VdH mc10 - innstillinger og VTA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Japanerne ble jo i sin tid skjelt ut for å kopiere SME.
    Praktisk:

    armsocket.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for utrolig mange gode tips i anledning mysteriet.
    Har i dag brukt all tid etter middag på leting etter hva i allverden dette kan skyldes.
    Demonterte hele spilleren og plasserte den godt på spisebordet, og satte i gang nitidig demontering av hele armen, og alle tilhørende deler uten å komme nærmere noen løsning. Har målt mellomrommet mellom Shell og arm med Micrometer, og gått med lupe uten å finne noe. Armen er helt klart i tipp topp shape. Disse setteskruene er ikke for annet enn å holde innmaten i bajonettfestet på plass, og hadde ingen virkning på å justere innfesting på noen måte.
    Har forsøkt med 5 forskjellige headshell og ditto mange PUer med nøyaktig samme resultat.
    Virkelig frustrerende rett og slett. Kan det være at denne har hatt et "originalt" headshell fra gammelt av som har en annen geometri i forhold til eldre standarder? Den er jo noen år denne saken....

    Tror jeg må få noen til å hjelpe meg til å sjekke dette og at vi er flere kloke hoder sammen her en dag.
    Spanderer lett både kaffe og kake på den som vil ta seg en tur ;)

    Bonusen er jo at alt er satt opp med micropresisjon og lupe, og ved hjelp av Dr. Feichert protraktor lånt av @gut_man så er det en smal sak å sette opp alt sammen. Har forresten fjernet pakningen mellom headshell og arm da jeg synes det sitter bedre sammen da.

    Har ikke gitt opp..... men sluppet opp for ideer.... :rolleyes:

    (Ja jeg vet at nåla ikke er i nullpunktet på bildene, men det ble selvfølgelig slik til slutt)

    IMG_0121.jpg
    IMG_0122.jpg
    IMG_0123.jpg
    IMG_0124.jpg
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Er du sikker på at du ikke får dyttet armsocket en millimeter inn i armrør om du løsner settskruene?
    Du må nok vri og vende litt :)
    Ha et headshell montert når du prøver dette.
    Originalheadshell følger SME standard til punkt og prikke.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ^
    Er du sikker på at du ikke får dyttet armsocket en millimeter inn i armrør om du løsner settskruene?
    Du må nok vri og vende litt :)
    Ha et headshell montert når du prøver dette.
    Originalheadshell følger SME standard til punkt og prikke.
    Får flyttet hele sulamitten langt inn, og vridd rundt til all hjertens lyst.
    Har ikke noe å si for geometrien da dette låses av med strammeren som klemmer headshellet fast.
    Selve flittingen inne i armen med pins sørger kun for kontakt med polene i headshell. Alle pins inne i selve armen/fittingen er fjærende hver for seg. Har forsøkt å montere headshell og løsne skruene, og dette rører seg ikke en Micro millimeter når det er tightet fast i bajonettfestet. :(
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Du er ikke alene om å være frustrert nå Sir :)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke i det hele tatt. Stumped, som det heter på utenlandsk.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    For nysgjerrighetens skyld satte jeg opp Transfiguration Spirit i et annet Shell.
    Måtte bruke Stevenson i stedet for Baerwald da skruene ikke gikk langt nok frem i dette shellet.
    Mulig det er mer riktig da armen skal være laget for Stevenson.
    Men her kan jeg om armen står med rumpa rett i været (ca 15mm over null) oppnå ørlite positiv VTA. (Transfig skal ha nøytral VTA)
    Kanskje jeg skal prøve meg på Stevenson på VdH også?! Kan det ha noe å si for VTA?

    Men om jeg ser på dette headshellet ser det ut som det peker litt oppover.
    Nå har jeg forsøkt alt jeg kommer på og tror jeg kaster inn håndkleet for kvelden, og bare spiller litt musikk.

    Rare greier :p

    (PS! På bildet ser det it som om det er ugjevnt ved pakningen, det er bare et synsbedrag. Alt er symmetrisk og fint)

    IMG_0125.jpg
    IMG_0126.jpg
    IMG_0127.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Satte opp armen og VdH Pu etter Stevenson malen i dag, slik at den står likt opp i mot Transfiguration.
    Dette hjalp absolutt ikke noe mtp VTA, men ihvertfall artig å prøve noe nytt.

    Om ikke annet.... det er enkelt å bytte mellom nåler. Greier ikke å bestemme meg for om noen av de er best.
    De har begge helt forskjellige egenskaper og klangideal. Ikke umulig at Transfiguration trekker det lengste strået mtp klangrikdom og detaljering i lydbildet. VdH har nok hakket mer smekk og fart, men mangler dypbassen som Transen slår til med når det gjelder.
    Men dette er jo ikke helt fair, da jeg ikke føler at jeg får satt opp VdH helt optimalt. Og til syvende og sist snakker vi om et luksusproblem.

    IMG_0129.jpg
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    For nysgjerrighetens skyld satte jeg opp Transfiguration Spirit i et annet Shell.
    Måtte bruke Stevenson i stedet for Baerwald da skruene ikke gikk langt nok frem i dette shellet.
    Mulig det er mer riktig da armen skal være laget for Stevenson.
    Men her kan jeg om armen står med rumpa rett i været (ca 15mm over null) oppnå ørlite positiv VTA. (Transfig skal ha nøytral VTA)
    Kanskje jeg skal prøve meg på Stevenson på VdH også?! Kan det ha noe å si for VTA?

    Men om jeg ser på dette headshellet ser det ut som det peker litt oppover.
    Nå har jeg forsøkt alt jeg kommer på og tror jeg kaster inn håndkleet for kvelden, og bare spiller litt musikk.

    Rare greier :p

    (PS! På bildet ser det it som om det er ugjevnt ved pakningen, det er bare et synsbedrag. Alt er symmetrisk og fint)

    Vis vedlegget 430912 Vis vedlegget 430913 Vis vedlegget 430914
    På disse bildene ser det da ut til at undersiden av pickup er helt parallell med plata, og at alt derfor er i orden.
    R
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    For ordens skyld.
    Det er ingenting som som sier at noe som helst må være parallellt.
    Noen pu`s trives med + vta andre mer mot - .
    Må høre på platene.
    Ikke se :)

    Men ja, helt enig det ser ok ut, og låter også bra etter hva vi forstår :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    For nysgjerrighetens skyld satte jeg opp Transfiguration Spirit i et annet Shell.
    Måtte bruke Stevenson i stedet for Baerwald da skruene ikke gikk langt nok frem i dette shellet.
    Mulig det er mer riktig da armen skal være laget for Stevenson.
    Men her kan jeg om armen står med rumpa rett i været (ca 15mm over null) oppnå ørlite positiv VTA. (Transfig skal ha nøytral VTA)
    Kanskje jeg skal prøve meg på Stevenson på VdH også?! Kan det ha noe å si for VTA?

    Men om jeg ser på dette headshellet ser det ut som det peker litt oppover.
    Nå har jeg forsøkt alt jeg kommer på og tror jeg kaster inn håndkleet for kvelden, og bare spiller litt musikk.

    Rare greier :p

    (PS! På bildet ser det it som om det er ugjevnt ved pakningen, det er bare et synsbedrag. Alt er symmetrisk og fint.
    På disse bildene ser det da ut til at undersiden av pickup er helt parallell med plata, og at alt derfor er i orden.
    R
    Stemmer det... på Transfiguration PUen får jeg til og med til ørlite granne positiv VTA om jeg vil.
    Men da står armen med ræva rett i været.

    På VdH er det ikke mulig selv med nøytral VTA (ikke langt unna, men likefullt). Den har på tross av rumpa i været, negativ VTA.
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ^
    For ordens skyld.
    Det er ingenting som som sier at noe som helst må være parallellt.
    Noen pu`s trives med + vta andre mer mot - .
    Må høre på platene.
    Ikke se :)

    Men ja, helt enig det ser ok ut, og låter også bra etter hva vi forstår :)
    Det er helt riktig.
    Min erfaring med Transfiguration er at de skal ha nøytral og faktisk også noe negativ VTA for å briljere på sitt beste.
    Det motsatte er med VdH. Alle de jeg har sett, og hørt, og også eid bør ha en hel del positiv VTA for å levere sitt beste. Det er derfor synd at jeg ikke får til dette med dette oppsettet. Til tross for at selve armen heller nedover fra pivot punktet.

    Selv om jeg zoomer meg inn og ser på nålens SRA, får jeg ikke til noe annet enn negativ VTA på VdH.

    Men det er tydeligvis ikke noe jeg kan gjøre noe med. Låter godt åkke som :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Er nesten så man synes synd på de som investerer penger i en løsning som ikke tillater den justeringen i det hele tatt. På en fornuftig måte i hvertfall.
    Men bare nesten :)
    Digresjon selvfølgelig :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ^
    Er nesten så man synes synd på de som investerer penger i en løsning som ikke tillater den justeringen i det hele tatt. På en fornuftig måte i hvertfall.
    Men bare nesten :)
    Digresjon selvfølgelig :)
    Selvfølgelig ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    I så måte er jo ADC Integra helt genial. Og med den rette nåla spiller den rett og slett råbra.

    IMG_5454.jpg
    IMG_1897.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis ikke du kan indstille azimuth og armlejer ikke er perpendicular med headshel,
    vil armen tilte til en af siderne, alt efter om du hæver/sænker armen.
    Og i såfald skal armen stå i den højde, der giver bedst azimuth.
    Hvis armen/azimuth falder ned i højre side (set forfra, som det ser ud på billederne), er det i såfald fordi armen er hævet for meget, og bør så sænkes, hvis målet er plan arm.
    Men sådan nogle S-arme, kan godt være svære at afmåle med øjnene.
    Hvis lyden er god nok, kan nålen sagtens være i en indstilling, hvor den går lodret i pladen og alt er bra.

    Du kan evt vinde lidt mere højde på armen ved, at tage bort plademåtten.
    Giver det forbedring, kan du evt. benytte en læderlap eller tynd bordskåner af kork som plademåtte fremover.
    Så det´bare at nørde videre.:)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Azimuth er "dead on" gjennom hele plata. Om den ser feil it på et av bildene, så er det synsbedrag 😉
    Jeg kan, om jeg må justere azimuth på et par av headshellene mine.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.

    Er din arm ikke lige tung nok til din mc-10?
    I såfald kan du afklæde indkapslingen og på den måde lette nålen for yderligere 0,6-0,7g og samtidig få en eklatant lydforbedring.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ps.

    Er din arm ikke lige tung nok til din mc-10?
    I såfald kan du afklæde indkapslingen og på den måde lette nålen for yderligere 0,6-0,7g og samtidig få en eklatant lydforbedring.
    Jeg hr tenkt på det. Finner ikke noe info på nettet om arm masse for denne armen. Men jeg opplever ikke at det er noen begrensning. Har litt forskjellige headshell å velge i mellom. Mener at dette i tre er ganske lett.
    Vil det være en forbedring å skru av dekselet rundt nåla?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    De sier så, og det er jo vanlig i de høyere prisklasser.
    Her en DL103

    dl103.JPG
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    De sier så, og det er jo vanlig i de høyere prisklasser.
    Her en DL103

    Vis vedlegget 431146
    Ja dette skal du prøve.Ta dekslene av og gjør en prøvelytting.Jeg mener jeg gjorde noe slikt for en del år siden med svært så godt resultat.Men jeg er usikker om det var
    en MC-One.Har den avtagbare deksler?Men jeg forstår det slik at MC-10 låter bra.Så hvorfor gjøre noe i det hele tatt?
    Mvh Kenneth
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    @svartkeiko. Done. Se bildet under.
    Vet ikke om det har noen forbedring. Må finlytte.
    Får det sikkert ikke på igjen. :p

    IMG_0131.jpg
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som mangeogtjuetusen kroner jo :)
    Jeg skal love deg at dèt er det mange produsenter som er klar over.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tilbakemelding på VdH MC10 uten bukser.
    Pissatrengt og flisete. Mistet hele fundamentet i bunn.
    På tide å dra opp buksene igjen :eek:
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Tilbakemelding på VdH MC10 uten bukser.
    Pissatrengt og flisete. Mistet hele fundamentet i bunn.
    På tide å dra opp buksene igjen :eek:
    Ja på med buksene.Jeg kan nok erindre at den blei noe "lysere" i tonen og det passet nok bedre til mitt daværende riaa.Ja ja det var nå en prøve tenker jeg.Til din tonearm:Er det noen sk. spacer å få tak i? Da hadde det løst seg med VTA.Men som jeg ser av bildene er det ganske så riktig justert.Lykke til med påkledning av MC10.
    Det er nå ikke så fint å gå bukseløs.Slikt kan det jo bli folkesnakk av.:p
    Mvh Kenneth
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke jeg vil ta jobben med å demontere armen og installere spacere på denne. Har lyst å beholde hele spilleren original. Så får jeg heller se etter et alternativ senere. VdH har neeeeesten nøytral VTA, men bare nesten. Og min erfaring er at PUene fra nederlenderen trives best med rumpa litt opp. Men du verden... det spiller bra da. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Buksene av igjen ;)
    Etter å fått et par tips så skal jeg altså kjøre uten bukser, og med stiftetrykket helt ned mot nederste anbefalte grense på 1,35g.
    Så da får vi se hva som skjer.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nope.... skremmende mye av fundamentet som bare forsvinner ved å kle av pickupen.

    Rare greier :rolleyes:

    Edit: Kan det handle om en oppstramming ved fjerning av resonanser? Og at jeg må spille litt for å venne meg til ny lyd?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Nope.... skremmende mye av fundamentet som bare forsvinner ved å kle av pickupen.

    Rare greier :rolleyes:

    Edit: Kan det handle om en oppstramming ved fjerning av resonanser? Og at jeg må spille litt for å venne meg til ny lyd?
    Det kan det sagtens.

    De gange jeg har afklædt mine pu, har lyden altid åbnet sig op (også nedad til).
    Ved første lyt er det som der mangler noget, men prøv så at vende tilbage til påklædt stand efter nogle mdr,
    så er du ikke mere i tvivl. I afklædt stand slipper du for ting (snask og resonanser) som ikke skal være der.

    Med hensyn til nåletrykket liker jeg bedst omk 1.5g hvis pu er en ren MC-10.
    Er det en MC10-special, skal den under 1.4g.
    Med hensyn til belastningsimp. liker jeg bedst omk.20 ohm hvis det er MC-10. (hvere gang jeg prøver alternativer, ender jeg altid tilbage igen med 20ohm, som det jeg bedst kan lide.
    Med MC10-Special er jeg i tvivl om hvilke af de to alternativer, 35/65 jeg bedst kan lide.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.
    Jeg ser nu det er en ren mc-10 du har. (mc10-special har næsemagnet)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn