På tur og reise Velge bort Norwegian? (erfaringer og valget om flyoperatør)

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hei alle,

Har observert en del negative tilbakemeldinger vedr bagasjehåndtering og straffegebyr hos Norwegian og hev meg på bølgen der jeg la inn følgende klage:

"UAKSEPTABEL BAGASJEHÅNDTERING!! Vil gjerne ha personlig tilbakemelding om rutiner vedr. dette, og om det er endret sånn at vi kan bestille vår reise uten å måtte ta hensyn (DVs utelukke Norwegian som flyselskap) ved valg av destinasjon. vi var på 3 forskjellige ferier i sommer med fly (2 med SAS og 1 med Norwegian) der Norwegian greide for oss glade familie å starte med gråt og frustrasjon med valg om å betale ekstra pga overvekt eller velge hva vi skulle ha med oss som den reneste mafia. Vi var denne gangen 3 personer (samboer, jeg og datter på 5 år). Vi trenger ikke med oss 3 kofferter (som vi forresten hadde betalt for) og pakket fornuftig i 2 kofferter, der den ene gikk marginalt på overvekt og den andre godt under, til sammen hadde vi oppfylt halve kvoten i forhold til 3 enheter som vi i utgangspunktet hadde betalt for. Vi ble hensatt til siden, fikk en leksjon om hvordan reglene tydelig var og ble irettesatt av personal da vi tydelig hadde feilet på dette punktet (reprimande). Heldigvis var det en av personalet som overværet det hele og ydmykt tok ansvar da det tendernerte til kaos både foran og bak oss med gråt og kjefting (vår datter trodde vi ikke kunne dra). Han delte opp og delegerte til skranker, fikk orden på dette uten at vi måtte legge ut straffegebyr. Han må ha sett galskapen og tok grep. Av inntrykk var vi heldig som ble avhandlet av denne personen, når vi gikk var det høylytt stemning fra skrankene. Trenger vi denne opplevelsen?? Av erfaring står vi så enkelt igjen med valget om at Norwegian ikke skal benyttes da det ikke er nødvendig for vår del å starte ferien på denne måten. jeg vet også at andre har vert ute for akkurat det samme og er det virkelig sånn Norwegian vil starte reisen til folk? Vil gjerne ha en skriftlig uttalelse på dette sånn at jeg kan ha den med til forevisning ved ankomst."

Når jeg leser det en gang til her inne så lyser det forgubbing av hele klagen, men opplevelsen var høyst reell og var absolutt ikke den drømmestarten som vi hadde forventet. Når vi i tillegg ble robbet på flyet (mat) der vi betalte 220,- (pr. pers) for en boks med spagetti "ala Capri" på deling og uten drikke/juice/melk til barn fremstår Norwegian som et kynisk selskap som driter i den individuelle passasjer.

Jo flere som klager og jo mer medieoppmerksomhet som ligger ute må føre til at de endrer grep..

SAS og Novair er eksellente i forhold med høy servicegrad, god mat (relativ) og hyggelig betjening.

Valget er klart..

Hvordan er deres erfaringer?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Uten på noen måte unnskylde den beskrevne episoden, er det tross alt sånn at Norwegian flytter 37 millioner(!) passasjerer rundt på vår klode, til og fra omtrent 150 destinasjoner med omlag 170 fly.
Av og til, en sjelden gang, går det litt dritt, og enda sjeldnere går det kjepprett dit du veit.

Jeg tenker det er de store talls lov. Det er forferdelig for den eller de det går ut over, men statistisk må det bare hende nå og da. Ikke bare med Norwegian, men alle de andre også.
 
S

Slubbert

Gjest
Å stappe kabinen full av kofferter for å slippe å betale en liten slump for innsjekket bagasje er en uting. Bra at Norwegian håndhever vektgrensen, og har du overvekt, suck it up og betal gebyret.

Ellers har jeg aldri skjønt hvorfor folk skal ha med seg halvparten av innboet sitt på ferie. Bortsett fra når jeg drar på festival og har med telt, så er det årevis siden jeg har vært i nærheten av ti kilo på vekta.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Å stappe kabinen full av kofferter for å slippe å betale en liten slump for innsjekket bagasje er en uting. Bra at Norwegian håndhever vektgrensen, og har du overvekt, suck it up og betal gebyret.

Ellers har jeg aldri skjønt hvorfor folk skal ha med seg halvparten av innboet sitt på ferie. Bortsett fra når jeg drar på festival og har med telt, så er det årevis siden jeg har vært i nærheten av ti kilo på vekta.
Tror du misforsto.
Familien pakket i 2 kofferter til 3 personer, hvilket medførte at en av koffertene ble tyngre enn tillatt enhetsvekt. Familiens totale bagasjevekt var godt under tillatt maksvekt. Har ikke noe med kabinbagasje å gjøre.
 
C

cruiser

Gjest
Reiser så sjeldent med fly at det er uproblematisk å velge bort disse billigselskapene og betale noen kroner ekstra for god service.
 
S

Slubbert

Gjest
Å stappe kabinen full av kofferter for å slippe å betale en liten slump for innsjekket bagasje er en uting. Bra at Norwegian håndhever vektgrensen, og har du overvekt, suck it up og betal gebyret.

Ellers har jeg aldri skjønt hvorfor folk skal ha med seg halvparten av innboet sitt på ferie. Bortsett fra når jeg drar på festival og har med telt, så er det årevis siden jeg har vært i nærheten av ti kilo på vekta.
Tror du misforsto.
Familien pakket i 2 kofferter til 3 personer, hvilket medførte at en av koffertene ble tyngre enn tillatt enhetsvekt. Familiens totale bagasjevekt var godt under tillatt maksvekt. Har ikke noe med kabinbagasje å gjøre.
Ok. Nettavisen har kjørt en kampanje mot Norwegian sine nye regler for håndbagasje den siste tiden, så da leste jeg nok i kjappeste laget og i kontekst av nevnte kampanje. Ved andre gjennomlesning virker det firkantet, men jeg skjønner at de har en maksgrense per koffert så de kan vite den maksimale totalvekten for hver flygning uten å måtte regne på alle mulige kombinasjoner av hvordan ulike reiselag har pakket. Ellers er det vel 120 kroner per kilo for overvekt på innsjekkbagasje, så det er ikke akkurat rådyrt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, vil vel tro at for de som greier å lese hva som står om bagasje når man bestiller billett forstatt kan reise helt uproblematisk med Norwegian.
 
S

Slubbert

Gjest
Har aldri hatt problemer med Norwegian, og hva service angår opplever jeg dem som milevis bedre enn feks (eller, i særdeleshet) NSVy. Milevis.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Å stappe kabinen full av kofferter for å slippe å betale en liten slump for innsjekket bagasje er en uting. Bra at Norwegian håndhever vektgrensen, og har du overvekt, suck it up og betal gebyret.

Ellers har jeg aldri skjønt hvorfor folk skal ha med seg halvparten av innboet sitt på ferie. Bortsett fra når jeg drar på festival og har med telt, så er det årevis siden jeg har vært i nærheten av ti kilo på vekta.
Tror du misforsto.
Familien pakket i 2 kofferter til 3 personer, hvilket medførte at en av koffertene ble tyngre enn tillatt enhetsvekt. Familiens totale bagasjevekt var godt under tillatt maksvekt. Har ikke noe med kabinbagasje å gjøre.
Ok. Nettavisen har kjørt en kampanje mot Norwegian sine nye regler for håndbagasje den siste tiden, så da leste jeg nok i kjappeste laget og i kontekst av nevnte kampanje. Ved andre gjennomlesning virker det firkantet, men jeg skjønner at de har en maksgrense per koffert så de kan vite den maksimale totalvekten for hver flygning uten å måtte regne på alle mulige kombinasjoner av hvordan ulike reiselag har pakket. Ellers er det vel 120 kroner per kilo for overvekt på innsjekkbagasje, så det er ikke akkurat rådyrt.
Her må det og skilles mellom hva angår den reisende og den ferierende. I mitt tilfelle var det start på ferien. -Også i mitt tilfelle jobber jeg innenlands og bruker kun fly i private sammenhenger som ofte er i forbindelse med ferie. Når skranken for overvekt var full og sperrebånd ble satt for å geleide køen på chartrede turister som må begynne ferien sin med å diskutere overvekt på feilpakkete kofferter sier vel det noe om kunde oppfatningen, informasjonsflyten og hvor Norwegian setter sin fokus. Og det er vel ikke pengene i seg selv som er viktig er det vel? Det går vel litt mer på prinsippet, -og som et mot-prinsipp burde vi klaget Norwegian inn til forbrukertilsynet der vi som kunder/passasjerer fremmer en sak med krav om refundert/tilgodehavende det vi faktisk ikke bruker av vekt på fly som vi har betalt for..!?? Og i tillegg den halvparten som jeg går ut i fra er satt "reservert" enten det er gjeldende plass eller fratrekk i kilo, -som vi faktisk brutalt kjøper oss inn igjen på ved skranken der vi har pakket kofferten "feil?? -Og da har jeg ikke engang tatt med miljøbesparelsen en gang... Jeg er langt i fra noen trollmann og unner andre suksess, men vet nå med en bismak nærmere forklaringen til gliset (Kjos)…

Jeg siterer Dag Solstad: Kyss meg i Rævva
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spør deg selv hva du ønsker å oppnå.

Det eneste som i praksis vil gi noen effekt er nok å bare fortelle nøkternt om at du er misfornøyd (hva og hvorfor) og at du ikke kommer til å fly med Norwegian igjen, selv om andre alternativer er mer kostbare.

Du får ikke noe svar uansett, men da får du ihvertfall sagt i fra, og de vet at de har mistet en kunde.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Det kan tenkes at dette dreier som maksvekt per kolli for luggage handling crew. Dvs Norwegian får gebyr dersom bakkemannskap må flytte tyngre kofferter enn feks 20kg. Det er kanskje heller ikke så gøy for bakkemannskap å løfte/bakke kofferter som ikke holder «normert» vekt; tenk deg selv å håndtere 30kg på huk inni buken på et fly under tidspress.

I andre yrker er gjerne grensa på 25kg; dvs en arbeider får ikke lov til løfte noe over 25kg pga HMS krav. Da skal dingsen typisk ha løfteører for løft vha kran/løpekatt.

Tilslutt; man får hva man betaler for. Og Norwegian vet at en sur kunde kommer tilbake fordi lommeboka bestemmer når alt kommer til stykket.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg skjønner at det er kjipt å bli møtt sånn og en beregning av gjennomsnittsvekt på de to koffertene kunne kanskje vært mulig ved marginal overvekt, hvis man var så heldig å få ekstraservice av uthvilt personell.

Norwegian er et billigselskap og ikke blant de verste (ryanair). Man sparer på billetten mot at man får lavere service. Til og med de andre flyselskapene har strenge regler mot overvekt, så det er langt fra sikkert at du hadde kommet noen vei der heller.

Maksvekt på kolli er satt av en grunn. En koffert på 30 kg er f.eks. mye mer uhåndterlig enn en på 20. Uhåndterlig bagasje medfører risiko for forsinkelser samt slitasje på personell som faktisk laster flyene.

Man kjøper ikke vekt men kolli med vekt-begrensning. Antall baggasje er et ikke- refunderbart kjøp. Så da kan man jo ikke motregne.

Kan sammenliknes med posten. Man sender 2 pakker. En går over 2 kg og en bikket 1kg. Får da selvsagt ikke gjennomsnittsvekten.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Å fly med ymse lavprisflyselskaper funker stort sett greit så lenge man skal fra A til B, ser på det som en busstur i luften og forholder seg til de regelene som er satt og antar at alt menes bokstavlig. Jeg flyr sjelden med mye bagasje, men da vi var utenlands med små barn og et fjell av bagasje var det et poeng i seg selv å reise med SAS siden de erfaringsmessig var ganske liberale på hva man hadde med seg om man reiste med småbarn. Det er en del år siden, så mulig de har strammet litt inn siden. Det er også ganske enkelt å veie bagasjen før man drar og pakke deretter.

En sentral del av konseptet til slike flyselskaper er effektivitet og høy utnyttelse av flåten og alt som forsinker prossessen er uønsket. Som at passasjerer har med seg et lite tårn av håndbagasje, noe som forsinker logistikken inn og ut av flyet. Tilleggstjenester er også priset relativt høyt fordi det 1) er et ønske å tjene mest mulig på de men også 2) folk skal innrette seg etter de for at ting skal gå raskt unna. Du sa jo selv at det var kaos ved skranken etter at han som ordnet opp for dere hadde dratt - det tyder på at dere langtfra var de eneste som på en eller annen måte ikke hadde forholdt seg til bagasjereglene.

Som en ansvarlig voksen har du for øvrig også muligheten til ikke å bli robbet for 660 kroner for dårlig mat på flyet for 3 personer. Det heter medbrakt og matpakke.

Man får stort sett det du betaler for, vil man fly fra A til B rimeligst mulig så får man innrette seg deretter. Har ikke veldig mye behov for service fra et flyselskap - de skal fly meg fra A til B uten å styrte og helst noenlunde etter rutetabellen, det er stort sett alt jeg forventer.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
Problemet her som jeg kanskje burde poengtert var at ved opprinnelig innsjekk (automatisk) sendte vi av gårde kofferten som var lettest. Når vi la på den andre kofferten lyste lampen rødt og vi ble henvist til skranke for overvekt (det gikk ikke da an å omfordele i kofferter, den var jo sendt), der var det allerede kø. dette var kl 06 om morgenen og etter 3 timer i bil (med 5 åring som er trøtt/giret/ferieklar) er det best om ting flyter. Vi reiser med familien 2-3 ganger i året, så vi er ikke direkte uerfarne på reising. -Vi fikk valget om å betale eller kaste.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Jeg skjønner at det er kjipt å bli møtt sånn og en beregning av gjennomsnittsvekt på de to koffertene kunne kanskje vært mulig ved marginal overvekt, hvis man var så heldig å få ekstraservice av uthvilt personell.

Norwegian er et billigselskap og ikke blant de verste (ryanair). Man sparer på billetten mot at man får lavere service. Til og med de andre flyselskapene har strenge regler mot overvekt, så det er langt fra sikkert at du hadde kommet noen vei der heller.

Maksvekt på kolli er satt av en grunn. En koffert på 30 kg er f.eks. mye mer uhåndterlig enn en på 20. Uhåndterlig bagasje medfører risiko for forsinkelser samt slitasje på personell som faktisk laster flyene.

Man kjøper ikke vekt men kolli med vekt-begrensning. Antall baggasje er et ikke- refunderbart kjøp. Så da kan man jo ikke motregne.

Kan sammenliknes med posten. Man sender 2 pakker. En går over 2 kg og en bikket 1kg. Får da selvsagt ikke gjennomsnittsvekten.
Skal sammenligningen din være reell siden du drar posten inn i dette er eksemplet ditt under forutsetning av at du selvfølgelig har betalt penger for den tredje pakken som du ikke sendte, men allikevel må betale diffen for den som gikk over 2kg. -Og som den veloppdragne Nordmannen i oss godtas dette selvfølgelig?
 
S

Slubbert

Gjest
Som det fremstår i #15 er Norwegian i sin fulle rett. De har en maksgrense per koffert og kan ikke gå ned i bagasjehallen for å sjekke at den andre kofferten er under grensen selv om dere påstår det. Og påstand holder ikke da de må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, feks når de beregner hvor mye bensin som skal fylles. Det er et sikkerhetsspørsmål. Dette fremstår som ufundert sutring; har du en koffert som er over vektgrensen, suck it up og betal for overvekt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
Problemet her som jeg kanskje burde poengtert var at ved opprinnelig innsjekk (automatisk) sendte vi av gårde kofferten som var lettest. Når vi la på den andre kofferten lyste lampen rødt og vi ble henvist til skranke for overvekt (det gikk ikke da an å omfordele i kofferter, den var jo sendt), der var det allerede kø. dette var kl 06 om morgenen og etter 3 timer i bil (med 5 åring som er trøtt/giret/ferieklar) er det best om ting flyter. Vi reiser med familien 2-3 ganger i året, så vi er ikke direkte uerfarne på reising. -Vi fikk valget om å betale eller kaste.
Det er helt uproblematisk å veie en koffert på flyplasen. Og en koffert på over 20kg er faktisk ganske tung, så du er ikke spesielt erfaren reisende om du pakker en koffert på 25kg og løfter den inn i bilen uten en gang å ha tenkt på vektbegrensninger.

Sikkert en kjedelig sak, men det hele er jo 100% selvforskyldt. Blir omtrent som å stille i ferjekø til Danmark med en bil som er 40cm høyere en maksgrensen, men å hevde du alikevel skal komme inn på billetten siden bilen er 50 cm kortere enn det du har betalt for.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Som det fremstår i #15 er Norwegian i sin fulle rett. De har en maksgrense per koffert og kan ikke gå ned i bagasjehallen for å sjekke at den andre kofferten er under grensen selv om dere påstår det. Og påstand holder ikke da de må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, feks når de beregner hvor mye bensin som skal fylles. Det er et sikkerhetsspørsmål. Dette fremstår som ufundert sutring; har du en koffert som er over vektgrensen, suck it up og betal for overvekt.
Du verden så enkelt! :) Supert skal ta det ved neste anledning. Jeg gjør det samme når jeg kommer til kassen i dagligvarehandelen, når skinkepakken er 15,- dyrere enn hva som stod på hylla. Jeg suger frustrasjonen inn i meg og lagrer det. De som tar mest får mest, og da blir en godtroende jævel som meg sosialt underkjent da det faktisk ikke er meningen at vi skal kunne klage.. -Ganske kult!
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
Problemet her som jeg kanskje burde poengtert var at ved opprinnelig innsjekk (automatisk) sendte vi av gårde kofferten som var lettest. Når vi la på den andre kofferten lyste lampen rødt og vi ble henvist til skranke for overvekt (det gikk ikke da an å omfordele i kofferter, den var jo sendt), der var det allerede kø. dette var kl 06 om morgenen og etter 3 timer i bil (med 5 åring som er trøtt/giret/ferieklar) er det best om ting flyter. Vi reiser med familien 2-3 ganger i året, så vi er ikke direkte uerfarne på reising. -Vi fikk valget om å betale eller kaste.
Det er helt uproblematisk å veie en koffert på flyplasen. Og en koffert på over 20kg er faktisk ganske tung, så du er ikke spesielt erfaren reisende om du pakker en koffert på 25kg og løfter den inn i bilen uten en gang å ha tenkt på vektbegrensninger.

Sikkert en kjedelig sak, men det hele er jo 100% selvforskyldt. Blir omtrent som å stille i ferjekø til Danmark med en bil som er 40cm høyere en maksgrensen, men å hevde du alikevel skal komme inn på billetten siden bilen er 50 cm kortere enn det du har betalt for.
Selvfølgelig har jeg ikke peiling på om det er 21 kg i kofferten eller 20.. og det er jo det jeg poengterer (underforstått) at det aldri har vert et tema mår jeg er ute å reiser..
-Og nei, -Det blir omtrent ikke det samme som ferje. Det hadde vert tilnærmet (vaglig) hvis du hadde en bil som var 40 cm over maksgrensen og en bil som var 40 under maksgrensen og i tillegg hadde betalt for en tredje som du ikke hadde med deg.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
HeHE, skjønner det er mange aksjonærer i Norwegian... :)
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg skjønner at det er kjipt å bli møtt sånn og en beregning av gjennomsnittsvekt på de to koffertene kunne kanskje vært mulig ved marginal overvekt, hvis man var så heldig å få ekstraservice av uthvilt personell.

Norwegian er et billigselskap og ikke blant de verste (ryanair). Man sparer på billetten mot at man får lavere service. Til og med de andre flyselskapene har strenge regler mot overvekt, så det er langt fra sikkert at du hadde kommet noen vei der heller.

Maksvekt på kolli er satt av en grunn. En koffert på 30 kg er f.eks. mye mer uhåndterlig enn en på 20. Uhåndterlig bagasje medfører risiko for forsinkelser samt slitasje på personell som faktisk laster flyene.

Man kjøper ikke vekt men kolli med vekt-begrensning. Antall baggasje er et ikke- refunderbart kjøp. Så da kan man jo ikke motregne.

Kan sammenliknes med posten. Man sender 2 pakker. En går over 2 kg og en bikket 1kg. Får da selvsagt ikke gjennomsnittsvekten.
Skal sammenligningen din være reell siden du drar posten inn i dette er eksemplet ditt under forutsetning av at du selvfølgelig har betalt penger for den tredje pakken som du ikke sendte, men allikevel må betale diffen for den som gikk over 2kg. -Og som den veloppdragne Nordmannen i oss godtas dette selvfølgelig?
Forhåndskjøper man tre pakker på tilbud uten refundsjonmulighet og bare bruker to så får man ikke refundsjon eller motregnet den 3. Man kan håpe på ekstraservice, men det fordrer at personellet har lov til å tilby det.
 
S

Slubbert

Gjest
Som det fremstår i #15 er Norwegian i sin fulle rett. De har en maksgrense per koffert og kan ikke gå ned i bagasjehallen for å sjekke at den andre kofferten er under grensen selv om dere påstår det. Og påstand holder ikke da de må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, feks når de beregner hvor mye bensin som skal fylles. Det er et sikkerhetsspørsmål. Dette fremstår som ufundert sutring; har du en koffert som er over vektgrensen, suck it up og betal for overvekt.
Du verden så enkelt! :) Supert skal ta det ved neste anledning. Jeg gjør det samme når jeg kommer til kassen i dagligvarehandelen, når skinkepakken er 15,- dyrere enn hva som stod på hylla. Jeg suger frustrasjonen inn i meg og lagrer det. De som tar mest får mest, og da blir en godtroende jævel som meg sosialt underkjent da det faktisk ikke er meningen at vi skal kunne klage.. -Ganske kult!
Dyrere enn det som stod på hylla? Det er faktisk veldig godt oppplyst hva som er maksvekt per kolli for innsjekket bagasje hos Norwegian, som er akkurat slik det er også hos SAS og andre flyselskaper. En påstand om at du har sendt en annen koffert som er lettere har egentlig ingenting med saken å gjøre, det blir som om du hadde krevd å betale mindre porto på en pakke hos posten fordi du påstår at du rett før sendte en pakke hvor du betalte for mye i porto. Not gonna fly.

Et flyselskap må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, bl.a. på grunn av sikkerhet. Og da kan ikke du bare sende i vei en koffert og så påstå etterpå at den er lettere enn kolligrensa, for å slippe å betale overvekt på en annen koffert. Det burde være åpenbart for enhver.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Som det fremstår i #15 er Norwegian i sin fulle rett. De har en maksgrense per koffert og kan ikke gå ned i bagasjehallen for å sjekke at den andre kofferten er under grensen selv om dere påstår det. Og påstand holder ikke da de må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, feks når de beregner hvor mye bensin som skal fylles. Det er et sikkerhetsspørsmål. Dette fremstår som ufundert sutring; har du en koffert som er over vektgrensen, suck it up og betal for overvekt.
Og igjen, Nei. All bagasje blir selvfølgelig registrert med vekt og står klart/tydelig hvor mye hver enkelt kolli veier. Og det er jo nettopp det som er betalt for, og hvorfor vi kjøper bagasje/kolli, for at flyet skal beregne sin vekt ut i fra drivstoff. I mitt tilfelle 3 kolli --- utnyttet 1,5 .
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
Problemet her som jeg kanskje burde poengtert var at ved opprinnelig innsjekk (automatisk) sendte vi av gårde kofferten som var lettest. Når vi la på den andre kofferten lyste lampen rødt og vi ble henvist til skranke for overvekt (det gikk ikke da an å omfordele i kofferter, den var jo sendt), der var det allerede kø. dette var kl 06 om morgenen og etter 3 timer i bil (med 5 åring som er trøtt/giret/ferieklar) er det best om ting flyter. Vi reiser med familien 2-3 ganger i året, så vi er ikke direkte uerfarne på reising. -Vi fikk valget om å betale eller kaste.
Og leksjonen å ta med seg her er: ikke send den letteste først i tilfelle den andre har overvekt. Hvis i tvil, vei alle først. Det får man gjort gratis før man sender baggasjen.


PS!
Faktisk et godt tips hvis man er i tvil om handbaggasjen er for tung. Gå til innsjekk og vei håndbaggasjen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Totalvekt er jo en ting, men det er vel på ingen måte usannsynlig at Norwegian må betale ekstra til bakkemannskap/flyplasstjenster for hver koffert som er over 20kg. (og som blir merket med "Heavy")
(De kan helt sikkert se med en gang i systemet hvor mye den andre kofferten veide).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
HeHE, skjønner det er mange aksjonærer i Norwegian... :)
Problemet er at dere har valgt et lavprisselskap (presumtivt fordi det var rimeligst) uten å ville forholde dere til alt det som nettopp gjør det til et lavprisselskap. Det er potensiale for gebyrer, høyt prisede tilleggstjenester og en stor risiko for at ting er temmelig rigid. Skjønner forsåvidt at det fremstår som temmelig lite fleksibelt, men ganske mye av inntektene til Norwegian kommer fra andre ting enn selve flybilletten. Det er mellom annet derfor flybillettene kan være såpass rimelige.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
JA, lavprisselskaper kan være usedvanlig irriterende. Det er grunner til at jeg ALDRI flyr Ryan mer, i hvert fall. Norwegian er et sted i mellom de virkelige lavprisselskapene og de mer etablerte, og dermed opplever man av og til noe som føles som rip off.
Ryan? Om du har glemt å sjekke inn på nett + skrive ut din egen billett: NOK 700 i gebyr, uansett om billetten kostet NOK 199,- Og Ryan er så snille at de lar deg bytte både navn på billetten, og destinasjon og alt mulig, det er bare det at gebyret er ca 7 ganger høyere enn om du kaster billetten og kjøper en ny.

Å fly kan være frustrerende innimellom. Og selv om Slubbert er møkksur på NSVy, så er det fantastisk mye enklere å gå på toget i Oslo, strekke ut beina og tusle av sted opp gjenom en eller annen dal. Det tar tid, du får ingen øl servert, men du slipper røntgen av tenna og beføling i skrittet. Og så lenge du makter å dra med deg kofferten, er det ingen som spør hva den veier.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Som det fremstår i #15 er Norwegian i sin fulle rett. De har en maksgrense per koffert og kan ikke gå ned i bagasjehallen for å sjekke at den andre kofferten er under grensen selv om dere påstår det. Og påstand holder ikke da de må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, feks når de beregner hvor mye bensin som skal fylles. Det er et sikkerhetsspørsmål. Dette fremstår som ufundert sutring; har du en koffert som er over vektgrensen, suck it up og betal for overvekt.
Du verden så enkelt! :) Supert skal ta det ved neste anledning. Jeg gjør det samme når jeg kommer til kassen i dagligvarehandelen, når skinkepakken er 15,- dyrere enn hva som stod på hylla. Jeg suger frustrasjonen inn i meg og lagrer det. De som tar mest får mest, og da blir en godtroende jævel som meg sosialt underkjent da det faktisk ikke er meningen at vi skal kunne klage.. -Ganske kult!
Dyrere enn det som stod på hylla? Det er faktisk veldig godt oppplyst hva som er maksvekt per kolli for innsjekket bagasje hos Norwegian, som er akkurat slik det er også hos SAS og andre flyselskaper. En påstand om at du har sendt en annen koffert som er lettere har egentlig ingenting med saken å gjøre, det blir som om du hadde krevd å betale mindre porto på en pakke hos posten fordi du påstår at du rett før sendte en pakke hvor du betalte for mye i porto. Not gonna fly.

Et flyselskap må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, bl.a. på grunn av sikkerhet. Og da kan ikke du bare sende i vei en koffert og så påstå etterpå at den er lettere enn kolligrensa, for å slippe å betale overvekt på en annen koffert. Det burde være åpenbart for enhver.
Jeg påstår ingen ting, alt er notatført. Jeg har betalt for 3 kolli som igjen er lagt inn i flyets beregning. Jeg leverer litt over halvparten av vekten som er betalt og beregnet for. Hvorfor må jeg betale for mer da? Men da vet du selv hva du står for og jeg går ut i fra at i tilsvarende situasjon hadde du heller støttet prinsippet i den tro at du kommer deg tryggere frem, flyet har jo tross alt mindre vekt å drasse på og du hadde selvfølgelig betalt litt ekstra for å opprettholde dette?
-Nå fikk jeg jo medhold, etter å ha sporet opp bagasjen i systemet som var loggført med mindre vekt.
Dog, Artig å se prinsippfaste mennesker i ytring, takk! :)
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
HeHE, skjønner det er mange aksjonærer i Norwegian... :)
Problemet er at dere har valgt et lavprisselskap (presumtivt fordi det var rimeligst) uten å ville forholde dere til alt det som nettopp gjør det til et lavprisselskap. Det er potensiale for gebyrer, høyt prisede tilleggstjenester og en stor risiko for at ting er temmelig rigid. Skjønner forsåvidt at det fremstår som temmelig lite fleksibelt, men ganske mye av inntektene til Norwegian kommer fra andre ting enn selve flybilletten. Det er mellom annet derfor flybillettene kan være såpass rimelige.
Nei vi hadde ikke valgt Norwegian, dette var en chartret ferie så vi hadde valgt destinasjon/feriemål, og her hele poenget mitt ligger.. Norwegian burde se seg for gode til å sette småbarnsforeldre på vei til ferie i en ukomfortabel posisjon som start. Og er det selektiv man da bør være for å unngå dette på nytt? Tviler på at strategiansvarlig hos Norwegian setter dette som standard.. Jeg gir vel faen i pengene, selvfølgelig har vi råd til overvekt og bla bla men er dette for godkjennelse? Må man være ukritisk og opptre blåøyd ved urett? Uretten her er min datter som fikk en trist start på noe som skulle være gøy.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
utfordringer med å motregne:

1) mindre effektiv innsjekk når alle skal gjennomsnittsberegne sine kofferter.
kostnader:
a) kø ved innsjekk
b) økt personellbehov
c) forsinkelser

2) tunge kofferter er uhåndterlige.
kostnader:
a) slitasje på personell, HMS
b) forsinkelser.
c) mulige ekstraavgifter til flyplassen / bonus til personell.


og helt sikkert ennå mer jeg ikke har tenkt på.


Du har kjøpt 3 volumenheter på tilbud, men bestemte deg for å bruke kun 2 av den. Den 3. er da "forfeited"/gitt opp. Du kan ikke bytte den inn i noe annet.


En ny analogi:
En person kjøper 3 dager på hotell og forhåndsbetaler uten refunsjonmulighet. Før han reiser oppdager han at 2 dager er nok, men det viser seg at han trenger siste natt i juniorsuite (fordi akutt behov for større seng, badekar, ekstra luksus whatever). Kunden har selvsagt lov til å spørre om dag 3 kan overføres til oppgradering. Og hotellet er i sin fulle rett til å si at det går ikke og han må betale for den oppgraderingen. Dag 3 er "forfeited" / gitt opp.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
HeHE, skjønner det er mange aksjonærer i Norwegian... :)
Problemet er at dere har valgt et lavprisselskap (presumtivt fordi det var rimeligst) uten å ville forholde dere til alt det som nettopp gjør det til et lavprisselskap. Det er potensiale for gebyrer, høyt prisede tilleggstjenester og en stor risiko for at ting er temmelig rigid. Skjønner forsåvidt at det fremstår som temmelig lite fleksibelt, men ganske mye av inntektene til Norwegian kommer fra andre ting enn selve flybilletten. Det er mellom annet derfor flybillettene kan være såpass rimelige.
Nei vi hadde ikke valgt Norwegian, dette var en chartret ferie så vi hadde valgt destinasjon/feriemål, og her hele poenget mitt ligger.. Norwegian burde se seg for gode til å sette småbarnsforeldre på vei til ferie i en ukomfortabel posisjon som start. Og er det selektiv man da bør være for å unngå dette på nytt? Tviler på at strategiansvarlig hos Norwegian setter dette som standard.. Jeg gir vel faen i pengene, selvfølgelig har vi råd til overvekt og bla bla men er dette for godkjennelse? Må man være ukritisk og opptre blåøyd ved urett? Uretten her er min datter som fikk en trist start på noe som skulle være gøy.
Unnskyld for å si det, men uthevet er ikke Norwegians feil.

Å ha kontroll på vekten av koffertene er kundens ansvar.

a) man veier koffertene før man reiser.
b) man veier koffertene ved innsjekk-rullebåndet.
c) man sjekker inn den tyngste først.

At en kunde har overvekt er ikke Norwegians feil. Det er heller ikke Norwegians feil når kunden insisterer på å motregne. Her eskalerte du situasjonen og personellet forklarte deg reglene. Og slik jeg har skjønt det så ble barnet her skremt og fryktet å måtte stå igjen.

En erfaren mellomleder oppfattet situasjonen og deeskalerte. Noe hun gjorde for å forhindre forsinkelser slik at flyet kunne komme seg avgårde.


Det var ikke Norwegian som satte småbarnsforeldrene i en ukomfortabel situasjon. De satte seg selv i den ved å ha overvekt og deretter insistere på å motregne fremfor bare å betale og bli ferdig med det.
 
S

Slubbert

Gjest
Et flyselskap må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, bl.a. på grunn av sikkerhet. Og da kan ikke du bare sende i vei en koffert og så påstå etterpå at den er lettere enn kolligrensa, for å slippe å betale overvekt på en annen koffert. Det burde være åpenbart for enhver.
Jeg påstår ingen ting, alt er notatført. Jeg har betalt for 3 kolli som igjen er lagt inn i flyets beregning. Jeg leverer litt over halvparten av vekten som er betalt og beregnet for. Hvorfor må jeg betale for mer da? Men da vet du selv hva du står for og jeg går ut i fra at i tilsvarende situasjon hadde du heller støttet prinsippet i den tro at du kommer deg tryggere frem, flyet har jo tross alt mindre vekt å drasse på og du hadde selvfølgelig betalt litt ekstra for å opprettholde dette?
-Nå fikk jeg jo medhold, etter å ha sporet opp bagasjen i systemet som var loggført med mindre vekt.
Dog, Artig å se prinsippfaste mennesker i ytring, takk! :)
Det som legges til grunn er nok den bagasjen som blir sjekket inn, ikke den som er lov å ta med (ellers måtte feks SAS beregnet max bagasjevekt for alle passasjerer siden det er inkludert i billetten, mens et flertall av passasjerene på de fleste rutene flyr uten innsjekkbagasje i det hele tatt). Og Norwegian kunne sikkert også sporet opp bagasjen du hadde sendt inn og sjekket at den var loggført med mindre vekt, men det betyr ekstraarbeid og forsinkelser for dem. Derfor er reglene enkle, og vektgrensen er per kolli. Slik er det hos SAS også, og jeg tror ikke at det hadde vært noe annerledes hos dem.

https://www.dinside.no/reise/hvor-mye-koster-overvekten/60999289

At personalet er sure er dog kritikkverdig, gitt at passasjerene ikke er det. Jeg kritiserte også Vy for det samme da jeg som nevnt i en annen tråd måtte gå av toget på Eidsvoll og ta neste tog videre til Oslo, fordi jeg ikke kunne benytte to (fullt ut gyldige) billetter på samme avgang. Det hadde vært enklere å godta det hvis de forklarte det på en nøktern måte i stedet for å bli sure. Men hvis du som passasjer er sur/vanskelig og ikke godtar det de sier så skjønner jeg at situasjonen eskalerer. Og så langt tyder vel denne tråden på at det langt fra kan utelukkes. Og i så fall er det din feil at det ble en ubehagelig start på reisen, siden du insisterte på å "få igjen kilo" på kofferten du alt hadde sendt i vei.

Men generelt er det jo enkelt; du har maks lov å ta med 20kg per koffert, så ikke pakk mer enn 20kg per koffert. Problem solved.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
Forstår jeg det riktig at du har møtt opp i innsjekkingen med litt overvekt i den ene kofferten og da fått beskjed om at du kan:
1) Velge å flytte et par ting fra den tunge kofferten til den som var lettere enn maksgrensen - eller
2) betale gebyr for overvekt

Mens du da har poengtert at du faktisk har betalt for en tredje koffert du ikke har med deg, og vil levere koffertene slik de er uten å betale..?
Problemet her som jeg kanskje burde poengtert var at ved opprinnelig innsjekk (automatisk) sendte vi av gårde kofferten som var lettest. Når vi la på den andre kofferten lyste lampen rødt og vi ble henvist til skranke for overvekt (det gikk ikke da an å omfordele i kofferter, den var jo sendt), der var det allerede kø. dette var kl 06 om morgenen og etter 3 timer i bil (med 5 åring som er trøtt/giret/ferieklar) er det best om ting flyter. Vi reiser med familien 2-3 ganger i året, så vi er ikke direkte uerfarne på reising. -Vi fikk valget om å betale eller kaste.
Det er helt uproblematisk å veie en koffert på flyplasen. Og en koffert på over 20kg er faktisk ganske tung, så du er ikke spesielt erfaren reisende om du pakker en koffert på 25kg og løfter den inn i bilen uten en gang å ha tenkt på vektbegrensninger.

Sikkert en kjedelig sak, men det hele er jo 100% selvforskyldt. Blir omtrent som å stille i ferjekø til Danmark med en bil som er 40cm høyere en maksgrensen, men å hevde du alikevel skal komme inn på billetten siden bilen er 50 cm kortere enn det du har betalt for.
Selvfølgelig har jeg ikke peiling på om det er 21 kg i kofferten eller 20.. og det er jo det jeg poengterer (underforstått) at det aldri har vert et tema mår jeg er ute å reiser..
Siden jeg er oppsatt med et fruentimmer som foretrekker å ta endelig beslutning om hva hun trenger på ferien først etter ankomst, så er det bare å gå til ankjøp av en liten og rimelig bagasjevekt. Da tar det deg circa to sekunder å vite med sikkerhet eksakt hva kofferten veier.

Har flydd mye Lufthansa de siste årene og de har pleid å ha en slik bagasjevekt i sortementet ombord, for om lag 15 euro om jeg ikke husker feil.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
^ Og Lufthansa kommer definitivt til å skuffe rundt 180 000 reisende, mange av dem barn, en av kommende dagene, ettersom deler av personalet går ut i streik. Enda litt verre enn litt koffertkluss.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
HeHE, skjønner det er mange aksjonærer i Norwegian... :)
Problemet er at dere har valgt et lavprisselskap (presumtivt fordi det var rimeligst) uten å ville forholde dere til alt det som nettopp gjør det til et lavprisselskap. Det er potensiale for gebyrer, høyt prisede tilleggstjenester og en stor risiko for at ting er temmelig rigid. Skjønner forsåvidt at det fremstår som temmelig lite fleksibelt, men ganske mye av inntektene til Norwegian kommer fra andre ting enn selve flybilletten. Det er mellom annet derfor flybillettene kan være såpass rimelige.
Nei vi hadde ikke valgt Norwegian, dette var en chartret ferie så vi hadde valgt destinasjon/feriemål, og her hele poenget mitt ligger.. Norwegian burde se seg for gode til å sette småbarnsforeldre på vei til ferie i en ukomfortabel posisjon som start. Og er det selektiv man da bør være for å unngå dette på nytt? Tviler på at strategiansvarlig hos Norwegian setter dette som standard.. Jeg gir vel faen i pengene, selvfølgelig har vi råd til overvekt og bla bla men er dette for godkjennelse? Må man være ukritisk og opptre blåøyd ved urett? Uretten her er min datter som fikk en trist start på noe som skulle være gøy.
Unnskyld for å si det, men uthevet er ikke Norwegians feil.

Å ha kontroll på vekten av koffertene er kundens ansvar.

a) man veier koffertene før man reiser.
b) man veier koffertene ved innsjekk-rullebåndet.
c) man sjekker inn den tyngste først.

At en kunde har overvekt er ikke Norwegians feil. Det er heller ikke Norwegians feil når kunden insisterer på å motregne. Her eskalerte du situasjonen og personellet forklarte deg reglene. Og slik jeg har skjønt det så ble barnet her skremt og fryktet å måtte stå igjen.

En erfaren mellomleder oppfattet situasjonen og deeskalerte. Noe hun gjorde for å forhindre forsinkelser slik at flyet kunne komme seg avgårde.


Det var ikke Norwegian som satte småbarnsforeldrene i en ukomfortabel situasjon. De satte seg selv i den ved å ha overvekt og deretter insistere på å motregne fremfor bare å betale og bli ferdig med det.
Har aldri hatt problem med dette før, reist utallige ganger.

Det fremstår i kommentaren din som at vi var alene, det var mange både reisende og ansatte. Alt foregikk for min del behersket da jeg er vandt til konfliksløsning (profesjon) da var det verre med de ansatte som sto og diskuterte høylytt. Hvor er profesjonaliteten her? Mellomlederen du refererer til så helheten, tok til nærmeste skranke, sporet opp den som var sendt for så gi oss "free pass" og lykke til på reisen. Så jo, vi hadde rett til slutt..

I dagens marked er opplevelsen i detalj behovsprøvet der bilbransjen som eksempel er svært fokusert på opplevelsen både før og etter. Hvis du hadde kjøpt deg bil og skulle hente denne ved overlevering, du har betalt 500.000,- og bilselger gir deg nøkkel i hånden. Før du går kommer selger med en anmodning om å betale for full tank som bilen er levert med. Det legger en demping på opplevelsen og det er det du sitter igjen med.

for min del husker jeg ikke spesifikt hva som skjedde videre før vi hadde landet, husker dog svært klart "opplevelsen" ved innsjekk.

-Selvfølgelig kunne vi ikke visst bedre enn å bare sende avgårde bagasjen som vi alltid har gjort, på ren rutine i feriemodus.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Nei vi hadde ikke valgt Norwegian, dette var en chartret ferie så vi hadde valgt destinasjon/feriemål, og her hele poenget mitt ligger.. Norwegian burde se seg for gode til å sette småbarnsforeldre på vei til ferie i en ukomfortabel posisjon som start. Og er det selektiv man da bør være for å unngå dette på nytt? Tviler på at strategiansvarlig hos Norwegian setter dette som standard.. Jeg gir vel faen i pengene, selvfølgelig har vi råd til overvekt og bla bla men er dette for godkjennelse? Må man være ukritisk og opptre blåøyd ved urett? Uretten her er min datter som fikk en trist start på noe som skulle være gøy.
Unnskyld for å si det, men uthevet er ikke Norwegians feil.

Å ha kontroll på vekten av koffertene er kundens ansvar.

a) man veier koffertene før man reiser.
b) man veier koffertene ved innsjekk-rullebåndet.
c) man sjekker inn den tyngste først.

At en kunde har overvekt er ikke Norwegians feil. Det er heller ikke Norwegians feil når kunden insisterer på å motregne. Her eskalerte du situasjonen og personellet forklarte deg reglene. Og slik jeg har skjønt det så ble barnet her skremt og fryktet å måtte stå igjen.

En erfaren mellomleder oppfattet situasjonen og deeskalerte. Noe hun gjorde for å forhindre forsinkelser slik at flyet kunne komme seg avgårde.


Det var ikke Norwegian som satte småbarnsforeldrene i en ukomfortabel situasjon. De satte seg selv i den ved å ha overvekt og deretter insistere på å motregne fremfor bare å betale og bli ferdig med det.
Har aldri hatt problem med dette før, reist utallige ganger.

Det fremstår i kommentaren din som at vi var alene, det var mange både reisende og ansatte. Alt foregikk for min del behersket da jeg er vandt til konfliksløsning (profesjon) da var det verre med de ansatte som sto og diskuterte høylytt. Hvor er profesjonaliteten her? Mellomlederen du refererer til så helheten, tok til nærmeste skranke, sporet opp den som var sendt for så gi oss "free pass" og lykke til på reisen. Så jo, vi hadde rett til slutt..

I dagens marked er opplevelsen i detalj behovsprøvet der bilbransjen som eksempel er svært fokusert på opplevelsen både før og etter. Hvis du hadde kjøpt deg bil og skulle hente denne ved overlevering, du har betalt 500.000,- og bilselger gir deg nøkkel i hånden. Før du går kommer selger med en anmodning om å betale for full tank som bilen er levert med. Det legger en demping på opplevelsen og det er det du sitter igjen med.

for min del husker jeg ikke spesifikt hva som skjedde videre før vi hadde landet, husker dog svært klart "opplevelsen" ved innsjekk.

-Selvfølgelig kunne vi ikke visst bedre enn å bare sende avgårde bagasjen som vi alltid har gjort, på ren rutine i feriemodus.
Så hva klager du over? Du slapp å betale overvekt. Norwegian ga deg faktisk en tjeneste, og du klager fortsatt. Og nei, du hadde ikke rett. Du fikk rett. Vesentlig forskjell. Norwegian har et tidsskjema å forholde seg til, såfremfor å pådra seg flere 10.000 (100.000?) i ekstrautgifter, så de mellom fingrene med overvekten.

Noen kunder blir aldri fornøyde.

Selvsagt kunne du visst bedre. Overvekt falt deg bare ikke inn.


edit:
Hadde du forholdt deg til reglene, eller betalt for overvekten som var ditt ansvar, så ville ikke barnet ditt ha blitt skremt. Du burde selvsagt forstå at vanlige ansatte i skranken ikke har myndighet til å overse overvekt, men du insisterte. Du endte opp med å få viljen din med Norwegian og er frekk nok til å klage på Norwegian, fordi du gjorde feil og fordi du skremte barnet med din eskalering. Og nå sier du at det er Norwegian som la en demper for ferien. Hva med å se seg selv litt i speilet, og se på sine egne handlinger og konsekvenser av dem? Du sparte noen kroner. Kostnaden var at barnet ble skremt. Det er ditt ansvar, ikke Norwegian.

Forventer du business class service, kjøp business class.
 
Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Et flyselskap må vite hvor mye vekt det maksimalt er på flyet, bl.a. på grunn av sikkerhet. Og da kan ikke du bare sende i vei en koffert og så påstå etterpå at den er lettere enn kolligrensa, for å slippe å betale overvekt på en annen koffert. Det burde være åpenbart for enhver.
Jeg påstår ingen ting, alt er notatført. Jeg har betalt for 3 kolli som igjen er lagt inn i flyets beregning. Jeg leverer litt over halvparten av vekten som er betalt og beregnet for. Hvorfor må jeg betale for mer da? Men da vet du selv hva du står for og jeg går ut i fra at i tilsvarende situasjon hadde du heller støttet prinsippet i den tro at du kommer deg tryggere frem, flyet har jo tross alt mindre vekt å drasse på og du hadde selvfølgelig betalt litt ekstra for å opprettholde dette?
-Nå fikk jeg jo medhold, etter å ha sporet opp bagasjen i systemet som var loggført med mindre vekt.
Dog, Artig å se prinsippfaste mennesker i ytring, takk! :)
Det som legges til grunn er nok den bagasjen som blir sjekket inn, ikke den som er lov å ta med (ellers måtte feks SAS beregnet max bagasjevekt for alle passasjerer siden det er inkludert i billetten, mens et flertall av passasjerene på de fleste rutene flyr uten innsjekkbagasje i det hele tatt). Og Norwegian kunne sikkert også sporet opp bagasjen du hadde sendt inn og sjekket at den var loggført med mindre vekt, men det betyr ekstraarbeid og forsinkelser for dem. Derfor er reglene enkle, og vektgrensen er per kolli. Slik er det hos SAS også, og jeg tror ikke at det hadde vært noe annerledes hos dem.

https://www.dinside.no/reise/hvor-mye-koster-overvekten/60999289

At personalet er sure er dog kritikkverdig, gitt at passasjerene ikke er det. Jeg kritiserte også Vy for det samme da jeg som nevnt i en annen tråd måtte gå av toget på Eidsvoll og ta neste tog videre til Oslo, fordi jeg ikke kunne benytte to (fullt ut gyldige) billetter på samme avgang. Det hadde vært enklere å godta det hvis de forklarte det på en nøktern måte i stedet for å bli sure. Men hvis du som passasjer er sur/vanskelig og ikke godtar det de sier så skjønner jeg at situasjonen eskalerer. Og så langt tyder vel denne tråden på at det langt fra kan utelukkes. Og i så fall er det din feil at det ble en ubehagelig start på reisen, siden du insisterte på å "få igjen kilo" på kofferten du alt hadde sendt i vei.

Men generelt er det jo enkelt; du har maks lov å ta med 20kg per koffert, så ikke pakk mer enn 20kg per koffert. Problem solved.
Selvfølgelig har du rett, hadde jeg reist alene og var i tvil hadde jeg veid kofferten, men det er nok forskjell fra vanlig rutefly til chartrede fly. På charter så er nok bagasjen beregnet til maxvekt pr kolli og hensynstatt / pris. Derav denne tråden.
Du tolker feil i henhold til eskalering fra min side, jeg oppførte meg eksemplarisk og dannet som jeg har lært av min mor. :rolleyes:

Derimot tolker jeg (og vil støtte deg) din hendelse med Vy (siden din egenerfaring vedr eskalering), her sitter du igjen med en dårlig opplevelse (kanskje Vy sitter igjen med det samme) og vil huske dette FOR ALLTID, det ligger å ulmer som et sjelsettende væskende arr som ikke vil gro. Hver gang du ser Vy vrenger det seg... HLVETE VYYYY!! Jeg stemmer i jeg, støtter en medbror i knipe på sentralen.. :cool: ;)
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Synes du er vel kategorisk, Larson.

I etterpåklokskapens lys burde de vel sjekket med personalet før de foretok seg noe med bagasjen, antar det hele hadde blitt smidigere på den måten. For sånn situasjonen må ha sett ut for personalet helt innledningsvis, pekte det hele mot en koffert tilhørende én reisende, og den kofferten veide for mye. Det tar litt tid å rede ut sånt, jeg forstår at peronalet ikke bare uten videre kunne si at kunden ikke bløffet. Antar vel at trådstarter kan se dette selv, at en serie med litt uheldige omstendigheter ble litt i overkant mye til slutt. Jeg vil anta at dersom de hadde gått til skranken og forhørt seg, hadde det hele blitt løst mye smidigere.

Totalvekten var ikke for høy, det var bare litt feilfordelt.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Nei vi hadde ikke valgt Norwegian, dette var en chartret ferie så vi hadde valgt destinasjon/feriemål, og her hele poenget mitt ligger.. Norwegian burde se seg for gode til å sette småbarnsforeldre på vei til ferie i en ukomfortabel posisjon som start. Og er det selektiv man da bør være for å unngå dette på nytt? Tviler på at strategiansvarlig hos Norwegian setter dette som standard.. Jeg gir vel faen i pengene, selvfølgelig har vi råd til overvekt og bla bla men er dette for godkjennelse? Må man være ukritisk og opptre blåøyd ved urett? Uretten her er min datter som fikk en trist start på noe som skulle være gøy.
Unnskyld for å si det, men uthevet er ikke Norwegians feil.

Å ha kontroll på vekten av koffertene er kundens ansvar.

a) man veier koffertene før man reiser.
b) man veier koffertene ved innsjekk-rullebåndet.
c) man sjekker inn den tyngste først.

At en kunde har overvekt er ikke Norwegians feil. Det er heller ikke Norwegians feil når kunden insisterer på å motregne. Her eskalerte du situasjonen og personellet forklarte deg reglene. Og slik jeg har skjønt det så ble barnet her skremt og fryktet å måtte stå igjen.

En erfaren mellomleder oppfattet situasjonen og deeskalerte. Noe hun gjorde for å forhindre forsinkelser slik at flyet kunne komme seg avgårde.


Det var ikke Norwegian som satte småbarnsforeldrene i en ukomfortabel situasjon. De satte seg selv i den ved å ha overvekt og deretter insistere på å motregne fremfor bare å betale og bli ferdig med det.
Har aldri hatt problem med dette før, reist utallige ganger.

Det fremstår i kommentaren din som at vi var alene, det var mange både reisende og ansatte. Alt foregikk for min del behersket da jeg er vandt til konfliksløsning (profesjon) da var det verre med de ansatte som sto og diskuterte høylytt. Hvor er profesjonaliteten her? Mellomlederen du refererer til så helheten, tok til nærmeste skranke, sporet opp den som var sendt for så gi oss "free pass" og lykke til på reisen. Så jo, vi hadde rett til slutt..

I dagens marked er opplevelsen i detalj behovsprøvet der bilbransjen som eksempel er svært fokusert på opplevelsen både før og etter. Hvis du hadde kjøpt deg bil og skulle hente denne ved overlevering, du har betalt 500.000,- og bilselger gir deg nøkkel i hånden. Før du går kommer selger med en anmodning om å betale for full tank som bilen er levert med. Det legger en demping på opplevelsen og det er det du sitter igjen med.

for min del husker jeg ikke spesifikt hva som skjedde videre før vi hadde landet, husker dog svært klart "opplevelsen" ved innsjekk.

-Selvfølgelig kunne vi ikke visst bedre enn å bare sende avgårde bagasjen som vi alltid har gjort, på ren rutine i feriemodus.
Så hva klager du over? Du slapp å betale overvekt. Norwegian ga deg faktisk en tjeneste, og du klager fortsatt. Og nei, du hadde ikke rett. Du fikk rett. Vesentlig forskjell. Norwegian har et tidsskjema å forholde seg til, såfremfor å pådra seg flere 10.000 (100.000?) i ekstrautgifter, så de mellom fingrene med overvekten.

Noen kunder blir aldri fornøyde.

Selvsagt kunne du visst bedre. Overvekt falt deg bare ikke inn.
Så du ville betalt bensintanken uten en mine, glad og fornøyd?
 
Topp Bunn