Politikk, religion og samfunn Vatikanet og Kristus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Gjennom et forholdsvis langt liv har jeg ennå ikke funnet noen bedre livssynsalternativ.
    Trenger vi et livssyn i form av religion? Det er vel her vi er fundamentalt uenig.

Folk som trenger et slik gjerde å holde seg fast i må innse at det er kun et holdepunkt, et fast punkt - og har ingenting med sannhet å gjøre, kun tro.

Det er en ugjennomtrengelig vegg mellom tro og sannhet - men de religiøse prøver å overbevise andre om at tro er sannhet.

Det er da jeg sliter iallefall....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis ett menneske har en oppfattelse av verden som ikke har noe å gjøre utenfor fantasiens domene, så er det lett å kalle mennesket gal eller sprø. Men hvis flere går sammen om å dele fantasiene kalles det kultur eller religion.

Hvorfor er det ikke regnet som en offisiell galskap når mennesker på alvor innbiller seg at verden styres av elefantguden Ganesh, engelen Gabriel, gudinnen Frøya, romvesener fra Xenu, avdøde jødiske predikanter, Pan, Krishna, Jahve, Loke, Tingeling og resten av fantefølget fra historiens skraphaug?

Hvorfor er dette mindre galskap enn å forestille seg en konspirasjon av politiske fiender, ekte og innbilte, som vil endre landet og verden til noe man frykter?

Sistnevnte forestilling er jo feil og paranoid så det rekker, men det er i alle fall ikke naturstridig og umulig, men avhenger mye av definisjoner og politisk ensporethet. Slik sett er vel dem som støtter seg til slike fantasier og forestillinger mindre gal og mer tilregnelig enn de som tar religionene på blodig alvor.

V

vredensgnag

Gjest
    Noe av det mer sjarmerende med religion er den gleden de troende utviser når de forestiller pinslene de ikke-troende skal bli utsatt for på dommens dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En liten liste over Solguder. (For å begrense omfanget ganske mye. Selvsagt er hver eneste av disse den rette ånden man skal tilbe)

Man må jo stille det naturlige spørsmålet om alle eller ingen av disse gudene er ekte.. eller bare fantasier, og også hva som gjør noen av dem mer virkelige enn andre. Så kan man jo utvide til de populære variantene i Europa i dag, de store ørkenreligionene fra midtøsten og spørre seg hva som setter disse i en særstilling annet enn kulturell popularitet, lokking og tvang.

African mythology
    Anyanwu, Igbo god believed to dwell in the sun
    Magec, Tenerife god of the sun and light
    Mawu, Dahomey goddess associated with the sun and the moon
    Ngai, Kamba, Kikuyu and Maasai god of the sun

Australian Aboriginal mythology
    Gnowee, solar goddess who searches daily for her lost son; the light of her torch is the sun
    Wala, solar goddess
    Wuriupranili, solar goddess whose torch is the sun
    Yhi, Karraur goddess of the sun, light and creation

Ainu mythology
    Chup Kamui, a lunar goddess who switched places with her brother to become goddess of the sun

Arabian mythology
    Malakbel, god of the sun

Aztec mythology
    Huitzilopochtli, god of the sun and war
    Nanauatzin, god of the sun
    Teoyaomicqui, god of lost souls, the sun and the sixth hour of the day
    Tonatiuh, god of the sun and ruler of the heavens
    Xiuhtecuhtli, god of fire, day and heat

Baltic mythology
    Saul?, goddess of the sun and fertility

Basque mythology
    Ekhi, goddess of the sun and protector of humanity

Brazilian mythology
    Meri, folk hero and god of the sun

Canaanite mythology
    Shapash, goddess of the sun

Celtic mythology
    Áine, Irish goddess of love, summer, wealth and sovereignty, associated with the sun and midsummer
    Alaunus, Gaulish god of the sun, healing and prophecy
    Belenos, Gaulish god of the sun
    Étaín, Irish sun goddess
    Grannus, god associated with spas, healing thermal and mineral springs, and the sun
    Lugh, Irish deity sometimes regarded as a sun god
    Mug Ruith, Irish deity sometimes regarded as a sun or storm god

Egyptian mythology
    Bast, cat goddess associated with the sun
    Horus, god of the sky whose right eye was considered to be the sun and his left the moon
    Amun, creator deity sometimes identified as a sun god
    Atum, the "finisher of the world" who represents the sun as it sets
    Aten, god of the sun
    Khepri, god of rebirth and the sunrise
    Nefertem, god of healing and beauty, who represents the first sunlight
    Ra, god of the sun
    Sekhmet, goddess of war and of the sun, and sometimes plagues and creator of the desert
    Sopdu, god of war and the scorching heat of the summer sun
    Ptah, god creation, the arts and fertility, sometimes said to represent the sun at night

Etruscan mythology
    Albina, goddess of the dawn and protector of ill-fated lovers
    Thesan, goddess of the dawn, associated with new life
    Usil, etruscan equivalent of Helios

Germanic mythology
    Sól (Sunna)

Greek mythology
    Apollo, Olympian god of light, the sun, prophecy, healing, plague, archery, music and poetry
    Helios, Titan god of the sun
    Hyperion, Titan god of light
    Alectrona, goddess of the sun, morning and waking up
    Eos, Titan goddess of the dawn

Surya

Hinduism
    Agni, god of fire, associated with the sun
    Aryaman, god of the sun
    Mitra, god of honesty, friendship, contracts, meetings and the morning sun
    Ravi, god of the sun
    Saranyu, goddess of the dawn and clouds
    Savitr, god of the sun at sunrise and sunset
    Surya, god of the sun

Hittite mythology
    Arinna, goddess of the sun
    Istanu, god of the sun and judgment

Incan mythology
    Inti, god of the sun and patron deity of the Inca Empire

Inuit mythology
    Akycha, solar deity worshipped in Alaska
    Malina, goddess of the sun found most commonly in the legends of Greenland

Japanese mythology
    Amaterasu, goddess of the sun
    Marishi-Ten, goddess of the heavens, sun and light

Lusitanian mythology
    Endovelicus, god of health and safety. Worshipped both as a solar deity and a chthonic one.
    Neto, claimed to be both a solar and war deity.

M?ori mythology
    Ao, personification of daylight
    Tama-nui-te-r?, personification of the sun

Maya mythology
    Ah Kin, god of the sun, bringer of doubt and protector against the evils associated with darkness
    Kinich Ahau, god of the sun
    Hunahpu, one of the Maya Hero Twins; he transformed into the sun while his brother transformed into the moon
    Tohil, god associated with thunder, lightning and sunrise

Mesopotamian mythology
    Shamash, Akkadian god of the sun and justice
    Utu, Sumerian god of the sun and justice

Native American mythology
    Wi, Lakota god of the sun

Norse mythology
    Baldr, god associated with light, beauty, love and happiness
    Dagr, personification of the daytime
    Freyr, god of fertility, sexuality, peace and sunlight

Persian mythology
    Nahundi, god of the sun and law

Polynesian mythology
    Atanua, Marquesan goddess of the dawn
    Atarapa, goddess of the dawn

Sami mythology
    Beiwe, goddess of the sun, spring, fertility and sanity

Slavic mythology
    Belobog, reconstructed deity of light and the sun who may or may not have been worshipped by pagan Slavs
    Dažbog, god of the sun
    Hors, god of the sun
    Radegast, god of hospitality, fertility and crops, associated with war and the sun, who may or may not have been worshipped by pagan Slavs
    Zorya, two daughters of Dažbog
    Zorya Utrennyaya, the morning star, who openes the palace gates each dawn for the sun-chariot's departure
    Zorya Vechernyaya, the evening star, who closes the palace gates each night after the sun-chariot's

Turkic mythology
    Koyash, god of the sun

..........

Og dette var bare solgudene. Tar vi med andre varianter blir det sikkert hundrevis om ikke tusenvis flere. Alle den sanne rette selvsagt, for det står jo skrevet i ####.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    570
    Kabeldragern skrev:
    roesok skrev:
    Gjennom et forholdsvis langt liv har jeg ennå ikke funnet noen bedre livssynsalternativ.
    Trenger vi et livssyn i form av religion? Det er vel her vi er fundamentalt uenig.

Folk som trenger et slik gjerde å holde seg fast i må innse at det er kun et holdepunkt, et fast punkt - og har ingenting med sannhet å gjøre, kun tro.

Det er en ugjennomtrengelig vegg mellom tro og sannhet - men de religiøse prøver å overbevise andre om at tro er sannhet.
    Nei, vi trenger ikke et livssyn i form av religion, men alle har et livssyn; religiøst eller sekulært.

Hva er sannhet? Det spørs definisjonen på sannhetsbegrepet. Og må av den grunn veggen være ugjennomtrengelig?

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    570
    vredensgnag skrev:
    Noe av det mer sjarmerende med religion er den gleden de troende utviser når de forestiller pinslene de ikke-troende skal bli utsatt for på dommens dag.
    Her gjentar du igjen det jeg påpeker; du generaliser at "de troende" har denne gleden. Alle? Jeg har ikke noen slike glede.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.771
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Her gjentar du igjen det jeg påpeker; du generaliser at "de troende" har denne gleden. Alle? Jeg har ikke noen slike glede.
    Det må du jo ha. Hvorfor velger du ellers en ond Gud blant de tusen som "finnes"?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.771
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Nei, vi trenger ikke et livssyn i form av religion, men alle har et livssyn; religiøst eller sekulært.
    Hva er egentlig et livssyn?

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    570
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis ett menneske har en oppfattelse av verden som ikke har noe å gjøre utenfor fantasiens domene, så er det lett å kalle mennesket gal eller sprø. Men hvis flere går sammen om å dele fantasiene kalles det kultur eller religion.

Hvorfor er det ikke regnet som en offisiell galskap når mennesker på alvor innbiller seg at verden styres av elefantguden Ganesh, engelen Gabriel, gudinnen Frøya, romvesener fra Xenu, avdøde jødiske predikanter, Pan, Krishna, Jahve, Loke, Tingeling og resten av fantefølget fra historiens skraphaug?

Hvorfor er dette mindre galskap enn å forestille seg en konspirasjon av politiske fiender, ekte og innbilte, som vil endre landet og verden til noe man frykter?

Sistnevnte forestilling er jo feil og paranoid så det rekker, men det er i alle fall ikke naturstridig og umulig, men avhenger mye av definisjoner og politisk ensporethet. Slik sett er vel dem som støtter seg til slike fantasier og forestillinger mindre gal og mer tilregnelig enn de som tar religionene på blodig alvor.
    Et godt eksempel på det jeg påpeker i #359.

PS - Nok diskusjon med ateistfløyen for idag. Nå skal jeg høre på litt musikk før jeg legger meg. En liten anbefaling; Gregorio Allegri: "Miserere" med Tallis Scholars. Guddommelig vakkert :)

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    570
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Det må du jo ha. Hvorfor velger du ellers en ond Gud blant de tusen som "finnes"?
    Nei, jeg har ikke noen slik glede. Og jeg tror på en god Gud.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    570
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Hva er egentlig et livssyn?
    Tja, en definisjon fra Wikipedia:

Livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft eller erfaring), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk).

Et livssyn er først og fremst individuelt, dvs at man bare kan stå inne for sitt eget livssyn og ikke for andres. Likevel forekommer det kollektive livssyn, enten ved at man kommer til et kompromiss eller at man generaliserer de individuelle variasjonene.

Livssyn deles gjerne inn i to hovedgrupper: religiøse og sekulære.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.771
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Nei, jeg har ikke noen slik glede. Og jeg tror på en god Gud.
    Da har du valgt feil Gud eller bruker den klassiske orwellske nytalen på hva som er godt og ondt. Javeh er ond. Han dreper barn. Bejubler massakrer på kvinner og barn. Han må torturere sin egen sønn for å villig til å tilgi synder til de han selv har skapt med medfødt arvesynd. Dessuten vil torturere til evig tid alle som ikke underkaster seg eller ikke tror på hans eksistens uten dokumentasjon. Jeg kunne ha fortsatt...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.771
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter.
    Dette er jo verdiløst. Hva man tror på har ingen mening. Det er hva vi vet som gir mening. Med en slik definisjon er jo alt, og dermed intet, et livsyn bare vi tror på det. Tro fjerner all logikk og sammenheng i verden og er uadskillig fra galskap...

T

TT.

Gjest
    Siden denne forsvant i overgangen........Noen ser Jesus overalt,,,,,,,,

NhHLw.jpg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Etter sommerens boklesing står det helt klart for meg; Jesus døde ikke på korset. Det jeg undres over er hvorfor dagens vrengebildet i kristendommen på død og liv skal opprettholdes. Hva er grunnen til at menneskeheten ikke får ta del sannheten?

V

vredensgnag

Gjest
    Irland er i verdenstopp når det gjelder å vende seg fra organisert religion. Ikke å undres over - tiår med avsløringer av grove sexovergrep begått av ledere i den katolske kirken vakte avsky, mest fordi kirkelederne forsøkte å skjule overgrepene.

Irenes statsminister er ikke overrasket:

This was most strikingly demonstrated last year when, in an unprecedented attack, Irish prime minister Enda Kenny shrugged off decades of political deference.
    He declared: “The rape and torture of children were downplayed or `managed` to uphold instead the primacy of the institution, its power, standing and reputation.” He denounced “elitism, disconnection, dysfunction and narcissism in the Vatican.”

The church's standing has taken a series of severe blows over the last decade, in particular suffering damage from a series of devastating sex abuse scandals. The sense is widespread that it has reacted sluggishly to the revelations and has been more concerned with defending itself rather than with the interests of victims.
    Republic of Ireland abandoning religion faster than almost every other country in the world - Europe - World - The Independent

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    Etter sommerens boklesing står det helt klart for meg; Jesus døde ikke på korset. Det jeg undres over er hvorfor dagens vrengebildet i kristendommen på død og liv skal opprettholdes. Hva er grunnen til at menneskeheten ikke får ta del sannheten?
    Hva er du har lest da?

En ting tvilere kan spørre seg er hvordan kan dette budskapet stå så sterkt idag,etter 2000 år,viss det er tull og tøys?
    Jeg har prøvt å forklare så godt jeg kan flere ganger at man må tro på Jesus for å kunne erfare hvor god og stor Han er.Tror det er en salme som sier noe sånt som at "Gud kan ikke forklares,kun erfares" Og det sier det nok bedre enn jeg noengang kommer til å gjøre.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er du har lest da?

En ting tvilere kan spørre seg er hvordan kan dette budskapet stå så sterkt idag,etter 2000 år,viss det er tull og tøys?
    Jeg har prøvt å forklare så godt jeg kan flere ganger at man må tro på Jesus for å kunne erfare hvor god og stor Han er.Tror det er en salme som sier noe sånt som at "Gud kan ikke forklares,kun erfares" Og det sier det nok bedre enn jeg noengang kommer til å gjøre.
    Legenden om at Jesus døde på korset og at han er Guds sønn er i ferd med å bli avslørt som løgn. Det vil ryste den religiøse verden i grunnvollene. Vrangforestillingene i bibelen er også konstruert og blir avslørt som løgn også.

Vi står da igjen med en Jesus som levde videre og hadde arvinger. Dette har vært forsøkt dysset ned ved hjelp av mange kriger opp igjennom historien. Vatikanet og paven er de som tviholder på løgnene

Håper verden snart opplever noe som gjør at menneskeheten gir slipp på disse religionene. Det ville vært befriende og menneskene kunne utviklet seg videre uten disse dogmene og forestillingene...

Det er ganske grundig forskning som sier dette og det har vært kjent en stund.

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har forsket endel selv i løpet av snart 40 år,og jeg er ikke i tvil.Du har mange overaskelser i vente. For 2000 år siden var de overbevisst om at nå skulle de ryste denne galematias gjengen,bare de ble kvitt denne galne Jesus.
    Kristendommen hadde aldri overlevd i 2000 år viss ikke det var sannhet.Jeg hadde trodd dette var eventyr og oppspinn selv viss ikke jeg hadde erfart at alt Bibelen sier ser ut til å stemme.Dette handler om krefter mye større enn oss mennesker,det har jeg erfart,mens du bare ser ord i en gammel blekke. Det hadde jeg også gjort viss ikke jeg hadde erfart at Jesus er levende og at jeg trenger Han! Viss ikke Gud var levende så ville dette bare vert noen fine leveregler,religion,litt galskap,ord og historier.
    Uten tro er det umulig å se Jesus.

C

Cyber

Gjest
    Hva er du har lest da?

Legenden om at Jesus døde på korset og at han er Guds sønn er i ferd med å bli avslørt som løgn. Det vil ryste den religiøse verden i grunnvollene. Vrangforestillingene i bibelen er også konstruert og blir avslørt som løgn også.

Vi står da igjen med en Jesus som levde videre og hadde arvinger. Dette har vært forsøkt dysset ned ved hjelp av mange kriger opp igjennom historien. Vatikanet og paven er de som tviholder på løgnene

Håper verden snart opplever noe som gjør at menneskeheten gir slipp på disse religionene. Det ville vært befriende og menneskene kunne utviklet seg videre uten disse domene og forestillingene...

Det er ganske grundig forskning som sier dette og det har vært kjent en stund.
    Underholdende saker. Jeg er dog ikke 0,5 % bekymret for at den "religiøse verden" kommer til å ta dette så tungt. Folk kan skrive bøker og fundere frem og tilbake, men grunnvollen er nå engang lagt uansett.

Til vredens innlegg om forferdelighetene i det katolske miljøet i Irland kan jeg bare legge til en kommentar fra Brennan Manning:
    "The greatest single cause of atheism in the world today is Christians who acknowledge Jesus with their lips and walk out the door and deny Him by their lifestyle, That is what an unbelieving world simply finds unbelievable."

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forsket endel selv i løpet av snart 40 år,og jeg er ikke i tvil.Du har mange overaskelser i vente. For 2000 år siden var de overbevisst om at nå skulle de ryste denne galematias gjengen,bare de ble kvitt denne galne Jesus.
    Kristendommen hadde aldri overlevd i 2000 år viss ikke det var sannhet.Jeg hadde trodd dette var eventyr og oppspinn selv viss ikke jeg hadde erfart at alt Bibelen sier ser ut til å stemme.Dette handler om krefter mye større enn oss mennesker,det har jeg erfart,mens du bare ser ord i en gammel blekke. Det hadde jeg også gjort viss ikke jeg hadde erfart at Jesus er levende og at jeg trenger Han! Viss ikke Gud var levende så ville dette bare vert noen fine leveregler,religion,litt galskap,ord og historier.
    Uten tro er det umulig å se Jesus.
    Jeg snakker om seriøs forskning, ikke hva vi finner av bøker og leser disse...
    At kristendommen har overlevd i 2000 år er ikke bevis på dens korrekthet. Det er en ulogisk slutning.
    Jesus lever ikke, men det kan hende at han har et opphav som kommer fra en kraft/energi som har fått det etterhvert loslitte begrepet Gud.
    Uten tro og med vitenskap kan vi, om religionene forsvinner, kanskje finne energien (les: Gud) som sikkert er der ute en plass.....

H

Hardingfele

Gjest
    Tråden handler om syndsforlatelse og da kan dette passe. Den katolske kirken er i store problemer, verden rundt. Omfattende misbruk av barn er avslørt, med graverende eksempler i Latin-Amerika, Nord-Amerika, Europa og andre verdensdeler. USA rystes av avsløringene rundt Pittsburgh, der over 300 prester har forgrepet seg på over 1000 barn, og det hele i organiserte pedofiliringer der småbarn ble "groomet".

En Storjury har gransket bevismengden og dens rapport er rystende lesestoff. Det er på tide med et enormt oppgjør med Den katolske kirkens herjinger i mange land. I Irland avslørte man "Magdalena Houses" dit ugifte gravide kom for å føde. Mødrene måtte arbeide uten lønn og det er funnet massegraver med hundrevis av barnelik i dem. Tilsvarende i Skottland og andre land.
    Nazi-nonner kalles kvinnene som nå er arrestert og som stod bak overgrep i skotske barnehjem.
    https://www.theguardian.com/uk-news...nvestigation-into-child-abuse-at-smyllum-park

I forbindelse med pavens besøk i Irland har landet forlangt at kirken skal ta kostnadene ved en anstendig begravelse av ofrene i massegravene.
    https://nationalpost.com/news/world/ireland-says-church-should-pay-to-address-baby-deaths

Den katolske kirken er blitt tvunget fra skanse til skanse av utallige avsløringer i senere år. Pave Francis har møtt sterk motbør internt fordi han søker å belyse problemene og nå mobiliseres det mot ham av de mange tusen innad i kirken som frykter ytterligere avsløringer. Francis selv beskyldes for å dekke over sannheten fordi omfanget av overgrep, brutalisering og drap av barn begått i kirkens navn er så stort at det kan føre til voldelige aksjoner om alt ble kunngjort uten "sensur".

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Den katolske kirken er skyld i mye tragedie; ikke minst har de betydelig medansvar for befolkningseksplosjonen i Afrika hvor de har indoktrinert befolkningen om at prevensjon er synd. Og det vil være en av de største globale utfordringene i mange tiår om ikke hundreår fremover. Katolisismen er ikke (lenger) like militant og brutal i sin fremferd som islam, men likefullt er den katolske kirken en sterk destruktiv kraft i verden den dag i dag. Islam er verst, men katolisismen er en god nummer to.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Og likevel møter det opp tusenvis med mennesker som hyller paven når han er på besøk i det man skulle tro var siviliserte land.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.293
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Det som facinerer meg er, hvordan religiøse klarer å være så skråsikre på at akkurat deres religion er den rette og at deres gud er den eneste. Det er utrolig fiffig og jeg misunner de som klarer å være så skråsikre. Og en annen ting som facinerer, er religiøses tro på at de er de eneste som kan gjøre "det rette"... Du verden så morsom tanke.

yellow

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    452
    Det som facinerer meg er, hvordan religiøse klarer å være så skråsikre på at akkurat deres religion er den rette og at deres gud er den eneste. Det er utrolig fiffig og jeg misunner de som klarer å være så skråsikre. Og en annen ting som facinerer, er religiøses tro på at de er de eneste som kan gjøre "det rette"... Du verden så morsom tanke.
    Ganske så spesielt at kristne hevder det kun er en gud. Det første bud impliserer jo noe annet... :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    9.009
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, det er noko minst like menneskleg med dette som i kabeldebattane.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn