Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Finn Schjøll skrev:
    å faen, det har jeg ikke tenkt på... :p :-[
    da blir det en turbo-oppgradering da, vettu. ;D
    Gratulerer med nye Mezzo !!
    Tviler på disse blir oppgradert i overskuelig framtid. Er av den oppfatning at Avantgarde er meget fornøyd med Mezzo.
    Trio ble oppgradert i mellomtonen i våres. Det er en stund siden sist. Men de omtales fortsatt som Trio Omega. Oppgraderingen er dermed av mindre karakter. Men det er vel uansett det vi snakker om når så bra saker skal forbedres :)

    Mvh
    Helge
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Driver for tiden og leker meg med AG Uno. Har hatt flere innom for å lytte, og fått veldig gode tilbakemeldinger av erfarne Avantgardister. Den nyfrelste hornofile gut_man, har begynt å tenke på om dette kan dras enda lenger.. Uten å legge de store summer på bordet (for innenriksministeriet har innført innkjøpsstopp intil vi har realisert en etasje til på huset). Basshorn må jo være kult, men AG sine er dyyyyre. DIY? Snoket litt rundt på nettet, og falt pladask for disse http://www.billfitzmaurice.com/TT.html. Både navn og design ser kult ut; Table Tuba :D Billig må det jo også være. En submodul fra Eltek, et 10" element og materialer. Kanskje noe å tenke på for flere som har problemer med å få aksept for AG basshorn eller rett og slett ikke har plass. Har noen synspunkter på om noe slikt kan fungere sammen med Uno?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle sammen.
    Har fått noen spørsmål ang AG horn fra en kar på forumet, som dere sikkert kan hjelpe til med å svare på:
    Sitat:
    "Jeg har lenge hatt lyst til å prøve noe fra AG. Tror tiden er inne nå.
    Har et rom på ca. 27-28kvm. så dét burde vel gå bra med uno eller duo dette vil jeg tro?
    Jeg har også vært i kontakt med Tor (T.AA import) og han ville selge meg et par uno nano.
    Vet du hvordan uno nano er i forhold til de "gamle" uno 2.x/3.x? Ser av spec. at de deler på 290Hz.
    Må vel være en fordel at mellomtone hornet spiller lengst mulig ned i frekvens?
    Jeg vil derfor tro at gamle uno og ihvertfall duo vill klare overgangen mellom horn og bass bedre.
    Tror bassene er de samme, bare litt annen fasong på kassene(samme volum).
    Jeg lurer også på hva opraderingen til omega har å si rent lydmessig.
    Det var enklere for noen år siden da det ikke var så mange varianter/versjoner å velge mellom."

    Værsågod folkens, her er det bare å øse av sine erfaringer :) :)

    Mvh olaps
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Hei alle sammen.
    Har fått noen spørsmål ang AG horn fra en kar på forumet, som dere sikkert kan hjelpe til med å svare på:
    Sitat:
    "Jeg har lenge hatt lyst til å prøve noe fra AG. Tror tiden er inne nå.
    Har et rom på ca. 27-28kvm. så burde vel gå bra med uno eller duo dette vil jeg tro.
    Jeg har også vært i kontakt med Tor (T.AA import) og han ville selge meg et par uno nano.
    Vet du hvordan disse er i forhold til de "gamle" uno 2.x/3.x? Ser av spec. at de deler på 290Hz.
    Må vel være en fordel at mellomtone hornet spiller lengst mulig ned i frekvens.
    Jeg vil derfor tro at gamle uno og ihvertfall duo vill klare overgangen mellom horn og bass bedre.
    Tror bassene er de samme, bare litt annen fasong på kassene(samme volum).
    Jeg lurer også på hva opraderingen til omega har å si rent lydmessig.
    Det var enklere for noen år siden da det ikke var så mange varianter/versjoner å velge mellom."

    Værsågod folkens, her er det bare å øse av sine erfaringer :) :)

    Mvh olaps
    Tror det er ett veldig vanskelig spørsmål fordi Nano er såpass nye att få har fått sjangs til og sammeligne direkte. Men jeg tviler på at de er noe dårligere enn tidligere modeller i hvertfall
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår skepsisen men 290hz er da ingen vanskelig delefrekvens for noen gode basser?
    Ble ikke mellomtonen på de gamle uno, duo, trio, direktekoblet uten delefilter overhode? Kanskje AG har funnet ut at det tross alt låter best med et delefilter på mellomtonen? Men det kan jo hende at jeg/vi har misforstått, og at delefrekvensen gjelder kun bassene og at mellomtonen fremdeles er direktekoblet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Man skrev:
    Jeg forstår skepsisen men 290hz er da ingen vanskelig delefrekvens for noen gode basser?
    Ble ikke mellomtonen på de gamle uno, duo, trio, direktekoblet uten delefilter overhode? Kanskje AG har funnet ut at det tross alt låter best med et delefilter på mellomtonen? Men det kan jo hende at jeg/vi har misforstått, og at delefrekvensen gjelder kun bassene og at mellomtonen fremdeles er direktekoblet.
    Det gjelder kun bassene, mellomtonen er etter hva jeg har lest direktekoblet. Jeg leser også på div. utenlandske sider at Nano skal være enklere og integrere med bassen enn Uno
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Jeg forstår skepsisen men 290hz er da ingen vanskelig delefrekvens for noen gode basser?
    Ble ikke mellomtonen på de gamle uno, duo, trio, direktekoblet uten delefilter overhode? Kanskje AG har funnet ut at det tross alt låter best med et delefilter på mellomtonen? Men det kan jo hende at jeg/vi har misforstått, og at delefrekvensen gjelder kun bassene og at mellomtonen fremdeles er direktekoblet.
    For meg ser det også ut som mellomtonen til Nano er "direketekoblet" uten delefilter.
    Undertegnede er også av den klare oppfatning av at hvis delefilter kan unngås så er dette en STOR fordel.
    Gjelder forsåvidt ikke bare Avantgarde, men også andre mer tradisjonelle høyttalere som f.ks. Epos og Reference 3A hvor mellomtonen IMHO er mer "levende" enn hva den er på høyttalere som har delefilter i mellomtonen.

    Angående Nano kontra Duo så er jo sistnevnte en MYE større høyttaler.
    Dette både størrelsemessig, lydmessig og prismessig.
    Det aller beste vil selvfølgelig være hvis du kan finne en forhandler hvor du kan få hørt (og sett) dem side om side.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
    Litt kjapp dom etter 10minutter uten en eneste justering IMO
    Sølvkablene spillte i mine ører med mer futt oppover
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Takk for gratulasjonen :) Det ble jammen pent med lyse hønn i stua
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    gut_man skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
    Litt kjapp dom etter 10 minutter uten en eneste justering IMO
    Sølvkablene spillte i mine ører med mer futt oppover
    Heisann
    Ja, kabelbytte kan kreve noen justeringer, men er jo også avhengig av preferanser.
    Har selv testet BM the Giant hos meg (biwiring), og det fungerte meget bra. Man de har ikke helt den åpenheten og oppløsningen som Absolute har. Men the Giant har en langt hyggeligere nypris :)

    Hva slags sølvkabler benytter du? Ser av bildet at det (sannsynligvis) er noe annet enn flatvalset sølv med bomullsstrømpe som f.ex KnB benytter.
    Har dessuten aldri helt skjønt hvordan/hvorfor det funker å ha inngangen (på høyttalerkabelen) på mellomtonehornet siden delefilteret sitter i diskantelementet........ :eek:

    Mvh :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    gut_man skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
    Litt kjapp dom etter 10 minutter uten en eneste justering IMO
    Sølvkablene spillte i mine ører med mer futt oppover
    Heisann
    Ja, kabelbytte kan kreve noen justeringer, men er jo også avhengig av preferanser.
    Har selv testet BM the Giant hos meg (biwiring), og det fungerte meget bra. Man de har ikke helt den åpenheten og oppløsningen som Absolute har. Men the Giant har en langt hyggeligere nypris :)

    Hva slags sølvkabler benytter du? Ser av bildet at det (sannsynligvis) er noe annet enn flatvalset sølv med bomullsstrømpe som f.ex KnB benytter.
    Har dessuten aldri helt skjønt hvordan/hvorfor det funker å ha inngangen (på høyttalerkabelen) på mellomtonehornet siden delefilteret sitter i diskantelementet........ :eek:

    Mvh :)
    Selvsagt, subjektivt, kabler er og SKAl være subjektiv ;) Ja det er glødet sølvtråd med bomull. De låter renest blant de kablene jeg har prøvd. Bl.a Audience AU24, Black Magic Revelation. Sølv har også en evne til og nesten eliminere innstrålt støy. Der hvor Black Magic var rimelig kjip. Black Magic har ett veldig bra trøkk nedover, opplever det mer som en festkul enn nødvendig men for all del. Smak og behag.
    Uno foretrakk jeg definitivt med kabelen rett på mellomtonen, Duo er jeg mer usikker. Virker mer gjennomsiktig og mer dynamisk med kabelen i diskanten på Duo. Hos gut_man synes jeg også det fungerer best i mellomtonen for og få litt mer dynamikk og oppløsning. Det er også større forskjell på kabelplassering på Uno enn på Duo virker det som

    BTW: jeg leter alltid etter den kabelen som gjør minst med lyden, jeg hater kabler, farging tar jeg igjen andre plasser ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    ........................................................ Ja det er glødet sølvtråd med bomull. De låter renest blant de kablene jeg har prøvd.....................................................
    "Flatsølv" fra K A Rasmussen eller tilsv?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    ........................................................ Ja det er glødet sølvtråd med bomull. De låter renest blant de kablene jeg har prøvd.....................................................
    "Flatsølv" fra K A Rasmussen eller tilsv?
    Flatsølv fra K A Rasmussen ja :)
    Bare at jeg kjøpte de brukt her på børsen, og ikke direkte. Jumperene kjøpte jeg fra K A
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vermin skrev:
    gut_man skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
    Litt kjapp dom etter 10minutter uten en eneste justering IMO
    Sølvkablene spillte i mine ører med mer futt oppover
    Trengte ikke mer enn ti minutter på å fastslå at jeg likte bedre lyden med Giant jeg ;) Nei, som du sier, er dette høyst subjektivt og dreier seg om preferanser. Personlig skulle jeg ønske at jeg likte DIY kablene bedre. Det ville kunne frigjøre midler til andre kjekke investeringer. Slik gikk det imidlertid ikke denne gangen. Og forskjellene var såpass markerte at jeg visste at jeg ikke ville konkludere anderledes etter lengre tids lytting. Det er jo ganske interessant at vi som har ganske like preferanser på hva slags lyd vi liker, konkluderer såpass forskjellig. Det bør være en tankevekker for dem som leser bombastiske uttalelser om hva som er bra og hva som er dårlig. Det morsomme er at vi gjør slike tester, konkluderer forskjellig uten av vi blir uvenner av den grunn ;D

    Jeg ønsker å understreke at jeg er veldig åpen for at andre ting kan fungere bedre enn Giant på AG høyttalerne, og var vel egentlig forberedt på at dine sølvkabler skulle være en bedre match etter hva jeg har lest, og hva du har erfart. Så når jeg ennå sitter her med mine Giant, tenkte jeg at jeg kunne forsøke å få custom laget et sett jumpere av samme type. Tror jeg ga PM audio en produktide også. De er i ferd med å lansere BM kabler på det tyske markedet (en fantastisk god test av BM kabler i et tysk audio blad er visst på trappene etter hva ryktene sier) og der er jo AG svære. Kan være bra å ha et eget AG jumpersett på produktlista da :) Jeg prøver meg på gull terminering nå, så kan det være at jeg får testet sølv terminering etter hvert..
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man skrev:
    Vermin skrev:
    gut_man skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Grattis med nye hønn Vermin!! Har i kveld bestilt meg nye Black Magic Giant jumpere til mine Uno. Er svært spent på hvordan det vil fungere. Vi har mye kult utstyr som skal prøves i løpet av sommeren/høsten, ser virkelig frem til det!
    Heisann gut_man, dette må vi få rapport på etterhvert :D
    Hva slags høyttalerkabler bruker du ellers (mulig du har nevnt det tidligere........... :-[ )?
    Biwirer selv med AZ Absolute, og det spiller bedre enn med Absolute singlewire og standardjumperne.
    Men har aldri testet ut noe annet av jumpere.........
    Mvh
    Bruker kun Black Magic kabling i hele anlegget. Giant har gjort tjeneste som høyttalerkabler i et-to år nå. Har ikke testet annet enn Vermins foretrukne hjemmemekkede sølvkabler etter at jeg fikk AG høyttalere. Syntes da at Giant fungerte bedre. Mistet noe av trøkket med sølvkablene imo. Skal nok rapportere ja :)
    Litt kjapp dom etter 10minutter uten en eneste justering IMO
    Sølvkablene spillte i mine ører med mer futt oppover
    Trengte ikke mer enn ti minutter på å fastslå at jeg likte bedre lyden med Giant jeg ;) Nei, som du sier, er dette høyst subjektivt og dreier seg om preferanser. Personlig skulle jeg ønske at jeg likte DIY kablene bedre. Det ville kunne frigjøre midler til andre kjekke investeringer. Slik gikk det imidlertid ikke denne gangen. Og forskjellene var såpass markerte at jeg visste at jeg ikke ville konkludere anderledes etter lengre tids lytting. Det er jo ganske interessant at vi som har ganske like preferanser på hva slags lyd vi liker, konkluderer såpass forskjellig. Det bør være en tankevekker for dem som leser bombastiske uttalelser om hva som er bra og hva som er dårlig. Det morsomme er at vi gjør slike tester, konkluderer forskjellig uten av vi blir uvenner av den grunn ;D

    Jeg ønsker å understreke at jeg er veldig åpen for at andre ting kan fungere bedre enn Giant på AG høyttalerne, og var vel egentlig forberedt på at dine sølvkabler skulle være en bedre match etter hva jeg har lest, og hva du har erfart. Så når jeg ennå sitter her med mine Giant, tenkte jeg at jeg kunne forsøke å få custom laget et sett jumpere av samme type. Tror jeg ga PM audio en produktide også. De er i ferd med å lansere BM kabler på det tyske markedet (en fantastisk god test av BM kabler i et tysk audio blad er visst på trappene etter hva ryktene sier) og der er jo AG svære. Kan være bra å ha et eget AG jumpersett på produktlista da :) Jeg prøver meg på gull terminering nå, så kan det være at jeg får testet sølv terminering etter hvert..

    Jeg mener fortsatt det blir en overdrivelse og si du har testet de, når du har hørt ett spor av Patricia Barber. Testing av kabler er en tidkrevende jobb og somregel låter kablene best etter ett døgn og så i annlegget. Innspillt eller ikke, de låter også vidt forskjellig alt ette hvilken musikk du forer de med. du mente dessuten selv at kablene var friskere og mer frempå, noe ihvertfall de andre deltakerene synes. Det at de mistet trøkk er ensbetydende med at de BM var varmere. En justering på bassene (du vet du kan justere bassene?) så hadde nok trøkket komt tilbake samme hvilken kabel du brukte. Men hva du liker best og vil spille på har jeg ikke uttalt meg om, det er ditt valg ;)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Jeg mener fortsatt det blir en overdrivelse og si du har testet de, når du har hørt ett spor av Patricia Barber. Testing av kabler er en tidkrevende jobb og somregel låter kablene best etter ett døgn og så i annlegget. Innspillt eller ikke, de låter også vidt forskjellig alt ette hvilken musikk du forer de med. du mente dessuten selv at kablene var friskere og mer frempå, noe ihvertfall de andre deltakerene synes. Det at de mistet trøkk er ensbetydende med at de BM var varmere. En justering på bassene (du vet du kan justere bassene?) så hadde nok trøkket komt tilbake samme hvilken kabel du brukte. Men hva du liker best og vil spille på har jeg ikke uttalt meg om, det er ditt valg ;)
    Heisann, skal ikke legge meg opp i denne diskusjonen, men kan komme med to generelle kommentarer:
    - Ofte hører man forskjeller på kabelbytte allerede ila få sekunder: Større/mindre rom, bedre/dårligere dynamikk etc. Men de nye kablene krever kanskje justeringer i oppsettet for å fungere optimalt.
    - Ang bytte av såvel kabler som andre komponenter hører man ofte det man tolker som forbedringer. Det er nødvendigvis ikke forbedringer, noen ganger er det bare annerledes :eek: "Sannheten" (om jeg tør benytte dét ordet her.......) får man gjerne når man bytter tilbake til originalkomonenten(e) etter å ha brukt de(n) nye tilstrekkelig lang tid, f.ex noen dager. Da hører man som regel hva man har fått, eller mistet, ved komponentbytte.

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Jeg mener fortsatt det blir en overdrivelse og si du har testet de, når du har hørt ett spor av Patricia Barber. Testing av kabler er en tidkrevende jobb og somregel låter kablene best etter ett døgn og så i annlegget. Innspillt eller ikke, de låter også vidt forskjellig alt ette hvilken musikk du forer de med. du mente dessuten selv at kablene var friskere og mer frempå, noe ihvertfall de andre deltakerene synes. Det at de mistet trøkk er ensbetydende med at de BM var varmere. En justering på bassene (du vet du kan justere bassene?) så hadde nok trøkket komt tilbake samme hvilken kabel du brukte. Men hva du liker best og vil spille på har jeg ikke uttalt meg om, det er ditt valg ;)
    Heisann, skal ikke legge meg opp i denne diskusjonen, men kan komme med to generelle kommentarer:
    - Ofte hører man forskjeller på kabelbytte allerede ila få sekunder: Større/mindre rom, bedre/dårligere dynamikk etc. Men de nye kablene krever kanskje justeringer i oppsettet for å fungere optimalt.
    - Ang bytte av såvel kabler som andre komponenter hører man ofte det man tolker som forbedringer. Det er nødvendigvis ikke forbedringer, noen ganger er det bare annerledes :eek: "Sannheten" (om jeg tør benytte dét ordet her.......) får man gjerne når man bytter tilbake til originalkomonenten(e) etter å ha brukt de(n) nye tilstrekkelig lang tid, f.ex noen dager. Da hører man som regel hva man har fått, eller mistet, ved komponentbytte.

    Mvh
    Jeg er enig Olaps, vi legger ballen død her. Liker ikke kabler ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Her kan du se hvordan jeg har gjort det Olaps, har fått nytt kamera så jeg har ikke helt kommet inni hvordan ting skal gjøres for best mulig resultat men det er ihvertfall mulig og se :)
    Alle kablene er hjemmelagede sølv, høytalerkablene er trukket inni en sort hageslange ( ;D) for det estetiske og jeg har bananplugger av WBT selv om jeg mener det er best uten. På bassene er det vanlige banaplugger for enkelt og kunne snu fasen ved testing av ulikt utstyr/plassering osv.
    Vermin skrev:
    Selvsagt, subjektivt, kabler er og SKAl være subjektiv ;) Ja det er glødet sølvtråd med bomull. De låter renest blant de kablene jeg har prøvd. Bl.a Audience AU24, Black Magic Revelation. Sølv har også en evne til og nesten eliminere innstrålt støy. Der hvor Black Magic var rimelig kjip. Black Magic har ett veldig bra trøkk nedover, opplever det mer som en festkul enn nødvendig men for all del. Smak og behag.
    Uno foretrakk jeg definitivt med kabelen rett på mellomtonen, Duo er jeg mer usikker. Virker mer gjennomsiktig og mer dynamisk med kabelen i diskanten på Duo. Hos gut_man synes jeg også det fungerer best i mellomtonen for og få litt mer dynamikk og oppløsning. Det er også større forskjell på kabelplassering på Uno enn på Duo virker det som

    BTW: jeg leter alltid etter den kabelen som gjør minst med lyden, jeg hater kabler, farging tar jeg igjen andre plasser ;D
    Hei, fant igjen innlegget med bildet igjen, og nå LESTE jeg teksten ordentlig også 8) "Hageslange" ja..... :) det er jo en skikkelig forkledning :D Kan du være mer eksakt?
    Kan abs være en variant jeg går for om flatsølvet skulle slå ut, eller være like bra som, Absolutene mine.......
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Her kan du se hvordan jeg har gjort det Olaps, har fått nytt kamera så jeg har ikke helt kommet inni hvordan ting skal gjøres for best mulig resultat men det er ihvertfall mulig og se :)
    Alle kablene er hjemmelagede sølv, høytalerkablene er trukket inni en sort hageslange ( ;D) for det estetiske og jeg har bananplugger av WBT selv om jeg mener det er best uten. På bassene er det vanlige banaplugger for enkelt og kunne snu fasen ved testing av ulikt utstyr/plassering osv.
    Vermin skrev:
    Selvsagt, subjektivt, kabler er og SKAl være subjektiv ;) Ja det er glødet sølvtråd med bomull. De låter renest blant de kablene jeg har prøvd. Bl.a Audience AU24, Black Magic Revelation. Sølv har også en evne til og nesten eliminere innstrålt støy. Der hvor Black Magic var rimelig kjip. Black Magic har ett veldig bra trøkk nedover, opplever det mer som en festkul enn nødvendig men for all del. Smak og behag.
    Uno foretrakk jeg definitivt med kabelen rett på mellomtonen, Duo er jeg mer usikker. Virker mer gjennomsiktig og mer dynamisk med kabelen i diskanten på Duo. Hos gut_man synes jeg også det fungerer best i mellomtonen for og få litt mer dynamikk og oppløsning. Det er også større forskjell på kabelplassering på Uno enn på Duo virker det som

    BTW: jeg leter alltid etter den kabelen som gjør minst med lyden, jeg hater kabler, farging tar jeg igjen andre plasser ;D
    Hei, fant igjen innlegget med bildet igjen, og nå LESTE jeg teksten ordentlig også 8) "Hageslange" ja..... :) det er jo en skikkelig forkledning :D Kan du være mer eksakt?
    Kan abs være en variant jeg går for om flatsølvet skulle slå ut, eller være like bra som, Absolutene mine.......
    Hehe vanskelig og forklare, jeg fant hageslangen på "MEKK", den er helt sort og med en slags tøyaktig ru overflate. Beregnet for nedgraving og tåler veldig mye.
    Skal du trekke kabler i den vil jeg annbefale deg og først trekke en solid ståltråd gjennom for så og feste sølvet til denne med litt teip eller lignende så du får ett rett og pent strekk inni hageslangen. Ellers kan det for bli bøyd og knekke :)
     

    Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Melder meg inn på listen som "hornfreak" jeg også. Jeg har aldri hatt så god lyd i min stue noen gang som når jeg fikk horna. Hentet dem hos Tor ved påsketider. Det ble Uno Nano. Passer perfekt i min stue.
    Om vinteren så kjører jeg på Cary 211 Ae og om sommeren når det blir for varmt i stua, kjører jeg på Accuphace A-45. A-45 passer bra men jeg sliter litt med sus og da spesielt når det ikke spilles musikk. A-45 en
    blir også varm når jeg ikke (!) spiller på den ,og alt står på.
    Som pre bruker jeg Burmester 035. Vurderer å bytte ut til Accuphace c-2810. Noen som har erfaring med denne kontra Burmester ?

    jk
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Finn Schjøll skrev:
    som ag-venn må jeg nesten legge ut et bilde her også.
    Oioi, ser bra ut!
    Her prioriteres lyd/bilde i forholdet 99,999/0,001 ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Finn Schjøll skrev:
    som ag-venn må jeg nesten legge ut et bilde her også.
    Oioi, ser bra ut!
    Her prioriteres lyd/bilde i forholdet 99,999/0,001 ;)
    Enig. Ser veldig bra og luftig ut.
    I forhold til lyd/bilde forholdet er jeg nysgjerrig på utviklingen. Det meste går nå i plasma/lcd-tv.
    Dette ser ut som et rør-tv (billedrør er vel også et slags rør ;D ). Rør-forsterker - rør-tv. Grei analogi...
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kontraster...

    Prøvde disse morsomme "dingsene", lånt fra en venn.
    2x10w + DAC, begge med power fra et bilbatteri. Legg merke til lighteren for sammenligningens skyld. Imponerende bra lyd, særlig sett størrelse og pris i betraktning. Høy WAF, forutsatt at man gjemmer dem bak gardinene eller noe annet ;D
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tøft!

    Men om du får lov til å ha de monumentale høytalerne i det rommet der, tror jeg WAF er det siste du behøver å bekymre deg for.... ;D ;)
    (ikke lyden fra høytalerne heller for den saks skyld)

    Hvordan vil du beskrive lydsignaturen i forhold til de øvrige komponentene du bruker til disse høytalerne?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Tøft!

    Men om du får lov til å ha de monumentale høytalerne i det rommet der, tror jeg WAF er det siste du behøver å bekymre deg for.... ;D ;)
    Låter sikkert monumentalt!! ;D

    emotikon skrev:
    Tøft!
    Hvordan vil du beskrive lydsignaturen i forhold til de øvrige komponentene du bruker til disse høytalerne?
    Tenker du da på "Altmann-greiene"? Dét er jeg spent på jeg også :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Tøft!

    Men om du får lov til å ha de monumentale høytalerne i det rommet der, tror jeg WAF er det siste du behøver å bekymre deg for.... ;D ;)
    (ikke lyden fra høytalerne heller for den saks skyld)

    Hvordan vil du beskrive lydsignaturen i forhold til de øvrige komponentene du bruker til disse høytalerne?
    Slik jeg opplever det spiller den/de klart og med god detalj og gjør en god jobb. Spesielt tatt i betraktning forventninger og pris. I forhold til nåværende (midlertidige) oppsett er Altmann litt spiss, sliter noen ganger med å skille detaljene når musikken blir intens og er definitivt mer 2D i lydbildet.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Tøft!

    Men om du får lov til å ha de monumentale høytalerne i det rommet der, tror jeg WAF er det siste du behøver å bekymre deg for.... ;D ;)
    (ikke lyden fra høytalerne heller for den saks skyld)
    Min kone, som er glad i blomster/roser, ser definitivt skjønnheten i disse høyttalerne. Hvordan kan noen motstå noe så vakkert og som synger vakrere enn det meste? ;D
     

    Vedlegg

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    emotikon skrev:
    Tøft!

    Men om du får lov til å ha de monumentale høytalerne i det rommet der, tror jeg WAF er det siste du behøver å bekymre deg for.... ;D ;)
    (ikke lyden fra høytalerne heller for den saks skyld)
    Min kone, som er glad i blomster/roser, ser definitivt skjønnheten i disse høyttalerne. Hvordan kan noen motstå noe så vakkert og som synger vakrere enn det meste? ;D
    Du har en klok kone :)
    Og høyttalere helt frie for støv, dét er det mer enn jeg kan skryte av :( Men vi har i det minste samme farve :)
    Tror sannelig bilbatteriet matcher............. ;D
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    hei,
    Er det noen her i forumet som skal selge AR ref 3, eller noen som vet om noen.....-
    MVH Lars
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn