Venner av Genelec!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Noen flere enn meg her som nyter godt av Genelecs høyttalere i hverdagen? Mine relativt små 8030A spiller utrolig mye bedre enn jeg hadde forhåpninger om, og det gjør de sammen med forholdsvis billig elektronikk og kabler!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Genelec er bra greier. Hadde jeg hatt litt mer å rutte med i vinter ville jeg hatt Genelec i pendlerkåken nå. De Fostexene jeg endte opp med er ikke i samme divisjon desverre.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Gi beng i denne tråden!

    Har siklet på Genelec i omtrent ti år, og nå blir det kanskje kjøp. ...... ??? ;D
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Løp og kjøp sier jeg bare! Regn med lang innspillingstid, og regn med en god belønning når de er innspilte!
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Kjempestor aktivitet her i denne tråden ;D
    Jeg melder meg herved inn i denne særdeles eksklusive venneklubben.

    Har hatt et par A8030 hjemme i noen uker nå og er strålende fornøyd hvordan det låter på det meste av musikk. Jeg fikk tips om at disse var laget for nærfeltlytting og derfor ikke ville fungere som stuehøyttaler. Jeg skjønner ikke problemet... :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    kjetil200 skrev:
    Kjempestor aktivitet her i denne tråden ;D
    Jeg melder meg herved inn i denne særdeles eksklusive venneklubben.

    Har hatt et par A8030 hjemme i noen uker nå og er strålende fornøyd hvordan det låter på det meste av musikk. Jeg fikk tips om at disse var laget for nærfeltlytting og derfor ikke ville fungere som stuehøyttaler. Jeg skjønner ikke problemet... :)
    Nok en myte ;D

    Har hørt flere typer Genelec`er, alle låter meget bra. Det beste jeg har hørt i egen stue er 8260A, 3-veis med integrert DSP og coaxial-driver. Låt kanon ;D
    Dessverre litt for lav WAF-faktor på disse monitorene...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I en periode etter at vi la ned studioet i 2001 brukte jeg Genelec 1020A hjemme, og det var en glimrende løsning. Absolutt noe jeg kunne gjort igjen, og et sett brukte 1020 koster vel ikke all verden i dag. Noen som vet hva et par slike ligger på nå?
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Hei!:D

    Jeg har også gått over til disse fantastiske monitorene!
    Kjøpte et sett 8030A i julegave til meg selv ifjord å har ikke angrett et sekund på det!
    Fikk også høre at disse monitorene ikke egnet seg til hjemme bruk men det kan jeg ikke si meg enig i.
    Jeg stortrives med disse monitorene! Syntes de spiller det aller meste av musikk veldig bra!

    Vi trenger litt bilder i denne tråden! Noen som har lyst til å begynne?:D

    Mvh Andreas
     

    GSH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    5
    Så endelig en tråd til ære for disse superbe monitorer :) stå på cardas!! Kan legge ut noen bilder jeg, bare ut til deg å ta noen først :)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Da starter jeg ved å legge ut et par bilder av mine fantastiske Genelec 8030A

    IMG_3241.JPG
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Bruker et sett Genelec 1029B som PC høyttalere, men spilte en stund på de som hoved HT i stuen.
    Må si dette fungerte overraskende bra sammen med en god, og rask subwoofer.


    3-26.jpg



    2-27.jpg


    Artig kombinasjon.



    /Rubyred:)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Så gøy ut det der Rubyred!:D Hva har du som hovedhøyttaler nå om dagen?
    Det må jo være noe skikkelig bra greier siden Genelecene har havnet på pc'n;)

    Mvh
    Andreas
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Så gøy ut det der Rubyred!:D Hva har du som hovedhøyttaler nå om dagen?
    Det må jo være noe skikkelig bra greier siden Genelecene har havnet på pc'n;)

    Mvh
    Andreas
    Takker Andreas. Kan garantere at mange hevet øyenbrynene etter å ha hørt denne kombinasjonen. Det spilte rett og slett veldig bra.

    Har for tiden 2 sett med Genelec. Et sett 1029B med innebygd dac, og 1029A, men begge brukes til sekundær lytting.
    Hadde tidligere et sett Genelec 8040, men de står nå godt parkert hos naboen. De danket ut hans ProAc. :)

    I stuen skiftes det mellom Dynaudio Contour 1.3SE, og Tannoy Prestige Sandringham. Alt etter dagsform.


    /Ruby:)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Så gøy ut det der Rubyred!:D Hva har du som hovedhøyttaler nå om dagen?
    Det må jo være noe skikkelig bra greier siden Genelecene har havnet på pc'n;)

    Mvh
    Andreas
    Takker Andreas. Kan garantere at mange hevet øyenbrynene etter å ha hørt denne kombinasjonen. Det spilte rett og slett veldig bra.

    Har for tiden 2 sett med Genelec. Et sett 1029B med innebygd dac, og 1029A, men begge brukes til sekundær lytting.
    Hadde tidligere et sett Genelec 8040, men de står nå godt parkert hos naboen. De danket ut hans ProAc. :)

    I stuen skiftes det mellom Dynaudio Contour 1.3SE, og Tannoy Prestige Sandringham. Alt etter dagsform.


    /Ruby:)

    Du er bortskjemp Ruby!;)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Så gøy ut det der Rubyred!:D Hva har du som hovedhøyttaler nå om dagen?
    Det må jo være noe skikkelig bra greier siden Genelecene har havnet på pc'n;)

    Mvh
    Andreas
    Takker Andreas. Kan garantere at mange hevet øyenbrynene etter å ha hørt denne kombinasjonen. Det spilte rett og slett veldig bra.

    Har for tiden 2 sett med Genelec. Et sett 1029B med innebygd dac, og 1029A, men begge brukes til sekundær lytting.
    Hadde tidligere et sett Genelec 8040, men de står nå godt parkert hos naboen. De danket ut hans ProAc. :)

    I stuen skiftes det mellom Dynaudio Contour 1.3SE, og Tannoy Prestige Sandringham. Alt etter dagsform.


    /Ruby:)

    Du er bortskjemp Ruby!;)
    Kan ikke akkurat klage. Nå har jeg jo i mellomtiden også kjøpt GSH sine Gradient Revolution Mk-II.
    Forstod det slik at du kjenner ham. Litt prat om Genelec ble det også tid til.

    Må si meg utrolig fornøyd med disse Genelecene. Fikk for en stund tilbake testet et sett Dynaudio PM5 Mk-II, men i mitt oppsett funker Genelec best.:)


    /Ruby:)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Så gøy ut det der Rubyred!:D Hva har du som hovedhøyttaler nå om dagen?
    Det må jo være noe skikkelig bra greier siden Genelecene har havnet på pc'n;)

    Mvh
    Andreas
    Takker Andreas. Kan garantere at mange hevet øyenbrynene etter å ha hørt denne kombinasjonen. Det spilte rett og slett veldig bra.

    Har for tiden 2 sett med Genelec. Et sett 1029B med innebygd dac, og 1029A, men begge brukes til sekundær lytting.
    Hadde tidligere et sett Genelec 8040, men de står nå godt parkert hos naboen. De danket ut hans ProAc. :)

    I stuen skiftes det mellom Dynaudio Contour 1.3SE, og Tannoy Prestige Sandringham. Alt etter dagsform.


    /Ruby:)

    Du er bortskjemp Ruby!;)
    Kan ikke akkurat klage. Nå har jeg jo i mellomtiden også kjøpt GSH sine Gradient Revolution Mk-II.
    Forstod det slik at du kjenner ham. Litt prat om Genelec ble det også tid til.

    Må si meg utrolig fornøyd med disse Genelecene. Fikk for en stund tilbake testet et sett Dynaudio PM5 Mk-II, men i mitt oppsett funker Genelec best.:)


    /Ruby:)
    GSH kjenner jeg godt! Har hatt menge gode lytte opplevelser hos han:D
    Men få ut bilder av de andre genelecene dine Ruby!:cool:

    Mvh
    Andreas
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Jeg er en stor fan av Genelec.

    Ser at de nå lager en egen serie for privatbruk. Aktiv høyttaler

    Noen som vet hva forskjellene består i?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    I det hele tatt finner jeg Genelecs serier av tilsynelatende identiske høyttalere noe forvirrende.
    Er det noen som har oversikt og kan forklare forskjellene?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Ja. Det så litt skabbete ut. Er vel en del av den "grønne" profilen på denne serien. På nettsiden deres ser ikke overflaten så røff ut.

    Angående kabinettet så skriver Genelec:

    Natural Composite Enclosure™

    Our pioneering Natural Composite Enclosure (NCE) is made from a fully recyclable fibre composite material. Half of this is wood, which has the right acoustical properties to reduce vibrations and deliver exceptional sound quality. Plus the enclosure is manufactured using injection moulding. This allows us to optimise the shape and structural rigidity for high-quality acoustical performance. And we can also maximise the internal volume, something that's vital for achieving high output at low frequencies.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Av ren nysgjerrighet, hvordan er genelec monitorer lydmessig ? Laidback, fremoverlent eller ganske nøytrale ? Kan et par slike matche tilsvarende stereoutstyr ?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min ringe erfaring hjemme hos en tidligere elev, nå kamerat - som er lydmann:
    "Morolyd", fint smekk og passer supert til "rytmisk musikk" Han kjører også med to ditto suber.
    Ikke akkurat siste ord når det gjelder detaljer/oppløsning hverken her eller der. Men hjemme hos ham funker det supert til musikken han spiller og TV/film. Anbefales :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Min ringe erfaring hjemme hos en tidligere elev, nå kamerat - som er lydmann:
    "Morolyd", fint smekk og passer supert til "rytmisk musikk" Han kjører også med to ditto suber.
    Ikke akkurat siste ord når det gjelder detaljer/oppløsning hverken her eller der. Men hjemme hos ham funker det supert til musikken han spiller og TV/film. Anbefales :)
    Auda, akuratt etter mine lydpreferanser. Må ut å ta meg en lytt nå som lydhagen fører disse.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Av ren nysgjerrighet, hvordan er genelec monitorer lydmessig ? Laidback, fremoverlent eller ganske nøytrale ? Kan et par slike matche tilsvarende stereoutstyr ?
    Emotikon beskriver lydegenskapene på en god måte. Du spør om de kan matche tilsvarende stereoutstyr. Mitt svar er et ubetinget JA. Monitorene fra Genelec overgår etter min mening ordinært stereoutstyr ganske så klart ut fra pris. Det som har hold meg unna er den manglende muligheten til å variere høyttaler og forsterker. Om jeg skulle ønske å hoppe av stereokarusellen for en stund hadde Genelec eller aktive ADAM vært mitt førstevalg. Noe av den beste lyden jeg har hatt her hjemme var med et par aktive ADAM med 7" bass og ART-tweeter. Svært god lyd, og eksepsjonelt til prisen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som forvirrer, Soedal? Disse finnene er for det første bånn ærlige formidlere av musikk, og igrunnen like lite forvirrende som PMCene dine. Designet til Genelec er basert på fysikk, lydteori og grunnlegger Ari Varlas ideer om hvordan en høyttaler skal bygges. Genelec er i bunn og grunn et proffmerke, og det høres lett. Snorrett frekvensgang, bevisste valg mht respons og waveguiding for spredningshjelp og -kontroll. Samt kabinetter med steinkontroll på resonnanser. Forsterkerne som er innebygd i alle disse høyttalerne er ikke bare tilpassa serier, men den enkelte høyttaler og det enkelte element den rent faktisk skal drive. Fordi et høyttalerelement i responsøyemed godt kan sammenlignes med et fingeravtrykk- de er like unike, men tilpasses innafor et gitt område- som regel +/- 3 dB. Her i huset bruker jeg 6010A på Mac Air- ny dac med pre kommer snart..
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Spennende lesning. Et av mine beste stereo oppsett var nettopp via aktive høyttalere og god dac/pre, minimalistisk skreddersøm gitt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg brukes de som nr 3- sett, Quisten..men er også omtrent det eneste par til databruk som ikke gjør altfor mye feil oppi diskanten- går kun til 18k. Over dette begynner begrensningene i datamaskin brukt som kilde å bli reelt plagsomme, og du blir fort klar over dem. 6010A gjør istedet det aller beste med det frekvensområdet de har- maskering er omtrent ikke til stede her. Likevel- de holder i massevis til gaming og lett Tunesbruk..Plasseringsbryterne bakpå hjelper med det- de er effektive! Men det er klart- skal disse holde som hovedanlegg MÅ predac være SVÆRT god (MF V-serie mk2, Audiolab). Størrelsen er begrenset, så de fyller ikke allverden. Du må ønske nådeløs avsløring og vite hva du gjør med hele settet. Genelec er sånn, uansett modell, nemlig. Suben er akkurat like kul, og gjør sitt til at disse greit kan brukes som oversettere i ei normal stue- fex med Audiolab 8200 CDQ eller Embla. Da ville jeg dog valgt en større, mer oppløst Genelec, og satt 6010A/sub til Tv/film. Av samme grunn som jeg bruker dem til Mac..diskantens begrensede respons er en velsignelse på TV-lyd og.
     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Hva er det som forvirrer, Soedal? Disse finnene er for det første bånn ærlige formidlere av musikk, og igrunnen like lite forvirrende som PMCene dine. Designet til Genelec er basert på fysikk, lydteori og grunnlegger Ari Varlas ideer om hvordan en høyttaler skal bygges. Genelec er i bunn og grunn et proffmerke, og det høres lett. Snorrett frekvensgang, bevisste valg mht respons og waveguiding for spredningshjelp og -kontroll. Samt kabinetter med steinkontroll på resonnanser. Forsterkerne som er innebygd i alle disse høyttalerne er ikke bare tilpassa serier, men den enkelte høyttaler og det enkelte element den rent faktisk skal drive. Fordi et høyttalerelement i responsøyemed godt kan sammenlignes med et fingeravtrykk- de er like unike, men tilpasses innafor et gitt område- som regel +/- 3 dB. Her i huset bruker jeg 6010A på Mac Air- ny dac med pre kommer snart..
    Hei

    Det er utvalget og alle de forskjellige seriene jeg finner litt forvirrende. Høyttalerne ser ganske like ut, men noen er for proffbruk, noen er for hjemmebruk, noen er laget ut fra et miljøperspektiv, og noen har en digitaldel...

    Jeg lurer spesielt på hva som er forskjellen på feks G-serien og 8000-serien?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da kontakter du Siv ing BENUM i Oslo..de vet! Se på behov og ønsker du har først- så finner du høyttaleren din.
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Fikk demo for første gang av Genelec idag, G three nærmere bestemt. Må si dette var noen utrolig morsomme og energiske høyttalere helt etter min stil, og så mye lyd utav noe så lite da gitt ! De gjorde såpass inntrykk på meg at jeg nesten vurderer et sett med genelec og en dac/pre løsning som stereo i stua nå.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Noen som har lyttet til den nye M seien ?

    Er litt nysgjerrrig på M040 som stuebrølere.
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Håper jeg kvalifiserer som venn med et par HT-208/1031!

    Genelec HT208.1031.jpg


    Brukes i vårt (gutta&undertegnede) beskjedne hjemmestudio! Har prøvd litt annet med ymse resultat og føler at vi nå absolutt er i mål med studiomonitorene :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mteinum: Selvfølgelig er de det!! Og så søte, da... Gratulerer så mye :love:
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Rappet dette bildet fra facebook.

    Genelec 8351B med Solid Tech Wave stativ.



    139474650_10158083995686947_2799861451642669319_o.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn