Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Hei
    Kjører standard Avantgardekabler mellom hornene/basshornene. Fra amp til horn kjøres Kondo kobberkabel. Fra Pre til amp kjøres Kondo sølvkabel RCA. Fra to signalgivere til pre kjøres Harmonic Pro-Silway II.

    Fungerer bra, uten at jeg er religiøs i kabel-sammenheng.

    Mvh
    Helge :)
    Artig og spennende :)
    Har ikke eksperimentert så mye med høyttalerkabler, men har stort sett brukt sølv i en eller annen variant. Med unntak av Au24........
    Mht signalkabler har det vært veldig mye ut og inn her, kjøpt brukt/lånt etc, da holder man det gående uten for store kostnader. De siste fire årene har jeg stort sett "bare" hatt Pro Silway Mk II jeg også (to år), og Acoustic Zen etter det. (Har testet BM ofg Stereovox, kobber; men ble skuffa!).
    Synes AZ Silver Ref II har fungert ypperlig, og jeg oppfatter den som mer utstrakt enn Pro Silway, er fastere i bunnen og bedre oppløst i toppen. En aning bedre dynamikk også enn Pro S.
    Men kan "høre" slektskapet, det er jo samme mann som står bak begge firmaene (Robert Lee, nå i AZ).
    Synes omidlertid begge har "trøblete" RCA-kontakter, vanskelig å få låst helt, og når de først er låst er de vanskelige å få opp igjen :(

    Tester nå ut AZ Absolute, og er vel nesten i ferd med å bli kabel-religiøs ;) SÅ MYE ny informasjon den gir........ :eek:
    Men Rasmussen-sølvet må sjekkes ut, på høyttalersiden :)

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Lexluthor skrev:
    olaps skrev:
    Og; er det noen av dere som har forsøkt/bruker biwiring?
    Det fungerer veldig bra med bi-wire til hornene og sølvjumper til den aktive bassen. Prøvde litt forskjellig varianter og kabler og endte opp med WireWorld Equinox som et fornuftig pris/ytelse-forhold da jeg har tilsammen 9 meter kabel.
    Hm, den varianten har jeg aldri prøvd!
    Har wiret til diskantene (delefilteret) og subbene..........
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    samme fsrge som mine? Audi Ruby red metallic?
    kult oppsett
    lykke til
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    olaps skrev:
    Lexluthor skrev:
    olaps skrev:
    Og; er det noen av dere som har forsøkt/bruker biwiring?
    Det fungerer veldig bra med bi-wire til hornene og sølvjumper til den aktive bassen. Prøvde litt forskjellig varianter og kabler og endte opp med WireWorld Equinox som et fornuftig pris/ytelse-forhold da jeg har tilsammen 9 meter kabel.
    Hm, den varianten har jeg aldri prøvd!
    Har wiret til diskantene (delefilteret) og subbene..........
    Mvh
    Men ser av manualen, at det er slik du har gjort det Lexluthor, biwire til diskant og mellomtone, som er det riktige/anbefalte! :-[
    Har nå testet ut begge altenativene:
    - Biwire til diskant og mellomtone, jumper mellom diskant og de aktive subbene
    - Biwire til diskant og subber, jumper til mellomtone.
    Høres ikke forskjell........ Kort test riktignok.......

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    Takker Tas og Helge.
    Unektelig morro med disse trioene. Totalt forskjellig fra mine tidligere aerial acoustic mod 20T. (er nå tilsalgs) Jeg skal komme tilbake med den rette farve betegnelsen. Folkelig sagt har de dyp vinrød farge. Hva er generelt en normal innspillingtid på slike høytalere? Mvh Lars
    Kjempeflott oppsett, gratulerer!
    Den fargen ser identisk ut som LMC sine ja, behagelig farge. Er settet nytt eller noen år gamle (8 Ohm eller Omega? Subbene var vel SUB230, de ble vel erstattet med SUB231.

    Ser du har plassert Trio'ene og bassene omtrent helt inntil bakvegg. Du skal sikkert eksperimentere litt med plassering, tror du har mye å vinne på å trekke oppsette noe ut fra bakveggen, spesielt subbene.
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den Janly. Mod er omega med 230 sub. Disse er i praksis nye. Ble kjøpt av en skipsreder og deretter satt bort. Er ikke innspilte engang. Jeg må nok gjøre ett kompromiss når det gjelder plassering. Samboer osv, du har sikkert hørt det før. Tar tid for den andre halvdel å tilpasse seg. Forståelig nok. Er ikke noe småtterier disse høytalerne nei.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    ............Disse er i praksis nye. Ble kjøpt av en skipsreder og deretter satt bort. .............................
    Derfor nicket skutelos........?? ;)
    Flott oppset, så absolutt. Og fargen er enda finere i virkeligheten, har sett LMC sine på nært hold mange ganger.
    Mht samboer etc er jo dette med farge ofte ekstra viktig. Mine er røde, matcher med en stripe i gardinene! (Må se og få lagt ut noen bilder snart, men flyr rundt med høyrearmen i fatle et par dager til...... Litt 'AndyCappa......).

    Ang bass: Helt klart noe å vinne på tuning av plassering, men tross alt er disse subbene IMO ganske plasseringsvennlige ift f.eks bassreflekshøyttalere.

    Lykke til videre :)

    Spennende med høy aktivitet på vennesidene forresten.

    Mvh
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja god bedring Olaps, spennende med bilder.
    Etter å ha fått spilt ett par timer har jeg hørt en svak poppelyd i den venstre Subben. Er det noen som har vært borti tilsvarende? svak popping med 2 til 3 sek mellomrom. Kan ikke se at jeg har koblet noe feil. Noen som har forslag. Kanskje ta den med inn til Lyric Torgata?.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Ja god bedring Olaps, spennende med bilder.
    Etter å ha fått spilt ett par timer har jeg hørt en svak poppelyd i den venstre Subben. Er det noen som har vært borti tilsvarende? svak popping med 2 til 3 sek mellomrom. Kan ikke se at jeg har koblet noe feil. Noen som har forslag. Kanskje ta den med inn til Lyric Torgata?.
    Hei
    Har ikke hørt noe slikt (har en svak brum i min ene subb, men dette er såvidt jeg kan skjønne noe helt annet).
    Selv om lyden/ulyden kommer fra subben, er det jo ikke sikkert det er den som er synderen. Hva med å bytte om subbbene først for å se om lyden "følger" subben?
    Om den ikke gjør det må du begynne å leite bakover i systemet. Venstre/høyre-bytter av kabler/utganger er jo alltid en grei måte å sjekke på......
    Er dette noe du hører nå du ikke spiller? Eller mens du spiller, i såfall må det jo være ganske høyt? Eller bare i "pausene". Mute kilden og sjekk om du har samme problem.......

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    skutelos skrev:
    Ja god bedring Olaps, spennende med bilder.
    Etter å ha fått spilt ett par timer har jeg hørt en svak poppelyd i den venstre Subben. Er det noen som har vært borti tilsvarende? svak popping med 2 til 3 sek mellomrom. Kan ikke se at jeg har koblet noe feil. Noen som har forslag. Kanskje ta den med inn til Lyric Torgata?.
    Hvor lenge hadde den stått på? Har opplevd lignende da min var kald, men bare når jeg spillte litt høyt.
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Den har stått på i flere timer. Hører det bare når det er stille. Er der selv om pre amp er slått av. Får følge rådet her og bytte høyre venstre kabel og kanskje bytte om på subbene. Har koblet den med høytaler kabel og ikke med linje inngang.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    skutelos skrev:
    Den har stått på i flere timer. Hører det bare når det er stille. Er der selv om pre amp er slått av. Får følge rådet her og bytte høyre venstre kabel og kanskje bytte om på subbene. Har koblet den med høytaler kabel og ikke med linje inngang.
    Viss ikke kan det være tomgangstrømmen som er for lav
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Hadde faktisk samme situasjon som deg en liten uke siden når jeg skulle slå på utstyret, da også selv med alt annet enn subbene avskrudd.

    Viste at ett lysør i trappegang var i ferd med å gå helt, det sto og knitret/spraket, så etter å ha prøvdt systematisk feilsøk i egen kjede kom jeg på dette, fulgte magefølesen og ba nabo (som har det ansvaret..) om å koble dette ut. Problem løst.

    Dette skulle vel i teorien ikke være kilden; ikke samme kurs, ikke engang mot samme sikringsskap. Det elektriske i huset skal være i rute, er maks 5 år gammelt og lagt opp av en god fagmann. Har aldri opplevd noe lignende før. Dette var ikke type hum fra enheter, brum fra jordssløyfer etc. men en konstant urytmisk 'pop' lyd som du beskriver det. Akkurat som lysrøret, derfor tok jeg såpass kjapt koblingen.

    Er det mulig at dette ble fanget opp i subbene gjennom feks. type radiofrekvenser ???. Har ikke peiling, er ikke mitt felt, men ville bare melde om egne erfaringer på noe som virker som helt likt.

    Lykke til på jakten..!
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bobob,
    Skulle du ha sett. Etter å last innlegget ditt i dag tidlig skjønte jeg det. Jeg hadde faktiskt ett lysrør i ett teknisk rom som sto og blinket. Skiftet røret og problem solved. Merkelige greier dette her. Hadde aldri tenkt på det uten ditt tips. Igjen er musikken fokuset. Takk for hjelpen.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Hei Bobob,
    Skulle du ha sett. Etter å last innlegget ditt i dag tidlig skjønte jeg det. Jeg hadde faktiskt ett lysrør i ett teknisk rom som sto og blinket. Skiftet røret og problem solved. Merkelige greier dette her. Hadde aldri tenkt på det uten ditt tips. Igjen er musikken fokuset. Takk for hjelpen.
    Flott :)
    Burde tenkt tanken sjøl, har en stålampe på samme kurs som anlegget, den har trafo og innebygget dimmer. Kan IKKE benyttes når jeg spiller!
    Spill og nyt musikken (og det nydelige været) :)
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    skutelos skrev:
    Hei Bobob,
    Skulle du ha sett. Etter å last innlegget ditt i dag tidlig skjønte jeg det. Jeg hadde faktiskt ett lysrør i ett teknisk rom som sto og blinket. Skiftet røret og problem solved. Merkelige greier dette her. Hadde aldri tenkt på det uten ditt tips. Igjen er musikken fokuset. Takk for hjelpen.
    Bare hyggelig!, grenser nesten til fasinerende. Det er mye gode råd å få sentralen, det er sikkert. Kos deg med musikken i super flott annlegg, gratulerer!

    Synes det begynner å bli mange med trioer her etterhvert, er det liksom blitt helt normalt det nå da? 8)
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen bobbob. Må innrømme at jeg ikke trodde det var mange med ett såpass kostbart høytalersett selv. Er tydeligvis mange som brenner for hifi og prioriterer deretter. Må vel også være enn god attest på trioene ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Takk igjen bobbob. Må innrømme at jeg ikke trodde det var mange med ett såpass kostbart høytalersett selv. Er tydeligvis mange som brenner for hifi og prioriterer deretter. Må vel også være enn god attest på trioene ;D
    To litt morsomme observasjoner:
    Avantgardetråden er blant "topp 5" mht antall innlegg (sett ift hvor lenge tråden har eksistert).
    Og også i "toppsjiktet" mht antall visninger pr innlegg.
    Sistnevnte viser vel at det er mange utenom "menigheten" som også synes dette er interessante og gode høyttalere. Jeg har inntrykk av at antall Avantgarde-eiere har skutt fart det siste året :)
    Og dét forundrer meg slett ikke! ;D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    skutelos skrev:
    Takk igjen bobbob. Må innrømme at jeg ikke trodde det var mange med ett såpass kostbart høytalersett selv. Er tydeligvis mange som brenner for hifi og prioriterer deretter. Må vel også være enn god attest på trioene ;D
    To litt morsomme observasjoner:
    Avantgardetråden er blant "topp 5" mht antall innlegg (sett ift hvor lenge tråden har eksistert).
    Og også i "toppsjiktet" mht antall visninger pr innlegg.
    Sistnevnte viser vel at det er mange utenom "menigheten" som også synes dette er interessante og gode høyttalere. Jeg har inntrykk av at antall Avantgarde-eiere har skutt fart det siste året :)
    Og dét forundrer meg slett ikke! ;D
    Forundrer ikke meg heller, jeg er av fjorårets nyervede disipler og jeg ser ingen hensikt med og snu og gå tilbake til (vanlige (u)dynamiske høytalere ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vermin skrev:
    olaps skrev:
    skutelos skrev:
    Takk igjen bobbob. Må innrømme at jeg ikke trodde det var mange med ett såpass kostbart høytalersett selv. Er tydeligvis mange som brenner for hifi og prioriterer deretter. Må vel også være enn god attest på trioene ;D
    To litt morsomme observasjoner:
    Avantgardetråden er blant "topp 5" mht antall innlegg (sett ift hvor lenge tråden har eksistert).
    Og også i "toppsjiktet" mht antall visninger pr innlegg.
    Sistnevnte viser vel at det er mange utenom "menigheten" som også synes dette er interessante og gode høyttalere. Jeg har inntrykk av at antall Avantgarde-eiere har skutt fart det siste året :)
    Og dét forundrer meg slett ikke! ;D
    Forundrer ikke meg heller, jeg er av fjorårets nyervede disipler og jeg ser ingen hensikt med og snu og gå tilbake til (vanlige (u)dynamiske høytalere ;)

    Et omtrentlig sitat fra en av mine hifi-venner og sagt om Sonus Faber Stradivari (vi lar navnet være hemmelig, men vedkommende er tro Avantgarde-bruker):
    "Jo, det e jo ein fine høgtalare, men det e-skje no dynamikk"

    Kommer vel neppe til å glemme den bemerkningen noen gang ;D ;D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Forsterkere til trio

    Har nå bestilt preamp og 2x300b monoblokker for bruk på Trio.

    Monoblokkene tar utgangspunkt i en Caeli bygget for WE 300b, men blir modifisert med bedre deler.

    Pre blir fullstendig custom-made for trio-bruk. Den blir to-kanals med en master-volumkontroll og en volumkontroll på den ene kanalen. Det siste er for å kunne justere volum på hornbasser noe opp/ned etter behov/ønske.
    Hver kanal vil ha egne rør og blir således utstyrt med rør som egner seg for hhv bass på en kanal og for øvrig frekvensområde på andre kanalen.

    Konstruktøren, Fred Volz, har lovet meg det definitivt beste han noensinne har laget og lydmessig og et støyfritt system.

    Her har jeg nok hoppet på dypt vann og legger penger og tillit til konstruktøren, strengt tatt uten å vite til hvordan resultatet vil bli.

    Det blir spennende :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    HSobstad skrev:
    Har nå bestilt preamp og 2x300b monoblokker for bruk på Trio.

    Monoblokkene tar utgangspunkt i en Caeli bygget for WE 300b, men blir modifisert med bedre deler.

    Pre blir fullstendig custom-made for trio-bruk. Den blir to-kanals med en master-volumkontroll og en volumkontroll på den ene kanalen. Det siste er for å kunne justere volum på hornbasser noe opp/ned etter behov/ønske.
    Hver kanal vil ha egne rør og blir således utstyrt med rør som egner seg for hhv bass på en kanal og for øvrig frekvensområde på andre kanalen.

    Konstruktøren, Fred Volz, har lovet meg det definitivt beste han noensinne har laget og lydmessig og et støyfritt system.

    Her har jeg nok hoppet på dypt vann og legger penger og tillit til konstruktøren, strengt tatt uten å vite til hvordan resultatet vil bli.

    Det blir spennende :)
    Dette hørtes ut som en meget spennende løsning. Og kunne justere bassene etter smak/innspillin/humør osv gjør jeg også ofte. Men jeg må bak på mine. Det vil bli en utgang med split til 4 subber med linjenivå?
    Hold oss gjerne oppdatert, det hørtes griserått ut :)
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Spennende HSobstad, mine supratek dual er konstruert etter samme prinsipp. 2 forforsterkere i en hvor rør/konstruksjon er valgt med henblikk på bass egenskaper, mellomtone diskant for den andre.
    Kjører 6h30 rør seksjonene til basshorn og 101D triode til mellomtone/diskant.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Har nå bestilt preamp og 2x300b monoblokker for bruk på Trio.

    Monoblokkene tar utgangspunkt i en Caeli bygget for WE 300b, men blir modifisert med bedre deler.

    Pre blir fullstendig custom-made for trio-bruk. Den blir to-kanals med en master-volumkontroll og en volumkontroll på den ene kanalen. Det siste er for å kunne justere volum på hornbasser noe opp/ned etter behov/ønske.
    Hver kanal vil ha egne rør og blir således utstyrt med rør som egner seg for hhv bass på en kanal og for øvrig frekvensområde på andre kanalen.

    Konstruktøren, Fred Volz, har lovet meg det definitivt beste han noensinne har laget og lydmessig og et støyfritt system.
    Her har jeg nok hoppet på dypt vann og legger penger og tillit til konstruktøren, strengt tatt uten å vite til hvordan resultatet vil bli.

    Det blir spennende :)

    KnB skrev:
    Spennende HSobstad, mine supratek dual er konstruert etter samme prinsipp. 2 forforsterkere i en hvor rør/konstruksjon er valgt med henblikk på bass egenskaper, mellomtone diskant for den andre.
    Kjører 6h30 rør seksjonene til basshorn og 101D triode til mellomtone/diskant.
    Høres virkelig ut som to spennende løsninger :)
    Må bare si at Caeli er ukjent for meg. Hvordan "kom du på" dette, og hvordan har prossessen med Volz vært så langt?

    Mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    HSobstad skrev:
    Har nå bestilt preamp og 2x300b monoblokker for bruk på Trio.

    Monoblokkene tar utgangspunkt i en Caeli bygget for WE 300b, men blir modifisert med bedre deler.

    Pre blir fullstendig custom-made for trio-bruk. Den blir to-kanals med en master-volumkontroll og en volumkontroll på den ene kanalen. Det siste er for å kunne justere volum på hornbasser noe opp/ned etter behov/ønske.
    Hver kanal vil ha egne rør og blir således utstyrt med rør som egner seg for hhv bass på en kanal og for øvrig frekvensområde på andre kanalen.

    Konstruktøren, Fred Volz, har lovet meg det definitivt beste han noensinne har laget og lydmessig og et støyfritt system.
    Her har jeg nok hoppet på dypt vann og legger penger og tillit til konstruktøren, strengt tatt uten å vite til hvordan resultatet vil bli.

    Det blir spennende :)

    KnB skrev:
    Spennende HSobstad, mine supratek dual er konstruert etter samme prinsipp. 2 forforsterkere i en hvor rør/konstruksjon er valgt med henblikk på bass egenskaper, mellomtone diskant for den andre.
    Kjører 6h30 rør seksjonene til basshorn og 101D triode til mellomtone/diskant.
    Høres virkelig ut som to spennende løsninger :)
    Må bare si at Caeli er ukjent for meg. Hvordan "kom du på" dette, og hvordan har prossessen med Volz vært så langt?

    Mvh
    Det startet ved at jeg kjøpte en Emotive Sira-LE preamp brukt fra Italia for en stund tilbake. Det var et skudd i mørket, det var utseendet som lokket. Men italieneren påstod at jeg kom til å bli positivt overrasket over lyden. Det ble jeg!! Den er svært musikalsk. Låter bedre enn Cary SLP05 imho.

    Imidlertid genererer den noe rør-sus, noe som ikke høres på ordinære høyttalere. På Trio derimot kan den ikke brukes i kombinasjon med vanlige forsterkere, men går fint med en Decware Zen Taboo på 2x6w. Da er det omtrent støyfritt.

    Jeg tok imidlertid kontakt med konstruktøren, Fred Volz, og forespurte om det var mulig å dempe rørstøyen ved tuning.
    For å gjøre en lang historie kort. Han fortalte meg at det blir støy av 17 rør og at den ikke er laget for Trio. Han tilbød seg å lage en custom preamp med få rør, langt bedre lyd enn Sira-LE og spesielt designet for høysensitive høyttalere. Vi endte etter lang dialog opp med en hel forsterkerpakke og en hel del justeringer i forslagene.

    Konstruktøren er klar over at mine forventninger ligger høyt da Wavac og Shindo er merker jeg har tenkt på. Prosessen med Fred Volz har gitt meg tiltro til vedkommende og høye forventninger.

    Dette er imidlertid mye mer spenning over. Hvem vet hva jeg ender opp med? Kan bli glad, kan bli skuffa. Jeg blir i hvertfall sittende med det eneste settet av denne typen WW, samt at alle tre får topp-plater designet og håndlaget av en kunstnerinne som heter Evy Rogers. Det kan bli bra. Det får bli trøsten.

    Den som intet vover... ;D

    Mvh
    Helge

    Bilder av preampen jeg kjøpte fra Italia:
     

    Vedlegg

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Det startet ved at jeg kjøpte en Emotive Sira-LE preamp brukt fra Italia for en stund tilbake. Det var et skudd i mørket, det var utseendet som lokket. Men italieneren påstod at jeg kom til å bli positivt overrasket over lyden. Det ble jeg!! Den er svært musikalsk. Låter bedre enn Cary SLP05 imho.

    Imidlertid genererer den noe rør-sus, noe som ikke høres på ordinære høyttalere. På Trio derimot kan den ikke brukes i kombinasjon med vanlige forsterkere, men går fint med en Decware Zen Taboo på 2x6w. Da er det omtrent støyfritt.

    Jeg tok imidlertid kontakt med konstruktøren, Fred Volz, og forespurte om det var mulig å dempe rørstøyen ved tuning.
    For å gjøre en lang historie kort. Han fortalte meg at det blir støy av 17 rør og at den ikke er laget for Trio. Han tilbød seg å lage en custom preamp med få rør, langt bedre lyd enn Sira-LE og spesielt designet for høysensitive høyttalere. Vi endte etter lang dialog opp med en hel forsterkerpakke og en hel del justeringer i forslagene.

    Konstruktøren er klar over at mine forventninger ligger høyt da Wavac og Shindo er merker jeg har tenkt på. Prosessen med Fred Volz har gitt meg tiltro til vedkommende og høye forventninger.

    Dette er imidlertid mye mer spenning over. Hvem vet hva jeg ender opp med? Kan bli glad, kan bli skuffa. Jeg blir i hvertfall sittende med det eneste settet av denne typen WW, samt at alle tre får topp-plater designet og håndlaget av en kunstnerinne som heter Evy Rogers. Det kan bli bra. Det får bli trøsten.

    Den som intet vover... ;D

    Mvh
    Helge

    Bilder av preampen jeg kjøpte fra Italia:
    Ojojoj......den var bærre lækker, aldeles nydele!! :) :)
    Har noen flere spm ang forsterkeriet ditt, mer seinere i pinsen :)

    Mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    HSobstad skrev:
    Det startet ved at jeg kjøpte en Emotive Sira-LE preamp brukt fra Italia for en stund tilbake. Det var et skudd i mørket, det var utseendet som lokket. Men italieneren påstod at jeg kom til å bli positivt overrasket over lyden. Det ble jeg!! Den er svært musikalsk. Låter bedre enn Cary SLP05 imho.

    Imidlertid genererer den noe rør-sus, noe som ikke høres på ordinære høyttalere. På Trio derimot kan den ikke brukes i kombinasjon med vanlige forsterkere, men går fint med en Decware Zen Taboo på 2x6w. Da er det omtrent støyfritt.

    Jeg tok imidlertid kontakt med konstruktøren, Fred Volz, og forespurte om det var mulig å dempe rørstøyen ved tuning.
    For å gjøre en lang historie kort. Han fortalte meg at det blir støy av 17 rør og at den ikke er laget for Trio. Han tilbød seg å lage en custom preamp med få rør, langt bedre lyd enn Sira-LE og spesielt designet for høysensitive høyttalere. Vi endte etter lang dialog opp med en hel forsterkerpakke og en hel del justeringer i forslagene.

    Konstruktøren er klar over at mine forventninger ligger høyt da Wavac og Shindo er merker jeg har tenkt på. Prosessen med Fred Volz har gitt meg tiltro til vedkommende og høye forventninger.

    Dette er imidlertid mye mer spenning over. Hvem vet hva jeg ender opp med? Kan bli glad, kan bli skuffa. Jeg blir i hvertfall sittende med det eneste settet av denne typen WW, samt at alle tre får topp-plater designet og håndlaget av en kunstnerinne som heter Evy Rogers. Det kan bli bra. Det får bli trøsten.

    Den som intet vover... ;D

    Mvh
    Helge

    Bilder av preampen jeg kjøpte fra Italia:
    Ojojoj......den var bærre lækker, aldeles nydele!! :) :)
    Har noen flere spm ang forsterkeriet ditt, mer seinere i pinsen :)

    Mvh
    Takk for positiv kommentar.
    Her er dagens oppsett:
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Her kan du se hvordan jeg har gjort det Olaps, har fått nytt kamera så jeg har ikke helt kommet inni hvordan ting skal gjøres for best mulig resultat men det er ihvertfall mulig og se :)
    Alle kablene er hjemmelagede sølv, høytalerkablene er trukket inni en sort hageslange ( ;D) for det estetiske og jeg har bananplugger av WBT selv om jeg mener det er best uten. På bassene er det vanlige banaplugger for enkelt og kunne snu fasen ved testing av ulikt utstyr/plassering osv.
     

    Vedlegg

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Høyttaler kabler er DIY sølv med bomull. Normalt kjører jeg med linjesignal for sub, men har lagt opp kabler slik at en kan skifte over til høynivå signal for denne.
    Ellers bruker jeg hardttvinnet 0.3x3mm sølv med bullet plug for signal. (etter lmc tips)
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hei gutter.
    Prøver meg på å fiske litt etter råd og meninger her som en svært potensiell venn av Avantgarde... Jeg har bestemt meg for at Avantgarde blir min neste høyttaler! Det jeg er litt usikker på, er om jeg skal gå for den rimeligere Uno (som jeg har hørt ved flere anledninger, og også skal teste ut her hjemme) og beholde min øvrige elektronikk. Alternativt selge et effekttrinn og gå for Duo.. Her regner jeg med at det finnes mange erfaringer og meninger om hva som kan være fornuftig. Mine effekttrinn er; EAR Yoshino 890 i monoblokk konfigurasjon. De yter 160W klA, triodedrift. Dette er heftig mye power, og sikkert overkill i forhold til det som synes nødvendig med hornhøyttalere. Jeg prøvde i går en stk. effekt i stereokonfig, med 80W klA til rådighet på Vermins Unoer. Jeg likte det jeg hørte kan man si. Jeg vet at det er flere som har gode erfaringer med større forsterkerkonstruksjoner på Avantgarde (kanskje da fortrinsvis de større modellene). Ved å beholde begge effekttrinn nå, vil jeg ikke senere komme i en situasjon der jeg må kjøpe nye forsterkere hvis jeg bytter høyttalerne. Oppgradering til Duo, kan jeg evt. ta ved en senere anledning.. Jeg har hørt at Uno og Duo er svært forskjellige høyttalere, med forskjellig klang. Og at flere som har gått fra Uno til Duo, ikke har vært fornøyde. Noen som har lyst å dele sine erfaringer med mye rør power på Avantgarde, og forskjeller mellom Uno og Duo?

    mvh
    gut_man (som fort kan befinne seg i den indre vennekrets)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    velkommen til avantgardes vidunderlige verden!
    uno er glimrende høyttalere.
    jeg gikk fra uno til duo, og selv om duo har litt mer pondus i nedre mellomtone, så er dette noe som langt på vei kan kompenseres for ved å matche uno med passende elektronikk.
    uno har en spretten og morsom spillestil, og du har mye gøyal i vente!

    ved optimal matching, så kan man nok få duo til å yte bedre enn uno (gjelder da særlig nedre mellomtone-området), men jeg synes personlig duo koster for mye i nypris sammenlignet med uno.
    uno gir "mest for penga", imho.

    lykke til!
     
    M

    MPT

    Gjest
    Hei.

    Jeg ville testet Uno hjemme oss deg før du bestemmer deg. Jeg tror Uno passer kanonbra til ditt rom, tror heller ikke du blir missfornøyd. Men du må ha tolmodighet med instillig av ht, etter min erfaring trenger man tolmodighet! Duo er en god del dyrere, vet ikke om det er vært prisen, det må du selv avgjøre, de er sikkert litt lettere å stille inn med tanke på subben siden mellomtonen går litt dypere.
    Det er absolutt overkill med så mye krefter til disse ht-erene, jeg bruker 10 watt rør til mine, holder MASSE.

    Lykke til
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har spillt på mine med 150watts beist og det fungerte også ypperlig. Antall er ikke så nøye, bare det er kvalitet. Noe EAR nok er :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Har spillt på mine med 150watts beist og det fungerte også ypperlig. Antall er ikke så nøye, bare det er kvalitet. Noe EAR nok er :)
    Og jeg spiller på Welborne DRD-45, dvs 1.8 Watt!! - på Duo (m/103 dB's følsomhet) :)
    http://www.welbornelabs.com/drd45.htm
    Dette er nok de komponentene i hele anlegget mitt, ved siden av platespilleren, som har gitt meg mest for pengene :)

    Jeg har bare hatt Duo hjemme hos meg sjøl, men hørte Uno og Duo hos Tor før jeg bestemte meg. Var dengang ikke i tvil mht hva som var best, og hva som ga mest for pengene. Forskjellen (ca 20000 kr i 2003) var såpass "liten" at jeg kjapt bestemte meg for Duo. Hva prisdifferansen er pr dd vet jeg ikke............

    Som det nevnes ovenfor er Duo mer sømløs i de nedre regioner pga det større mellomtonehornet, og man kan dermed dele lavere (typ 170 Hz vs 220 Hz).
    Er sjøl tilhenger av at hver enkelt komponent skal være mest mulig linjær og nøytral (men selvsagt musikalsk også), da slipper man lettere unna behovet for å kompensere med andre ting/tweaks i anlegget.

    Har også hørt at enkelte sier Uno kan være litt "skarp" i toppen , men dette har jeg ikke erfaring med sjøl........
    Kan vel ikke erindre å huske å ha hørt at noen som har gått fra Uno til Duo har vært misfornøyd.......... ;)

    Har testet en del større trinn på Duoene mine, og av de "store" er BAT VK-75SE det klart beste. Og på mange parametere den beste forsterkeren jeg har hatt på Duoene.
    Men verken den, eller diverse varianter av 300B eller 845, har gitt den oppløsningen og nærværet som 45-blokkene gir. Men en god 300B-forsterker (evt monoblokker) er kanskje det som er lettest å få tak i............
    Eller PX-25 fra ArtAudio eller Wawelength, drømmeforsterkere! ;D

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Har spillt på mine med 150watts beist og det fungerte også ypperlig. Antall er ikke så nøye, bare det er kvalitet. Noe EAR nok er :)
    Og jeg spiller på Welborne DRD-45, dvs 1.8 Watt!! - på Duo (m/103 dB's følsomhet) :)
    http://www.welbornelabs.com/drd45.htm
    Dette er nok de komponentene i hele anlegget mitt, ved siden av platespilleren, som har gitt meg mest for pengene :)

    Jeg har bare hatt Duo hjemme hos meg sjøl, men hørte Uno og Duo hos Tor før jeg bestemte meg. Var dengang ikke i tvil mht hva som var best, og hva som ga mest for pengene. Forskjellen (ca 20000 kr i 2003) var såpass "liten" at jeg kjapt bestemte meg for Duo. Hva prisdifferansen er pr dd vet jeg ikke............

    Som det nevnes ovenfor er Duo mer sømløs i de nedre regioner pga det større mellomtonehornet, og man kan dermed dele lavere (typ 170 Hz vs 220 Hz).
    Er sjøl tilhenger av at hver enkelt komponent skal være mest mulig linjær og nøytral (men selvsagt musikalsk også), da slipper man lettere unna behovet for å kompensere med andre ting/tweaks i anlegget.

    Har også hørt at enkelte sier Uno kan være litt "skarp" i toppen , men dette har jeg ikke erfaring med sjøl........
    Kan vel ikke erindre å huske å ha hørt at noen som har gått fra Uno til Duo har vært misfornøyd.......... ;)

    Har testet en del større trinn på Duoene mine, og av de "store" er BAT VK-75SE det klart beste. Og på mange parametere den beste forsterkeren jeg har hatt på Duoene.
    Men verken den, eller diverse varianter av 300B eller 845, har gitt den oppløsningen og nærværet som 45-blokkene gir. Men en god 300B-forsterker (evt monoblokker) er kanskje det som er lettest å få tak i............
    Eller PX-25 fra ArtAudio eller Wawelength, drømmeforsterkere! ;D

    Mvh
    Mine blir skarpe i toppen viss matchen er på trynet, men ellers så er det ingen antydning til skapheter/hardheter i hverken øvre mellomtone eller diskant. Uno er etter som jeg har forstått litt mer kresne på kvalitetselektronikk enn Duo, og av alle forsterkere cd-spiller jeg har prøvd så har de aldri spillt dårlig, bare visse grader av bra ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg synes heller ikke uno er lyse og harde i toppen.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    joaquin skrev:
    jeg synes heller ikke uno er lyse og harde i toppen.
    Nei det har jeg ikke sagt, jeg brukte ordet "skarp" :) Og dét uten å ha erfart det sjøl, men refererte to tidligere Unoeiere (som senere har hatt/har Duo og Trio). For dét jeg vet kan dette være tilfeldig, og avhengig av elektronikk, rom etc.

    På mine Duo har jeg testet ut fem - seks preamper, og bortimot det dobbelte av forsterkere; og jeg har i enkelte tilfeller opplevd å få hard lyd. Aldri skarpt, men litt pågående i øvre mellomtone og diskant....... Gjennomgående har det vært noen av disse årsakene:
    - rør/elektronikk/kabler som ikke har vært tilstrekkelig innspilt
    - forsterkere med for dårlig oppløsning (som for rørutstyr ofte betyr "unødig store" forsterkere)
    - fravær av rør i signalveien

    Mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for gode råd så langt. Ikke meningen å skape splid i Avantgarde leiren ;) Jeg har vel egentlig bestemt meg nå. Jeg går for Uno (og har vel praktisk talt kjøpt dem i dag) og prøver med både et og to effekttrinn på dem. Da får jeg gjort meg mine egne erfaringer og kan endatil påta meg å rapportere om hva vi erfarer hos meg med henholdsvis 80 og 160 klasse A triode watt :D. Det vi hørte hos Vermin med ett effekttrinn var en noe varmere klang enn med VTL'en hans sine 30 triode watt, en fyldigere mellombass og i mine ører en thightere, bedre integrert og bedre kontrollert bass. Vermin mente at mellomtonen mistet litt atakk og ble litt mindre in your face med EAR forsterkeren min tilkoblet. Ble litt mer laidback (har vi hørt det før Vermin ;D?) Jeg likte lyden bedre med EAR og syntes mellomtonen ble enda mer homogen og naturlig, men er kanskje preget av min facinasjon av EAR lyden. Vermins meninger er nok preget av at han har tweaket sitt anlegg til sine preferanser over lang tid.. Hva som er best? Si det... Poenget her er at det jeg har erfart tidligere med to EAR 890 effekttrinn, er en fantastisk autoritet og kontroll over musikken. Bedre oppløsning all over, mer dynamikk og dynamisk kontrast i både mellomtone, mellombass og bass og bedre separasjon i lydbildet. Dette blir det veldig spennende å se om også skjer med to effekttrinn på lettdrevne horn høyttalere. Hvis det viser seg å være en flopp, ja da havner nok et av mine effekttrinn også på bruktbørsen :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Takker for gode råd så langt. Ikke meningen å skape splid i Avantgarde leiren ;) Jeg har vel egentlig bestemt meg nå. Jeg går for Uno (og har vel praktisk talt kjøpt dem i dag) og prøver med både et og to effekttrinn på dem. Da får jeg gjort meg mine egne erfaringer og kan endatil påta meg å rapportere om hva vi erfarer hos meg med henholdsvis 80 og 160 klasse A triode watt :D. Det vi hørte hos Vermin med ett effekttrinn var en noe varmere klang enn med VTL'en hans sine 30 triode watt, en fyldigere mellombass og i mine ører en thightere, bedre integrert og bedre kontrollert bass. Vermin mente at mellomtonen mistet litt atakk og ble litt mindre in your face med EAR forsterkeren min tilkoblet. Ble litt mer laidback (har vi hørt det før Vermin ;D?) Jeg likte lyden bedre med EAR og syntes mellomtonen ble enda mer homogen og naturlig, men er kanskje preget av min facinasjon av EAR lyden. Vermins meninger er nok preget av at han har tweaket sitt anlegg til sine preferanser over lang tid.. Hva som er best? Si det... Poenget her er at det jeg har erfart tidligere med to EAR 890 effekttrinn, er en fantastisk autoritet og kontroll over musikken. Bedre oppløsning all over, mer dynamikk og dynamisk kontrast i både mellomtone, mellombass og bass og bedre separasjon i lydbildet. Dette blir det veldig spennende å se om også skjer med to effekttrinn på lettdrevne horn høyttalere. Hvis det viser seg å være en flopp, ja da havner nok et av mine effekttrinn også på bruktbørsen :)
    Heisann, da er det bare å gratulere! :) Tror nesten jeg tør garantere at du blir fornøyd. Og at veien videre evt bare går til oppgradering med Avantgarde ;)
    Splid i Avantgardeleiren er det neppe, men litt uenighet og diskusjon er vel bare sunt. Handler selvsagt om litt ulike opplevelser, samt forskjellige preferanser. Men vi har jo alle den fellesnevneren at vi mener at denne "hornfamilien" har mange gode (svært gode!) høyttalere.

    Er spent på å høre mer om erfaringene dine framover. EAR-forsterkerne dine har jeg aldri hørt, men - med erfaringene mine fra BAT VK-75SE (som kanskje er mindre røraktig) - vil jeg tro de vil kunne spille lettflytende og uanstrengt. Flott review på enjoythemusic forresten (måtte jo google litt ;) ). Og for min del er en god mellomtone kanskje det aller viktigste av alt. Hjelper ikke med verken bassfundament eller superoppløsning dersom ikke mellomtonen er organisk og naturlig........

    Lykke til :)

    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer, gutman.
    uno er knallhøyttalere, som de aller fleste ag-modeller.
    du har mye kos foran deg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn