourage you to register your Genelec products, giving you the important benefit of our full 5-year parts-and-labour warranty. That, however, is only one of the benefits of MyGenelec. Designed to help you take full advantage of your Genelec system, MyGenelec unifies all our product registration, software services, documentation and support under a single account and location, creating a simple-to-use central point for accessing our customer services.

    You are among the first to gain access to this portal, which will be updated and developed from here onwards, creating an informative, inspiring and engaging resource and community for sharing knowledge and experiences. If you were active on our former discussion forum, you will be pleased to know that we are restarting the discussion on MyGenelec! Right now, professional audio is open as a topic, with further topics to be added later.​
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Selveste Joulupukki kom med pakke til meg i dag 🎅




    Jeg hadde forberedt en plassering - som heldigvis viste å være "frisk" rundt 60Hz. Kalibrering gikk greit, nytt symbol på layouten:



    Begge subene er under 1m fra lytteposisjon i ørehøyde - det ser veldig hifi-skada ut 😁 Fenomenal lyd.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det har blitt noen timer nå med musikkspilling - med 2 subwoofers. Synes det låter bedre med 2 enn 1 - særlig i bassen 😁

    Det er ikke rett frem setup i GLM med 2 subber - man må ta noen valg. Jeg har ikke særlig peiling på dette.

    Jeg har valgt summering av bassignal (A+B) - til begge subbene, siden de ikke er plassert symmetrisk.



    I trinn 2 i GLM kalibrering kan man fasetilpasse subwoofer til venstre eller høyre fronthøytaler.

    Her har jeg valgt å fasetilpasse begge subbene til venstre fronthøytaler - siden den er nærmest den ene subwooferen.

    Kommer nok å teste litt mer - og måle litt med Rew, men er ganske fornøyd slik det er nå.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Det har blitt noen timer nå med musikkspilling - med 2 subwoofers. Synes det låter bedre med 2 enn 1 - særlig i bassen 😁

    Det er ikke rett frem setup i GLM med 2 subber - man må ta noen valg. Jeg har ikke særlig peiling på dette.

    Jeg har valgt summering av bassignal (A+B) - til begge subbene, siden de ikke er plassert symmetrisk.



    I trinn 2 i GLM kalibrering kan man fasetilpasse subwoofer til venstre eller høyre fronthøytaler.

    Her har jeg valgt å fasetilpasse begge subbene til venstre fronthøytaler - siden den er nærmest den ene subwooferen.

    Kommer nok å teste litt mer - og måle litt med Rew, men er ganske fornøyd slik det er nå.
    Hvor stort rom står 3330 i ? Noen butikker i Norge som har genelec i butikk så det er mulig å høre dem ?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvor stort rom står 3330 i ? Noen butikker i Norge som har genelec i butikk så det er mulig å høre dem ?
    De står i et ganske stort rom - men brukes som et pc-oppsett - nærfelt, under 100cm til både fronter & subwoofere.

    Kjenner ikke til noen butikk som har mulighet til å lytte til Genelec, kanskje andre vet?
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vet ikke. Lenge siden jeg var innom. Ring dem. Det er hyggelige folk.:)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det verkar jo som det ryddigaste å styra «master volume» slik?

    Eit spørsmål til: Korleis løyser de (finnofile) analog input, ev sekundær digital input?

    Vis vedlegget 932606
    Ser jeg glemte å svare på dette, jeg bruker en rca-switch av ukjent opprinnelse - handlet på Biltema/Clas Ohlson for 20 år siden?

    Egentlig bare tatt i bruk for å teste, men siden den funker 100% har jeg ikke brydd meg om å se etter noe annet.

    1. Pc/Topping
    2. Eversolo
    3. Yamaha

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det foregår oppdateringer - både for selve romkorreksjonsprogramvaren - og programvare i hver SAM høytaler/sub. Begge deler sjekkes og oppdateres i GLM programmet:





    Fronthøytalerene har jeg hatt et par oppdateringer på, subbene bare når jeg først koblet de til, har ikke hatt de så lenge.

    Kan være greit å vite hvis man ikke har GLM adapteren online hele tiden.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Det foregår oppdateringer - både for selve romkorreksjonsprogramvaren - og programvare i hver SAM høytaler/sub. Begge deler sjekkes og oppdateres i GLM programmet:





    Fronthøytalerene har jeg hatt et par oppdateringer på, subbene bare når jeg først koblet de til, har ikke hatt de så lenge.

    Kan være greit å vite hvis man ikke har GLM adapteren online hele tiden.
    Men korrigeringer er aktive om man frakobler glm ?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    20240117_191357.jpg


    Endgame høyttalere . Her avsluttes min reise etter søken på noe nytt. 😍😍😍

    Hifi til pølsepris kort fortalt . At jeg ikke oppdaget genelec tidligere angrer jeg på .
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Gratulerer! Kom gjerne med en liten "anmeldelse" etterhvert :D
    Det skal jeg gjøre. Jeg hører på musikk jeg tidligere ikke tatt meg tid til å høre. Skifter ikke like lett låter, de får frem detaljene i musikken,bassen er stram og fin, litt den følelsen du får om du bruker et par heftige hodetelefoner . Dynamisk 3d. Spiller bra både lavt og høyt. Ingen antydning til lyttetretthet 👌
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har tenkt å legge til noen subwoofere senere. Integreres det enkelt med glm ? Kudos til prolyd, de er virkelig service instillte
    Jeg har ikke så veldig stor erfaring med å integrere subwoofere. Men har testet en del med surroundreceiveres romkorr og REW.

    Å bruke GLM for integrering av subwoofer(e) er veldig lett - og resultatet er nærmest perfekt imo. Veldig mye bedre enn jeg klarer å få til med REW.

    8361A trenger vel i utgangspunktet ikke noen sub for musikk - men du ser enkelt i GLM om du har noen dipper som suber kan fikse.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke så veldig stor erfaring med å integrere subwoofere. Men har testet en del med surroundreceiveres romkorr og REW.

    Å bruke GLM for integrering av subwoofer(e) er veldig lett - og resultatet er nærmest perfekt imo. Veldig mye bedre enn jeg klarer å få til med REW.

    8361A trenger vel i utgangspunktet ikke noen sub for musikk - men du ser enkelt i GLM om du har noen dipper som suber kan fikse.
    Føler ikke behovet , men dukker det opp 2 w173 på brukten så er det mulig fristelsen blir for stor for hva man potensielt går glipp av .
    IMG_4596.jpg.37c372b7a59142931a8c36cbf02e219d.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Føler ikke behovet , men dukker det opp 2 w173 på brukten så er det mulig fristelsen blir for stor for hva man potensielt går glipp av . Vis vedlegget 987086
    Frontene er som regel låst mtp plassering og man skal ha rimelig flaks hvis det også er best plassering for bassytelse - og dermed sub.

    Heller en eller 2 stk 7380A plassert fritt i rommet der hvor de yter best i forhold til kurvene du får ut av å kjøre GLM på 8361.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt opplysning om GLM - den senker kun topper - den korrigerer ikke dipper. Og jobber mest i bassområdet og korrigerer ikke over ca 500Hz.

    Har du dipper i bassområdet fikser du dette med subwoofere plassert der hvor de korrigerer disse dippene.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Litt opplysning om GLM - den senker kun topper - den korrigerer ikke dipper. Og jobber mest i bassområdet og korrigerer ikke over ca 500Hz.

    Har du dipper i bassområdet fikser du dette med subwoofere plassert der hvor de korrigerer disse dippene.
    Skal leke meg litt med glm når jeg mottar høyttalerne, de på bildet var utlån,levert tilbake idag 😔2 uker leveringstid, hadde to dager med demo og kom vel mer eller mindre frem til at jeg ikke savner noe særlig bass. Det som imponerer meg mest var hvor høyt og uanstrengt de kunne spille. 0 lyttetretthet. Detaljert lyd uansett volum. Har også hørt på musikk jeg tidligere aldri hadde giddet å høre på 🤩

    Bestilte dem med stativer fra k&m , satser på at det blir pent
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kan tenke meg at de spilte høyt og uanstrengt - er jo 1kW forsterkereffekt i hver høytaler :cool:

    Høy presisjon - du kommer å bli glad i gode innspillinger/mastering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn