Venner av ATC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludolf

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    ATC må da ha sine fans her inne? Selv har jeg ATC 20 SCM SL. Jeg prøvde dem opp mot B&W 804S og selv om 804 har to basselementer så var det mer tyngde og punch i ATC'ene. Jeg driver dem med Midgard Oberon 6.1 og har Usher CD-7 og Squeezebox Duet som kilder.

    Jeg er godt fornøyd, det har vært en god oppgradering fra EC ECI-1 og B&W 805 Matrix.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ATC er krevende høyttalere som krever mye av elektronikken. Lån en skikkelig god CD-spiller med deg hjem og opplev total forandring.
     

    Ludolf

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    ATC er krevende høyttalere som krever mye av elektronikken. Lån en skikkelig god CD-spiller med deg hjem og opplev total forandring.
    Det må jeg prøve. Men jeg blir jo litt skeptisk når jeg ser på signaturen din :) Jeg er jo fornøyd nå, hvordan vil det bli etter å ha hørt på en bedre CD-spiller?

    Det er uansett gøy å få hentet ut maksimalt av potensialet i høyttalerene. Jeg tror at den beste oppgraderingen jeg kunne gjort er å bytte ut min surroundprosessor Rotel RSP-1098 med en stereoforforsterker. Kjører uansett bare 2.1.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei Ludolf,

    Hvordan går det med ATC'ene?
    Har du de ennå?

    Svarer de fremdeles til forventningene?

    Mvh
    Michail
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ny venn - i en litt slunken vennekrets her på HFS. Har i løpet av sommeren anskaffet meg SCM 40 og den kvaliteten på gjengivelsen fra domen i mellomtonen er bare helt fantastisk. Ikke rart at Hifi-News omtalte denne som "pleasure-dome".
    Dette er et klassisk 3-veis lukket system helt etter min smak. Litt retro i design, men du verden for en ytelse.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Wow, verdens beste mellomtone og Bryston 7b? Burde være "takhøyde" med 2x500w tilgjengelig!

    edit: Hadde et sett gamle Proac Studio 3 med ATC elementer og en kompis har samme domen i sine Proac Response 5, den er bare nyyyydelig
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg må si er jeg positivt overrasket. Var overbevist om at når jeg skulle anskaffe nye HT så måtte jeg ha bånd i mellomtone eller diskant. Men nå er jeg ikke så sikker lenger - denne ATC domen overbeviser.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Her ser du den flotte domen i mine gamle Proac's. Dersom du kjøpte dine ATC's i Asker-kanten regner jeg med selgeren også har eid disse....
     

    Vedlegg

    morris

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei, jeg er en ganske fersk tilhenger av atc. Jeg kjøpte nettopp et par sorte ATC SCM 20 (uten sl) med target stativer brukt og er veldig fornøyd med dem så langt. Har testet de med nad, men leter nå etter bedre forsterkeri. Er det noen som vet hvilke forsterkere som passer best til slike høytalere?

    Jeg er ute etter den litt "varme" lyden... ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan ikke unngå å bemerke herrens lag med lampettledninger. Pent buntet, Parelius!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nyyyyyyyyydelig Parelius, farlig med pianofinish, alt rotet rundt synes hehehe
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nuvel!

    Valentino skrev:
    Man kan ikke unngå å bemerke herrens lag med lampettledninger. Pent buntet, Parelius!
    Det er altså et bilde fra den tiden jeg ikke formådde å «avbunte» mine elektrokjøp fra IKEA. En skam, det skal sies, men jeg vet så meget bedre nå. Avstandene er blitt nesten uendelige i den nye bopel, og selv ikke dobbeltbunter duger. Og det er ikke rot, hifiguru, men italiensk orden; som bilkjøring i Roma.

    (Jeg må hente fotoapparatet, forstår jeg, og oppdatere det hele. Enn så lenge, et ennå eldre bilde: ATC SCM 20 ASL Pro.)
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Fy f..n de var ikke nydelige.... 8)
    Sant nok, men lukket du øynene, så … Begrenset hva du får av basstrykk i de, men de er som en skalpell på ørene, uten at du trettes. Lydmikroskoper!

    Jeg ser at jeg fremdeles har noe ledningsstyr liggende, men det er en overgangstid.



    Jeg har bare hatt aktive ATC selv, men hørt noe passive greier hos Lyric. Min erfaring er at de er sultne på voksent forsterkeri. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor en skal kjøpe passive utgaver av ATC. Den billigste og sikreste ruten er med aktiv forsterking.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes å høre Elisabeth Schwarzkopf synge. Hva et bilde kan gjøre med en mann!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    hifiguru skrev:
    Fy f..n de var ikke nydelige.... 8)
    Sant nok, men lukket du øynene, så … Begrenset hva du får av basstrykk i de, men de er som en skalpell på ørene, uten at du trettes. Lydmikroskoper!

    Jeg ser at jeg fremdeles har noe ledningsstyr liggende, men det er en overgangstid.



    Jeg har bare hatt aktive ATC selv, men hørt noe passive greier hos Lyric. Min erfaring er at de er sultne på voksent forsterkeri. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor en skal kjøpe passive utgaver av ATC. Den billigste og sikreste ruten er med aktiv forsterking.
    Enig! Drømmer om en Bladelius Embla med pre som fôrer et sett aktive ATC eller Adam type større...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    C.Alshus gjorde meg til venn av ATC, riktignok ikke aktive og ei heller store sakene, men mellomtonen har de likefullt god kontroll på.
    ATC A7 er små, har meget lav følsomhet, spiller ikke dypbass overhodet og tåler heller ikke all verden av effekt, likefullt blir de tatt frem fra tid til annen. Og sammen med Abrahamsen låter det faktisk slettes ikke dårlig (helt til man får lyst til å spille høyt)
     

    morris

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Jeg har nettopp kjøpt meg et sett med electrocompaniet til å drive mine ATC SCM 20, det spiller kanon.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Fy f... ATC suntes jeg lager sykt flotte høyttalere!

    Legg ut bilder av høyttalerne deres gutta!!!! :)

    Mvh
    Andreas
     

    morris

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Dette er et gammelt bilde, før jeg fikk koblet til forsterker.
     

    Vedlegg

    • 99.1 KB Visninger: 1.532

    runemo

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2003
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Sted
    Fetsund
    Torget vurderinger
    4
    Hvem er det som importerer ATC i Norge ?

    Hilsen Rune.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Da begynner det hele å finne en plass. Gjenstår selvfølgelig «innkjøring» av lyden - plassering av høyttalere og integrering til sub, samt litt rombehandling.

    50 Anniversary og 2 stk C4 sub fra ATC. Det er å håpe at det blir lyttbart:
     

    Vedlegg

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    883
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Fantastisk. Gratulerer!

    Er ikke LITT misunnelig engang ;D ;D ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    APPLAUS!!!!!! :) :-* :) :-*

    En av mine våte drømmer denne komboen du har fått i hus.
    Da må jeg rett og slett få gratulere på det varmeste Parelius.
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    Parelius:

    Trenger du virkelig å "tulle" med subber til ATC'ene dine :)) , trodde disse aktive ht gav nok i bunn ?
    mvh
    h.a.d
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    636
    Antall liker
    879
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan vil du beskrive lyden på oppsettet ditt Parelius? Var innom Lyric, og de eneste ATC'ene de hadde inne var noen små 8" monitorer.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fra kåken min før forrige eier flyttet ut (Omtrent to år siden). Litt prøving av Naim.


     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    636
    Antall liker
    879
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Fra kåken min før forrige eier flyttet ut (Omtrent to år siden). Litt prøving av Naim.


    Har du også vært i besittelse av disse perler?! Kanskje du kan komme med litt inntrykk?! :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En kompis av meg har dem. De spiller musikk. Spilte bra i 25kvm2 stue, men de blir litt slanke i lyden i store rom (40kvm2+). Kan spille høyt, klart, og gir lytteren god innsikt i hva som forgår på plata. Storebrødrene er sikkert flotte i større rom.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bra veldig bra. Litt fyldigere klang med bedre skala og tyngde enn på Tag. Mer voksent om man kan si det. (De spiller forøvrig forrykende på Tag).
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    636
    Antall liker
    879
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    En kompis av meg har dem. De spiller musikk. Spilte bra i 25kvm2 stue, men de blir litt slanke i lyden i store rom (40kvm2+). Kan spille høyt, klart, og gir lytteren god innsikt i hva som forgår på plata. Storebrødrene er sikkert flotte i større rom.
    slanke i lyden som at de blir lyse og skrikete, eller bare at de ikke strekker til? Har ATC scm150 som aktuell kandidat, men er allergisk mot skarpe S'er.

    Gir lytteren god innsikt i hva som forgår på plata, som på en kirurgisk og klinisk måte, eller er det en tilgivende og musikalsk høyttaler?

    ...og sist men ikke minst, har den SLAM! :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Aldri lyse og skrikete, og musikalske.

    Man får vel ikke slam med en nitommer.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Selvfølgelig er ATC kirurgisk. De er skalpeller på lyden, men hva er negativt med det. Ingen motsetning her i forhold til det musikalske. Om du med tilgivende mener maskerende, slik at det meste høres likt ut, så er det feil høyttaler for deg.

    Vedr. bass; jeg synes ikke at de mangler noe der. De går så langt ned som de går de forskjellige modellene, men det er klart; det er ingen brumlebass, men en «rask», kontrollert og god en. De trykker til der det trykkes skal. Skal du ha skyv med godt volum i store rom trenger du en sub, hvis du da ikke går for de største.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Meget presist og derfor godt skrevet beskrivelse av ATC Parelius.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    636
    Antall liker
    879
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Aldri lyse og skrikete, og musikalske.

    Man får vel ikke slam med en nitommer.
    Trodde det var SCM100 med 12" som var på bildet, men ser jo nå at det er snakk om SCM50 :)
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    636
    Antall liker
    879
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Selvfølgelig er ATC kirurgisk. De er skalpeller på lyden, men hva er negativt med det. Ingen motsetning her i forhold til det musikalske. Om du med tilgivende mener maskerende, slik at det meste høres likt ut, så er det feil høyttaler for deg.

    Vedr. bass; jeg synes ikke at de mangler noe der. De går så langt ned som de går de forskjellige modellene, men det er klart; det er ingen brumlebass, men en «rask», kontrollert og god en. De trykker til der det trykkes skal. Skal du ha skyv med godt volum i store rom trenger du en sub, hvis du da ikke går for de største.
    ...er det en ting jeg virkelig suger balle på, så er det å beskrive lyd med store ord...det er klart, skal jeg betale en formue for et par høyttalere, så vil jeg absolutt ikke bli servert en grøtete presentasjon, men jeg vil heller ikke forkaste 80% av musikken min, det er trossalt den jeg kjøper et annlegg til. Kort fortalt, så er jeg ute etter et par høyttalere som kan spille så høyt jeg måtte ønske og med et GODT slam, en subwoofer eller to kan jeg alltids legge til senere, så de dypeste toner er ikke det viktigste her:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn